Bereikbaarheid Zandvoort tijdens Formule 1

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Haarlem - Uitgeest verbussen.
Spoor 1 voor treinen uit Leiden naar Amsterdam
Spoor 3 voor treinen van Amsterdam naar Leiden
Spoor 4/5 voor korttrajectdiensten Zandvoort - Haarlem
Spoor 6 voor treinen van Zandvoort naar Amsterdam
Spoor 8 voor treinen van Amsterdam naar Zandvoort.

Eenrichtingsverkeer in de reizigerstunnels instellen.
Ik ben niet heel erg gecharmeerd van deze oplossing, maar het zal voor volgend jaar wel de enige optie zijn ja.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door AppleMoose »

Durashift schreef: Over het bijbouwen van een extra transformator: gaat niet zo makkelijk, in Lunteren is er al veel verzet van omwonenden... dus dat kan wel ff duren denk ik..daar in Zandvoort. :wink:

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... n-Lunteren
Zijn er niet van die tijdelijke transformatoren te krijgen? Of leveren die te weinig vermogen?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Bemined
Berichten: 5868
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Bemined »

cassie127 schreef:
Hainje schreef:Drie minuten toch?
Je zit nog met je overkruisingen in Zandvoort... Daar moet officieel 6 minuten tussen zitten indien de eerst volgende trein de tegengestelde richting op gaat als de trein daarvoor.
En dan is dit volgens mij de enige optie:

:02 aankomst sprinter op sp2
:05 aankomst intercity op sp1
:06 vertrek sprinter van sp2
:09 vertrek intercity van sp1

:12 aankomst sprinter op sp2
:15 aankomst intercity op sp1
:16 vertrek sprinter van sp2
:19 vertrek intercity van sp1

Waarbij de intercity vanwege de lengte op spoor 1 moet, ruimte om te schuiven is er dus niet. Je kan de tijden als geheel opschuiven om het in Haarlem passend te maken, maar de onderlinge verhoudingen zitten klem tussen de plannormen (opvolgtijd van 3 minuten, overkruis tussen aankomst sp1 en vertrek sp2 van 1 minuut, en overkruis tussen vertrek en aankomst hetzelfde spoor van 6 minuten).
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door trolly »

Ronaldussen schreef:Zijn er niet van die tijdelijke transformatoren te krijgen? Of leveren die te weinig vermogen?
Lang geleden had de NS gelijkrichter- en transformatorwagens, en kon dus een compleet onderstation (tijdelijk) door een mobiele versie vervangen worden. Maar zelfs al zouden die dingen er nog zijn, dan zou ik niet weten waar je ze op zou kunnen stellen. Want behalve dat ik niet zou weten waar je daar een stukkie spoor voor zou moeten vinden, moet daar ook nog een aansluiting op het hoogspanningsnet zijn. Ook best een dingetje.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Durashift »

Generatoren in serie schakelen?

Ik hoorde Jan Lammers bij de NOS al zeggen dat het spoor misschien niet al volgend jaar aangepast is voor de bezoekersstroom..
Denk dat men aldaar wel al meer weet van wat haalbaar is.
Laatst gewijzigd door Durashift op di 14 mei 2019, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Wubbo »

Plannnorm aankomst na vertrek is 6 minuten, vertrek na aankomst is 1 minuut (voor overkruisingen in tegengestelde richting).

Ik verwacht trouwens 6xIC en 6xSpr Asd-Zvt, in Haarlem op spoor 3 en 6, treinen uit Leiden keren op spoor 1 en treinen uit Beverwijk keren op spoor 8. Ik verwacht dat je door het snelheidsverschil dat prima kan maken, en doordat je zowel in Zandvoort als in Amsterdam 2 treinen kort achter elkaar hebt en dan even niets lukt het waarschijnlijk ook wel met de overkruistijden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door trolly »

Hè hè, gevonden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Putdeksel
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 05 jun 2019, 10:19

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Putdeksel »

ProRail gaat werken op F1 snelheid en dat levert op: extra treinen naar Zandvoort aldus NOS.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door ODRAIL »

Het officiële bericht van ProRail zelf:

https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-z ... -zandvoort

Ook het AD heeft hier een bericht over:

https://www.ad.nl/formule-1/met-interci ... ~a8b7f36d/

(p.s. er zijn meerdere mediabronnen die over het persbericht van ProRail berichten).
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Durashift »

^^^ uit die ProRail link het onderstaande citaat:
(..) Waar de nodige maatregelen normaal meerdere jaren in beslag kunnen nemen, doet ProRail het op dit traject letterlijk in Formule 1 tempo. ProRail ziet het belang in van een goede bereikbaarheid tijdens een uniek event voor Nederland waar heel veel toeschouwers onze trots Max Verstappen hopelijk als eerste over de finish zien rijden.

Met de maatregelen die worden genomen tussen Haarlem - Zandvoort is het spoor in de toekomst ook geschikt om structureel met meer treinen per uur te rijden buiten de F1-dagen om.(..)
Mooi.. om te weten.. het kán dus wel.. infrastructuur aanpassen op zeer korte termijn en in rap tempo. :wink:
Als er nog trajecten zijn die met een quick-fix geholpen kunnen zijn qua capaciteitsuitbreiding.. zorg dat je een uniek evenement erbij regelt en ProRail komt in actie. (A) :wink:

Anyway, er wordt niet concreet gesproken over hoeveel extra treinen er moeten gaan rijden na deze infraverbetering. Ik heb weleens gelezen dat 12 de max is.. maar zou mij niet verbazen als het aankomend F1 seizoen nog niet op dat aantal zit.
Laatst gewijzigd door Durashift op wo 05 jun 2019, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Vinny »

het kán dus wel.. infrastructuur aanpassen op zeer korte termijn en in rap tempo.
Natuurlijk kan dat. Er is immers geld beschikbaar gesteld. Zal natuurlijk wel weer te weinig zijn waardoor volgend jaar blijkt dat er nog een veelvoud nodig is en er van alles nog rammelt, maar dan is de eerste stap in ieder geval gezet :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door ODRAIL »

Durashift schreef:: Anyway, er wordt niet concreet gesproken over hoeveel extra treinen er moeten gaan rijden na deze infraverbetering. Ik heb weleens gelezen dat 12 de max is.. maar zou mij niet verbazen als het aankomend seizoen nog niet op dat aantal zit.
Bedoel je hiermee het seizoen 2019 of 2020?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Durashift »

^ 2020. Ik zal er F1 achter zetten.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door ODRAIL »

Als het een beetje meezit verwacht ik van een organisatie als ProRail dat ze dat wel kunnen halen. Maar ja ... je weet het hier in ons land maar nooit :? :wink: .
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door trolly »

Durashift schreef:Mooi.. om te weten.. het kán dus wel.. infrastructuur aanpassen op zeer korte termijn en in rap tempo. :wink:
Als er nog trajecten zijn die met een quick-fix geholpen kunnen zijn qua capaciteitsuitbreiding.. zorg dat je een uniek evenement erbij regelt en ProRail komt in actie. (A) :wink:
Beetje het omgekeerde van de wet van de remmende voorsprong. Als het voorzieningenniveau laag is, is het relatief eenvoudig te verbeteren. Het gaat trouwens bepaald niet over een wereldbedrag, en omdat het niet over een permanente frequentieverhoging gaat worden de overwegen bijvoorbeeld niet aangepakt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door ODRAIL »

En voor die overwegen zou je op de dagen dat het echt nodig is ook voorzieningen / maatregelen kunnen treffen.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Durashift »

^^^ Is ook, trolly. Het is een specifiek stukje wat, relatief, eenvoudig aangepakt kan worden.

Ik blijf het 'apart' vinden dat zo'n F1 evenement dit allemaal in gang kan zetten voor 1x per jaar..
De strandgangers hebben toch al vele zomers en op meerdere dagen hutje mudje gereisd op zomerse stranddagen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door ODRAIL »

Als op het stuk Haarlem - Zandvoort de beveiliging aangepast moet worden voor de frequentieverhoging dan worden automatisch ook de overwegen meegenomen in de aanpassingen.

En ... tussen Haarlem (Overveen) en Zandvoort zitten slechts twee overwegen. Dus dat zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door trolly »

Durashift schreef:^^^ Is ook, trolly. Het is een specifiek stukje wat, relatief, eenvoudig aangepakt kan worden.

Ik blijf het 'apart' vinden dat zo'n F1 evenement dit allemaal in gang kan zetten voor 1x per jaar..
De strandgangers hebben toch al vele zomers en op meerdere dagen hutje mudje gereisd op zomerse stranddagen.
Klopt, hoewel de frequentie dan ook verdubbeld wordt, en dat op dat relatief korte stukkie lukt zonder dat dat tot heel schrijnende taferelen leidt. Maar waar badgasten nog enigszins gespreid verschijnen belooft F1 een sterke piek op te gaan leveren. Gecombineerd met de onmogelijkheid meer autoverkeer af te handelen levert dat de unieke situatie op dat een kudde benzinesnuivers voor een vlotte upgrade van de spoorinfrastructuur gaat zorgen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Durashift »

^^ :D :pos: :lol:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door trolly »

KM46 schreef:Als op het stuk Haarlem - Zandvoort de beveiliging aangepast moet worden voor de frequentieverhoging dan worden automatisch ook de overwegen meegenomen in de aanpassingen.

En ... tussen Haarlem (Overveen) en Zandvoort zitten slechts twee overwegen. Dus dat zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Even goed tellen: twee in Zandvoort en één in Overveen zijn drie overwegen. Ik weet niet precies wat jij met "aanpassingen" bedoelt, maar het gaat mij niet zozeer over beveiliging maar over het feit dat die dingen bij twaalf treinen per uur dus 24 keer per uur dicht zijn. Dat zal in de praktijk misschien wat anders uitpakken (door kruisende treinen wordt het beeld gunstiger, doordat alle drie de overwegen naast de twee stations liggen juist minder gunstig, want langere passeertijd) maar de consequentie is wel dat die overwegen niet echt lekker bruikbaar gaan zijn voor wegverkeer. Met name in Zandvoort kan dat lastig zijn, o.a. voor hulpdiensten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door ODRAIL »

:oops: Mijn excuus. Je hebt gelijk :oops:

Tussen Overveen en Zandvoort zitten inderdaad drie overwegen.

En ... Tussen Overveen en Haarlem zitten er ook twee. Dus een totaal van vijf overwegen.

Tsja ... de laatste keer dat het stukje Haarlem - Zandvoort bereist heb was is 1998. Ben niet bekend op dat traject.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Vinny »

trolly schreef:
Durashift schreef:^^^ Is ook, trolly. Het is een specifiek stukje wat, relatief, eenvoudig aangepakt kan worden.

Ik blijf het 'apart' vinden dat zo'n F1 evenement dit allemaal in gang kan zetten voor 1x per jaar..
De strandgangers hebben toch al vele zomers en op meerdere dagen hutje mudje gereisd op zomerse stranddagen.
Klopt, hoewel de frequentie dan ook verdubbeld wordt, en dat op dat relatief korte stukkie lukt zonder dat dat tot heel schrijnende taferelen leidt. Maar waar badgasten nog enigszins gespreid verschijnen belooft F1 een sterke piek op te gaan leveren. Gecombineerd met de onmogelijkheid meer autoverkeer af te handelen levert dat de unieke situatie op dat een kudde benzinesnuivers voor een vlotte upgrade van de spoorinfrastructuur gaat zorgen.
Strandgasten leveren de economie nu eenmaal minder op dan een aantal rokende motoren. Om in Fles' terminologie te blijven: Badslipperexpressen met levende vulling :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Suus »

Zover ik nu dingen hoor/lees over de Formule 1 gaat het vooral de belastingbetaler veel kosten terwijl de organisatie van de F1 voor de geldstroom de Ducktape-methode gebruikt na afloop. Lees: er blijft geen rode cent achter in Nederland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS: spoor Zandvoort kan drukte Formule 1 niet aan

Bericht door Meltrain »

KM46 schreef: Tsja ... de laatste keer dat het stukje Haarlem - Zandvoort bereist heb was is 1998. Ben niet bekend op dat traject.
Dan moet je er echt weer eens heen gaan. In mijn ogen is dat het mooiste spoortraject van Nederland. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten