Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ik kom ergens in 2017 in dit topic tegen dat SB58 uiterlijk in 2019 een halfuurdienst zou krijgen. Liggen daar onderhand al concrete plannen voor?
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door umbusko »

Ik weet niet waar je precies naar verwijst, maar de SB58 rijdt op dit moment doordeweeks tussen 8 en 10 uur en tussen 15 en 19 uur (in Nijmegen) om het half uur, voor de rest om het uur en op zaterdagavond en de hele zondag om de 2 uur. Zie de dienstregeling.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Deze, op pagina 2 :)
regenmaker schreef:Episode 4
de toekomstige plannen van de Kreis Kleve. Interessant voor Nederland is de opwaardering van lijn SB58 tussen Nijmegen en Kleve. Deze wordt uiterlijk 2019 op dat traject opgewaardeerd tot een halfuursdienst doordeweeks en uursdienst in het weekend
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Uiteindelijk is het gebleven bij een halfuursdienst in de spitsuren. :cry:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Helaas, niet meer dan het aan elkaar lijmen met spitslijn 57 dus :(
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door JothamvW »

En het vrijwel volledig opheffen van lijn 55 gok ik zo?
Anders zit 'ie tussen Kleef en Kranenburg in zijn eigen spreekwoordelijke vaarwater.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door OV-Hobbyist »

Lijn 55 rijdt nog steeds, op enkele spitsritten en schoolritten na, als vraagafhankelijk vervoer tussen Nütterden en Kranenburg. Dit was reeds in december 2017 het geval en afgelopen december is er niks aan veranderd.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Bij de Ruhrbahn gaat het niet zo lekker en dat komt door verschil in visie tussen de steden Essen en Mülheim. In Essen is men druk bezig het ov-aanbod uit te breiden, terwijl in Mülheim Netz 23 is gepresenteerd. Netz 23 houdt in dat tramlijn 104 in zijn geheel komt te vervallen net als tramlijn 901 tussen Duisburg en Mülheim. Beide lijnen worden vervangen door metrobus M1. Tevens wordt tramlijn 102 ingekort. In totaal is de stad Mülheim van plan het aanbod met 30% terug te schroeven!

Bron
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

Vanaf 9 juni nieuwe DR rondom Aachen: https://www.aseag.de/aktuelles/presse/p ... 00-seiten/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Ook in onderstaande gebieden zijn er wijzigingen per 9 juni 2019:
- Düsseldorf: Rheinbahn
- Ennepe Ruhr Kreis: VER
- Essen: Ruhrbahn
- Hagen: HST
- Oberhausen: STOAG
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

Ontsporing van een tram in Düsseldorf met meer dan 20 gewonden: https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... d-39245085
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Suus »

Op 23 juni zijn alle bussen, trams en treinen in het gebied van de VRS gratis: https://www.vrsinfo.de/aktuelles/ticket ... -2019.html

Let op: dit is alleen van toepassing is het deel van de VRS dat in NRW valt. Ook is het niet geldig in overgangsgebieden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door en-es »

Dus niet op Arnhem-Emmerich, Enschede-Gronau, Venlo-Kaldenkirchen en Heerlen-Herzogenrath?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

De VRS grenst sowieso niet aan Nederland. ;)

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Verke ... -Westfalen

Daarnaast snap ik de opmerking 'alleen het VRS gedeelte dat in NRW ligt' niet, want heel de VRS ligt in NRW. Alleen enkele lijnen steken de deelstaatgrens over, maar dat zijn overgangsgebieden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Suus »

Voorheen was het enige verkeersverbond dat in kreis Altenkirchen actief was de VRS. Ondertussen zie ik dat het aan het gebied van de VRM is toegevoegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Ik kan niets vinden over wanneer dat ongedaan is gemaakt. Weet jij dat misschien?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ArrivaBas »

Afbeelding
Volgens dit kaartje hoort Altenkirchen inderdaad bij de VRM. Immers vormen de oranje lijnen de (deel)staatsgrenzen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Suus »

Ik was in de war met de Westerwaldkreis. De VRS heeft echter zeer grote overgangsgebieden, ook in Rheinland-Pfalz, die ook zonder duidelijke aanwijzing dat er bijzondere omstandigheden zijn op hun spoorkaart zijn vermeld: https://www.vrsinfo.de/fileadmin/Dateie ... Region.pdf
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

Deze actie is alleen in het "klassieke" VRS-gebied geldig:

https://www.vrsinfo.de/fileadmin/Dateie ... ndraum.jpg
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

Kreis Ahrweiler hoort bij het zogenaamde Erweitertes VRS-Netz dat betekent dat men overal vanuit de Kreis Ahrweiler naar het VRS-Netz kan reizen met het VRS-tarief. Komt deels door dat de SWB uit Bonn een groot gedeelte van de lijnen in dat gebied reed. Maar binnen Kreis Ahrweiler geldt het VRM-tarief. Sinds 1 juli 2018 heeft de DB Rhein-Mosel de concessie met 24 lijnen van de SWB overgenomen. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

regenmaker schreef:Bij de Ruhrbahn gaat het niet zo lekker en dat komt door verschil in visie tussen de steden Essen en Mülheim. In Essen is men druk bezig het ov-aanbod uit te breiden, terwijl in Mülheim Netz 23 is gepresenteerd. Netz 23 houdt in dat tramlijn 104 in zijn geheel komt te vervallen net als tramlijn 901 tussen Duisburg en Mülheim. Beide lijnen worden vervangen door metrobus M1. Tevens wordt tramlijn 102 ingekort. In totaal is de stad Mülheim van plan het aanbod met 30% terug te schroeven!

Bron
Mülheimers zijn woest over de plannen van de stad om het totale aanbod met 30% in te korten. Ze hebben liever dat de Stadt Mülheim wordt opgeheven en wordt onderverdeeld onder Duisburg, Essen en Oberhausen. Dat zal vast meer geld besparen is de redenering. :')

WAZ
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door ICE11 »

Een meerderheid in de gemeenteraad van Mülheim heeft de plannen intussen geweigerd en er moet een nieuwe concept komen.

https://www.waz.de/staedte/muelheim/cdu ... 52731.html
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Ardan »

Van iemand die ik op Insta volg zag ik dat de Schwebebahn eindelijk weer rijdt, en dat het oude 1972-materieel met een afscheidsrit uit dienst is genomen.

Ninja-edit: op de website van de WSW staat echter dat de Schwebebahn nog steeds uit dienst is. Misschien dat de foto's die ik zie testritten zijn. De afscheidsrit van het oude materieel was in ieder geval met reizigers..
Ik doe ook maar wat
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

regenmaker schreef:
regenmaker schreef:Bij de Ruhrbahn gaat het niet zo lekker en dat komt door verschil in visie tussen de steden Essen en Mülheim. In Essen is men druk bezig het ov-aanbod uit te breiden, terwijl in Mülheim Netz 23 is gepresenteerd. Netz 23 houdt in dat tramlijn 104 in zijn geheel komt te vervallen net als tramlijn 901 tussen Duisburg en Mülheim. Beide lijnen worden vervangen door metrobus M1. Tevens wordt tramlijn 102 ingekort. In totaal is de stad Mülheim van plan het aanbod met 30% terug te schroeven!

Bron
Mülheimers zijn woest over de plannen van de stad om het totale aanbod met 30% in te korten. Ze hebben liever dat de Stadt Mülheim wordt opgeheven en wordt onderverdeeld onder Duisburg, Essen en Oberhausen. Dat zal vast meer geld besparen is de redenering. :')

WAZ
Hoe is het gebruik van de Müllheimse tram? Als er te weinig gebruikgemaakt wordt van de Müllheimse tram kan ik mij voorstellen dat vervangende bussen efficiënter zijn, maar als er veel gebruikgemaakt van de Müllheimse tram dan moet er gekeken worden hoe de kosten kunnen worden teruggedrongen zonder uitkleding of opheffing van tramlijnen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door regenmaker »

In januari 2017 is de frequentie op lijn 102 verlaagd van 6x/uur naar 4x/uur. Vervolgens moest in datzelfde jaar nog de frequentie in de ochtendspits alweer worden verhoogd naar 6x/uur aangezien een kwartiersdienst tot bomvolle trams leidde. :')

Volgens mij zegt dat al wel genoeg over de politiek van Mülheim. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten