Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door Zugführer »

In het vorige deel beschreef ik mijn reis naar Stockholm, in dit deel volgt de terugreis. Wederom niet via de snelste route uiteraard, de reis is immers minstens zo belangrijk als de bestemming ;)
Op de heenweg reisde ik via het noorden van Denemarken en met de ferry naar Göteborg, een wat omslachtige route waar je vanuit Nederland al minstens een dag of drie mee bezig bent. Op de terugreis neem ik de wat meer gebruikelijke route via Kopenhagen en de veerdienst Rødby - Puttgarden. Tot slot blijf ik nog even hangen in Ostfriesland, in het uiterste noordwesten van Duitsland.
In dit verslag moet ik twee keer met het treinvervangend vervoer -o- Nu heb ik op zich geen hele grote hekel aan bussen, maar ik zit liever in de trein :p Op beide trajecten (Kopenhagen - Rødby en Leer - Groningen) heb ik de per bus af te leggen afstand echter tot een minimale afstand weten te beperken, zoals zal blijken.

Om te beginnen weer een overzichtskaartje, in grijs de route van de heenweg, in zwart de terugreis.
Afbeelding

40. Ik begin weer even in Stockholm. Het is erg praktisch om overal in Europa vrienden te hebben wonen. Zo heb ik een gratis overnachtingsplek en kan ik een vouwfietsje lenen waarmee ik een hele dag door de stad heb gefietst. Ideaal, zo zie je een stad toch van een hele andere kant dan het standaard rondje centrum dat ik vaak te voet maak vanaf een station. Water domineert het stadsbeeld van Stockholm. Hier ben ik aan de Nybrokajen (zoiets als "nieuwebrugkade"), waar diverse bootjes aangemeerd zijn.
Afbeelding
Stockholm Nybrokajen by Zugführer, on Flickr

41. Ook passeer ik die dag het metrostation Ropsten nog eens, logisch, want de brug naar Lidingö begint hier en is de enige manier om op eigen kracht het eiland op- en af te komen. Er is ook een congestietaks, op het bord boven de weg staat een bedrag tot 35 kroon (ongeveer 3,50 euro) dat betaald moet worden als je er met de auto onderdoor rijdt. Afhankelijk van het tijdstip varieert dat bedrag, als ik aan het eind van de middag passeer is de stand 25 kroon.
Afbeelding
Stockholm Ropsten Tunnelbana station by Zugführer, on Flickr

42. Donderdagochtend, tijd om aan de terugreis te beginnen. Ik loop weer naar metrostation Ropsten (de Lidingöbanan uit het vorige verslag bedient het verkeerde deel van Lidingö en de bus is ook niet veel sneller) en neem dan in alle vroegte de metro naar het centraal station.
Afbeelding
Tunnelbana to Norsborg at Ropsten by Zugführer, on Flickr

43. Stockholm centraal, een blik vanaf het perron naar het zuiden, waar druk gebouwd wordt aan verdubbeling van het spoor. Een inwoner van Stockholm vertelde me gisteren dat dit traject, tussen Centraal station en de Gamla Stan (oude stad) het drukste spoortraject van Zweden is, maar het nog altijd uit slechts twee sporen bestaat. Daar wordt nu dus hard aan gewerkt.
Afbeelding
Stockholm central station by Zugführer, on Flickr

44. Een van de weinige treinen die ik gereserveerd heb tijdens dit reisje, maar een reservering is verplicht hier. Dat ging overigens heel makkelijk online via de SJ website. Dit is de hogesnelheidstrein van de SJ (Zweedse spoorwegen), de X2000. Deze verzorgt meerdere keren per dag de verbinding naar onder andere Malmö en rijdt een aantal keer per dag ook naar Kopenhagen. De maximale snelheid is overigens 200 kilometer per uur, dus met die hoge snelheid valt het wel mee.
Afbeelding
Stockholm central station with high speed train to Copenagen by Zugführer, on Flickr

45. Hoewel mijn trein naar Kopenhagen zou rijden blijkt hij vandaag niet verder dan Malmö te gaan. Daar kunnen we dan overstappen. Het is maar een klein stukje verder, dus ik verwacht dat alle reizigers naar de lokale Øresundståg gestuurd worden, maar niets blijkt minder waar: op het aankomstperron in Malmö staat vóór onze trein een ander X2000 stel klaar dat het resterende stukje naar Kopenhagen aflegt, terwijl onze trein weer omkeert richting Stockholm. Ik maak van de gelegenheid gebruik om nog even een rondje Malmö te doen, voor ik weer definitief afscheid neem van Zweden. Dit is het station van Malmö.
Afbeelding
Malmö train station by Zugführer, on Flickr

46. Nog een blik in de stationshal met een Pågatåg, het regionale treinnetwerk in de regio Skåne.
Afbeelding
Malmö train station with local train by Zugführer, on Flickr

Ik heb me overigens flink vergist in de mate waarin contant geld geaccepteerd wordt in Zweden. In het buitenland willen ze je vaak nog wel eens heel moeilijk aankijken als je een wat kleiner bedrag wil pinnen, dus haal ik meestal genoeg contant geld uit de muur om een keer van te kunnen eten, wat boodschappen te kunnen doen etcetera. In Zweden zijn ze echter net zo ver met het accepteren van pin als betaalmethode (en het *niet* accepteren van cash) als in Nederland. Het kostte me zelfs wat moeite om op het station van Malmö een winkeltje te vinden waar ik mijn resterende kronen op kon maken. Note to self: volgende keer geen contant geld halen in Zweden ;)

47. Ik reis verder per Øresundståg, een regionale trein die om de twintig minuten van Malmö naar Kopenhagen rijdt en aan beide kanten nog een heel eind verder het land in. Op het Deense traject wordt veel gestopt en zijn de afstanden korter, op het Zweedse deel wordt veel verder doorgereden (tot Göteborg zelfs) en minder gestopt. Dat blijkt in de praktijk regelmatig problemen op te leveren in de dienstuitvoering, waardoor besloten is over een aantal jaar het Zweedse en Deense deel te splitsen. Overigens schijnen er tegenwoordig strenge grenscontroles te zijn als je vanuit Denemarken naar Zweden reist, Zweden uit is in ieder geval geen probleem, voor ik het weet rijden we over de Øresundsbron Denemarken in. De brug is 9 kilometer lang en bestaat uit twee verdiepingen, de trein rijdt onder het wegverkeer door.
Afbeelding
Øresundsbron by Zugführer, on Flickr

48. De Deense spoorwegen hebben een systeem dat sterk op de OV-chipkaart lijkt, de Rejsekort. Het werkt eveneens met saldo, een tegoed dat wordt afgeschreven en weer terug gestort wordt bij uitchecken. Het grootste verschil is op het oog dat er twee verschillende paaltjes zijn om in- en uit te checken. De incheckpalen staat met hun rug naar de zichtbare uitcheckpalen toe.
Afbeelding
Danish Rejsekort system at Copenhagen by Zugführer, on Flickr

49. Ik doe een kort rondje Kopenhagen, dat betekent een rondje rond Tivoli, het attractiepark dat tegenover het centraal station ligt. Het verste punt dat ik bereik is het Raadhuisplein. Ik ben al snel klaar met de drukte in het centrum ;)
Afbeelding
Copenhagen City Hall by Zugführer, on Flickr

50. Het hoofdstation van Kopenhagen aan de noordkant. De sporen komen hier onder het stationsgebouw door, dit is het begin van de semi-tunnel onder de stad door.
Afbeelding
Københavns Hovedbanegård (Copenhagen Central Station) by Zugführer, on Flickr

51. Hier vertrekken ook de "Togbusser" naar Rødby. Had ik kunnen nemen, maar zoals in de introductie al vermeld heb ik de per bus af te leggen afstand zo klein mogelijk gemaakt ;)
Afbeelding
Copenhagen bus replacement stop to Rødby by Zugführer, on Flickr

52. Een blik op de treinen op het station van Kopenhagen, dit zijn allemaal treinen van het S-Tog systeem (soort S-Bahn).
Afbeelding
Københavns Hovedbanegård (Copenhagen Central Station) by Zugführer, on Flickr

53. In de stationshal valt mijn oog toevallig op deze modelspoorbaan met station Næstved, het volgende station op mijn programma.
Afbeelding
Scale model of Næstved station at Københavns Hovedbanegård by Zugführer, on Flickr

54. Ik reis dus per regionale trein naar Næstved, waar ik even controleer of de maquette in Kopenhagen en beetje accuraat is. Het lijkt er aardig op.
Afbeelding
Næstved train station by Zugführer, on Flickr

55. Næstved is wel een aardig stadje, in ieder geval een verademing na het drukke Kopenhagen. Naast een aantal interessante gebouwen hebben ze hier ook bussen met vlaggetjes. Dit is de bus naar Ikke i rute, een plaats die centraal in Denemarken lijkt te liggen, hoewel ik het nog niet op de kaart gevonden heb. Er rijden in ieder geval overal vandaan bussen naar toe.
Afbeelding
Bus at Næstved station by Zugführer, on Flickr
Vergeef me het flauwe grapje. "Ikke i rutte" betekent natuurlijk "geen dienst".

56. In Næstved beginnen de echte werkzaamheden pas. Gedurende een periode van ruim vier maanden (!) ligt de hele Sydbanen tussen Næstved en Nykøbing er uit. Dat is een afstand van ca. 50 km hemelsbreed, de internationale reizigers worden zoals al vermeld rechtstreeks van Kopenhagen naar de ferry in Rødby vervoerd, een afstand van zo'n 150 kilometer. Tussen Næstved en Nykøbing zijn er drie verschillende bussen: de rode, blauwe en groene bus. Op zich best een duidelijk systeem. De groene rijdt één keer per uur en die neem ik.
Afbeelding
Train replacement bus information at Næstved by Zugführer, on Flickr

57. Er wordt niet heel hard gewerkt vandaag, maar ik ben blij in ieder geval te zien dat er inderdaad geen trein over het spoor kan op het moment.
Afbeelding
Rail engineering works between Næstved and Nykøbing Falster by Zugführer, on Flickr

58. Zo bereik ik Nykøbing, er vertrekt nog een handjevol treinen hier, naast dat dit tijdelijk het eindpunt van de eurocity uit Hamburg is, zijn er ook nog regionale treinen naar Nakskov en Rødby. Dit is een regionaal exemplaar naar Nakskov, volgens mij.
Afbeelding
Regional train at Nykøbing Falster station by Zugführer, on Flickr

59. Nykøbing ligt aan de rand van het eiland Falster en ligt aan de Guldborg Sund, een zeestraat tussen Falster en het naastgelegen Lolland. Een panormische blik over de Guldborg Sond, met rechts de ondergaande zon en links een reflectie daarvan.
Afbeelding
Guldborg Sund at Nykøbing by Zugführer, on Flickr

60. Er zwemmen honderden zwanen, dit is slechts een selectie ;) Het is wederom een prachtige avond.
AfbeeldingGuldborg Sund at Nykøbing by Zugführer, on Flickr

61. Na een overnachting is het de volgende ochtend weer tijd voor de volgende reisdag. Ik passeer de treinvervangende bussen weer, vandaag heb ik die niet nodig.
Afbeelding
Nykøbing station with replacement bus by Zugführer, on Flickr

62. De eurocity naar Hamburg staat namelijk al klaar. Het is toch een aparte situatie, er stapt namelijk bijna niemand in. Op zich wel logisch, want de internationale reizigers rijden om Nykøbing heen.
Afbeelding
Nykøbing Falster station with Eurocity to Hamburg by Zugführer, on Flickr

63. Je kunt ook koude drankjes kopen aan boord.
Afbeelding
Drink machine in eurocity between Denmark and Hamburg by Zugführer, on Flickr

64. En hier moet ook een fotootje van in het verslag; in heel Denemarken en noord-Duitsland wordt de blik naar buiten gedomineerd door eindeloze velden met gele raapzaad bloemetjes.
Afbeelding
Field of rapeseed at Lolland by Zugführer, on Flickr

65. Het is maar een minuutje of 20 rijden naar Rødby, waar de trein dan wel wat voller wordt. De internationale reizigers worden hier dus afgezet om de trein in te gaan, vervolgens rijdt de trein de boot op waar iedereen er weer af moet. Ik klaag niet, want ben blij met mijn rechtstreekse verbinding en wilde graag nog een keer met de trein op de boot, maar hier hadden toch een hoop kosten bespaard kunnen worden lijkt me. Het aantal reizigers dat van Nykøbing richting Duitsland reist is op één hand te tellen en de internationale reizigers hadden met nauwelijks extra moeite op eigen kracht de boot op- en af kunnen gaan lijkt me. Aan beide kanten van de ferry grenst het perron immers aan de ferryterminal. Het enige voordeel is dat passagiers hun bagage nu meteen kwijt kunnen in de trein.
Afbeelding
Rødby train station by Zugführer, on Flickr

66. De trein rijdt hier dus de boot op, maar op de boot moet iedereen er af, je mag namelijk niet op een voertuigdek zijn tijdens de overtocht. Ook wel zo leuk natuurlijk. De overtocht van Rødby naar Puttgarden duurt drie kwartier, veel passagiers vinden dat blijbkaar lang genoeg om plaats te nemen in het restaurant. De boot is een stukje kleiner dan die van mijn Stena-overtocht in het vorige verslag, het is hier wel een stuk drukker; het is natuurlijk ook een veel populairdere verbinding. De verbinding over de Fehrmanbelt is voor zowel trein- als autoverkeer de kortste route van Duitsland naar Kopenhagen en verder Zweden in, maar kost ook relatief veel tijd. Het is een stukje van slechts 19 kilometer, maar het kost de trein bijvoorbeeld ruim een uur, inclusief de boot op en af gaan. Niet gek dus dat er nu eindelijk besloten is een tunnel aan te leggen. Ergens wel jammer, want het blijft toch een prachtig fenomeen, die trein op de boot, maar vanuit logistiek oogpunt gezien werd het de hoogste tijd. De reistijd tussen Duitsland en Kopenhagen kan met een tunnel in één klap ruim een uur korter worden. Met nog wat aanpassingen kan het dan in de toekomst zomaar mogelijk worden in één dag van Nederland naar Stockholm te reizen per trein. Maar goed, voorlopig is er voor zover ik weet nog geen schop de grond in gegaan en kunnen we nog lekker even genieten van de frisse zeewind, onderweg naar Duitsland.
Afbeelding
Ferry from Rødby to Puttgarden by Zugführer, on Flickr

67. De trein op de boot. Jarenlang deed de ICE TD dat, maar sinds vorig jaar zijn de IC3 treinstellen van de Deense spoorwegen weer terug, omdat de Deutsche Bahn de stekker uit de ICE TD trok. Vanaf december wordt deze verbinding mogelijk helemaal de nek om gedraaid. Reden: de werkzaamheden rondom de aanleg van de tunnel. Hoewel het nog goed tien jaar kan duren voor de tunnel er ligt is het de bedoeling de internationale verbinding voorlopig om te leiden via Flensburg, Kolding en Odense. Een flinke omweg, maar het zou een kwartier sneller moeten zijn dan de huidige verbinding inclusief ferry (hetgeen de noodzaak voor de tunnel maar weer eens onderstreept). Het is nog even afwachten wat dat betekent voor de verbinding tussen Duitse steden als Lübeck en Oldenburg im Holstein en Deense steden als Nykøbing, Vordingborg en Næstved. Er rijdt aan beide kanten van de Fehrmanbelt een handjevol regionale treinen, maar in de huidige vorm lijkt dat niet echt een geschikte vervanging voor de eurocityverbinding die daar nu nog bestaat.
Afbeelding
Train at ferry to Puttgarden by Zugführer, on Flickr

68. Goed, genoeg over de Fehrmanbelt. We rijden de boot weer af en rijden het natte station van Puttgarden binnen. Het duurt een minuut of 20 voor we verder kunnen rijden omdat er problemen met het Duitse radiosignaal zouden zijn.
Afbeelding
Puttgarden train station by Zugführer, on Flickr

69. Maar ik bereik Hamburg weer en er is nog ruim voldoende tijd om over te stappen op de volgende trein, een intercity naar Bremen. Daar arriveer ik vroeg in de middag. Het is nog steeds een natte aangelegenheid buiten, dus ook in Bremen blijf ik niet al te lang.
Afbeelding
Bremen Hauptbahnhof by Zugführer, on Flickr

70. Ik heb nog een tussenstop in Ostfriesland toegevoegd aan de planning, helemaal in het noordwesten van Duitsland. Vanuit Bremen neem ik de RE1 naar eindbestemming Norddeich Mole. Daar zijn we hier net aangekomen.
Afbeelding
Norddeich Mole train station by Zugführer, on Flickr

71. De stationssituatie in Norddeich is een beetje bijzonder. Het eindstation Norddeich Mole bestaat uit één spoor en ligt direct aan de haven waar de boten naar Juist en Norderney vertrekken. Net voor dat station ligt het station Norddeich, dat wel meerdere sporen heeft. Het einde van het perron van Norddeich ligt om precies te zijn 120 meter van het begin van het perron van Norddeich Mole af. De functie van met name station Norddeich is daardoor vrijwel nihil, het is voor geen enkele reiziger sneller om daar uit te stappen (behalve dan dat de trein er een minuut eerder stopt). Bovendien worden de treinen na aankomst op Mole op minimale snelheid afgerangeerd naar een zijspoor naast station Norddeich, waardoor de overweg tussen beide stations op sommige momenten erg lang dicht is. Station Norddeich gezien vanaf het puntje van station Norddeich Mole.
Afbeelding
Norddeich station seen from Norddeich Mole by Zugführer, on Flickr

72. Nog een blik op station Norddeich wat later op de avond, met een afgerangeerde intercity en een volgende RE1 uit Hannover.
Afbeelding
Norddeich train station by Zugführer, on Flickr

73. In Norddeich komen de boten van de waddeneilanden Juist en Norderney aan. De meeste afvaarten zijn naar Norderney, Juist is alleen bereikbaar als het water hoog genoeg staat. Er lijkt één keer per dag een boot te varen, op wisselende tijden omdat het elke dag op een ander tijdstip vloed is. Naar Norderney wordt wel meerdere keren per dag gevaren. Er is hier een hele geul aangelegd door het wad heen, zoals te zien op deze foto. Aan beide kanten van de dammetjes valt de zee bijna droog. Rechts op de achtergrond ligt Norderney.
Afbeelding
Norddeich with boat from Norderney by Zugführer, on Flickr

74. Ook vandaag werkt de zon weer mee, het is niet heel warm, maar prachtig aan het strand. En lekker rustig. Ik heb geen spijt van mijn uitstapje naar Norddeich.
Afbeelding
Sunset in Norddeich by Zugführer, on Flickr

75. De volgende ochtend is mijn interrail op, maar ik hang nog een dagje rond in de regio. Eerst met een intercity van Norddeich Mole richting Emden. De intercity's mag je hier gewoon gebruiken met een nahverkehrstarif-kaartje, dat ik voor het stukje treinen vandaag aangeschaft heb. Ik zit vandaag ook voor het eerst in de nieuwe intercitytrein van de Deutsche Bahn, het mist qua faciliteiten toch wat ten opzichte van de klassieke intercitytreinen, maar de stoelen zitten op zich prima, het is geen VIRM-kwaliteit gelukkig.
Afbeelding
Intercity at Norddeich Mole by Zugführer, on Flickr

76. De eerste tussenstop vanaf Norddeich is in Emden, waar ik om te beginnen door het centrum loop en onder andere de Ratsdelft tegen kom, het deel van de haven dat het meest tegen het centrum aan ligt.
Afbeelding
Emden Ratsdelft by Zugführer, on Flickr

77. Vervolgens loop ik richting de Außenhafen, waar de boot naar Borkum vertrekt. Dat is een kilometer of drie van het centrum af en aansluitend op de boot rijdt er een aantal keer per dag een trein heen. Dat is over dit enkelsporige lijntje met onbeveiligde overgangen, het gaat ook onder luid getoeter en op gepaste snelheid.
Afbeelding
Emden track to Außenhafen train station by Zugführer, on Flickr

78. Dit is het stationnetje, er is net een boot aan gekomen vanaf Borkum, die reizigers lopen nu richting stationsgebouw. De trein moet nog arriveren.
Afbeelding
Emden Außenhafen train station by Zugführer, on Flickr

79. De intercity richting Berlijn komt met een paar minuutjes vertraging binnen rijden.
Afbeelding
Emden Außenhafen train station by Zugführer, on Flickr

80. De trein rijdt in een paar minuten terug naar Emden Hauptbahnhof, tien minuten later rijdt hij dan verder naar Berlijn. Er bestaat een overstap op de intercity van Norddeich naar Stuttgart, die hier maarliefst 20 minuten stil staat, vermoedelijk vooral om een overstap te bieden voor reizigers vanaf Norddeich richting Berlijn.
Afbeelding
Emden Hauptbahnhof with intercity to Colgne and Berlin by Zugführer, on Flickr

81. Ik treuzel nog wat en bewonder de stoomlocomotief voor de deur van het station voor ik verder reis met de Westfalenbahn naar Münster.
Afbeelding
Emden Hauptbahnhof with Westfalenbahn to Münster by Zugführer, on Flickr

82. Ik stap echter uit in Leer, waar ik al jaren een keer heen wil, maar wat de laatste jaren bemoeilijkt wordt door een ontmoeting tussen een schip en een spoorbrug. Ik loop een rondje door de stad en loop dan weer terug naar het station.
Afbeelding
Leer Hauptbahnhof by Zugführer, on Flickr

83. De Arriva-automaat en incheckpaal staan nog in de stationshal alsof er nooit wat gebeurd is. Ik check netjes in, want vanaf hier is mijn Weekend Vrij gewoon geldig.
Afbeelding
Leer Hauptbahnhof by Zugführer, on Flickr

84. Vanaf Leer rijdt om de twee uur een bus rechtstreeks naar Groningen. Maar net als bij de situatie tusssen Kopenhagen en Rødby verkies ik het alternatief met kortere busrit naar Weener. Dat gaat met de reguliere buslijn 620, die elk uur rijdt. Formeel mag je alleen van station naar station reizen als je bent ingecheckt, maar niemand probeert me tegen te houden als ik een paar haltes eerder de bus vast verlaat ;)
Afbeelding
Bus from Leer in Weener by Zugführer, on Flickr

85. Station Weener, nu al enkele jaren het eindpunt van de trein van Groningen richting Duitsland. Ik was er al een aantal keer eerder, maar elke keer dus vanuit Nederland.
Afbeelding
Train to Groningen at Weener train station by Zugführer, on Flickr

Alleen de terugreis naar Utrecht resteert nu nog, ik blijf nog een dag in Groningen hangen en leg het laatste deel van de reis morgen af, maar heel veel interessante foto's maak ik dan niet meer.
Als je tot hier bent gekomen: bedankt voor je aandacht, ik hoop dat je het interessant vond en ook deze keer zijn opmerkingen en aanvullingen weer van harte welkom ;)
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door Etienne »

Een leuk reisverslag om te lezen. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door waldo79 »

Mee eens :mrgreen:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door isadora »

Dank Zugführer voor dit tweede deel. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door ICE11 »

Station Norddeich heeft ook de functie dat de treinen nog steeds kunnen keren als Norddeich Mole onder water staat! :wink:
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Wederom een prachtig verslag
ChrisEastWest
Berichten: 6
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 11:32
Locatie: Yorkshire

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door ChrisEastWest »

Interessant, bedankt. Hamburg-Copenhagen per ferry is op mijn to-do list.
55. Ikke i Rute heeft een tweelingstad in Duitsland, Nicht Einsteigen. Heel mooi.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door Suus »

En vergeet Ikke i trafikk in Noorwegen niet. ;-)

Ik denk zelf dat je Kopenhagen te weinig eer aandoet. Heel gemoedelijke stad en ik denk met de vriendelijkste mensen die ik ooit in een hoofdstad heb gezien. Verder fijn verslag. Ik vond met de trein reizen in Scandinavië altijd erg prettig, en keer er graag nog eens terug, gaat nog wel even duren helaas.

De Vogelfluglinie heb ik zelf nog met ICE-TD gedaan (met het eerste stukje in IC3 wegens tekort aan ICE-TD). De drie kwartier was prima om alle resterende Deense kronen uit te geven in het restaurant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door AppleMoose »

Wederom een mooie reis :pos:

Kopenhagen is inderdaad een leuke, gemoedelijke stad. Even wat verder de stad inlopen dan rondom Tivoli en het Raadhuisplein is echt aan te raden.

Stockholm is ook echt een fijne en mooie stad.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door umbusko »

Prachtig verslag weer Zugführer, dank! :D
Zugführer schreef:Met nog wat aanpassingen kan het dan in de toekomst zomaar mogelijk worden in één dag van Nederland naar Stockholm te reizen per trein.
Ik deed ooit Stockholm-Maastricht op één dag, maar dat was wel wat krapjes met een overstap van 13 minuten in Kopenhagen en zo. (A) Maar met bijna een uur minder reistijd moet dat zeker lukken, als men een mooie dienstregeling in elkaar zet. :Y
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door Ardan »

Wat heb je een heerlijke reis gemaakt zeg! Ik ken Hamburg-Malmö via het vasteland wel, maar die hoek van Europa verdient het echt om eens verder onderzocht te worden.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door Zugführer »

Dank allen!
Ik ben een jaartje of 8 geleden wel eens wat langer in Kopenhagen geweest, maar had daar niet echt warme herinneringen aan. Daarom had ik deze keer bewust maar een korte stop ingepland (en ik was op doorreis, dat scheelt natuurlijk ook). Maar aangezien de mensen in Denemarken en Zweden sowieso overal erg vriendelijk zijn zal het me niet verbazen als dat in Kopenhagen ook zo is. Heb "Kopenhagen een tweede kans geven" op mijn lijstje gezet voor de volgende keer dat ik die kant op ga ;)
Stockholm vond ik nu ook een stuk leuker dan tijdens mijn vorige bezoek.
ChrisEastWest schreef:Hamburg-Copenhagen per ferry is op mijn to-do list.
Leuk om een keer mee te maken, maar je moet snel zijn dus, in december is het waarschijnlijk over met de pret.
Anders kun je nog met de nachttrein van Malmö naar Berlijn, die gaat met de ferry van Trelleborg naar Sassnitz mee, maar niet zo frequent volgens mij. Hebben we eigenlijk al een topic over varende treinen? Is een leuk fenomeen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door ODRAIL »

Mooie reportage (geldt voor beide delen) :pos: :wink: .

Een topic over varende treinen hebben we (nog) niet nee :wink: .

Wel staat er over varende treinen af en toe een (vervolg) artikel in "Op de Rail' (blad van de NVBS).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door Suus »

Zugführer schreef:Anders kun je nog met de nachttrein van Malmö naar Berlijn, die gaat met de ferry van Trelleborg naar Sassnitz mee, maar niet zo frequent volgens mij.
De directeur van het Duitse bedrijf die dat regelt is recent overleden. De bijzondere toelating van de Zweedse slaaprijtuigen stond op zijn naam, waardoor er op het moment niet gereden kan worden. Snälltåget hoopt binnenkort een oplossing te hebben.

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 02,8951669
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door en-es »

Ga anders naar Sicilie. Daar gaat het nog old skool. Rijtuigen die de boot op en af gerangeerd worden.

Mooie reportage en foto's trouwens :pos:
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door Zugführer »

O ja, Sicilië! Zet ik ook op de wensenlijst. Is alleen zo'n eind om daar te komen als je liever niet vliegt :p
Die Snälltåget heb ik ook wel eens gehad, hopelijk wordt daar snel een oplossing voor gevonden.
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door erka »

Superleuk verslag! Valt me altijd op hoezeer Denemarken op Nederland lijkt en Deens op Nederlands. Leer ook heel vaak geweest. Vroeger was het leuker dan nu omdat uiteindelijk ook in Leer de rationalisering van de DB heeft toegeslagen. Jarenlang zat er een DB-mannetje in het perronhok die bij elke aankomende trein uit het Ruhrgebied of Bremen "Willkommen in Leer, willkommen in Ostfriesland" riep. Ostfriesland is qua cultuur trouwens best wel een cultgebiedje in Duitsland. Vroeger achterstandsgebied maar tegenwoordig erg hip en booming. Moin.

Je had misschien ook nog vanuit Emden Aussenhafen de boot naar Borkum kunnen pakken en dan vanaf Borkum met de boot naar de Eemshaven en vandaar met de trein naar Groningen :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door Suus »

Theoretisch is het mogelijk om 's ochtends in Nederland de ICE te nemen, iets na 18:00 in Milaan te zijn waar je om 20:10 de Intercity Notte naar Sicilië kan nemen. De volgende dag wordt je rond lunchtijd de boot op gereden, waar je bij de (erg armzalige) bar voor twee euro een arancino en een flesje Siciliaans water haalt. Aan de andere kant is het nog 2,5/3 uurtjes rijden naar een van de twee eindbestemmingen van de trein en ben je mooi op tijd om mee te doen aan het flaneren over de boulevard 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Station Norddeich lijkt me ook wel relevant voor de inwoners van Norddeich. (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door Polaroyd7 »

Ja, de paaltjes in Leer. Tot vorig jaar waren die nog oud en allemaal buiten dienst, net als de kaartautomaat. Het paaltje op het perron deed het nog een tijdje, maar die scheidde er na een tijdje ook mee uit. Ik kwam afgelopen weekend ook uit die richting en heb het zelf ook zo kunnen aanschouwen :D
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door Zugführer »

Dank voor jullie enthousiaste reacties :D
Suus schreef:Theoretisch is het mogelijk om 's ochtends in Nederland de ICE te nemen, iets na 18:00 in Milaan te zijn waar je om 20:10 de Intercity Notte naar Sicilië kan nemen. De volgende dag wordt je rond lunchtijd de boot op gereden, waar je bij de (erg armzalige) bar voor twee euro een arancino en een flesje Siciliaans water haalt. Aan de andere kant is het nog 2,5/3 uurtjes rijden naar een van de twee eindbestemmingen van de trein en ben je mooi op tijd om mee te doen aan het flaneren over de boulevard 8-)
Heb meteen zin om weer de trein in te stappen als ik je stukje lees. Al zou ik er dus liever 1 of 2 dagen extra over doen. In theorie was het ook mogelijk geweest om in één dag Stockholm te bereiken per trein ;)
erka schreef:Je had misschien ook nog vanuit Emden Aussenhafen de boot naar Borkum kunnen pakken en dan vanaf Borkum met de boot naar de Eemshaven en vandaar met de trein naar Groningen :D
Heb het even overwogen, maar dan was ik nog steeds nooit in Leer geweest en dat ging toch ook weer een stuk meer tijd en geld kosten. Had ook nog gekeken naar de veer van Emden naar Delfzijl (die bestaat), maar die vaart ook maar 1 keer per dag of zo, op een ongunstig tijdstip.
Meltrain schreef:Station Norddeich lijkt me ook wel relevant voor de inwoners van Norddeich. (A)
Maar station Norddeich kan alleen aan de noordkant verlaten worden, bij die overweg, waar het perron van Norddeich Mole ook meteen begint, zoals te zien op foto 71 :p
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door Nitein-Repart »

Leuk verslag, alleen jammer dat in Duitsland zoveel leuke treingerelateerde dingen in een paar jaar tijd zo snel verdwijnen, zoals de boottreinen, maar ook de Diesel-ICE's, Modus-wagen en nog een aantal dingen meer, terwijl er weinig nieuwe leuke treingerelateerde dingen bijkomen (alleen de RE19, RB61 (na flinke opstartproblemen) en straks de U5 in Berlijn zijn positieve ontwikkelingen). Dus voor boottreinen zou je straks toch echt naar het zuiden van Italië moeten, wat toch een stuk onhandiger is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door Zugführer »

Tsja, ik heb het altijd al vrij lachwekkend gevonden dat de snelste verbinding van Duitsland naar Denemarken met een diesel-ICE was die ruim een uur doet over een stukje van een paar kilometer. Dat past toch niet echt bij een hogesnelheidsverbinding. Het hobbyistendeel in mij dat ook enthousiast wordt van raampjes die open kunnen vindt dat ook jammer, maar vanuit het oogpunt van de vervoerder en de gemiddelde consument is het natuurlijk erg logisch dat er een einde komt aan het overvaren van treinen per boot en kleine series treinstellen zoals de ICE-TD.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door Milco »

Net als het eerste deel een mooi en deels herkenbaar verslag! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Zugführer on Tour #18: Togbuser & SEV, via Sjælland en Ostfriesland terug naar Nederland [46 foto's]

Bericht door Durashift »

Leuk verslag. :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten