Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Z2N »

We zijn na de feiten, niet onlogisch dus.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Matt5154 »

Vgm zijn sommige mensen niet blij met het opheffen van lijn 62 in Buitenhof en 33 (lijn zelf wordt niet opgeheven, maar gaat vanaf 25 aug via Reineer de Graaf Gasthuis) in het Westerkwartier. (Vooral oudere mensen)
https://www.ad.nl/delft/woede-over-schr ... ~afedb66a/

En over lijn 37 zal wel een mooie verbetering zijn.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... ar-vervoer
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Daelea »

Zoals het AD stelt wordt het een en ander besproken in de raad van Delft, wat na even zoeken dan ook het complete vervoerplan heeft opgeleverd: https://ris.delft.nl/internet/vergaderk ... eer_16806#, punt 12, de laatste bijlage.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Roeland »

Thom69 schreef:Zoals het AD stelt wordt het een en ander besproken in de raad van Delft, wat na even zoeken dan ook het complete vervoerplan heeft opgeleverd: https://ris.delft.nl/internet/vergaderk ... eer_16806#, punt 12, de laatste bijlage.
Dankjewel, interessant leesvoer.
Opvallend dat ze R-net met 18x 12-meter bussen willen rijden, en 4x gelede bussen. Op welke lijn zouden ze die 4 gelede bussen rijden? Lijkt me qua capaciteit niet echt efficiënt, want als je een R-netlijn merendeels met 12-m-bussen rijdt, moet je je frequentie toch afstemmen op de capaciteit van de 12-m-bussen?
Idem de streek, met 6x gelede bussen en 6x 12-m-bussen. Ben benieuwd waarvoor die 6 bedoeld zijn. Misschien lijn 31, van Leyenburg naar HvHolland?
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Matt5154 »

Vgm die 6 gelede bussen gaan naar 45, 69 of 144.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door julsteren »

Er gaat idd een omloop geleed op de 45 rijden, met een van de 4 reguliere geledes. Verder weet ik nog niks (A)
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Daan76 »

Volgens ingewijden bij Arriva mag er echter geen geleed door de Breestraat in Leiden rijden. De gemeente wil dat blijkbaar niet hebben.
Dus ben benieuwd of dat dan een korte slag 45 wordt waar die gelede op komt te rijden..... Weet jij dat julsteren ?
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door julsteren »

Ik heb verder echt geen idee :')
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Daan76 »

Roeland schreef:
Thom69 schreef:Zoals het AD stelt wordt het een en ander besproken in de raad van Delft, wat na even zoeken dan ook het complete vervoerplan heeft opgeleverd: https://ris.delft.nl/internet/vergaderk ... eer_16806#, punt 12, de laatste bijlage.
Dankjewel, interessant leesvoer.
Opvallend dat ze R-net met 18x 12-meter bussen willen rijden, en 4x gelede bussen. Op welke lijn zouden ze die 4 gelede bussen rijden? Lijkt me qua capaciteit niet echt efficiënt, want als je een R-netlijn merendeels met 12-m-bussen rijdt, moet je je frequentie toch afstemmen op de capaciteit van de 12-m-bussen?
Idem de streek, met 6x gelede bussen en 6x 12-m-bussen. Ben benieuwd waarvoor die 6 bedoeld zijn. Misschien lijn 31, van Leyenburg naar HvHolland?
Op 36 rijden momenteel versterkingsritten, inhuur bij BAB-VIOS. Ik ga er vanuit dat die eruit geknikkerd worden en daar de geledes op ingezet gaan worden.

Lijn 50 wordt ingekort, de vrijvallende ritten door de Schilderswijk worden overgenomen door korte slagen 51. Ook op dit traject rijdt momenteel inhuur BAB-VIOS.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Matt5154 »

Wat gaat dan op de veilinglijnen rijden?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Roeland »

OVspotter070 schreef:Vgm die 6 gelede bussen gaan naar 45, 69 of 144.
Lijn 69 (en in de zomer lijn 144) lijkt mij inderdaad logisch. Lijn 45 verbaast mij. Zit daar dan soms 1 drukke piekrit tussen in de ochtendspits?
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door htm_tram »

Er was verteld dat het om 1 rit ging op lijn 45 die druk was ivm de Engelse school in Voorschoten.

@OVspotter070 Elke stalling zou 1 veilingrit gaan rijden. Dus er zal wel een Citaro op komen te rijden :wink:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Daan76 »

Als dat verhaal van de Breestraat echt waar is zullen ze dat van die gelede op lijn 45 toch op de 46 moeten zien af te wentelen dan, denk ik.

Wat betreft die veilinglijnen: die rijden mooi voor de ochtendspits uit dus het lijkt me aannemelijk dat dat met Citaro's omlooptechnisch heel mooi ingepland kan worden inderdaad. Maar dat is maar een persoonlijke aanname van mijzelf.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door CamilleKreemers »

wel jammer als de Breestraat waar is, vanuit ZHN krijg ik de indruk dat de lijnen 400 en 30/31 dus globaal Katwijk - Leiden - Zoetermeer enorm druk is in de spitsuren. Geledes kunnen dan een uitkomst zijn.

Misschien een raar idee, maar is een omloop 44-42-46 niet een idee, dus een ringlijn Den Haag - Voorschoten - Wassenaar - Den Haag?
Ik vraag me daarnaast af waarom Leiden - Wassenaar nog steeds maar 2x/uur gaat rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Suus »

Opdrachtgever voor Wassenaar - Leiden is niet de MRDH, maar PZH via de concessie Zuid-Holland Noord. Arriva zit al over de DRU's heen, dus die uitbreiding zou dan elders een bezuiniging betekenen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TLP
Berichten: 1556
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door TLP »

Als de verbinding Wassenaar - Leiden onder de PZH valt, waarom wordt hij dan door lijn 43 van Haaglanden Streek bereden? En wat heeft de DRU-besteding van Arriva dan voor invloed op deze verbinding?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Daniel »

Concessiegrensoverschrijdende verbindingen kunnen op verschillende manieren georganiseerd worden: je hebt de variant met het uitvoeren van ritten door twee vervoerders, maar complete lijnen uitruilen kan ook. Dat is dus kennelijk met lijn 43 gebeurd waardoor die volledig door Haaglanden Streek gereden wordt.
De vervoerder die concessiehouder is van het gebied waaronder een deel van de lijn valt blijft dan echter wel verantwoordelijk en het zijn dan dus ook zijn DRU's die ervoor ingezet worden. Over het algemeen werken dat soort constructies wel goed, maar kan het ook snel mis gaan als een van beide moet bezuinigen (heb hier op het forum ooit weleens beschreven hoe zo'n constructie ooit mis gegaan is met de toenmalige 142 en 144 tussen Dordrecht en Rotterdam Zuidplein)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1556
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door TLP »

Ik dacht dat een dergelijke lijn via een gedoogconstructie gereden werd? Zo valt lijn 57 vanuit Leiden tussen Hillegom en Nieuw-Vennep toch ook niet onder de concessie AML, ook al rijdt deze lijn via Beinsdorp? Noordelijker valt lijn 129 tussen Noordbeemster en Purmerend toch ook niet onder Waterland ondanks dat hier volledig op Waterlands grondgebied wordt gereden?
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door WSM »

htm_tram schreef:Er was verteld dat het om 1 rit ging op lijn 45 die druk was ivm de Engelse school in Voorschoten.
In de huidige concessie rijdt BAB-VIOS in de ochtend dan ook één versterkingsrit op lijn 45.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Suus »

Er is hier een bijzondere constructie van toepassing, die voor lijn 43 en 45 van toepassing is. Het is pas zichtbaar geworden dat er zo'n constructie bestond nadat Connexxion de concessie Haaglanden verloor, toen was het Veolia die de lijn 45 Den Haag - Leiden Merenwijk verzorgde (het was zelfs de enige lijn in Merenwijk) terwijl dat toch ver buiten hun concessiegebied lag. In ruil daarvoor reed Connexxion lijn 39 Leiderdorp - Den Haag. In december 2011 zijn er (toen was Connexxion nog de vervoerder in DBLRMH) al aanpassingen geweest om de hoeveelheid werk in andere concessies terug te dringen: lijn 45 werd ingekort tot Leiden Centraal, de stadsdienst naar de Merenwijk werd weer door Connexxion gereden (lijnen 13 en 14, door Arriva een jaar later vernummerd in 3 en 4). Lijn 39 is zelfs volledig geknipt in 46 (Veolia) en 49 (Connexxion). Toen Arriva een jaar later kwam is lijn 49 vernummerd in lijn 5. Arriva heeft later nog meer van de de DRU's in Zuid-Holland Noord die door Veolia werden gereden teruggedrongen door ook ritten te gaan verzorgen op lijn 45.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TLP
Berichten: 1556
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door TLP »

Die constructie van lijn 39 en 45 ken ik, en zo rijdt lijn 195/295 eigenlijk ook als combilijn (al was dat in feite in één keer gebeurd nadat Arriva ZHN won). Maar lijn 43 reed altijd volledig vanuit Haaglanden, en er zijn meer concessiegrensoverschrijdende lijnen die voor een aanzienlijk deel buiten eigen gebied rijden. Deze lijnen rijden toch onder de gedoogconstructie zoals gebruikelijk is in het Nederlandse OV?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Suus »

Meestal wordt zoiets gedoogd inderdaad, maar in dit geval is er dus een speciale constructie van toepassing omdat de lijnen een aanzienlijke rol spelen in het stadsvervoer van Leiden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Daan76 »

Andersom rijdt Arriva met lijn 400 voor ongeveer de helft over grondgebied van Haaglanden Streek.
En dan de Arriva lijnen die Wassenaar/ Den Haag CS aandoen nog.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Daniel »

@Suus: je hebt het over een speciale constructie, maar het lijkt gewoon op onderlinge afspraken in eerste instantie om een knip te voorkomen. En het vervolg beschrijft precies hoe dat dan vervolgens bij bezuinigingen mis gaat.
Kennelijk een dingetje van Connexxion Zuid-Holland geweest: bij het al genoemde voorbeeld 142/144 tussen Dordrecht en Rotterdam was er een nagenoeg identieke situatie waarbij de vervoerders in beide concessies afspraken hadden gemaakt om elk één van beide lijnen te rijden. Maar na een bezuiniging klopte daar vervolgens de verdeling niet meer en was het eindresultaat dus ook een knip, vrijwel identiek aan wat jij beschrijft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haaglanden Streek (2019-2030)

Bericht door Roeland »

CamilleKreemers schreef: Misschien een raar idee, maar is een omloop 44-42-46 niet een idee, dus een ringlijn Den Haag - Voorschoten - Wassenaar - Den Haag?
Ik vraag me daarnaast af waarom Leiden - Wassenaar nog steeds maar 2x/uur gaat rijden.
Het lastige daarvan is, dat zowel de 44 als de 46 juist wijken bedienen, die westelijk liggen van de enige weg die Voorschoten met Wassenaar verbindt. Dan zou je in beide kernen onlogische lusroutes krijgen.
En daarnaast de tijdligging: de 44 moet in een afgestemde frequentie met de 43 liggen, en dat wordt bij zo'n koppeling lastiger (ook omdat je de 42 goed op de trein wilt aansluiten).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten