Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Vanmiddag reed de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] niet tussen Den Haag Centraal en Leiden vanwege een seinstoring. Ik koos er voor om de 761 te nemen. Die werd in Leiden binnengenomen op spoor 4a, aangezien er een andere trein op 4b in de weg stond. Dus dat werd een crossplatform naar de 3356, die op 5a stond. Na vertrektijd werd omgeroepen dat er werd gewacht op de treindienstleiding (en de HC kwam daarna vragen of de omroep verstaanbaar was, en dat er waarschijnlijk een aanrijding gebeurd was). Even later werd de trein opgeheven.
Een IC had aan het begin van perron 5b een aanrijding gehad. Later begreep ik dat die persoon gewond was, en over het spoor was gaan rennen. Bizar.
Volgens de storingsmeldingen en Tuffy lag Leiden Centraal dus helemaal plat. Toch zou een VIRM4 de 2154 van Leiden naar Amsterdam gaan rijden, vertrekkende van spoor 9a. Na dreigementen over de veiligheid in de trein door de HC en machinist (over een omroep die veel te zacht stond) gingen we in een slakkengangetje naar Heemstede-Aerdenhout. Ik voelde de bui al hangen, en er werd aangekondigd dat wij in Haarlem zouden worden opgeheven. Daar werden wij op spoor 4 binnengenomen (toen ik aan de persoon naast mij aangaf dat wij werden opgeheven en mensen vervolgens op de schermen keken, vielen er ineens heel veel kwartjes bij mij in de coupe). Dus werd het een crossplatform naar spoor 3 en nog een overstap op Sloterdijk. Aankomst in Zaandam was uiteindelijk met meer dan +60.
Een IC had aan het begin van perron 5b een aanrijding gehad. Later begreep ik dat die persoon gewond was, en over het spoor was gaan rennen. Bizar.
Volgens de storingsmeldingen en Tuffy lag Leiden Centraal dus helemaal plat. Toch zou een VIRM4 de 2154 van Leiden naar Amsterdam gaan rijden, vertrekkende van spoor 9a. Na dreigementen over de veiligheid in de trein door de HC en machinist (over een omroep die veel te zacht stond) gingen we in een slakkengangetje naar Heemstede-Aerdenhout. Ik voelde de bui al hangen, en er werd aangekondigd dat wij in Haarlem zouden worden opgeheven. Daar werden wij op spoor 4 binnengenomen (toen ik aan de persoon naast mij aangaf dat wij werden opgeheven en mensen vervolgens op de schermen keken, vielen er ineens heel veel kwartjes bij mij in de coupe). Dus werd het een crossplatform naar spoor 3 en nog een overstap op Sloterdijk. Aankomst in Zaandam was uiteindelijk met meer dan +60.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Hey dat was toevallig. Je zat dus in mijn 3356. Ik was die HC die vroeg of de omroep doorkwam. Dat is soms nog wel eens een kwaaltje in de SNG. Anyway, wel een leuke onverwachte ontmoeting.VIRM schreef:Dus dat werd een crossplatform naar de 3356, die op 5a stond. Na vertrektijd werd omgeroepen dat er werd gewacht op de treindienstleiding (en de HC kwam daarna vragen of de omroep verstaanbaar was, en dat er waarschijnlijk een aanrijding gebeurd was). Even later werd de trein opgeheven.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ah, grappig! Ik was de reiziger met blindenstok, dus wellicht ben ik je wel opgevallen? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ja je was een van de weinige reizigers die in het voorste treinstel zat. De rest zat hutje mutje in het achterste treinstel (magie van het treinstel die dichtst bij de trappen staat). Middelste treinstel was redelijk leeg ook haha.
Laatst gewijzigd door Ardan op do 30 mei 2019, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Onderweg naar Duitsland zag ik op station Venlo dat de Smullers er niet meer is. De ruimte staat nu leeg. Overigens verliep mijn reis naar Venlo prima ondanks de omweg via Roermond.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Smullers is wel op meer plekken weg, zoals Apeldoorn en Zutphen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ja maar in Apeldoorn is deze al een paar jaar weg samen met de kiosk waarmee dit gecombineerd was (en ook nog half NS Servicepunt).
Zutphen is vorig jaar nog dicht gegaan... Venlo zou ik niet weten
Zutphen is vorig jaar nog dicht gegaan... Venlo zou ik niet weten
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Vorig jaar eind juli was Smullers nog in Venlo.
-
- Berichten: 549
- Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
- Locatie: Oost-Nederland
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Hij is ergens in maart weg gegaan. Begin maart zat ie er nog, en eind maart was ie verdwenen.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
heeft ook te maken met de nieuwe eigenaar,die let ook op de centen en schijnbaar zijn die stations niet rendabel genoeg voor een smullers,vergeet niet dat ze huur moeten betalen aan NS Stations.Bovendien is het geen randstad :D
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Dan is dat dus het gevolg van de politieke keuze om retail deels bij NS weg te halen: voor NS was het hebben van een Smullers dienstverlening, voor de nieuwe uitbater gaat het alleen om de rendabiliteit.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Of de nieuwe uitbater denkt aan de gezondheid van reizigers en gaat daarom salades verkopen in plaats van snacks. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Smullers in Gouda is ook recentelijk dichtgetimmerd, maar daar is ook de Ap to Go al verdwenen nadat de Spar open ging. De Smullers in Venlo liep redelijk toen er nog lange overstappen waren naar Duitsland, denk het verdwijnen daarvan het de nek heeft omgedraaid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Dat zal het zijn, ja. Vroeger had je ruim 20 minuten overstaptijd en dat was ideaal voor de horeca op het station.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Nou ja, echt lekker vond ik smullers toch niet. Ik denk ook dat de döner company hun veel klandizie heeft gekost.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
IC 11764 (Es-Gvc) halteerde net te Zenderen Esweg, vlak voor de overweg. Zodat ondergetekende voor de overweg stond. Filmpje ter illustratie https://twitter.com/OttenJulien/status/ ... 25697?s=19
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Nu is bekend dat de ICR en Traxx gezamenlijk veel geluid kunnen maken maar momenteel is het niet te harden in de 1119 (de IC tussen Den Haag en Eindhoven die daar om 7:16 aankomt). Van de trillingen in de rijtuigen komt een oorverdovend lawaai waardoor anderen onverstaanbaar worden.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Vanochtend kwam de [serie=Sprinter|2019|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] van 06:56 van Zaandam naar Leiden met +13 binnen op spoor 5, en werd voor de gereedstaande [serie=Sprinter|2019|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] van 07:05 weggestuurd richting Sloterdijk. De [serie=Intercity|2019|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] van 07:09 werd hardhandig uit de reisinformatie geschrapt (al kwam hij met +5 binnenrijden). Vervolgens werd een [serie=Sprinter|2019|Amsterdam Centraal - Uitgeest4700[/serie] naar Uitgeest gespoorwijzigd naar 4.
Even later kwam toch het bericht dat er een seinstoring was. Eerst reden er geen Sprinters tussen Zaandam en Hoorn, later werd de reisinfo uitgebreid naar minder Sprinters tussen Zaandam en Uitgeest. Dat de [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Enkhuizen4500[/serie] ook helemaal was geschrapt, werd even niet in de storingsmeldingen getoond.
Toen ik even later in de app keek, zag ik dat alleen sporen 1 en 5 in Zaandam werden gebruikt.
Eerder vanavond stapte ik op Sloterdijk in de 3058. De twee HC’ die bij de deur stonden hadden het over een signalement, en na vertrek gingen zij op jacht naar een bedelaar. Geen idee of zij die uiteindelijk ook hebben gevonden, maar vlak voor Zaandam volgde nog een omroep om vooral niks te geven.
Even later kwam toch het bericht dat er een seinstoring was. Eerst reden er geen Sprinters tussen Zaandam en Hoorn, later werd de reisinfo uitgebreid naar minder Sprinters tussen Zaandam en Uitgeest. Dat de [serie=Intercity|2019|Amsterdam Centraal - Enkhuizen4500[/serie] ook helemaal was geschrapt, werd even niet in de storingsmeldingen getoond.
Toen ik even later in de app keek, zag ik dat alleen sporen 1 en 5 in Zaandam werden gebruikt.
Eerder vanavond stapte ik op Sloterdijk in de 3058. De twee HC’ die bij de deur stonden hadden het over een signalement, en na vertrek gingen zij op jacht naar een bedelaar. Geen idee of zij die uiteindelijk ook hebben gevonden, maar vlak voor Zaandam volgde nog een omroep om vooral niks te geven.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De 2212 heeft vandaag niet gereden van Amsterdam tot Bergen op Zoom (waar de trein sowieso opgeheven zou worden).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Er valt mij iets op.
De [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] uit Roosendaal komt in Dordrecht aan om :07 en :37 op spoor 2b. De intercity [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] naar Lelystad vertrekt om :09 en :39 van spoor 3. De reisplanner toont deze overstap structureel niet, terwijl deze in de praktijk bijna altijd haalbaar is (mij is deze de laatste 10 keer gelukt). Naar Rotterdam Blaak en Centraal bespaar je daardoor 10 minuten ten opzichte van het advies dat de reisplanner geeft. Zou er nu echt niet ergens een minuutje te vinden zijn waardoor de overstap wel in de reisplanner getoond kan worden? Voor de nietsvermoedende potentiële klant die nu door de lange reistijd in de reisplanner wordt weggejaagd en toch maar in de A17 in de file aansluit zou dat een uitkomst kunnen zijn.
De andere kant op ([serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] naar [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie]) is de overstap ook bijna altijd haalbaar (steekproef bij laatste tien ritten was dat de overstap 8 keer werd gehaald). Daar lijkt je echter twee of drie minuten te moeten vinden op een overstap in de reisplanner te krijgen.
De [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] uit Roosendaal komt in Dordrecht aan om :07 en :37 op spoor 2b. De intercity [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] naar Lelystad vertrekt om :09 en :39 van spoor 3. De reisplanner toont deze overstap structureel niet, terwijl deze in de praktijk bijna altijd haalbaar is (mij is deze de laatste 10 keer gelukt). Naar Rotterdam Blaak en Centraal bespaar je daardoor 10 minuten ten opzichte van het advies dat de reisplanner geeft. Zou er nu echt niet ergens een minuutje te vinden zijn waardoor de overstap wel in de reisplanner getoond kan worden? Voor de nietsvermoedende potentiële klant die nu door de lange reistijd in de reisplanner wordt weggejaagd en toch maar in de A17 in de file aansluit zou dat een uitkomst kunnen zijn.
De andere kant op ([serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] naar [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie]) is de overstap ook bijna altijd haalbaar (steekproef bij laatste tien ritten was dat de overstap 8 keer werd gehaald). Daar lijkt je echter twee of drie minuten te moeten vinden op een overstap in de reisplanner te krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Normaal gesproken is de norm van een cross-platformoverstap 2 minuten en zou dit dus moeten kunnen. Mogelijk dat de systemen 2b -> 3 niet als cross-platform zien omdat er hier sprake is van een perronfase, de norm voor overstap op hetzelfde perron maar treinen die niet naast elkaar staan (bijv. 2b en 3a) is namelijk 3 minuten. In dat geval zou het volstaan door de intercity vanaf 3b in te voeren i.p.v. spoor 3, want dat is wel cross-platform.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het kromme is echter dat alleen volgens de planningssystemen de treinen niet tegenover elkaar staan kennelijk. Net eens even een cabinefilmpje van een binnenkomst op spoor 3 in Dordrecht opgezocht: het eerste bakbordje (10) staat pas ruim voorbij de wissels tussen 3a en 3b, waarmee de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] dus altijd gewoon netjes tegenover de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] staat. De wissels in spoor 2 liggen notabene nog een stukje noordelijker waardoor je ook een klein stukje 2b hebt wat eigenlijk tegenover 3a ligt.
Overigens kan je er dan ook weer geen altijd haalbare overstap van maken omdat hij door de brugopening elke 2 uur nu maar 1 minuut overstaptijd kent.
Maargoed, de perronfasering van Dordrecht is in de reisinformatie überhaupt onlogisch... losse zesjes worden bijvoorbeeld standaard op 1b gepland (daar passen ze ook op), maar door de combi van bakborden en al ingestelde rijwegen stopt zo'n los zesje standaard naast een nog blanco TBP op 1a (want het bakbordje 6 hangt daar precies naast).
Overigens kan je er dan ook weer geen altijd haalbare overstap van maken omdat hij door de brugopening elke 2 uur nu maar 1 minuut overstaptijd kent.
Maargoed, de perronfasering van Dordrecht is in de reisinformatie überhaupt onlogisch... losse zesjes worden bijvoorbeeld standaard op 1b gepland (daar passen ze ook op), maar door de combi van bakborden en al ingestelde rijwegen stopt zo'n los zesje standaard naast een nog blanco TBP op 1a (want het bakbordje 6 hangt daar precies naast).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Sterker nog, in Gdm zie ik officiële overstappen de mist ingaan doordat treinen op plekken langs het super lange perron neer gezet worden op locaties waar ze niet gepland zijn.
Daar komt het op vakmanschap neer. Vooral de [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] vanuit Ht op de [serie=Stoptrein|2019|Dordrecht - Geldermalsen7200[/serie] naar Gr. Hetzelfde geldt voor de [serie=Sprinter|2019|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] vanuit Tl op de [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] naar Ht in de vroege ochtend en de avond.
Daar komt het op vakmanschap neer. Vooral de [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] vanuit Ht op de [serie=Stoptrein|2019|Dordrecht - Geldermalsen7200[/serie] naar Gr. Hetzelfde geldt voor de [serie=Sprinter|2019|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] vanuit Tl op de [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] naar Ht in de vroege ochtend en de avond.
Laatst gewijzigd door waldo79 op zo 09 jun 2019, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Gisterochtend stond in Leiden de kwartier vertraagde 1816 tegenover mijn 2129 in Leiden Centraal. Vlak Voor Den Haag ging de snelheid eruit, want de 1816 werd voorgelaten. Wel vreemd, aangezien de [serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] een zeer riante kering van meer dan een halfuur heeft in Den Haag, en de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] slechts vijf minuten.
Op de terugweg de [serie=Intercity|2019|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] van 16:33 genomen uit Den Haag. Op Schiphol zag ik dat de aansluitende [serie=Sprinter|2019|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] ergens tussen de +12 en +15 had, dus werd het de Sprinter naar Amsterdam Centraal en op Sloterdijk overstappen op een hele knusse solo SGM3 in de [serie=Sprinter|2019|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie].
Op de terugweg de [serie=Intercity|2019|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] van 16:33 genomen uit Den Haag. Op Schiphol zag ik dat de aansluitende [serie=Sprinter|2019|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] ergens tussen de +12 en +15 had, dus werd het de Sprinter naar Amsterdam Centraal en op Sloterdijk overstappen op een hele knusse solo SGM3 in de [serie=Sprinter|2019|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie].
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik vind het bijzonder dat NS vijf treinen per uur over de HSL tussen Rotterdam Centraal en Breda vervangt door twee sprinters per uur tussen Dordrecht en Breda, gereden met losse FLIRT’s. Volgens mij is er dan iets te veel gerekend met vraaguitval.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 186 gasten