Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Geplaatst op: dinsdag 17 november 2009 om 20:17
Laatst bijgewerkt: dinsdag 17 november 2009 om 20:18
Veolia wil de extra treinen voor de Kuukse Elfkroegetocht, op carnavalsdinsdag, in rekening brengen bij de organisatie. "We maken veel kosten door extra personeel en treinen in te zetten en verdienen dat niet terug", aldus de vervoersmaatschappij.
Lees verder
Geplaatst op: dinsdag 17 november 2009 om 20:17
Laatst bijgewerkt: dinsdag 17 november 2009 om 20:18
Veolia wil de extra treinen voor de Kuukse Elfkroegetocht, op carnavalsdinsdag, in rekening brengen bij de organisatie. "We maken veel kosten door extra personeel en treinen in te zetten en verdienen dat niet terug", aldus de vervoersmaatschappij.
Lees verder
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Veolia gaat straks ook zeker een rekening sturen naar de universiteit omdat er erg veel studenten in die trein zitten waarvoor ze elke dag met extra treinen rijden
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Veolia heeft gewoon rekensom gemaakt. Wanneer de kosten voor het inleggen van de extra trein niet opgeweegt tegen de malus als gevolg van het niet meenemen van passagiers/niet halen van de zitplaatsgarantie dan is het simpel; niet rijden die trein tenzij de organisatie bereid is over de brug te komen.
En zie daar we de commerciele logica.
En zie daar we de commerciele logica.
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Veolia heeft kennelijk geen moeite met negatieve publiciteit als mensen massaal op perrons moeten achterblijven en als haringen in een GTW vervoerd moeten worden met bezettingsgraden die aan een jaar of vijfenzestig geleden doen denken?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Ach, het geweldige GVB schijnt niet eens vantevoren te weten wanneer er een congres is in de RAI en ze dus extra trams moeten gaan rijden. Dat zal dus wel weer een ongeregeld zootje worden. Fijn, niet aanbesteden ;-)
Ik vraag me ondertussen af of Veolia het sommetje op de juiste manier gemaakt heeft: het is een mooi moment om een groep mensen die normaal nooit met de trein gaat eens kennis te laten maken met de trein. Als dat daarna nog eens terugkomt heb je denk ik een ander sommetje. Een positief imago is ook wat waard.
Ik vraag me ondertussen af of Veolia het sommetje op de juiste manier gemaakt heeft: het is een mooi moment om een groep mensen die normaal nooit met de trein gaat eens kennis te laten maken met de trein. Als dat daarna nog eens terugkomt heb je denk ik een ander sommetje. Een positief imago is ook wat waard.
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Wat heeft dat met aanbesteden te maken?ziggy schreef:Fijn, aanbesteden :).
Het is geen gegeven dat een niet aanbesteed bedrijf de rit wel zou maken.
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Tijdens de vierdaagse rijden ook extra treinen in die omgeving, hoe zit het daarmee? Weet iemand dat?
De NS zet volgens mij ook niet zomaar extra treinen in, dat gebeurt ook in overleg met Mojo Concerts en co zover ik weet.
Ennuh, aanbesteden. Het GVB doet helemaal niets om extra toestroom van reizigers op te lossen. De Toppers in de ArenA? Ik heb nog geen één verlengde metro gezien afgelopen jaar
De NS zet volgens mij ook niet zomaar extra treinen in, dat gebeurt ook in overleg met Mojo Concerts en co zover ik weet.
Ennuh, aanbesteden. Het GVB doet helemaal niets om extra toestroom van reizigers op te lossen. De Toppers in de ArenA? Ik heb nog geen één verlengde metro gezien afgelopen jaar
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Wat heeft GVB hier mee te maken?Wubbo schreef:Ach, het geweldige GVB schijnt niet eens vantevoren te weten wanneer er een congres is in de RAI en ze dus extra trams moeten gaan rijden. Dat zal dus wel weer een ongeregeld zootje worden. Fijn, niet aanbesteden ;-)
Puur het feit al dat Veolia berekent van goedkoper is: een boete of de ritten rijden. Bespottelijk dat zo'n bedrijf dat kan doen, en met een boete nog beter af is ook?Chauf21 schreef:Wat heeft dat met aanbesteden te maken?
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Het is nog bespottelijker dat een bedrijf dat in een niet aanbesteed gebied rijdt, totaal geen druk voelt om extra ritten te rijden
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
De rekensom was maar speculatief hoor. Of ze dat daadwerkelijk hebben gedaan weet ik niet. Maar het lijkt me dat elk willekeurig bedrijf dat doet. Anders kan men voor elk wissewasje extra treinen laten rijden. Bovendien moet je je afvragen als de kosten van een extra trein geen inkomsten opleveren er daadwerkelijk zoveel extra reizigers zijn. (ja, in het bericht staat dat het om SOV'ers gaat, maar niemand maakt mij wijs dat die treinen met alleen SOV'ers gevuld zijn)
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Volgens een eerdere post in dit topic (Wubbo) wist GVB van tevoren niet van het congres, en nu blijkt dat ze geen druk voelen (ondanks dat ze dus wisten dat er een congres was?)... Vecht eerst dat maar uit, voordat ik een inhoudelijk antwoord hier op kan geven.Chauf21 schreef:Het is nog bespottelijker dat een bedrijf dat in een niet aanbesteed gebied rijdt, totaal geen druk voelt om extra ritten te rijden
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Zolang de chipkaart niet is ingevoerd zal Veolia toch de treinkaartjes en SOV'ers uitbetaald krijgen aan de hand van de verdeelsleutel die wordt gehanteerd, en waarschijnlijk worden zulke ritjes daarin niet meegenomen. Veolia mist dus de extra inkomsten, maar heeft natuurlijk wel de rechtstreekse kosten van het rijden van extra treinen (personeel, brandstof). Deze extra ritten zullen ook wel niet in de concessie genoemd zijn, dus als Veolia ze niet wenst te rijden staat ze in haar goed recht. Eventuele boetes voor het niet halen van de zitplaatsgarantie of overslaan van stations zal Veolia allicht voor lief nemen, als blijkt dat dat voordeliger is dan het rijden van de extra treinen.Freek schreef:De rekensom was maar speculatief hoor. Of ze dat daadwerkelijk hebben gedaan weet ik niet. Maar het lijkt me dat elk willekeurig bedrijf dat doet. Anders kan men voor elk wissewasje extra treinen laten rijden. Bovendien moet je je afvragen als de kosten van een extra trein geen inkomsten opleveren er daadwerkelijk zoveel extra reizigers zijn. (ja, in het bericht staat dat het om SOV'ers gaat, maar niemand maakt mij wijs dat die treinen met alleen SOV'ers gevuld zijn)
Of het publicitair een verstandige zet is en of het handig is om dit via de media naar buiten te brengen is een tweede (en betwijfel ik).
Het gaat niet om één congres in de RAI:ziggy schreef:Volgens een eerdere post in dit topic (Wubbo) wist GVB van tevoren niet van het congres, en nu blijkt dat ze geen druk voelen (ondanks dat ze dus wisten dat er een congres was?)... Vecht eerst dat maar uit, voordat ik een inhoudelijk antwoord hier op kan geven.
Je gaat me niet wijsmaken dat het GVB niet wist dat de Toppers kwamen optreden in de Arena.Bee schreef:Ennuh, aanbesteden. Het GVB doet helemaal niets om extra toestroom van reizigers op te lossen. De Toppers in de ArenA? Ik heb nog geen één verlengde metro gezien afgelopen jaar
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Normaal gesproken bij congressen in de RAI rijdt er een extra tramlijn 11, dus ik vind het eerlijk gezegd ook vreemd dit. En bij metro's is het volgens mij vrij lastig langere eenheden in te zetten, tenzij het in het weekend valt natuurlijk.
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Nee, lijn 11 rijdt alleen als die wordt ingekocht door de organisator van het congres. De afgelopen jaren is dat alleen gebeurd bij de IBC-congressen. Bij dingen als de AutoRAI en Huishoudbeurs wordt 'gewoon' lijn 4 versterkt, maar volgens mij hangt daar ook een prijskaartje aan.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
ziggy schreef:Fijn, aanbesteden :).
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Feit blijft dat veronderstelt wordt dat GVB geen druk voelt om extra vervoer in te zetten (waar ik vooralsnog mijn vraagtekens bij zet, tijdens bijvoorbeeld de Amsterdamse Marathon of Sinterklaas worden namelijk ook extra ritten aangeboden op bepaalde lijnen, of is dit ook ingekocht?), maar bij Veolia (in een aanbesteed gebied) blijkt dat niet anders te zijn.
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Eenmaal raden waar die extra ritten vandaan kwamen? Van lijnen elders geschrapt.
De extra diensten van de tramlijnen kwamen doordat andere lijnen waren ingekort en zo minder wagens nodig hadden, lijn 9 reed een groot deel van de dag toen zelfs helemaal niet. Net zo goed waren er ook buslijnen ingekort, omgeleid en ook toen waren er lijnen opgeheven.
En wat er gebeurde bij de Toppers? Extra controle op Bijlmer. Jaaaaa, kijk, that's the way to go!
De extra diensten van de tramlijnen kwamen doordat andere lijnen waren ingekort en zo minder wagens nodig hadden, lijn 9 reed een groot deel van de dag toen zelfs helemaal niet. Net zo goed waren er ook buslijnen ingekort, omgeleid en ook toen waren er lijnen opgeheven.
En wat er gebeurde bij de Toppers? Extra controle op Bijlmer. Jaaaaa, kijk, that's the way to go!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Ja duh, als een bepaald gebied afgezet wordt t.b.v. een marathon moeten er meestal lijnen ingekort worden. Toch fideel dat ze het vrijkomende personeel en materieel hebben ingezet om extra ritten te verzorgen op de overgebleven lijnen, in principe is dat geen voorwaarde in de concessie volgens mij.Bee schreef:De extra diensten van de tramlijnen kwamen doordat andere lijnen waren ingekort en zo minder wagens nodig hadden, lijn 9 reed een groot deel van de dag toen zelfs helemaal niet. Net zo goed waren er ook buslijnen ingekort, omgeleid en ook toen waren er lijnen opgeheven.
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Concerten zijn in 99% van de gevallen buiten normale werktijden. Volgens mij heeft het GVB dan sloten van materieel over, en om metro's te versterken heb je ook geen boel extra personeel nodig, alleen iemand die materieel overbrengt naar de juiste plaats om treinen te kunnen versterken.
Zelfs NS kan dat bij dergelijke concerten (en ja, daar is er wel eens een niet versterkt, maar in principe wordt er gewoon versterkt)...
Zelfs NS kan dat bij dergelijke concerten (en ja, daar is er wel eens een niet versterkt, maar in principe wordt er gewoon versterkt)...
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Ik heb in deze discussie nooit het GVB in de mond gehad en ook niets over concerten. Dus ik weet niet waarom je Wubbo's post daar ineens bij neemt?ziggy schreef:Volgens een eerdere post in dit topic (Wubbo) wist GVB van tevoren niet van het congres, en nu blijkt dat ze geen druk voelen (ondanks dat ze dus wisten dat er een congres was?)... Vecht eerst dat maar uit, voordat ik een inhoudelijk antwoord hier op kan geven.Chauf21 schreef:Het is nog bespottelijker dat een bedrijf dat in een niet aanbesteed gebied rijdt, totaal geen druk voelt om extra ritten te rijden
Maar om met de rest van de discussie mee te gaan; op welke manier voelt bv. GVB zich dan wel genoodzaakt om extra ritten te rijden? Als ze niet rijden, rijden ze niet. Niets aan te doen. Wel rijden kan je wél afdwingen als je voorwaarden over extra te rijden ritten opneemt in de vervoerafspraken. Maar hé, maak die voorwaarden openbaar en laat het beste bedrijf de ritten rijden.
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Ik zal even de vraagstelling in de discussie wat scherper formuleren:En zie daar we de commerciele logica.
Dus jullie willen dat een bedrijf maar gewoon verplicht moet worden om verlies te lijden?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Ik neem aan dat je de vraag als verduidelijking van mij bijdrage ziet en niet als vraag gericht aan mijVinny schreef:Ik zal even de vraagstelling in de discussie wat scherper formuleren:En zie daar we de commerciele logica.
Dus jullie willen dat een bedrijf maar gewoon verplicht moet worden om verlies te lijden?
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Als een vervoerbedrijf bewust inschrijft met een te laag bod dan leiden ze verlies ja. Zo zit de wereld in elkaar. Willen ze dat niet dan moeten ze met een realistisch bod inschrijven.
Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Nee, dat is te zwart-wit. Een vervoerder schrijft voor een lage prijs in op de gevraagde ritten, plus eventueel extra diensten. Blijkbaar is in deze casus die extra trein geen onderdeel van de gevraagde ritten en de aanboden extra diensten. Het is dan toch meer dan logisch dat de extra trein winstgevend moet zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten