Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Keurig op tijd meldde ik me vanavond om 19u op spoor 12 van Hannover Hbf, gewapend met smakelijk warm broodje en een rugzak Duitse boodschappen om de lange zit naar huis mee uit te houden. De RE60 naar Rheine had ietsje vertraging, maar dat gaf niet. Tussen Kirchlengern, waar de RB61 invoegt, en eindstation Rheine kun je op eender welk station naar keuze uitstappen en een half uurtje wachten op de laatste RB61 naar Nederland, ruim zat.

Op station Bückeburg bleven we echter lang staan vanwege een 'Streckensperrung' verderop, en station Minden stond al vol. Toen we weer door konden rijden hadden we +37 opgelopen, in plaats van een half uur vóór de laatste RB61 naar huis zou ik er nu juist net áchter terecht komen! De vertraging werd niet ingelopen door goederentreinen op de baan. Dus na Osnabrück toch maar de HC opgezocht en verteld hoe het zat. Of de RB61 in Rheine een paar minuutjes kon wachten tot wij er waren, omdat die maar kort voor ons reed. Dus de HC bellen naar de trdl. Ik vertelde dat ik in Hannover was ingestapt, 'ah, dus je hebt de ellende meegekregen? Dat is al de tweede vandaag..'
Terwijl we wachtten op telefoon terug van de trdl of de RB61 vastgehouden kon worden vertelde hij verder. Het was een aanrijding tussen Porta Westfalica en Bad Oeynhausen, waarbij de springer het heeft overleefd. Eerder op de dag had deze conducteur er al eentje te pakken die het niet had overleefd. 'Je krijgt er een beetje galgenhumor van', zei hij, die uitdrukking hebben ze dus in het Duits ook.
'U kijkt er niet meer van op, nee?'
'Nee. In het voorjaar en vlak voor kerst is het hoogseizoen. Het is hier zo enorm druk met dat goederenverkeer naar Nederland, springers hebben de treinen voor het uitkiezen. En door die drukte blijft het een puinhoop omdat geen enkele trein de dienstregeling weer op kan pakken. Ik woon zelf in Minden en moet straks na Rheine nog terug, elke keer hopen dat ik het haal zonder dat er wat gebeurt.'

Intussen meldde een andere reiziger zich die ook naar Nederland moest. De trdl belde vlak daarna ook terug, de RB61 zou op ons wachten. 'Je hebt wel honderd Hollanders blij gemaakt! Sie wollen in die Heimat, nach Hause und ins Bett!'.
En daarna tegen ons: 'Ja, als je de trdl vertelt dat er maar twee overstappers zijn doen ze niks, je moet altijd wat overdrijven, haha!'
Wij reden al niet op volle snelheid, maar de RB61 bleek voor ons te zitten en daarvoor een goederentrein waar we dus beide achteraan zaten te eiern.

In Rheine gauw het perron oversteken en op naar Mein Heimat. Groetjes uit de IC naar Devsko :pos:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Netjes opgelost zo! :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Ravage door ontsporing van tram in Karlsruhe: https://www.einsatzreport24.de/video-st ... -verletzt/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Goh, alweer? Vorige maand ook al een groot tramongeluk daar waar een deel van de bovenleiding naar beneden kwam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Ik ken deze bocht omdat mijn oudtante daar in de buurt woonde. Het is een heel scherpe bocht en ik vermoed, dat de tram te snel was en daardoor het achterste rijtuig uit de bocht gevlogen is.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Ik krijg net een pushbericht van de NMBS app dat men niet stopt in Brussel Noord vanwege een bommelding.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Later werd de Brusselse Noord/Zuidverbinding tijdelijk gesloten, en omdat Brussel Mobiliteit ook in het Noordstation zit zijn ook de wegverkeerstunnels gesloten. Verkeersinfarct dus compleet in Brussel. De Standaard
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door isadora »

Wat is "Brussel Mobiliteit"?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door JordiBrabant »

De organisatie die onder andere de wegen in Brussel beheert. Zij monitoren vanuit een kantoor in het noorderstation de tunnels in Brussel, maar moesten hun kantoor uit vanwege de bommelding, dus blijven de tunnels uit veiligheidsoverwegingen gesloten. Aldus mijn korte interpretatie van het nieuwsbericht.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

isadora schreef:Wat is "Brussel Mobiliteit"?
De Gewestelijke Overheidsdienst Brussel (GOB) van Verkeer, a.k.a. een Ministerie van Transport, Openbare Werken en Taxibeleid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door isadora »

Dank beiden. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
quakkerillo
Berichten: 110
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door quakkerillo »

Het was echt een chaos in Brussel dus nu vandaag. Bussen van De Lijn en MIVB stonden overal compleet vast; paar dozijn bussen richting stadscentrum, en geen enkele die de stad uit kwamen, want die stonden nog vast om de stad in te gaan.
Aan bushaltes stonden tientallen mensen te wachten op bussen die niet gingen komen, om nog niet te spreken over de onduidelijkheid voor de reizigers van Flixbus/Eurolines. Treinreizigers konden ten minste nog naar een vorig/volgende station gaan om daar alsnog in te stappen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Vanochtend reed de trein van Dortmund naar Winterberg van 11:41 met 2x LINK III (!). In elk treinstel waren naast de nodige reizigers ook minimaal 50 fietsen gepropt (in de kopbak van het voorste stel stonden alleen al 25 fietsen verdeeld over vier opstellocaties).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Groeten uit de Süwex van Saarbrücken naar Koblenz die al 20 minuten vertraging heeft. Straks een stop in Cochem.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Met +20 in Koblenz aangekomen. Mijn aansluitende IC had bepaald geen hohe auslastung. Veel lege stoelen in mijn 1e klasse rijtuig. In Dusseldorf Hbf veel volk waarvan velen gekleed in blauwe t-shirts. Had te maken met een of ander religieus congres. Hier bin ich of Here I am. Velen namen een speciale trein naar Ulm. Nu via Venlo en Nijmegen onderweg naar huis.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Is naar/vanaf Saarbrücken niet gunstiger om met een Quer-Durch-Land-Ticket te reizen, gezien de afwezigheid van Fernverkehr op de route Saarbrücken-Trier-Koblenz? Emmerich-Saarbrücken met de RE5 tussen Duisburg en Koblenz kost evenveel tijd dan met een IC/EC tussen Duisburg en Koblenz omdat je in Koblenz in dezelfde RE-trein komt en vaak is een Quer-Durch-Land-Ticket gunstiger dan een Sparpreis aangezien je ook niet met zugbindungen en dat soort ongein zit en je hoeft de Quer-Durch-Land-Ticket pas de avond voor vertrek bestellen in plaats van 3 tot 6 maanden van te voren met een Sparpreis. Zelfde geldt voor bijv. Limburg an der Lahn en als je bijv. overnacht in Frankfurt am Main is ook met een Quer-Durch-Land-Ticket naar Frankfurt am Main reizen ook een stuk aantrekkelijker. Sparpreis is echt meer als je naar bijv. Berlin, Dresden, München of Stuttgart wilt (naar Hamburg heb je nog Flixtrain).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Niet als je eerste klas reist.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Nitein-Repart schreef:Zelfde geldt voor bijv. Limburg an der Lahn en als je bijv. overnacht in Frankfurt am Main is ook met een Quer-Durch-Land-Ticket naar Frankfurt am Main reizen ook een stuk aantrekkelijker.
Je spreekt Kladderadatsch. Als je naar Limburg wil is de ICE een stuk sneller, vanaf Keulen drie kwartier met de trein, paar minuten overstap en 7 minuten met de snelbus naar het centrum. Neem je de regionale treinen, dan is het tussen de 2:17 en 2:41 met de trein, en dan moet je maar hopen dat de RE5 niet meer dan tien minuten vertraging is, wat zeer zeldzaam is.

Hetzelfde met Frankfurt. ICE Frankfurt - Keulen is beduidend sneller dan elke andere treinverbinding. Met regionale treinen is de route via Siegen en Gießen het snelst met 3:14, maar dan moet je echt geen vertraging hebben met de RE9.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Aansluiting in Koblenz vanuit de RE5 bedraagt op de RE naar Limburg 16 minuten en op de RB 27 minuten. Dit moet toch wel haalbaar zijn lijkt mij. De ICE naar Limburg Süd is uiteraard sneller, daar heb je gelijk in. Maar je mist de mooie Lahntalbahn.

Naar Frankfurt is de ICE uiteraard sneller, maar als je in Frankfurt overnacht en je vindt het prima dat je rond een uur of drie/vier (meestal zijn dat de tijdstippen dat je in kan checken bij hotels) aankomt in Frankfurt is het reizen met een Quer-Durch-Land-Ticket een aantrekkelijke optie. De overstap in Siegen is met vier minuten te krap. De overstap in Koblenz op de RB10 is met elf minuten ook aan de krappe kant, maar 1x/2 uur rijdt de RE2 en dan bedraagt de overstap in Koblenz 22 minuten, wat mij haalbaar lijkt.

Ter vergelijking: Emmerich-Frankfurt kan ik met RB/RE in 6 uur doen, Emmerich-Hamburg is al meer dan 7 en half uur met dank aan prachtige overstappen in Osnabrück en Bremen, Emmerich-Berlijn is meer dan 10 uur, Emmerich-Basel ook en Emmerich-München zo'n 12 uur. Dat zijn behoorlijke verschillen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Je bent erg goedgelovig in de RE5. Slechts 42% van de RE5's verlaat bij Bonn-Bad Godesberg Nordrhein-Westfalen zonder vertraging.

Als ik nu even naar de actuele status van de RE5 kijk, zie ik het volgende:
RE5 Wesel 18:11 - Koblenz 20:42, rijdt actueel met ongeveer +30.
RE5 Wesel 19:06 - Koblenz 21:42 heeft niet gereden tussen Wesel en Sterkrade, rijdt actueel met ongeveer +5.
RE5 Wesel 20:11 - Koblenz 22:42 heeft niet gereden tussen Wesel en Sterkrade, rijdt actueel op tijd.
RE5 Koblenz 18:16 - Wesel 20:55 rijdt actueel met ongeveer +35.
RE5 Koblenz 19:16 - Wesel 21:55 heeft niet gereden tussen Koblenz en Weißenthurm, rijdt actueel met ongeveer +10.
RE5 Koblenz 20:16 - Wesel 22:55 rijdt vandaag niet.

Vorige week zaterdag reed de RE5 met +55. Afgelopen donderdag kwam ik de RE5 tegen met +15 bij Dinslaken, wat gezien de keertijd in Wesel ook op de terugweg weer problemen geeft. Vergeleken bij de cijfers van de RE5 is de Intercity Direct een wereldwonder qua punctualiteit :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ik was in Koblenz Hbf tussen 12.15 en 12.50 maar er waren behoorlijk wat RE's vertraagd. Wel belachelijk dat de Süwex naar/van Luxemburg/Saarbrücken een korte keertijd heeft. Mijn trein kwam om 12.16 aan terwijl de vertrektijd 12.06 was.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Dit gebeurtenis was zeker niet alledaags, maar.....:

https://www.aachener-zeitung.de/lokales ... d-39229641

Samenvatting: Een passagier zonder geldig ticket had in Aachen ruzie met de chauffeur en is vervolgens onder de bus gekropen. De brandweer heeft de bus gestabiliseerd zodat deze niet kon afdalen en naar ruim drie kwartier heeft de politie de man bepraat om weer naar buiten te komen....
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

:')

Die heeft vast ideeën opgedaan in België vorige week :')
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ik was vandaag in Berchem en Mechelen. In Roosendaal zag ik twee mannen die tegelijkertijd door hetzelfde poortje gingen naar spoor 1 waar de stopper naar Puurs klaarstond. Ik zag ze voor vertrek nog een paar keer heen en weer door de trein lopen. De gerenoveerde varkensneus was behoorlijk druk en er kwam steeds meer volk bij. Vanwege werkzaamheden reed de trein niet via Antwerpen centraal. Tot mijn verrassing reed de trein over het oude spoor via de gesloten stations Antwerpen Dam en Antwerpen Oost. In Berchem wat rondgekeken, tegenover de achteruitgang is een Carrefour Express die vreemd genoeg open is van zondag t/m vrijdag en zaterdag gesloten is. De stationshal van Berchem ziet er nieuw en modern uit maar de perrons zijn volgens mij al jaren niet meer onderhouden. Sommige perrons zijn ook behoorlijk laag.

Daarna ging ik in een halfvolle Benelux Express naar Mechelen. Op het perron vroeg iemand mij en anderen naar spoor 1c. Hij zei dat de trein naar Breda daarvandaan vertrok maar Berchem heeft geen spoor 1c! Mechelen heeft een behoorlijk gedateerd station maar de bouw-werkzaamheden voor een nieuw station lijken al te zijn begonnen. Mechelen is zeker geen verkeerde stad. Ik kwam ook op station Mechelen Nekkerspoel waarvan het stationsgebouw gesloten is vanwege verbouwing. De beide stations liggen niet ver van het stadscentrum. Met een Break treinstel ging ik weer naar Berchem, waarschijnlijk een IC uit Hasselt. De varkensneus naar Roosendaal was goed bezet maar na Essen was het rustig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

In België moet een winkel minstens een keer in de week voor een aaneengesloten periode van 24 uur gesloten zijn. Om op zondag open te kunnen zijn, is men dan vaak een andere dag van de week dicht. Omdat er op zondagavond veel terugkerende kot-studenten zijn die de volgende ochtend willen ontbijten, zal dat bij een station beter lopen dan zaterdag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast