Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Wubbo »

Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht
Geplaatst op: dinsdag 17 november 2009 om 20:17
Laatst bijgewerkt: dinsdag 17 november 2009 om 20:18

Veolia wil de extra treinen voor de Kuukse Elfkroegetocht, op carnavalsdinsdag, in rekening brengen bij de organisatie. "We maken veel kosten door extra personeel en treinen in te zetten en verdienen dat niet terug", aldus de vervoersmaatschappij.
Lees verder
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door JWM »

Veolia gaat straks ook zeker een rekening sturen naar de universiteit omdat er erg veel studenten in die trein zitten waarvoor ze elke dag met extra treinen rijden :roll:
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Freek »

Veolia heeft gewoon rekensom gemaakt. Wanneer de kosten voor het inleggen van de extra trein niet opgeweegt tegen de malus als gevolg van het niet meenemen van passagiers/niet halen van de zitplaatsgarantie dan is het simpel; niet rijden die trein tenzij de organisatie bereid is over de brug te komen.
En zie daar we de commerciele logica.
Oud forumgebruiker

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Oud forumgebruiker »

Fijn, aanbesteden :).
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door WSM »

Veolia heeft kennelijk geen moeite met negatieve publiciteit als mensen massaal op perrons moeten achterblijven en als haringen in een GTW vervoerd moeten worden met bezettingsgraden die aan een jaar of vijfenzestig geleden doen denken?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Wubbo »

Ach, het geweldige GVB schijnt niet eens vantevoren te weten wanneer er een congres is in de RAI en ze dus extra trams moeten gaan rijden. Dat zal dus wel weer een ongeregeld zootje worden. Fijn, niet aanbesteden ;-)

Ik vraag me ondertussen af of Veolia het sommetje op de juiste manier gemaakt heeft: het is een mooi moment om een groep mensen die normaal nooit met de trein gaat eens kennis te laten maken met de trein. Als dat daarna nog eens terugkomt heb je denk ik een ander sommetje. Een positief imago is ook wat waard.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Chauf21 »

ziggy schreef:Fijn, aanbesteden :).
Wat heeft dat met aanbesteden te maken?
Het is geen gegeven dat een niet aanbesteed bedrijf de rit wel zou maken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Suus »

Tijdens de vierdaagse rijden ook extra treinen in die omgeving, hoe zit het daarmee? Weet iemand dat?

De NS zet volgens mij ook niet zomaar extra treinen in, dat gebeurt ook in overleg met Mojo Concerts en co zover ik weet.

Ennuh, aanbesteden. Het GVB doet helemaal niets om extra toestroom van reizigers op te lossen. De Toppers in de ArenA? Ik heb nog geen één verlengde metro gezien afgelopen jaar :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef:Ach, het geweldige GVB schijnt niet eens vantevoren te weten wanneer er een congres is in de RAI en ze dus extra trams moeten gaan rijden. Dat zal dus wel weer een ongeregeld zootje worden. Fijn, niet aanbesteden ;-)
Wat heeft GVB hier mee te maken?
Chauf21 schreef:Wat heeft dat met aanbesteden te maken?
Puur het feit al dat Veolia berekent van goedkoper is: een boete of de ritten rijden. Bespottelijk dat zo'n bedrijf dat kan doen, en met een boete nog beter af is ook?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Chauf21 »

Het is nog bespottelijker dat een bedrijf dat in een niet aanbesteed gebied rijdt, totaal geen druk voelt om extra ritten te rijden :roll:
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Freek »

De rekensom was maar speculatief hoor. Of ze dat daadwerkelijk hebben gedaan weet ik niet. Maar het lijkt me dat elk willekeurig bedrijf dat doet. Anders kan men voor elk wissewasje extra treinen laten rijden. Bovendien moet je je afvragen als de kosten van een extra trein geen inkomsten opleveren er daadwerkelijk zoveel extra reizigers zijn. (ja, in het bericht staat dat het om SOV'ers gaat, maar niemand maakt mij wijs dat die treinen met alleen SOV'ers gevuld zijn)
Oud forumgebruiker

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Oud forumgebruiker »

Chauf21 schreef:Het is nog bespottelijker dat een bedrijf dat in een niet aanbesteed gebied rijdt, totaal geen druk voelt om extra ritten te rijden :roll:
Volgens een eerdere post in dit topic (Wubbo) wist GVB van tevoren niet van het congres, en nu blijkt dat ze geen druk voelen (ondanks dat ze dus wisten dat er een congres was?)... Vecht eerst dat maar uit, voordat ik een inhoudelijk antwoord hier op kan geven.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Geert »

Freek schreef:De rekensom was maar speculatief hoor. Of ze dat daadwerkelijk hebben gedaan weet ik niet. Maar het lijkt me dat elk willekeurig bedrijf dat doet. Anders kan men voor elk wissewasje extra treinen laten rijden. Bovendien moet je je afvragen als de kosten van een extra trein geen inkomsten opleveren er daadwerkelijk zoveel extra reizigers zijn. (ja, in het bericht staat dat het om SOV'ers gaat, maar niemand maakt mij wijs dat die treinen met alleen SOV'ers gevuld zijn)
Zolang de chipkaart niet is ingevoerd zal Veolia toch de treinkaartjes en SOV'ers uitbetaald krijgen aan de hand van de verdeelsleutel die wordt gehanteerd, en waarschijnlijk worden zulke ritjes daarin niet meegenomen. Veolia mist dus de extra inkomsten, maar heeft natuurlijk wel de rechtstreekse kosten van het rijden van extra treinen (personeel, brandstof). Deze extra ritten zullen ook wel niet in de concessie genoemd zijn, dus als Veolia ze niet wenst te rijden staat ze in haar goed recht. Eventuele boetes voor het niet halen van de zitplaatsgarantie of overslaan van stations zal Veolia allicht voor lief nemen, als blijkt dat dat voordeliger is dan het rijden van de extra treinen.

Of het publicitair een verstandige zet is en of het handig is om dit via de media naar buiten te brengen is een tweede (en betwijfel ik).
ziggy schreef:Volgens een eerdere post in dit topic (Wubbo) wist GVB van tevoren niet van het congres, en nu blijkt dat ze geen druk voelen (ondanks dat ze dus wisten dat er een congres was?)... Vecht eerst dat maar uit, voordat ik een inhoudelijk antwoord hier op kan geven.
Het gaat niet om één congres in de RAI:
Bee schreef:Ennuh, aanbesteden. Het GVB doet helemaal niets om extra toestroom van reizigers op te lossen. De Toppers in de ArenA? Ik heb nog geen één verlengde metro gezien afgelopen jaar :roll:
Je gaat me niet wijsmaken dat het GVB niet wist dat de Toppers kwamen optreden in de Arena.
Oud forumgebruiker

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Oud forumgebruiker »

Normaal gesproken bij congressen in de RAI rijdt er een extra tramlijn 11, dus ik vind het eerlijk gezegd ook vreemd dit. En bij metro's is het volgens mij vrij lastig langere eenheden in te zetten, tenzij het in het weekend valt natuurlijk.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door tsov »

Nee, lijn 11 rijdt alleen als die wordt ingekocht door de organisator van het congres. De afgelopen jaren is dat alleen gebeurd bij de IBC-congressen. Bij dingen als de AutoRAI en Huishoudbeurs wordt 'gewoon' lijn 4 versterkt, maar volgens mij hangt daar ook een prijskaartje aan.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Geert »

ziggy schreef:Fijn, aanbesteden :).
Oud forumgebruiker

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Oud forumgebruiker »

Feit blijft dat veronderstelt wordt dat GVB geen druk voelt om extra vervoer in te zetten (waar ik vooralsnog mijn vraagtekens bij zet, tijdens bijvoorbeeld de Amsterdamse Marathon of Sinterklaas worden namelijk ook extra ritten aangeboden op bepaalde lijnen, of is dit ook ingekocht?), maar bij Veolia (in een aanbesteed gebied) blijkt dat niet anders te zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Suus »

Eenmaal raden waar die extra ritten vandaan kwamen? Van lijnen elders geschrapt.

De extra diensten van de tramlijnen kwamen doordat andere lijnen waren ingekort en zo minder wagens nodig hadden, lijn 9 reed een groot deel van de dag toen zelfs helemaal niet. Net zo goed waren er ook buslijnen ingekort, omgeleid en ook toen waren er lijnen opgeheven.

En wat er gebeurde bij de Toppers? Extra controle op Bijlmer. Jaaaaa, kijk, that's the way to go!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:De extra diensten van de tramlijnen kwamen doordat andere lijnen waren ingekort en zo minder wagens nodig hadden, lijn 9 reed een groot deel van de dag toen zelfs helemaal niet. Net zo goed waren er ook buslijnen ingekort, omgeleid en ook toen waren er lijnen opgeheven.
Ja duh, als een bepaald gebied afgezet wordt t.b.v. een marathon moeten er meestal lijnen ingekort worden. Toch fideel dat ze het vrijkomende personeel en materieel hebben ingezet om extra ritten te verzorgen op de overgebleven lijnen, in principe is dat geen voorwaarde in de concessie volgens mij.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Wubbo »

Concerten zijn in 99% van de gevallen buiten normale werktijden. Volgens mij heeft het GVB dan sloten van materieel over, en om metro's te versterken heb je ook geen boel extra personeel nodig, alleen iemand die materieel overbrengt naar de juiste plaats om treinen te kunnen versterken.
Zelfs NS kan dat bij dergelijke concerten (en ja, daar is er wel eens een niet versterkt, maar in principe wordt er gewoon versterkt)...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Chauf21 »

ziggy schreef:
Chauf21 schreef:Het is nog bespottelijker dat een bedrijf dat in een niet aanbesteed gebied rijdt, totaal geen druk voelt om extra ritten te rijden :roll:
Volgens een eerdere post in dit topic (Wubbo) wist GVB van tevoren niet van het congres, en nu blijkt dat ze geen druk voelen (ondanks dat ze dus wisten dat er een congres was?)... Vecht eerst dat maar uit, voordat ik een inhoudelijk antwoord hier op kan geven.
Ik heb in deze discussie nooit het GVB in de mond gehad en ook niets over concerten. Dus ik weet niet waarom je Wubbo's post daar ineens bij neemt?

Maar om met de rest van de discussie mee te gaan; op welke manier voelt bv. GVB zich dan wel genoodzaakt om extra ritten te rijden? Als ze niet rijden, rijden ze niet. Niets aan te doen. Wel rijden kan je wél afdwingen als je voorwaarden over extra te rijden ritten opneemt in de vervoerafspraken. Maar hé, maak die voorwaarden openbaar en laat het beste bedrijf de ritten rijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Vinny »

En zie daar we de commerciele logica.
Ik zal even de vraagstelling in de discussie wat scherper formuleren:
Dus jullie willen dat een bedrijf maar gewoon verplicht moet worden om verlies te lijden?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Freek »

Vinny schreef:
En zie daar we de commerciele logica.
Ik zal even de vraagstelling in de discussie wat scherper formuleren:
Dus jullie willen dat een bedrijf maar gewoon verplicht moet worden om verlies te lijden?
Ik neem aan dat je de vraag als verduidelijking van mij bijdrage ziet en niet als vraag gericht aan mij :wink:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Wubbo »

Als een vervoerbedrijf bewust inschrijft met een te laag bod dan leiden ze verlies ja. Zo zit de wereld in elkaar. Willen ze dat niet dan moeten ze met een realistisch bod inschrijven.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Veolia wil geld voor treinen Elfkroegetocht

Bericht door Freek »

Nee, dat is te zwart-wit. Een vervoerder schrijft voor een lage prijs in op de gevraagde ritten, plus eventueel extra diensten. Blijkbaar is in deze casus die extra trein geen onderdeel van de gevraagde ritten en de aanboden extra diensten. Het is dan toch meer dan logisch dat de extra trein winstgevend moet zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten