Overzicht Deel-/Huurfietsen (Middelgrote) Steden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
jorawesome
Berichten: 38
Lid geworden op: di 21 mei 2019, 14:28

Overzicht Deel-/Huurfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door jorawesome »

Vandaag de dag zijn er meerdere partijen actief die deelfietsen in Nederland aanbieden.
Ik had het idee om daar een mooi overzicht van te maken aangezien ik dat nog niet ben tegengekomen.
Bovenaan staat natuurlijk de OV-fiets. Het grote nadeel is dat het - om kosten te besparen - de bedoeling is dat je de fiets weer inlevert op de locatie waar je hem hebt opgehaald.

Hopelijk kan ik deze post blijven updaten met jullie input!
Om af te trappen begin in met Den Haag.

GEHEEL NEDERLAND
______________________
OV-fiets
KEOLIS - Keobike

DEN HAAG
______________________
HTM fiets
Mobike

UTRECHT
______________________
Donkey Republic

DELFT
______________________
Mobike

MAASTRICHT
______________________
Nextbike

AMSTERDAM
_______________________
Amstelland-Meerlanden: CONNEXXION
Spoiler: show
Donkey Republic
Heeft geen tot weinig locaties in de buurt van een station.
MacBike
Bimbimbikes


ROTTERDAM
_______________________
Mobike
Donkey Republic

DORDRECHT
_______________________
Nextbike

EINDHOVEN
_______________________
Spoiler: show
Bravofiets i.s.m. Hopper
Hopper
*Hopper heeft tot dusver nog geen locaties die in de buurt zijn van een station.*
TILBURG
_______________________
Spoiler: show
Hopper
*Hopper heeft tot dusver nog geen locaties die in de buurt zijn van een station.*
Laatst gewijzigd door jorawesome op ma 10 jun 2019, 13:50, 4 keer totaal gewijzigd.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Overzicht Deelfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door JordiBrabant »

In het sommige delen van het vervoersgebied van Keolis: Utrecht, Veluwe en Almere, is er de keobike: https://reizen.keolis.nl/nl/keobike/vind-een-fiets

En de OV-fiets is er niet alleen bij stations, sommige Metro haltes, zoals Nootdorp hebben ook OV-fietsen in de kluis, zelfde geld voor busstations, volgens mij onder andere Veghel en Waalwijk.

Verder zie ik de Provincie Noord-Brabant (op korte termijn) nog wel een Bravobike lanceren oid, maar dat terzijde.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Overzicht Deelfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door Stadsbus »

Ook in de binnenstad van Utrecht kan je OV-fietsen huren, maar inderdaad ook op veel metrostations in Rotterdam en Amsterdam.

Verder heeft Arriva in Maastricht de Nextbike: https://www.arriva.nl/limburg/reisinfor ... ietsen.htm

En heeft Connexxion in Amstelland-Meerlanden ook deelfietsen: https://www.connexxion.nl/deelfietsen/1438

EBS in Voorne-Putten heeft ook deelfietsen: https://www.ebs-ov.nl/voorne-putten-roz ... deelfiets/

Qbuzz in Dordrecht is ook fan van Nextbike: https://www.nextbike.nl/nl/dordrecht/ne ... ordrecht!/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Overzicht Deelfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door Suus »

Mobike is actief in Rotterdam, Delft en Den Haag.

Donkey Republic is actief in Amsterdam, Rotterdam, Haarlem, Utrecht, Huizen, Hillegom, Hoofddorp, Nieuw-Vennep en Sassenheim.

OBike is failliet en de fietsen zijn nu te koop bij diverse fietshandelaren. Ofo was actief in Rotterdam maar is weer gestopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Overzicht Deelfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door diederickx »

Vraag aan topicstarter: Wat is het criterium om het (in het kader van dit topic) een deelfiets te noemen, in tegenstelling tot een huurfiets?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Overzicht Deelfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door Daniel »

JordiBrabant schreef:Verder zie ik de Provincie Noord-Brabant (op korte termijn) nog wel een Bravobike lanceren oid, maar dat terzijde.
Noord-Brabant had juist enige tijd geleden geïnvesteerd in OV-fietsen op vrijwel alle stations.
Overigens lijkt zo'n aanpak ook meer voor de hand liggend: uiteindelijk is een landelijk dekkend systeem waarvoor je niet 20.000 verschillende apps nodig hebt toch handiger voor de reiziger volgens mij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Overzicht Deelfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door Suus »

diederickx schreef:Vraag aan topicstarter: Wat is het criterium om het (in het kader van dit topic) een deelfiets te noemen, in tegenstelling tot een huurfiets?
Een Swapfiets is ook een huurfiets, maar deel je niet met andere gebruikers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Overzicht Deelfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door Cas »

OV-fietsen zijn inderdaad overal en nergens. In Utrecht zijn ze onder andere ook op de Uithof, in de binnenstad, in Rijnsweerd en bij P+R Papendorp, zo uit m'n hoofd.
請勿靠近車門
jorawesome
Berichten: 38
Lid geworden op: di 21 mei 2019, 14:28

Re: Overzicht Deel-/Huurfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door jorawesome »

Bedankt voor jullie input! Prettig om het alllemaal op een rijtje te hebben.
Het blijft jammer dat Amsterdam zowel de deelfiets als -scooter heeft willen verbannen, maar daarna alsnog ruim baan gaf aan de deelscooter. Naar mijn mening zal dat toch niet het summum zijn aangezien je een helm op zal moeten doen die dagelijks door verschillende mensen wordt gebruikt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Overzicht Deelfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door Aking »

Suus schreef:
diederickx schreef:Vraag aan topicstarter: Wat is het criterium om het (in het kader van dit topic) een deelfiets te noemen, in tegenstelling tot een huurfiets?
Een Swapfiets is ook een huurfiets, maar deel je niet met andere gebruikers.
En een swapfiets moet je volgens mij voor minimaal 3 maanden huren, terwijl je de rest wel per uur/dag/kortere tijdseenheid kan huren?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Overzicht Deelfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door sirvinniei »

JordiBrabant schreef: En de OV-fiets is er niet alleen bij stations, sommige Metro haltes, zoals Nootdorp hebben ook OV-fietsen in de kluis, zelfde geld voor busstations, volgens mij onder andere Veghel en Waalwijk
Alsook Otterlo (hoewel dat niet echt een stad is :P )
Ik heb geen onderschrift
jorawesome
Berichten: 38
Lid geworden op: di 21 mei 2019, 14:28

Re: Overzicht Deelfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door jorawesome »

Aking schreef:
Suus schreef:
diederickx schreef:Vraag aan topicstarter: Wat is het criterium om het (in het kader van dit topic) een deelfiets te noemen, in tegenstelling tot een huurfiets?
Een Swapfiets is ook een huurfiets, maar deel je niet met andere gebruikers.
En een swapfiets moet je volgens mij voor minimaal 3 maanden huren, terwijl je de rest wel per uur/dag/kortere tijdseenheid kan huren?
Ja, dat is wel de insteek alhoewel ik niets kan zeggen over het concept van swapfiets en de toekomst daarvan omdat mij er simpelweg niet in heb verdiept.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Overzicht Deel-/Huurfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door Z2N »

Een swapfiets is een 'eigen' fiets die je per maand betaalt met onderhoud etc inclusief, en is dus geen deel- of huurfiets.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Overzicht Deel-/Huurfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door trolly »

Swapfiets vs. huurfiets = treinabbonnement vs.los kaartje. Bij de fa. Swapfiets koop je permanente mobiliteit voor de periode van deelname in, terwijl je een huurfiets over het algemeen voor een retourrit gebruikt. Waarbij ik graag toevoeg dat de verhuur van fietsen op de Waddeneilanden een hoge vlucht genomen heeft, waarbij de huurperiode meestal juist langer is dan een dag.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Overzicht Deelfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door huibf »

Daniel schreef:
JordiBrabant schreef:Verder zie ik de Provincie Noord-Brabant (op korte termijn) nog wel een Bravobike lanceren oid, maar dat terzijde.
Noord-Brabant had juist enige tijd geleden geïnvesteerd in OV-fietsen op vrijwel alle stations.
Overigens lijkt zo'n aanpak ook meer voor de hand liggend: uiteindelijk is een landelijk dekkend systeem waarvoor je niet 20.000 verschillende apps nodig hebt toch handiger voor de reiziger volgens mij.
Dat is er al. Bravofiets !
https://www.facebook.com/45369674470138 ... 452878565/
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Overzicht Deelfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door JordiBrabant »

Daniel schreef:
JordiBrabant schreef:Verder zie ik de Provincie Noord-Brabant (op korte termijn) nog wel een Bravobike lanceren oid, maar dat terzijde.
Noord-Brabant had juist enige tijd geleden geïnvesteerd in OV-fietsen op vrijwel alle stations.
Overigens lijkt zo'n aanpak ook meer voor de hand liggend: uiteindelijk is een landelijk dekkend systeem waarvoor je niet 20.000 verschillende apps nodig hebt toch handiger voor de reiziger volgens mij.
Een landelijk dekkend systeem is natuurlijk veel makkelijker. Maar de Provincie kennende willen ze natuurlijk overal de Bravo sticker op plakken, om al die investeringen minder zinloos te doen laten lijken.
huibf schreef:
Daniel schreef: Dat is er al. Bravofiets !
https://www.facebook.com/45369674470138 ... 452878565/
Ik had er nog nooit van gehoord, maar het verbaast mij niets.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Overzicht Deel-/Huurfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door diederickx »

Ik snap nog steeds het doel van het topic niet goed. Zelfs als we inruilfietsen-voor-langer-gebruik buiten beschouwing laten: In een stad als Amsterdam zijn op minstens een dozijn locaties fietsen te huur. MacBike, Bimbimbikes, noem maar op. Horen die allemaal op de lijst thuis?

Mijn eigen interpretatie is dat de relevantie bepaald moet worden door de relatie met openbaar vervoer; met nadere woorden, dat het gaat om deel- en huurfietsen als natransport (en terug) waar men geen eigen fiets heeft. Klopt dat?
jorawesome
Berichten: 38
Lid geworden op: di 21 mei 2019, 14:28

Re: Overzicht Deel-/Huurfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door jorawesome »

Mijn insteek is inderdaad dat het enige realtie tot het OV moet hebben. Dat is immers waar dit forum voor bedoeld is. Met andere woorden; een deelfiets-platform dat niet aanlsuit op OV is niet relevant. De voornaamste use-case is dan natuurlijk wanneer delen van het OV wel functioneren en andere niet. Denk daarbij aan de nachttreinen en -bussen. Platformen waarbij één en dezelfde fiets voor langer dan 24 uur geleend moet worden laat ik buiten beschouwing want dan wordt het automatisch niet meer financieel interressant om 'een korte afstand te overbruggen'. Daarnaast noem je een hele rits aan platformen waar ik nog nooit van gehoor heb. Dank daarvoor. Ik breng ze - in ieder geval voor mijzelf - in kaart en dan is het aan de lezer om te bepalen welke ze wel of niet gebruiken eventueel aan de hand van ervaringen binnen of buiten dit topic. Daarnaast denk ik niet dat - zelfs voor de grote steden - het een onuitputtelijke lijst zal zijn.

EDIT: Om meer duidelijkheid te scheppen: In mijn use-case is er dan niet de mogelijkheid om van de locatie waarvan ik reis een fiets te lenen van een kennis/vriend(in) etc.

EDIT 2: Ik vraag mij af of MacBike en/of Bimbimbikes voldoen aan het criterium dat ze ingeleverd kunnen worden op een andere plek dan waar ze opgehaald zijn.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 10 jun 2019, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Overzicht Deel-/Huurfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door Aking »

Houd er sowieso rekening mee dat je bij bijvoorbeeld OV-Fiets een flinke toeslag (10,-) betaalt ten opzichte van de huurprijs (3,85/24u) voor het inleveren op een andere locatie.

Het kàn dus wel, maar ik vind het in ieder geval niet bepaald aantrekkelijk. Een dag later terugfietsen of een fietskaartje voor de trein (naast een abonnement) zijn goedkoper :Y
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Overzicht Deel-/Huurfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door huibf »

Donkey Rebublic is echt toppie. Goede fietsen en genoeg punten om ze op te halen/brengen.

Ik heb ze in Berlijn gebruikt.

Is het een OVdingetje?
Het is net zo veel OV als OVfiets, Bravofiets of Keobike.in het kader van MaaS is het wel hip.

Bravofiets staat overigens als een tijdje op de wiki
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Bravo_fiets.

Overigens wordt binnenkort Bravofiets verder uitgerold.
Ewout0317
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 20:33

Re: Overzicht Deel-/Huurfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door Ewout0317 »

diederickx schreef:Ik snap nog steeds het doel van het topic niet goed. Zelfs als we inruilfietsen-voor-langer-gebruik buiten beschouwing laten: In een stad als Amsterdam zijn op minstens een dozijn locaties fietsen te huur. MacBike, Bimbimbikes, noem maar op. Horen die allemaal op de lijst thuis?

Mijn eigen interpretatie is dat de relevantie bepaald moet worden door de relatie met openbaar vervoer; met nadere woorden, dat het gaat om deel- en huurfietsen als natransport (en terug) waar men geen eigen fiets heeft. Klopt dat?
Even een account aangemaakt. Op de langere reizen gaat het idd vaak de combinatie bus / trein + deelfiets. Als deelfietsaanbieder merk ik ook dat de fietsen voor hele korte ritten binnen de stad worden gebruikt. Beide maken het OV netwerk fijnmaziger.

Vanwege de fragmentatie zou er eigenlijks iets vergelijkbaars als de OV-chipkaart voor deelfietsen moeten komen (een app waarmee reizigers bij verschillende aanbieders terecht kunnen). Op https://openbike.nl/ kan je bijvoorbeeld op 1 kaart fietsen van verschillende aanbieders zien. Het zou mooi zijn als deelfietsen als optie worden weergegeven in apps als 9292OV. Nu weet de reizer vaak niet dat er uberhaupt deelfietsen beschikbaar zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Overzicht Deel-/Huurfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door Daniel »

Een OV-chipkaart voor deelfietsen is er eigenlijk al, namelijk de OV-chipkaart. Al is die op het moment alleen voor de OV-fiets bruikbaar, maar op zich zou je je bij alle systemen met de OVC jezelf moeten kunnen identificeren.
Daarmee zou je dan nog beter met het OV geïntegreerd zijn dan met 20.000 verschillende apps.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Overzicht Deel-/Huurfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door Suus »

Er is toch al een app waarmee je bij acht aanbieders terecht kan? Ik weet alleen even niet hoe die app heet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Overzicht Deel-/Huurfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door Aking »

En laat dat nou net hetgene zijn dat eventueel handige info is :')
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Overzicht Deel-/Huurfietsen (Middelgrote) Steden

Bericht door dennistd »

Per 1 januari 2024 wordt KeoBike overgenomen door Deelfiets Nederland: https://www.keobike.nl
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten