Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Vandaag de dag zijn er meerdere partijen actief die deelfietsen in Nederland aanbieden.
Ik had het idee om daar een mooi overzicht van te maken aangezien ik dat nog niet ben tegengekomen.
Bovenaan staat natuurlijk de OV-fiets. Het grote nadeel is dat het - om kosten te besparen - de bedoeling is dat je de fiets weer inlevert op de locatie waar je hem hebt opgehaald.
Hopelijk kan ik deze post blijven updaten met jullie input!
Om af te trappen begin in met Den Haag.
GEHEEL NEDERLAND
______________________
OV-fiets
KEOLIS - Keobike
En de OV-fiets is er niet alleen bij stations, sommige Metro haltes, zoals Nootdorp hebben ook OV-fietsen in de kluis, zelfde geld voor busstations, volgens mij onder andere Veghel en Waalwijk.
Verder zie ik de Provincie Noord-Brabant (op korte termijn) nog wel een Bravobike lanceren oid, maar dat terzijde.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
JordiBrabant schreef:Verder zie ik de Provincie Noord-Brabant (op korte termijn) nog wel een Bravobike lanceren oid, maar dat terzijde.
Noord-Brabant had juist enige tijd geleden geïnvesteerd in OV-fietsen op vrijwel alle stations.
Overigens lijkt zo'n aanpak ook meer voor de hand liggend: uiteindelijk is een landelijk dekkend systeem waarvoor je niet 20.000 verschillende apps nodig hebt toch handiger voor de reiziger volgens mij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
diederickx schreef:Vraag aan topicstarter: Wat is het criterium om het (in het kader van dit topic) een deelfiets te noemen, in tegenstelling tot een huurfiets?
Een Swapfiets is ook een huurfiets, maar deel je niet met andere gebruikers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OV-fietsen zijn inderdaad overal en nergens. In Utrecht zijn ze onder andere ook op de Uithof, in de binnenstad, in Rijnsweerd en bij P+R Papendorp, zo uit m'n hoofd.
Bedankt voor jullie input! Prettig om het alllemaal op een rijtje te hebben.
Het blijft jammer dat Amsterdam zowel de deelfiets als -scooter heeft willen verbannen, maar daarna alsnog ruim baan gaf aan de deelscooter. Naar mijn mening zal dat toch niet het summum zijn aangezien je een helm op zal moeten doen die dagelijks door verschillende mensen wordt gebruikt.
diederickx schreef:Vraag aan topicstarter: Wat is het criterium om het (in het kader van dit topic) een deelfiets te noemen, in tegenstelling tot een huurfiets?
Een Swapfiets is ook een huurfiets, maar deel je niet met andere gebruikers.
En een swapfiets moet je volgens mij voor minimaal 3 maanden huren, terwijl je de rest wel per uur/dag/kortere tijdseenheid kan huren?
JordiBrabant schreef:
En de OV-fiets is er niet alleen bij stations, sommige Metro haltes, zoals Nootdorp hebben ook OV-fietsen in de kluis, zelfde geld voor busstations, volgens mij onder andere Veghel en Waalwijk
Alsook Otterlo (hoewel dat niet echt een stad is )
diederickx schreef:Vraag aan topicstarter: Wat is het criterium om het (in het kader van dit topic) een deelfiets te noemen, in tegenstelling tot een huurfiets?
Een Swapfiets is ook een huurfiets, maar deel je niet met andere gebruikers.
En een swapfiets moet je volgens mij voor minimaal 3 maanden huren, terwijl je de rest wel per uur/dag/kortere tijdseenheid kan huren?
Ja, dat is wel de insteek alhoewel ik niets kan zeggen over het concept van swapfiets en de toekomst daarvan omdat mij er simpelweg niet in heb verdiept.
Swapfiets vs. huurfiets = treinabbonnement vs.los kaartje. Bij de fa. Swapfiets koop je permanente mobiliteit voor de periode van deelname in, terwijl je een huurfiets over het algemeen voor een retourrit gebruikt. Waarbij ik graag toevoeg dat de verhuur van fietsen op de Waddeneilanden een hoge vlucht genomen heeft, waarbij de huurperiode meestal juist langer is dan een dag.
JordiBrabant schreef:Verder zie ik de Provincie Noord-Brabant (op korte termijn) nog wel een Bravobike lanceren oid, maar dat terzijde.
Noord-Brabant had juist enige tijd geleden geïnvesteerd in OV-fietsen op vrijwel alle stations.
Overigens lijkt zo'n aanpak ook meer voor de hand liggend: uiteindelijk is een landelijk dekkend systeem waarvoor je niet 20.000 verschillende apps nodig hebt toch handiger voor de reiziger volgens mij.
JordiBrabant schreef:Verder zie ik de Provincie Noord-Brabant (op korte termijn) nog wel een Bravobike lanceren oid, maar dat terzijde.
Noord-Brabant had juist enige tijd geleden geïnvesteerd in OV-fietsen op vrijwel alle stations.
Overigens lijkt zo'n aanpak ook meer voor de hand liggend: uiteindelijk is een landelijk dekkend systeem waarvoor je niet 20.000 verschillende apps nodig hebt toch handiger voor de reiziger volgens mij.
Een landelijk dekkend systeem is natuurlijk veel makkelijker. Maar de Provincie kennende willen ze natuurlijk overal de Bravo sticker op plakken, om al die investeringen minder zinloos te doen laten lijken.
Ik had er nog nooit van gehoord, maar het verbaast mij niets.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Ik snap nog steeds het doel van het topic niet goed. Zelfs als we inruilfietsen-voor-langer-gebruik buiten beschouwing laten: In een stad als Amsterdam zijn op minstens een dozijn locaties fietsen te huur. MacBike, Bimbimbikes, noem maar op. Horen die allemaal op de lijst thuis?
Mijn eigen interpretatie is dat de relevantie bepaald moet worden door de relatie met openbaar vervoer; met nadere woorden, dat het gaat om deel- en huurfietsen als natransport (en terug) waar men geen eigen fiets heeft. Klopt dat?
Mijn insteek is inderdaad dat het enige realtie tot het OV moet hebben. Dat is immers waar dit forum voor bedoeld is. Met andere woorden; een deelfiets-platform dat niet aanlsuit op OV is niet relevant. De voornaamste use-case is dan natuurlijk wanneer delen van het OV wel functioneren en andere niet. Denk daarbij aan de nachttreinen en -bussen. Platformen waarbij één en dezelfde fiets voor langer dan 24 uur geleend moet worden laat ik buiten beschouwing want dan wordt het automatisch niet meer financieel interressant om 'een korte afstand te overbruggen'. Daarnaast noem je een hele rits aan platformen waar ik nog nooit van gehoor heb. Dank daarvoor. Ik breng ze - in ieder geval voor mijzelf - in kaart en dan is het aan de lezer om te bepalen welke ze wel of niet gebruiken eventueel aan de hand van ervaringen binnen of buiten dit topic. Daarnaast denk ik niet dat - zelfs voor de grote steden - het een onuitputtelijke lijst zal zijn.
EDIT: Om meer duidelijkheid te scheppen: In mijn use-case is er dan niet de mogelijkheid om van de locatie waarvan ik reis een fiets te lenen van een kennis/vriend(in) etc.
EDIT 2: Ik vraag mij af of MacBike en/of Bimbimbikes voldoen aan het criterium dat ze ingeleverd kunnen worden op een andere plek dan waar ze opgehaald zijn.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 10 jun 2019, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden:quote verwijderd, was vorige bericht
Houd er sowieso rekening mee dat je bij bijvoorbeeld OV-Fiets een flinke toeslag (10,-) betaalt ten opzichte van de huurprijs (3,85/24u) voor het inleveren op een andere locatie.
Het kàn dus wel, maar ik vind het in ieder geval niet bepaald aantrekkelijk. Een dag later terugfietsen of een fietskaartje voor de trein (naast een abonnement) zijn goedkoper :Y
diederickx schreef:Ik snap nog steeds het doel van het topic niet goed. Zelfs als we inruilfietsen-voor-langer-gebruik buiten beschouwing laten: In een stad als Amsterdam zijn op minstens een dozijn locaties fietsen te huur. MacBike, Bimbimbikes, noem maar op. Horen die allemaal op de lijst thuis?
Mijn eigen interpretatie is dat de relevantie bepaald moet worden door de relatie met openbaar vervoer; met nadere woorden, dat het gaat om deel- en huurfietsen als natransport (en terug) waar men geen eigen fiets heeft. Klopt dat?
Even een account aangemaakt. Op de langere reizen gaat het idd vaak de combinatie bus / trein + deelfiets. Als deelfietsaanbieder merk ik ook dat de fietsen voor hele korte ritten binnen de stad worden gebruikt. Beide maken het OV netwerk fijnmaziger.
Vanwege de fragmentatie zou er eigenlijks iets vergelijkbaars als de OV-chipkaart voor deelfietsen moeten komen (een app waarmee reizigers bij verschillende aanbieders terecht kunnen). Ophttps://openbike.nl/ kan je bijvoorbeeld op 1 kaart fietsen van verschillende aanbieders zien. Het zou mooi zijn als deelfietsen als optie worden weergegeven in apps als 9292OV. Nu weet de reizer vaak niet dat er uberhaupt deelfietsen beschikbaar zijn.
Een OV-chipkaart voor deelfietsen is er eigenlijk al, namelijk de OV-chipkaart. Al is die op het moment alleen voor de OV-fiets bruikbaar, maar op zich zou je je bij alle systemen met de OVC jezelf moeten kunnen identificeren.
Daarmee zou je dan nog beter met het OV geïntegreerd zijn dan met 20.000 verschillende apps.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...