Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen

Bericht door Ronald »

Ik zou de Aziëweg op de Maasvlakte doen (A)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Zak van Zuid-Beveland (Ellewoutsdijk ofzo) kom je ook een eind.

Wij deden een dropping trouwens altijd in het donker 's avonds laat/'s nachts, dan kom je in heel Zeeland een eind zonder OV.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Je hoeft niet naar Eindhoven te lopen. Oirschot of hapert kan ook.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Waarom wordt er in Zwolle een enorm opstelterrein aangelegd tussen het station en de IJsselbrug?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Omdat ze de treinen ergens kwijt moeten?

Overigens is dat al jaren een opstelterrein, vroeger ook wel bekend als Zwolle GE :wink:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Omdat er al jaren een chronisch tekort aan opstelsporen is in Nederland. En met het oog op meer treinen is uitbreiding dus ernstig gewenst. Er worden nu 's nachts treinen van hot naar her gesleept, omdat opstelterreinen vol staan. Zodra we meer opstelsporen hebben, vallen vele nachtelijke ritten te schrappen, wat alles (kosten)efficiënter maakt. Bovendien was het terrein dat er lag zo goed als ongebruikt, op een handvol achtergebleven goederenwagons na. Een goede aanpak van de grond, aanleg van nieuwe sporen én bovenleiding en we kunnen er weer een flink aantal treinen kwijt.

Groningen Vork krijgt ook een groot opstelterrein, om daar meer kwijt te kunnen. Er waren plannen voor Uitgeest, maar daar werd moeilijk over gedaan.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Het is toch over het algemeen bekend dat er in Nederland een tekort is aan opstelruimte? Project hoort ook onder ZwolleSpoort/NoorderSpoort

https://www.prorail.nl/projecten/zwolle ... vicesporen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Aking schreef:Overigens is dat al jaren een opstelterrein, vroeger ook wel bekend als Zwolle GE :wink:
Nee, Zwolle GE lag aan de andere kant (in het verlengde van spoor 16 zeg maar). Dit was Zwolle Rangeer of Zwolle Rangeerstation (of RGS).
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

I stend kerrektet :Y
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Ferdinand schreef:Het hoeft niet per se een dorp te zijn. Voor een dropping zoeken we een plek waarvandaan het zo ver mogelijk lopen is naar een halte of station. Een station moet natuurlijk al helemaal ver zijn van deze plek.

Ik zat zelf te denken aan ten westen van Creil, Bourtange of Zeeuws-Vlaanderen. Al ben je daar met de ferry al erg snel bij de trein.
Beetje late reactie, maar vanuit Anna Jacobapolder (bij de oude veerhaven) is de dichtstbijzijnde bushalte 14 km verderop in Oud-Vossemeer, en daar vertrekt 1x/2 uur een bus naar Bergen op Zoom. Lijkt me best een geschikte locatie (behalve in juli en augustus, dan vaart er een toeristenpontje naar Bruinisse en dan is het nog maar 2 km lopen naar de bushalte).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Ik zou gaan voor Tiengemeten, en dan heen met de laatste boot :Y
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

En dan moeten die kinders terugzwemmen en verzuipen ze en heb je de veiligheidsjihad weer aan het dansen -o-
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Rijden er überhaupt dubbeldekkers op zondag in België?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Zondag 3 februari in een dubbeldekker gereist van Arlon naar Brussel Noord.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Beluxtrains.net > Door Materieel > Zaterdag/Zondag > M6. Onder andere de IC Blankenberge - Genk, Oostende - Antwerpen C en enkele ritten Brussel - Arlon - Luxemburg.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

What's the deal met dat oude treinstel (Blauwe Engel/Mat '34/welke het dan ook is) die ergens bij station Haarlem opgesteld staat?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Dat is DE-2 180 van de BSH. Het is de bedoeling om dat ding weer in rode jas de baan op te krijgen.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Dan hoop ik van harte dat dat ook lukt, dat ding zag er allesbehalve bruikbaar en rood uit.
PSA: Links gaan, rechts staan
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Hoe succesvol zijn die Flexstops in de provincie Gelderland eigenlijk? Wordt ervan gebruik gemaakt en zorgt het niet voor teveel vertraging?
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Gebruikersnaam »

Kan ik op het station van Arnhem een Quer-Durchs-Land-Ticket en een Fahrradtageskarte uit de Abellio-automaat trekken?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Volgens mij wel ja :Y
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

Wat is de reden dat op het metrostation van Rotterdam Centraal de sporen 1-3-2 genummerd zijn?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ik doe een hele wilde gok dat 3 later is aangelegd, of geen doorgaand spoor is?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Geen van beide, het is juist spoor 2 dat later aangelegd is. Dat stuk van het nieuwe station konden ze namelijk pas bouwen nadat het oude station (dat middenin de bouwkuip van het nieuwe lag) gesloopt was.
Het zal wel zitten in het doorgaans doorgaand gebruik van de sporen 1 en 2 en het gebruik van het middenspoor als keerspoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Korte vragen

Bericht door Suus »

Het huidige metrostation is achter het oorspronkelijke metrostation gebouwd, niet op de plek van het oorspronkelijke station.

Maar 1-3-2 was de gebruikelijke wijze van nummeren bij driesporige metrostations bij de RET, omdat het idee was dat het derde spoor in het midden als keerspoor gebruikt werd. Bij Slinge en Blaak klopt dat. Echter, bij Marconiplein is later spoor 3 doorgaand gemaakt en spoor 1 niet.

Bij Capelsebrug is spoor 3 voor de metro’s uit Capelle, dat was dan ook een latere toevoeging. Bij Kralingse Zoom is de spoornummering 1-3-4-2. Bij Schiedam Centrum is het derde spoor (straks voor de metro’s afkomstig van de Hoekse Lijn) spoor 20 genummerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten