Nedersaksenlijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Nedersaksenlijn

Bericht door trolly »

Hadden we al iets over de Nedersaksenlijn? Zo ja, dan mag dit draadje daar aan vastgeknoopt worden. Hoe dan ook: Groot Nieuws! De provincie Overijssel wil iets:
Dagblad Tubantia schreef:Provincie wil werk maken van spoorlijn Twente naar Groningen
ENSCHEDE/ALMELO - Er moeten stappen worden gezet in het realiseren van een directe treinverbinding tussen Enschede, Almelo, Emmen en Groningen. Dat onderstrepen de coalitiepartijen van de provincie Overijssel. De zogenoemde Nedersaksenlijn is toegevoegd aan het coalitieprogramma ‘Samen Bouwen aan Overijssel’.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Cas »

Ambities voor het OV? In Overijssel? De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Helaas is de lijn nou niet heel nuttig en heeft bijvoorbeeld de UT al aangegeven dat ze liever snellere verbindingen met de Randstad willen dan naar Groningen, dus schiet de bevolking er alsnog weinig mee op.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Hainje »

Gelukkig is er meer dan alleen de TU in Twente.
Ik zie wel potentie in de verbinding.
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door trolly »

Ik ook. Niet zozeer als uitvoerbaar plan, maar wel als onderwerp van discussie hier.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Cas »

Ik zie zeker wel wat in de verbinding, maar voor Emmen-Groningen is de bus bijvoorbeeld sneller zolang er geen flinke sneltrein komt, en dat is de zwaarste verbinding die de lijn zou bedienen. Voor de rest is er wel wat potentieel, maar of dat opweegt tegen de kosten is een heel ander verhaal.
Laatst gewijzigd door Cas op vr 21 jun 2019, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door regenmaker »

Als men straks vanuit Coevorden naar Bad Bentheim, Groningen, Zwolle en Enschede kan boemelen dan wordt Drenthe zowaar een treinwalhalla met als hoogtepunt knooppunt Coevorden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door The best »

Cas schreef:Ik zie zeker wel want in de verbinding, maar voor Emmen-Groningen is de bus bijvoorbeeld sneller zolang er geen flinke sneltrein komt, en dat is de zwaarste verbinding die de lijn zou bedienen. Voor de rest is er wel wat potentieel, maar of dat opweegt tegen de kosten is een heel ander verhaal.
Dit idee heb ik inderdaad ook. Volgens mij doet de bus het op het traject Groningen-Emmen vrij snel en is het lastig om daar een snellere treinverbinding tegenover te zetten. Daarnaast rijdt de bus ook frequenter dan dat de trein (waarschijnlijk) gaat doen, dus ik weet niet of het op dat traject echt een verbetering gaat zijn.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Hainje »

Het hoeft elkaar niet te bijten natuurlijk. Voor de mensen uit de omgeving van lijn 300 blijft die bus natuurlijk prima, echter ga je er met die trein ook nog volk bij krijgen uit Twente en regio Hardenberg/Coevorden. Dan is het natuurlijk net zo handig om gewoon in de trein te blijven zitten. Als er dan een sneltrein rijdt dan zal het elkaar qua tijd allemaal niet zoveel uit maken.

Sowieso dient het spoor tussen Almelo en Enschede uitgebreid te worden, aangezien die intercity van Syntus nu al gedoe oplevert en de overige aansluitingen ook wel wat finetuning kunnen gebruiken.
🍉
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat zo'n lijn voorlopig nog echt lange termijndenken is.

Laat men eerst maar eens werk maken van een sprinter Enschede - Emmen die in Emmen dan goed aansluit op de snelbus naar Groningen (dat vergt extra infra op Gramsbergen - Emmen).
Dat geeft daarnaast ook de gelegenheid om de trein Zwolle - Emmen te versnellen tot een (echte) sneltrein, die tussen Mariënberg en Emmen alleen nog stopt op Hardenberg en Coevorden. Ik zeg bewust Mariënberg i.p.v. Hardenberg i.v.m. een mogelijk station Bergentheim.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door marvinkok »

Daarin is Hengelo vooral een knelpunt met weinig speelruimte door het enkele eilandperron met veel kruisende bewegingen...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door SuperGhost »

Daar zou het al helpen als je de Duitse stoptrein schrapt en daarvoor in de plaats de stoptrein Zutphen - Oldenzaal zou verlengen naar Rheine. Levert volgens mij ook (veel) betere aansluitingen op in alle richtingen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door trolly »

Een stel fly-overs doet wonderen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door SuperGhost »

Hoe wil je dat voor elkaar krijgen bij Hengelo? De kruisingen zitten aan beide zijden direct na de perrons.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door trolly »

Daar heb je ook weer gelijk in. Maar hoewel er vast wel wat te breien valt meende ik het eigenlijk ook niet erg serieus :@
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Post »

Een ondergronds station in Enschede kan natuurlijk ook.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door SuperGhost »

En waar is dat een oplossing voor?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Hainje »

Denk dat hij Hengelo verkeerd schreef. (A)
🍉
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Nitein-Repart »

SuperGhost schreef:Daar zou het al helpen als je de Duitse stoptrein schrapt en daarvoor in de plaats de stoptrein Zutphen - Oldenzaal zou verlengen naar Rheine. Levert volgens mij ook (veel) betere aansluitingen op in alle richtingen.
Rheine heeft allereerst te weinig ruimte voor nog meer kerende treinen en de stoptrein Zutphen-Oldenzaal verlengen naar Rheine is daarnaast een vreselijk slecht idee. De Duitse stoptrein zorgt nu voor een directe verbinding met Osnabrück die zal verdwijnen door een stoptrein Zutphen-Rheine en hiermee haal je alle potentie weg om Hengelo-Bad Bentheim een succes te maken. Je moet juist doorrijden naar Osnabrück en niet naar een andere bestemming.

Ook de Nedersaksenlijn is een slecht idee. Tussen Emmen en Stadskanaal is er te weinig bebouwing die nieuwe reizigerspotentieel kan aanboren. Voor Emmen-Groningen kun je kijken of snelbus 300 versnelt kan worden en of snelbus 300 vaker kam rijden. Reizigers Twente-Groningen zijn beter af met een overstap in Zwolle. Zowel in absolute zin als in perspectief veel sneller dan via Emmen waarbij er in ieder dorp gestopt wordt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door reisthijs »

Nitein-Repart schreef:Ook de Nedersaksenlijn is een slecht idee. Tussen Emmen en Stadskanaal is er te weinig bebouwing die nieuwe reizigerspotentieel kan aanboren.
Is dat niet juist een voordeel? Als er tussen Emmen en Stadskanaal geen stations nodig zijn zou het tenminste nog een beetje een snelle verbinding kunnen worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Meltrain »

Nitein-Repart schreef:Voor Emmen-Groningen kun je kijken of snelbus 300 versnelt kan worden en of snelbus 300 vaker kam rijden.
Nog sneller? Hij stopt onderweg al bijna nergens meer.
Daarnaast denk ik dat een spoorlijn Veendam - Emmen wel kansrijk kan zijn, maar het zeker niet van de relatie Groningen - Emmel zal moeten hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Durashift »

Eigenlijk hoort deze discussie toch in onderstaand ideeën draadje?

viewtopic.php?f=57&t=14413&start=150
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door cassie127 »

Cas schreef:Ambities voor het OV? In Overijssel? De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Helaas is de lijn nou niet heel nuttig en heeft bijvoorbeeld de UT al aangegeven dat ze liever snellere verbindingen met de Randstad willen dan naar Groningen, dus schiet de bevolking er alsnog weinig mee op.
Overijssel heeft al jaren ambities in het treinverkeer... Het busvervoer is slechts een bijzaak
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door trolly »

Durashift schreef:Eigenlijk hoort deze discussie toch in onderstaand ideeën draadje?

viewtopic.php?f=57&t=14413&start=150
Nee. Als iemand van dit forum gaat luchtfietsen dan komt het daar, maar als een provinciebestuur dat doet dan krijgt zo'n fantsietje een eigen topic *trein*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door SuperGhost »

Maar als zo'n iemand van een provinciebestuur ook hier op het forum zou zitten dan? :roll:
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Nitein-Repart »

cassie127 schreef:
Cas schreef:Ambities voor het OV? In Overijssel? De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Helaas is de lijn nou niet heel nuttig en heeft bijvoorbeeld de UT al aangegeven dat ze liever snellere verbindingen met de Randstad willen dan naar Groningen, dus schiet de bevolking er alsnog weinig mee op.
Overijssel heeft al jaren ambities in het treinverkeer... Het busvervoer is slechts een bijzaak
Daar zit juist het probleem. Ik ben tegen allerlei onzinlijntjes als Emmen-Veendam en Coevorden-Nordhorn zolang de dorpen van enige omvang in Overijssel en Drenthe niet op een fatsoenlijke manier worden bedient. Een trein is vooral bedoeld voor grotere vervoersstromen en als snelle verbinding tussen grotere plaatsen. Lijnen als Almelo-Hardenberg en Zutphen-Hengelo zijn vrij zwak, maar sluiting van deze spoorlijnen brengen aanzienlijke reistijdverlengingen met zich mee wat totaal niet handig. Daarom moeten deze twee lijnen gekoesterd worden. Dat betekent absoluut niet dat er nog meer van dit soort lijnen bij moeten komen. Probeer eerst de dorpen van enige omvang bereikbaar te houden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten