Storing Vodafone: trams stilgelegd

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Daniel »

Storing Vodafone: trams stilgelegd
Geplaatst op: woensdag 18 november 2009 om 21:17
Laatst bijgewerkt: woensdag 18 november 2009 om 21:17

UTRECHT - Door de grote telefoonstoring bij Vodafone rijden er geen trams tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein.
Alle communicatie met de verkeersleiding gaat namelijk via Vodafone en die is nu uitgevallen. Volgens Connexxion is het dan niet verantwoord om door te rijden. Daardoor zitten inmiddels de bussen overvol.
Lees verder

Was inderdaad te merken in de bussen, zelfs op lijnen waar je het niet verwacht. Zo trof ik bv. een overvolle lijn 65 die kennelijk extra gestopt zal zijn op Kanaleneiland Zuid (anders heeft 'ie helemaal geen haltes in de buurt van de tram). Het viel me in deze bus ook op dat de achtergrond van de tekst InfoXX rood was met een kruis erdoor, kennelijk hadden de bussen dan ook geen mogelijkheid tot contact met de verkeersleiding?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Geert »

Reiziger Ddrs schreef:Was inderdaad te merken in de bussen, zelfs op lijnen waar je het niet verwacht. Zo trof ik bv. een overvolle lijn 65 die kennelijk extra gestopt zal zijn op Kanaleneiland Zuid (anders heeft 'ie helemaal geen haltes in de buurt van de tram). Het viel me in deze bus ook op dat de achtergrond van de tekst InfoXX rood was met een kruis erdoor, kennelijk hadden de bussen dan ook geen mogelijkheid tot contact met de verkeersleiding?
Het GPRS/UMTS netwerk functioneerde wel naar behoren, dus dat lijkt me niet. Overigens wel een beetje jammer dit, maar vooral ook een beetje jammer van Vodafone (grr) ;)
Overigens, was die lijn 65 misschien niet drukker dan normaal doordat de andere bussen naar Nieuwegein ook extra vol geweest zullen zijn?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Ruben »

Ik hoorde op het nieuws dat 25% van de vodafone aansluitingen niet werken, en dat dan alles plat zou liggen, dus ook data. Heb jij met je vodafone soms wel data en geen spraak dan? :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Overigens, was die lijn 65 misschien niet drukker dan normaal doordat de andere bussen naar Nieuwegein ook extra vol geweest zullen zijn?
Het was een 65 uit Nieuwegein :wink: Maargoed, die kan inderdaad best heel veel reizigers meegenomen hebben die de 66 hadden willen nemen: die rijdt immers deels dezelfde route maar komt van Nieuwegein Stadscentrum vandaan.

@NS-Reiziger: ik kon vanmiddag met Vodafone geen SMS-berichten sturen, maar mobiel internet werkte wel gewoon :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Ruben »

Had hier net een vriend te eten die totaal geen bereik had, dus die heb je er ook nog bij. Go voda! ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Fles »

Ik had op zich wel bereik, als in balkjes in het scherm, maar als ik iemand wilde bellen kreeg ik "netwerk bezet" en die domme piepjes :?
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door WSM »

Is er iemand in staat om uit te leggen waarom een tram niet kan rijden als de telefoon het niet doet?
Ik voel me heel dom nu :oops:.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door deadlock »

WSM schreef:Is er iemand in staat om uit te leggen waarom een tram niet kan rijden als de telefoon het niet doet?
Ik voel me heel dom nu :oops:.
Omdat communicatie met de VL schijnbaar niet via GSM-R maar via GSM gaat en dat wordt beheerd in het geval van connexxion door Vodaphone.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Wubbo »

Hoe communiceren die trams eigenlijk met de stoplichten enzo? En waarom zou je niet kunnen rijden als je de VL niet kan bellen? Omdat je dan in geval van nood geen alarm meer kan slaan ofzo?
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door WSM »

En konden de bussen de VL wel nog bellen? :roll:
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:Was inderdaad te merken in de bussen, zelfs op lijnen waar je het niet verwacht. Zo trof ik bv. een overvolle lijn 65 die kennelijk extra gestopt zal zijn op Kanaleneiland Zuid (anders heeft 'ie helemaal geen haltes in de buurt van de tram). Het viel me in deze bus ook op dat de achtergrond van de tekst InfoXX rood was met een kruis erdoor, kennelijk hadden de bussen dan ook geen mogelijkheid tot contact met de verkeersleiding?
Spraak gaat via het GSM-netwerk en dat lag plat. Dan is er dus ook geen (spraak)contact met de verkeersleiding mogelijk. Tekst- en statusberichten gaan via het GPRS-netwerk, maar of dat ook plat lag, weet ik niet.
Wubbo schreef:Hoe communiceren die trams eigenlijk met de stoplichten enzo?
Dat gaat via VETAG, KAR of via lussen in/tussen/rondom de sporen. Dat staat op zich los van de andere communicatiemogelijkheden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Daniel »

Fles schreef:Ik had op zich wel bereik, als in balkjes in het scherm, maar als ik iemand wilde bellen kreeg ik "netwerk bezet" en die domme piepjes :?
Precies hetzelfde als wat ik had dus. Wel logisch ook... klant is klant, Connexxion is alleen een iets grotere :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Ruben »

Ze zijn daar ook nooit snel met storingen oplossen. Over de zogenaamde storing van de belstatus hebben ze een half jaar gedaan, maar ik hoor nu van mensen (die nog wel klant zijn) dat het ding nog steeds niet werkt? En zo'n netwerkstoring als dit, die zelfs hun site heeft platgelegd, door het defect zijn van 1 van de 4 gateways? Allemaal een beetje vaag klinkt het.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Daan »

Tja, vaag idd... Die twee storingen op het data-netwerk van laatst waren ook al zo apart... :?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Fles »

WSM schreef:En konden de bussen de VL wel nog bellen? :roll:

Die stopten bij elke telefooncel onderweg eventjes denk ik :pos: :mrgreen:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Wubbo »

Dat de website plat ging kan natuurlijk ook te maken hebben met de grote hoeveelheid mensen die op de site gingen kijken wat er aan de hand was met hun telefoon/netwerk. Zoals ik ;-).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Geert »

Het plat gaan van de website kwam inderdaad door het grote aantal bezoekers ervan, volgens Vodafone.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Daniel »

En geen idee of het nog dezelfde oorzaak had of dat dat door stormschade kwam, maar vanmorgen reed de sneltram naar Nieuwegein en IJsselstein nogsteeds niet. Zag o.a. twee lijnen 77 binnen drie minuten langskomen vanuit de richting Nieuwegein met van voor tot achter en van onder tot boven volgepropte Ambassadors, dus de bussen hadden het er ook weer zwaar door vandaag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:En geen idee of het nog dezelfde oorzaak had of dat dat door stormschade kwam, maar vanmorgen reed de sneltram naar Nieuwegein en IJsselstein nogsteeds niet.
Nu.nl schreef:Telecombedrijf Vodafone heeft de storing die een deel van het netwerk woensdag plat legde, nog niet helemaal onder controle. [..] Ook het openbaar vervoer in Utrecht had donderdagochtend nog last van de storing. Doordat geen communicatie mogelijk was met de verkeersleiding, konden de trams niet rijden tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein.
Nog steeds hetzelfde probleem dus.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Vinny »

Vanochtend op het ontbijtnieuws werd verteld dat de trams nog steeds niet reden vanwege de Vodafonestoring die ook nog steeds niet verholpen is...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Reiziger Delft »

Klopt, bellen lukt nauwelijks met m'n telefoon met Vodafone abonnement.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Fles »

Ik kan wel weer SMSsen trouwens. Bellen lukte gisteravond trouwens ook gewoon :pos:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Vinny »

Mazzelaars. Ik kan nog steeds geen berichten ontvangen met Vodafone. En ja, zowel zakelijk als privé heb ik dezelfde provider :(
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door JeePee »

Zakelijk kan ik ook weer gebeld worden. Jammer wel, vond het wel lekker zo rustig :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Storing Vodafone: trams stilgelegd

Bericht door Fles »

zakelijk?

Ben ik de laatste nederlander met maar 1 mobieltje? :cry:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 60 gasten