Nedersaksenlijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door SuperGhost »

Hoezo is Zutphen-Hengelo vrij zwak als de treinen daar in de spits goed gevuld zijn en er dan al dubbele stellen rijden?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Vinny »

reisthijs schreef:
Nitein-Repart schreef:Ook de Nedersaksenlijn is een slecht idee. Tussen Emmen en Stadskanaal is er te weinig bebouwing die nieuwe reizigerspotentieel kan aanboren.
Is dat niet juist een voordeel? Als er tussen Emmen en Stadskanaal geen stations nodig zijn zou het tenminste nog een beetje een snelle verbinding kunnen worden.
Een 'snelle' trein tussen Groningen en Enschede via Emmen is niet sneller dan de bestaande intercity en stoptrein via Zwolle. Met veel investeringen kan er misschien nog ergens een minuutje worden afgesnoept, en sommige tussenstations kunnen natuurlijk ook worden overgeslagen, maar je gaat er niet heel veel mee winnen. Het doortrekken van de bestaande spoorlijn Groningen-Veendam via Stadskanaal naar Emmen zal vooral de OV-verbinding Stadskanaal-Zwolle fors verbeteren, alleen Stadskanaal is veel meer op Groningen gericht. Ook bestaat het Veenkoloniegebied vooral uit lintbebouwing en dat is sowieso tamelijk funest voor elke vorm van openbaar vervoer. Het maakt dat elk potentieel station of halte relatief weinig reizigers aantrekt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Wubbo »

Dat vraag ik me af, of je die reistijd niet kan verbeteren. De huidige reistijd per trein is 2:07 (met sprinter en IC). De reistijd van Enschede naar Emmen is 1:29 (met IC-stoptrein-sneltrein) maar daarvan is 23 minuten overstaptijd. Als je een rechtstreekse verbinding zou bieden kom je dus op 1:06. De bus doet het nu in 51 minuten, dus dan heb je een totale reistijd van 1:57 exclusief overstaptijd. Als je het voor elkaar krijgt dat de trein sneller wordt dan de bus (of dat de trein onderweg sneller wordt) heb je zo een kwartier minder reistijd dan via Zwolle.
Meltrain schreef:Daarnaast denk ik dat een spoorlijn Veendam - Emmen wel kansrijk kan zijn, maar het zeker niet van de relatie Groningen - Emmel zal moeten hebben.
Van welke relatie dan wel? De relatie Emmen-Veendam of Emmen-Winschoten lijken me geen wereldschokkende relaties.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef:Dat vraag ik me af, of je die reistijd niet kan verbeteren. De huidige reistijd per trein is 2:07 (met sprinter en IC). De reistijd van Enschede naar Emmen is 1:29 (met IC-stoptrein-sneltrein) maar daarvan is 23 minuten overstaptijd. Als je een rechtstreekse verbinding zou bieden kom je dus op 1:06. De bus doet het nu in 51 minuten, dus dan heb je een totale reistijd van 1:57 exclusief overstaptijd. Als je het voor elkaar krijgt dat de trein sneller wordt dan de bus (of dat de trein onderweg sneller wordt) heb je zo een kwartier minder reistijd dan via Zwolle.
Dat pleit er nog meer voor om in eerste instantie de trein Almelo - Hardenberg om te vormen tot een stoptrein Enschede - Emmen met in Emmen een goede aansluiting op de bus naar Groningen. Dan kun je mensen al laten ingroeien en als er dan genoeg reizigers blijken te zijn, kun je altijd nog overgaan tot een spoorlijn Emmen-Stadskanaal. Deze stap (waarvoor je dus al infra moet uitbreiden op Gramsbergen - Emmen) zorgt er bovendien voor dat de verbinding Emmen-Zwolle ook met ongeveer 10 minuten versneld kan worden, waardoor je dus twee vliegen in één klap kan slaan. Dat lijkt me dus de best mogelijke eerste stap.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Nitein-Repart »

Vanuit Almelo vertrekt de trein naar Hardenberg om .48 (en .18) en de trein naar Zwolle om .01 en .31. Dit betekent dat een stoptrein van Enschede naar Hardenberg samen met de bestaande stoptrein Enschede-Zwolle een kwartiersdienst kan vormen. De Emmerlijn is wel een lastige. De dorpen langs de Emmerlijn zijn eerder op Zwolle gericht dan op Twente en het drukste gedeelte ligt juist tussen Zwolle en Hardenberg. Ik denk dat een stoptrein Enschede-Hardenberg wel in te passen is (de sprinter naar Apeldoorn rijdt dan altijd slechts van/naar Almelo) zonder al te veel moeilijkheden naast een draadje tussen Almelo en Mariënberg. De Emmerlijn zou toch op verschillende plaatsen naar twee sporen moeten om 2x/uur een stoptrein te laten rijden die ook gaat stoppen in Bergentheim (stoptrein uit Almelo slaat Bergentheim juist over) en daarnaast 1x/uur een echte sneltrein die enkel stopt in Ommen, Hardenberg, Coevorden en Emmen Zuid (in de spitsrichting 2x/uur, niet 's avonds en in het weekend). Dan heb je voor veel reizigers wel een flinke kwaliteitsimpuls en dat lijkt mij veel meer waard dan het heraanleggen van Emmen-Stadskanaal of meer spoor richting het oosten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door timtrein »

Meltrain schreef:Daarnaast denk ik dat een spoorlijn Veendam - Emmen wel kansrijk kan zijn, maar het zeker niet van de relatie Groningen - Emmel zal moeten hebben.
Waar dan van _O- voor die paar scholieren die van Stadskanaal naar Emmen willen?
De omweg via Ter Apel is sowieso funest voor de rendabiliteit, of je moet er een echte boemel van willen maken, maar die krijgt dan net zoveel succes als de oorspronkelijke STAR-lijn...
Als je iets zou willen (ik zou niet weten waarom je hier zoveel geld aan zou uitgeven, maar goed...) dan moet je in 1 streep (letterlijk) van Stadskanaal naar Emmen, alleen dan kun je de verbinding aantrekkelijk maken en nog iets versnellen. Maar dat gaat in mijn leven niet meer gebeuren ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Meltrain »

Oké, ik heb het aantal reizigers tussen Veendam, Stadskanaal en Emmen dus een beetje overschat. :X :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Suus »

Misschien een beetje off-topic, maar in de trein Zwolle - Emmen valt mij altijd de grote diversiteit van de reizigers op in vergelijking met andere spoorlijnen buiten de Randstad. Heeft dit te maken met statushouders die naar het IND hoofdkantoor in Ter Apel moeten?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Z2N »

Ja en nee: Ter Apel is vooral groot voor de nog niet-statushouders, omdat daar het aanmeldcentrum van de IND zit. Elk individu dat in Nederland asiel aanvraagt moet dan ook langs Ter Apel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Vinny »

Ter Apel heeft bijna 10.000 inwoners en een asielzoekerscentrum. Als je een nieuwe spoorlijn aanlegt zou het overslaan van de plaats wel jammer zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Aking »

Je wilt de zwartrijders een beetje spreiden over de bussen en de trein? *O*
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Vinny »

Je moet de Mikossen van dienst wat te doen geven :mrgreen:

Als ze fanatiek UvB-tjes uitschrijven kan het nog wel eens de meest renderende spoorlijn van Nederland gaan worden. :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Aking »

Maar je snapt zelf ook uiteraard wel dat ze dat nooit gaan doen :Y :')
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Chrysa »

Waarom zit het IND dan ook in zo'n uithoek van het land?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Suus »

Is ontstaan door het spreidingsbeleid van de overheid in de jaren 60 en 70. Zo kwam de Postbank in Leeuwarden en Arnhem, het CBS en een aanzienlijk deel van de administratieve organisatie van Defensie in Parkstad Limburg, de Luchtmacht in Breda en de IB-Groep/Duo in Groningen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door SuperGhost »

Maar ook met het spreidingsbeleid kun je natuurlijk wel een plaats kiezen die ietsjes beter bereikbaar is. Zeker aangezien dit een faciliteit is waar veel mensen naartoe moeten. Het had veel beter bij Emmen neergezet kunnen worden, bijv. langs de N381 ter hoogte van Westenesch. Daar is genoeg ruimte, het is vlakbij het station en Emmen heeft ook meer politiecapaciteit voor de probleemgevallen dan Ter Apel.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Nedersaksenlijn

Bericht door Abus »

Volgens mij heeft Ter Apel het aanmeldcentrum gekregen omdat de gevangenis daar steeds minder klanten had (en dus ook minder personeel nodig had). En de Veenkoloniën zijn natuurlijk vanouds altijd zielig qua werkgelegenheid. Daarom worden er nu ook vooral gevangenissen in de Randstad gesloten. Want groeikernen als Zoetermeer, Almere en Hoorn (Zwaag) bulken van de werkgelegenheid... Not. Maar de CU wil ook wat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten