Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Suus in MIEK schreef:
cassie127 in MIEK schreef:
Ardan in MIEK schreef:Die vage lijntjes daar in die hoek moet ik ook nog, al lijkt het me wel erg mooi daar! Eerst maar eens naar Olpe.
Ja klopt, daar moet ik er ook nog wat van, maar het is redelijk goed te plannen als je vanuit Siegen de bus naar Olpe pakt en vanuit daar de trein naar Finnentrop neemt. Meende dat je dan in Werdohl weer aansluiting hebt op de bus naar Neuenrade.
Olpe heeft voor mij redelijk prioriteit, want per 1 mei wordt Attendorn-Hohen Hagen weer bediend maar begin juni gaat de lijn een paar maanden dicht tussen Olpe en Attendorn voor spoorvernieuwing. Het is alleen zo ver, zeker nu Boxtel vanaf maandag een week lang verbust is -o-
Vandaag naar Olpe geweest, hoewel ik nu een bericht van Suus in Korte Vragen lees dat de lijn vanaf vandaag tot in september gesloten zou zijn kon ik toch echt met de trein. Niemand wilde de stop-op-verzoek in Attendorn-Hohen Hagen. Grappig lijntje, al vind ik de beide lijnen naar Siegen landschappelijk toch fraaier. Vanaf Olpe pakte ik bus 301 naar Gummersbach (per toeval, want er hangt geen vertrekstaat) die er ruim een uur over doet en daar hoort aan te sluiten op de trein naar Köln, maar door wat vertraging werd die aansluiting gemist.

Voor wie nu nog de doorsteek Hagen-Meinershagen-Köln wil doen: snel zijn, vanaf 24 juni tot 14 december (!) ligt Meinershagen-Ludenscheid eruit voor de bouw van de stations Kierspe en Oberbrügge.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door regenmaker »

Lijn 301 rijdt niet zo vaak door naar Olpe, dat is dan wel geluk hebben. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ardan schreef:
Suus in MIEK schreef:
cassie127 in MIEK schreef:
Ardan in MIEK schreef:Die vage lijntjes daar in die hoek moet ik ook nog, al lijkt het me wel erg mooi daar! Eerst maar eens naar Olpe.
Ja klopt, daar moet ik er ook nog wat van, maar het is redelijk goed te plannen als je vanuit Siegen de bus naar Olpe pakt en vanuit daar de trein naar Finnentrop neemt. Meende dat je dan in Werdohl weer aansluiting hebt op de bus naar Neuenrade.
Olpe heeft voor mij redelijk prioriteit, want per 1 mei wordt Attendorn-Hohen Hagen weer bediend maar begin juni gaat de lijn een paar maanden dicht tussen Olpe en Attendorn voor spoorvernieuwing. Het is alleen zo ver, zeker nu Boxtel vanaf maandag een week lang verbust is -o-
Vandaag naar Olpe geweest, hoewel ik nu een bericht van Suus in Korte Vragen lees dat de lijn vanaf vandaag tot in september gesloten zou zijn kon ik toch echt met de trein.
Afbeelding

Het stond aangekondigd in het dienstregelingsboek, maar ik zie het nu ook niet staan op de site van de HLB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Ardan schreef:
Suus in MIEK schreef:
cassie127 in MIEK schreef:
Ardan in MIEK schreef:Die vage lijntjes daar in die hoek moet ik ook nog, al lijkt het me wel erg mooi daar! Eerst maar eens naar Olpe.
Ja klopt, daar moet ik er ook nog wat van, maar het is redelijk goed te plannen als je vanuit Siegen de bus naar Olpe pakt en vanuit daar de trein naar Finnentrop neemt. Meende dat je dan in Werdohl weer aansluiting hebt op de bus naar Neuenrade.
Olpe heeft voor mij redelijk prioriteit, want per 1 mei wordt Attendorn-Hohen Hagen weer bediend maar begin juni gaat de lijn een paar maanden dicht tussen Olpe en Attendorn voor spoorvernieuwing. Het is alleen zo ver, zeker nu Boxtel vanaf maandag een week lang verbust is -o-
Vandaag naar Olpe geweest, hoewel ik nu een bericht van Suus in Korte Vragen lees dat de lijn vanaf vandaag tot in september gesloten zou zijn kon ik toch echt met de trein. Niemand wilde de stop-op-verzoek in Attendorn-Hohen Hagen. Grappig lijntje, al vind ik de beide lijnen naar Siegen landschappelijk toch fraaier. Vanaf Olpe pakte ik bus 301 naar Gummersbach (per toeval, want er hangt geen vertrekstaat) die er ruim een uur over doet en daar hoort aan te sluiten op de trein naar Köln, maar door wat vertraging werd die aansluiting gemist.

Voor wie nu nog de doorsteek Hagen-Meinershagen-Köln wil doen: snel zijn, vanaf 24 juni tot 14 december (!) ligt Meinershagen-Ludenscheid eruit voor de bouw van de stations Kierspe en Oberbrügge.
Tussen Brügge en Meinerzhagen rijdt een uitstekende busverbinding, lijn 58. Ook op zondag ieder uur. Dus de doorsteek Hagen-Meinerzhagen-Köln kun je ook na 24 juni maken, alleen ben je, net als voor 2018 een uur langer onderweg.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2832
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Vanwege losse schroeven is een spoor op de Hohenzollernbrücke gestremd. RE6 wordt omgeleid, RB38 valt tussen Horrem en Deutz uit en de overige treinen hebben vertraging. De federale politie onderzoekt of het vandalisme was.

https://www.ksta.de/koeln/schrauben-gel ... t-32717628
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Vandaag een dagje NRW gedaan vanuit Venlo. Vanwege werkzaamheden reed de Eurobahn alleen tussen Venlo en Mönchengladbach. Mijn trein van 10.05 vertrok met +2 en kwam met +11 in Mönchengladbach aan. Dit kwam door een lang oponthoud in Viersen waar de politie het station had afgesloten en later honderden klimaat-demonstranten toeliet in de trein samen met een bataljon politie als begeleiding. Op het perron in Mönchengladbach liep ook veel politie rond. Ik begreep dat ze naar een demonstratie in Hochneukirch gingen. Zelf kwam ik ik in Neuss, Kaarster see, Keulen en Köln/Bonn Flughafen. De stations tussen Neuss en Kaarster See hebben een eigen huisstijl die enorm verschilt van die van DB.

De terugreis begon dus op Köln/Bonn Flughafen. Met RE8 naar Mönchengladbach. Die reed wegens werkzaamheden niet via Köln Messe Deutz en Köln Hbf maar via Köln Süd. Volgens mij met gebruik van lijnen waar alleen goederenverkeer komt. Ook in die trein zaten klimaat-demonstranten. Maar niet zoveel als vanochtend in Viersen en zonder politie. De trein kwam met +9 in Mönchengladbach Hbf aan waardoor de aansluiting naar Venlo spaak liep. Dat vond ik niet zo erg, het gaf me gelegenheid om wat te eten in Mönchengladbach. In de stations-tunnel hielden klimaat-demonstranten zingend een protestmars. Dat deden ze ook in de trein naar Venlo. Een dame die ook meedeed sprak daarna de reizigers aan over het klimaat. Geen idee of het iemand wat kon schelen.

In de trein naar Venlo was nog een voorval. In Dülken zag ik drie mannen die wilden uitstappen maar zich plotseling bedachten en bleven. Geen idee waarom. Ook geen idee of de twee politiewagens en een groep agenten bij de uitgang van het station er wat mee te maken had. Daarna kwamen de twee conducteurs en toen wilden die drie heren er tussenuit knijpen. Ze werden tegen gehouden door een andere reiziger die hun duidelijk maakte dat ze moesten blijven zitten. Dat pikten die drie mannen niet met als resultaat geschreeuw, gescheld en bedreigingen. Tijdens de stop in Boisheim moesten ze van de conducteurs de trein uit. Dat deden ze onder luid protest. Ik zag nog hoe ze op het perron schreeuwend obscene gebaren maakten.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door julsteren »

Dit is precies hoe het gemiddelde tripje-NRW gaat volgens de norm. Dus een alledaagse gebeurtenis :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Een Fridays for Future is dit weekend verlengd met een met militaire precisie geplande actie tegen bruinkoolwinning. Er zijn minstens 3000 mensen betrokken bij bezettingen van twee goederenspoorlijnen en de bruinkoolmijn Garzweiler. Die mijn en de bijbehorende energiecentrales zijn op dit moment de grootste CO2-producent van Europa.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gebruikersnaam »

Gisteren naar het DB Museum in Koblenz geweest (verslagje volgt misschien nog wel) geheel in stijl met de TEE vanaf Remagen naar Koblenz. Het thema was „Von der Bundesbahn zur DB AG – 1949 bis heute“. Volgens de Duitsers met wie ik in de coupé zat is er niks veranderd in die 70 jaar, we kwamen namelijk geheel in stijl aan met een dik uur vertraging wegens een Stellwerkstörung :mrgreen:

Nog iets anders opvallends (niet zo zeer op het spoor, maar wel als reactie op wat hierboven benoemd werd):
Op de weg van huis naar Remagen ben ik via Venlo gereden en langs de bruinkoolgroeves bij Garzweiler langs de BAB61. Het viel mij op dat er op een aantal viaducten politiebusjes stonden.
en-es schreef: De terugreis begon dus op Köln/Bonn Flughafen. Met RE8 naar Mönchengladbach. Die reed wegens werkzaamheden niet via Köln Messe Deutz en Köln Hbf maar via Köln Süd. Volgens mij met gebruik van lijnen waar alleen goederenverkeer komt.
De Südbrücke van Köln wordt inderdaad (normaal gesproken) alleen door goederenverkeer gebruikt, zodat deze niet via het Hauptbahnhof moeten. Door diezelfde werkzaamheden reden gisteren trouwens enkele IC's en EC's 'rechtsrheinisch' naar Köln Messe/Deutz.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Ik hoop dat die lui allemaal een proces-verbaal krijgen wegens spoorlopen. Wat zijn die klimaat-demonstranten toch verschrikkelijk zeg (zie het verhaal van en-es). Zo speel je steeds meer FvD-achtige partijen in de kaart, met die acties.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Uh, jij misschien, maar volgens mij is ondertussen iedereen behalve domrechts het er wel over eens dat we een serieus klimaatprobleem hebben. Bovendien is de reactie van de Duitse politiek op de bezettingen juist dat men nu gaat twijfelen aan de plannen om tot 2038 nog gebruik te maken van kolen. Een aantal politici denkt nu aan 2030. Dat is nog steeds erg lang, maar getuigt al van meer ambitie. En bruinkool als energiebron is wel erg 19e eeuw, dat moet tegenwoordig toch wel beter kunnen.
Laatst gewijzigd door Suus op zo 23 jun 2019, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Erno houdt niet van andere meningen, dat had je toch al wel door. :')
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door T-hijs »

Die Latijnse tekst doet me aan iemand denken...
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Vandaag dag 1 van (opnieuw) een tweedaagse strooptocht naar stationsbordjes :mrgreen:

Vanochtend ging Rotterdam Centraal - Eindhoven - Venlo - Mönchengladbach - Troisdorf met allemaal korte overstappen prima. Een hoop schreeuwende klimaatactivisten op het perron in Viersen, maar in de trein gedroegen ze zich prima.

De route via Köln Süd van de RE8 leverde tien minuten vertraging op, eveneens bij de RB27 van twintig minuten later, dat werd zelfs een kwartier onderweg. De overstap van 5 minuten (die feitelijk toch al onhaalbaar was) werd er een van 50 minuten in Koblenz Hbf. Daar een stukje terug met de RE8 naar Neuwied zodat het lusje compleet is. Vanaf daar met de RB10 naar Wiesbaden, die bij Rüdersheim opeens loeidruk werd door een motorfestival.

Vanaf Wiesbaden even een kort slagje naar Auringen-Medenbach, de Desiro Classic van de HLB op deze lijn had wat kuren aan de airco. Daarna met de S1 naar Frankfurt en spullen weggebracht bij het hotel, wat gegeten bij de stationsslager terwijl de ECE uit Milaan arriveerde en nog even de stations langs S-Bahn naar Darmstadt op de foto gezet. Terug met de RB naar Frankfurt en dan zo maar eens lekker op tijd naar bed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef:Uh, jij misschien, maar volgens mij is ondertussen iedereen behalve domrechts het er wel over eens dat we een serieus klimaatprobleem hebben. Bovendien is de reactie van de Duitse politiek op de bezettingen juist dat men nu gaat twijfelen aan de plannen om tot 2038 nog gebruik te maken van kolen. Een aantal politici denkt nu aan 2030. Dat is nog steeds erg lang, maar getuigt al van meer ambitie. En bruinkool als energiebron is wel erg 19e eeuw, dat moet tegenwoordig toch wel beter kunnen.
Ik ontken zeker niet dat er een klimaatprobleem is, maar dat betekent niet een vrijbrief om spoorlijnen te bezetten of om met z’n tientallen te gaan schreeuwen in de trein. En bovendien zorgen dit soort acties ervoor dat de hardwerkende Duitser de auto in wordt gejaagd, wat het klimaat zeker niet ten goede komt. Het Duitse spoor is al niet heel punctueel, maar dit soort acties zorgen ervoor dat het Duitse spoor nog onpunctueler wordt. Protesteren doe je in mijn ogen in het stemhokje in je eigen gemeente en nergens anders.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Niet of het een of ander, maar de geblokkeerde spoorlijn is een mijnspoorlijn van RWE waar geen reizigersvervoer plaatsvindt. Dat laatste is logisch, want alle dorpen die in de buurt lagen zijn gesloopt voor de bruinkoolwinning.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Nitein-Repart schreef:...of om met z’n tientallen te gaan schreeuwen in de trein.
O ja?
Suus schreef:Een hoop schreeuwende klimaatactivisten op het perron in Viersen, maar in de trein gedroegen ze zich prima.
Die hardwerkende Duitse automobilisten worden dus juist het perron afgejaagd, de trein in *trein*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Durashift »

Och, met een beetje pech staat die hardwerkende Duitser dan weer in de stau voor een baustelle op de autobahn.. (A)
cassie127
Berichten: 6581
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Waar andere Duitsers weer hard aan het werk zijn :Y
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ik heb in Duitsland nooit het idee dat er hard gewerkt wordt bij werkzaamheden. Want waarom duurt alles dan zo lang?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Bij grotere projecten als een verbreding van 10 of meer kilometer wordt het traject opgeknipt in stukjes van hooguit de afstand tussen afslagen. Regulier onderhoud komt eigenlijk altijd neer op vervangingsnieuwbouw. Het project wordt dan tot op de fundering vervangen. Verder werken Duitse bouwvakkers bijna alleen tijdens kantooruren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door marvinkok »

Ze hebben bij Bielefeld ook een meer dan een half jaar nodig voor het vervangen van een dubbelsporige brug... Hier hijsen we dat ding er in een weekend in...
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Nou ja, het meeste werk zit hem daar in het slopen van de oude brug en het aanbrengen van nieuwe landhoofden op dezelfde plaats als waar de nieuwe moet komen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Hainje »

Ja maar het slopen van een brug bij een stad die niet bestaat is dan ook een niet te onderschatten klus hoor!! :|
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten