Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Mikos »

Wat een goed onderbouwd idee. Vooral die kostenraming lijkt net alsof die niet gewoon uit de lucht geplukt is! :Y
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Karl »

Zes miljard? Voor een stoptreinverbinding? Ga eens kijken wat de Hsl zuid gekost heeft en kom dan maar terug met een kostenraming.
Het is een spectrum.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Aking »

Maaruh, is ze nou al een keer gekomen? Of is daar minimaal 7 miljard voor nodig? *O*
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Western Soldier »

Volgens mij doet de tramverbinding IJsselstein - Nieuwegein - Utrecht Centraal het prima en biedt hij voldoende capaciteit. Ik heb immers nog niet eerder hier op het forum iets gelezen over de uitbreiding ervan. Het ombouwen tot trein lijkt mij behoorlijk kostbaar en onzinnig.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door waldo79 »

Die lijn is als spoorlijn gebouwd, maar gezien de hoeveelheid haltes vraag ik af of er materiaal is wat de rijtijden kan halen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Hainje »

De SUNIJ lijkt me redelijk "Zoetermeer Stadslijn-achtig", dus lijkt me dat een FLIRT daar prima kan rijden. Zeker als SGM het al kon.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Suus »

Volgens mij zijn treinen breder dan de trams van 2,65 meter die er nu rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door ODRAIL »

lijntaxi schreef:Misschien maakt deze verbinding meer kans?
Gorinchem - IJsselstein - Nieuwegein - Utrecht Centraal
Geschatte kosten voor aanleg: zeker zo'n € 6 mld.
Zal wel het dubbele worden.
Dan zou ik eerder kiezen om alleen het stuk tussen Gorinchem en IJsselstein aan te leggen. Als tram dan. Veel goedkoper dan een treinverbinding.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Yanaike »

Want een tram van Gorinchem - hele lus in IJsselstein - Nieuwegein - Utrecht Centraal is sneller dan een rechtstreekse bus tussen Gorinchem en Utrecht?
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Cas »

Zelfs IJsselstein Binnenstad - CS is al sneller met 195/295 over de A2 en Papendorp dan met de 'snel'tram. Die tram is op zo veel relaties zo langzaam dat bussen sneller zijn, laat staan dat een doortrekking enig nut heeft.
Als je echt echt echt de tram wil doortrekken, zou ik de tak naar Nieuwegein-Zuid naar Vianen verlengen, vanuit daar zou Gorinchem een stuk haalbaarder zijn.
Maar Utrecht-Gorinchem is absoluut niet een verbinding waar een tram bij past, los van dat de bus enorm veel sneller zou zijn.
請勿靠近車門
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Durashift »

Suus schreef:Volgens mij zijn treinen breder dan de trams van 2,65 meter die er nu rijden.
2 meter en 82 centimeter.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Keolis_Nederland_FLIRT

Bizar idee hoor.. men gaat juist de perrons verlagen om te kunnen instappen in de CAF tram's.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Vinny »

Gekko123 schreef:Wie zegt dat ze na aanleg van de Zuiderzeelijn/Lelylijn (of hoe die ook heten mag) er geen rechtstreekse trein Leeuwarden - Heerenveen - Emmeloord - Lelystad komt? Dat lijkt mij, indien ze het een beetje handig aanleggen, prima mogelijk.
Er zijn nog steeds plannen voor een conventionele intercity verbinding, alleen Heerenveen ligt onhandig. Als de spoorlijn langs de A 6 en A 7 wordt aangelegd dan moet het station een stuk in noordelijke richting worden opgeschoven en krijg je een kruisingsstation. Een aftakking richting Leeuwarden is redelijk lastig inpasbaar.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door SuperGhost »

Gewoon ervoor zorgen dat de IC vanuit Leeuwarden 5-7 minuten eerder doorkomt als de IC vanuit Groningen. Dan heb je een keurige overstap Leeuwarden<->Lelystad daar. De overstap Drachten<->Zwolle kan dan op de sprinter Leeuwarden-Zwolle gebeuren. Neem dan Heerenveen IJsstadion dan ook in de reguliere dienstregeling om te voorkomen dat de afstanden tot het station in Heerenveen te groot worden.

Voor de IC's die dan naar Zwolle rijden vanuit beide steden is het dan zinloos geworden om die door te sturen naar Lelystad, omdat de snelste route dan al via Heerenveen loopt. Stuur die dan beiden naar Utrecht en laat ze samen een kwartiersdienst vormen. Eventueel zou je dan de rustigste van beiden ook op Harderwijk kunnen laten stoppen. Dat ze dan op Amersfoort-Utrecht niet geheel in een kwartiersdienst liggen hoeft niet erg te zijn, zodat je samen met de IC uit Deventer(-Enschede?) ongeveer een 10-minutendienst kan rijden op Amersfoort-Utrecht.
De intercity Lelystad-Zwolle zou je dan eventueel door kunnen trekken naar Emmen (moet die lijn wel weer terug in het HRN) of doortrekken als stop-IC naar Groningen.

Meppel kan dan ook geschrapt worden als IC-stop, aangezien het dan een keurige kwartiersdienst per sprinter zou hebben én die sprinters een veel betere overstap op de intercity's zouden krijgen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door trolly »

Vinny schreef:
Gekko123 schreef:Wie zegt dat ze na aanleg van de Zuiderzeelijn/Lelylijn (of hoe die ook heten mag) er geen rechtstreekse trein Leeuwarden - Heerenveen - Emmeloord - Lelystad komt? Dat lijkt mij, indien ze het een beetje handig aanleggen, prima mogelijk.
Er zijn nog steeds plannen voor een conventionele intercity verbinding, alleen Heerenveen ligt onhandig. Als de spoorlijn langs de A 6 en A 7 wordt aangelegd dan moet het station een stuk in noordelijke richting worden opgeschoven en krijg je een kruisingsstation. Een aftakking richting Leeuwarden is redelijk lastig inpasbaar.
Als de spoorlijn langs de A 6 en A 7 wordt aangelegd, ja. Maar waarom zou je? Er is rond Heerenveen plek genoeg voor twee mooie bogen, desgewenst gecombineerd met een viersporige passage van Heerenveen zelf. Vanuit Emmeloord kan je zonder enig probleem direct door de weilanden naar de zuidkant van Heerenveen. Het station blijft gewoon op z'n plek, en aan de noordkant kan je kiezen tussen Leeuwarden of de A7 volgen richting Drachten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Yanaike »

Het nadeel daarvan is dat je twee nog redelijk grote sprinterstationswaardige plaatsen, Joure en Lemmer, links laat liggen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door trolly »

Dusss... liever Joure en Lemmer een stationnetje dan het station van Heerenveen op een normale plek en Leeuwarden een snelle verbinding met de randstad? Ik wil liever geen intern-friese burgeroorlog, maar ik zou denken dat er even naar de prioriteiten gekeken moet worden. Een snelle spoorverbinding tussen het noorden en de randstad lijkt me sowieso een beetje in tegenspraak met een rondje langs Lemmer en Joure.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Suus »

Lemmer en Joure zijn opzich wel interessant om te bedienen, maar een trace dat de A6 volgt is daar verder wel erg lastig, omdat iemand die snelweg tussen Lemmer en Joure dwars door een meer heeft laten aanleggen in plaats van er omheen :')

De mooiste plek voor een station in Emmeloord lijkt mij overigens parallel aan de A6 op een viaduct boven de Marknesserweg, maar daarvoor moet je ten zuiden van Emmeloord ook al een tijdje een tracé dat op enige afstand loopt van de A6 kiezen, anders krijg je een erg scherpe boog. Wel jammer van precies dat ene vrijstaande huis bij de Oud Kamperbrug.

En in Hoogkerk heeft men net een bedrijventerrein aangelegd waar je vanaf een tracé langs de A7 mooi had kunnen aansluiten op de spoorlijn uit Leeuwarden. Daarvoor had ook een deel van de rioolzuivering geplaatst moeten worden, maar dat had op het enorme terrein daarvan nog wel een plekje kunnen vinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door trolly »

Met dat meer krijg je ook nog een beweegbare brug cadeau, die om de haverklap open moet. Geen aanrader dus. In Emmeloord mag dat lijntje ook langs de Markenesserweg, met een stationnetje middenin het dorp. Zolang er maar geen historische gebouwen voor hoeven te worden gesloopt :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Yanaike »

trolly schreef:Dusss... liever Joure en Lemmer een stationnetje dan het station van Heerenveen op een normale plek en Leeuwarden een snelle verbinding met de randstad? Ik wil liever geen intern-friese burgeroorlog, maar ik zou denken dat er even naar de prioriteiten gekeken moet worden. Een snelle spoorverbinding tussen het noorden en de randstad lijkt me sowieso een beetje in tegenspraak met een rondje langs Lemmer en Joure.
Nee? Waar ik heb dat gezegd?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door trolly »

Hier:
Yanaike schreef:Het nadeel daarvan is dat je twee nog redelijk grote sprinterstationswaardige plaatsen, Joure en Lemmer, links laat liggen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Yanaike »

Ik heb niet gezegd dat ik een traject via de A6 beter / slechter vindt.

Ik zeg alleen dat er langs het A6-tracé plaatsen liggen die op zich voldoende potentie hebben voor een SPR-station en die mee zouden kunnen profiteren van een Zuiderzeelijn. En dat je die plaatsen links laat liggen als je kiest voor een tracé recht door de weilanden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door trolly »

Aha. Jij bedoelde dus te zeggen dat je het een goed idee vindt om Joure en Lemmer links te laten liggen. Dat had ik niet zo gelezen, maar dan zijn we het eens.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Yanaike »

Dat zeg ik ook niet...
PHS

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe/oude treinlijnen; Moet ze komen of niet?

Bericht door Vinny »

Zoals ik al zei: de provincie Friesland en de provincie Groningen werken samen om de Lelylijn te laten aanleggen: dat is een conventionele intercitylijn (Vmax: 160 km/h) en tussenstops te Lemmer en Joure voor eventuele minder snelle intercity's, sneltreinen of sprinters zoals u wil. Er zal vast ruimte in de dienstregeling zijn voor een IC Groningen/Leeuwarden - Amsterdam Zuid (Non-Stop) :twisted: .

De optie om de spoorlijn oostelijk van het Tjeukermeer aan te leggen: leuk geprobeerd, kan niet. Is iets met natuur en zo en daar gaat de schop dus niet meer in voor iets als infrastructuur. Vogels en gras zijn dan immers belangrijker. Bouwen door het Tjeukemeer zelf zou wel moeten kunnen. Het meer is van de provincie en als die een spoorlijn willen komt er een spoorlijn. Dat er beweegbare bruggen in het tracé komen lijkt me niet wereldschokkend: die liggen in de huidige spoorlijnen ook al en dat levert geen noemenswaardige problemen voor trein- en scheepvaart op.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten