rikthoff schreef:SuperGhost schreef:Mij lijkt het me een beter plan om naast de dive-under bij Velperbroek ook meteen het stuk tussen die aansluiting en Arnhem Centraal 4-sporig te maken, waarbij de buitenste 2 sporen van/naar Zutphen gaan en de binnenste 2 van/naar Zevenaar. Hiermee leg je (m.u.v. de ICE) de treindiensten van/naar Zevenaar ook vrij van het HRN.
Ehhh.... Ik reis dagelijks op Ah richting Ahp, en de spoordijk aldaar is inmiddels ingepast tussen de Sonsbeeksingel (waar je een complete weg voor moet opofferen, krijg je niet gedaan) en de gebouwen langs de zuidzijde van de lijn (niet onmogelijk te vervangen, maar wel kostbaar). Ook wil je niet minder dan 4 viaducten verbreden ten koste van de architectuur die in Sonsbeek heerst (tuurlijk, kan teruggebouwd worden). En je moet het station Ahp slopen, het klassieke station erbij, en er iets voor terugbouwen, wat je moeilijk maakt omdat er een parkeergarage en tankstation ten zuiden zit (kan uitgekocht worden) of monumentale panden ten noordzijde (dat lukt wat minder, denk ik).
Ik ben er niet tegen, maar is dat niet heel veel geld en moeite voor nauwelijks 3 kilometer spoor?
Mijn vader woont praktisch naast die spoordijk en er is echt wel wat ruimte en die weg opofferen moet kunnen, dan zou je daar een fietspad kunnen leggen, maar het nut van een weg met auto's aldaar ontgaat mij een beetje, de spoordijk daar is namelijk niet heel stijl omhoog. Alleen het stuk tussen het oude station en de Hommelseweg is daar echt nodig, de rest niet bepaald. Eventueel leg je een parkeerplaats aan ter hoogte van dat pleintje aldaar. Daarnaast, wat SuperGhost zegt ervaar ik daar regelmatig problemen in de dienstregeling. Aan de kant van de Van Muijlwijkstraat is wel iets minder ruimte, maar dat zijn geen historische panden, dat zijn alleen wat flatgebouwen en inderdaad de benzinepomp, maar dat lijkt mij niet het allerduurste. Het station Velperpoort zou een stuk opgeschoven kunnen worden richting de aansluiting. Zonder aanpassingen wordt het echter heel lastig om meer treinen naar Duitsland te laten rijden of om te schuiven in de dienstregeling.