In de maanden mei en juni heb ik weer redelijk wat foto’s gemaakt van het openbaar vervoer, die ik graag wil tonen. Een redelijk groot deel heeft te maken met stoomtreinen, maar zeker niet alles.
De eerste foto is van een Den Oudsten Alliance B96 van de RET, die begin mei een paar dagen achter elkaar steeds op dezelfde rit van lijn 76 reed. Op 8 mei kon deze bus op de foto:
Op 25 mei vond de SSN Hoogoven Express plaats, ter gelegenheid van de herindienststelling van locomotief 23 023.
De rit vertrok vanaf Rotterdam Centraal, waar een foto gemaakt kon worden van deze nog geheel schone locomotief:
Via Gouda, Breukelen, Amsterdam en Haarlem werd station Beverwijk bereikt, waar de reizigers moesten uitstappen. Helaas was de trein zo lang dat de locomotief voorbij het perron stond, zodat alleen een foto van de achterkant mogelijk was:
De reizigers werden met drie historische bussen naar het terrein van Tata Steel vervoerd. Twee van die bussen worden hieronder getoond:
Bij de staalfabriek van Tata werd eerst een bezoek gebracht aan het Hoogoven Museum, waarna een rondrit (per trein) over het terrein van Tata Steel op het programma stond.
Het uitzicht vanaf station Velscherbosch was als volgt:
De trein werd getrokken door locomotief Tom van de Hoogovens Stoom IJmuiden:
Tijdens de excursie kwamen we langs diverse gebouwen en installaties, waaronder Hoogoven 6:
Een speciale wagon voor het vervoer van vloeibaar staal:
Een klein stukje verderop werd de locomotief omgelopen en gingen we via een andere route weer terug naar Velscherbosch. Nu kon een Hoogoven van de andere kant gefotografeerd worden, met een toevallig voorbijvliegend vliegtuig. Langs het spoor aan de voorkant wordt erts omhoog getakeld en in de oven gegooid:
De stoomtrein in de bocht:
Nogmaals zo’n wagon voor vloeibaar staal:
Even verderop werd even gestopt om water in te nemen. Hier mochten we de trein ook verlaten, zodat Tom nog eens op de foto gezet kon worden:
Het eindproduct van Tata Steel is natuurlijk staal en dat wordt vaak in rollen per trein vervoerd:
Na aankomst in Velscherbosch werden we weer per bus naar Beverwijk gebracht. Om omlopen (en de daardoor benodigde remproeven) te voorkomen, reed aan de achterkant van de SSN-trein locomotief 2225 mee. Deze trok de trein weer terug het station van Beverwijk in:
Een zijaanzicht van locomotief 23 023:
De 23 023 trok de trein naar Uitgeest, waarna de 2225 de trein naar de Westhavenweg in Amsterdam trok. Hier kon de trein driehoeken, zodat daarna de 23 023 weer de voorkant van de trein was :) .
De 23 023 trok de trein verder naar Amsterdam Centraal, waar een fotostop werd gehouden:
Even later werd de trein naar voren gereden, zodat de locomotief buiten de overkapping stond:
De terugreis ging weer via Amsterdam Amstel, Breukelen en Gouda, waarbij tussen Abcoude en Breukelen nog een VIRM op de foto kon, die ons inhaalde:
Na aankomst te Rotterdam Centraal kon de 23 023 nog eenmaal op de foto, waarna de dag ten einde kwam:
Van 30 mei t/m 1 juni vond bij de Stoomtrein Goes – Borsele het jaarlijkse evenement Sporen naar het Verleden plaats en net als vorig jaar ging ik erheen, al nam ik ditmaal mijn fiets niet mee.
Ik vertrok vroeg relatief van huis, zodat ik om 9:45 op het station van Goes arriveerde. Hier vandaan liep ik naar het terrein van de SGB.
Net voordat ik daar aankwam, kon ik locomotief Tom al op de foto zetten:
Mocht u denken: “Hé, deze locomotief heb ik al eerder gezien”, dan klopt dat: locomotief Tom van de HSIJ was als gastlocomotief aanwezig tijdens dit evenement. :Y
Nadat ik de dagkaart had gekocht, kon eerst de (replica) omC 909 op de foto:
Omdat de SGB zelf te weinig (rijvaardige) rijtuigen heeft om twee stammen te formeren, werden een Plan D, een Plan E en een Plan W van et Spoorwegmuseum geleend. Deze waren door locomotief 1312 naar Goes gebracht, waarna de 1312 ook een paar dagen in Goes bleef en zo samen met de 1136 op de foto kon:
Met de omC 909 ging ik naar Kwadendamme, waarna ik het vertrek van deze motorwagen op de foto zette. Voor de sfeer heb ik er een zwart-witfoto van gemaakt :) :
Ik liep over het voetpad langs het spoor een klein stukje terug, zodat ik even later de stoomtrein kon fotograferen, die getrokken werd door de locomotieven 6 en 2 van de MBS uit Haaksbergen:
Met deze trein ging ik naar het eindpunt Hoedekenskerke, waarna ik naar de spoorwegovergang in de Havenstraat liep.
Na een minuut of 10 kwam daar de stoomtram aan, bestaande uit locomotief HTM 8 en rijtuig SBM 24 (beide van de Stoomtram Hoorn – Medemblik):
Op vrijwel dezelfde plek kon even later de stoomtrein naar Goes gefotografeerd worden, getrokken door Tom:
Met de stoomtram ging ik daarna terug naar Kwadendamme, alwaar ik dezelfde stoomtram net voorbij de dijkcoupure kon fotograferen:
Op station Kwadendamme hoefde ik maar heel kort te wachten op de volgende trein, getrokken door de beide locs van de MBS. Deze trein bracht me weer naar Goes, alwaar een rangerende Tom op de foto kon:
Omdat ik toch een dagkaart had, ging ik nogmaals naar Hoedekenskerke, alwaar ik locomotief 4389 op de foto kon zetten:
Na enige tijd kwam het “onafscheidelijke duo” MBS 6 + 2 met een trein aangereden:
Ook kon de stoomtram nog eens op de foto worden gezet:
Hierna ging ik voor de tweede keer die dag terug naar Goes, waar ik op het museumterrein de USATC 7898 (van hetzelfde type als de NS 2000) zag staan:
Terwijl ik op weg was naar de uitgang, kon nog precies een foto worden gemaakt van de omC 909:
Hierna liep ik naar het NS-station van Goes en ging ik via Dordrecht na een mooie dag weer naar huis.
Omdat dit station alleen maar van 2 t/m 15 juni geopend was, besloot ik om op 9 juni een bezoek te brengen aan:
Aan de andere kant van het spoor kon 20 minuten later de FLIRT naar Zwolle op de foto gezet worden:
Op 21 juni moest ik in Utrecht zijn en kon ik op het Science Park een testrit van tramlijn 22 fotograferen:
Op zondag 23 juni vond bij de ZLSM een themadag plaats rond het televisieprogramma Buurman & Buurman. Ondanks dat ik dat vroeger wel een leuk programma vond, was het op zichzelf geen goede reden om de reis naar Limburg te maken. Wat wél een goede reden was, was dat er die dag twee stoomlocomotieven reden.
Vanwege werkzaamheden tussen Eindhoven en Roermond, ging de reis via Venlo, waardoor ik op de heenreis moest inchecken bij NS, uitchecken bij NS, inchecken bij Arriva, uitchecken bij Arriva, inchecken bij NS, uitchecken bij NS, inchecken bij Arriva en uitchecken bij Arriva. :') (Op de terugweg was de volgorde uiteraard anders. )
De achtste handeling vond plaats op station Kerkrade Centrum, waarna ik naar het perron van de ZLSM liep.
Na ongeveer vijf minuten wachten, kwam de stoomtrein eraan, getrokken door locomotief E2 1040:
Met die trein reisde ik naar Simpelveld, wat het eindpunt van de trein was. Tijdens het omlopen kon de loc gefotografeerd worden:
Niet veel later kwam de trein uit Vetschau aangereden, getrokken door de onlangs overgenomen locomotief Anna:
Omdat er in Vetschau geen omloopspoor is, reed aan de achterkant van die trein een dieselloc mee. Beide treinen naast elkaar:
Nogmaals loc Anna (+ trein), terwijl op de achtergrond de andere stoomtrein vertrekt:
De treindienst tussen Simpelveld en Schin op Geul werd uitgevoerd door de Schienenbus, die naast het stationsgebouw van Simpelveld op de foto kon:
Hierna maakte ik een rit naar Vetschau, maar omdat het perron daar korter was dan de trein, was het helaas niet mogelijk om een goede foto van de locomotief te maken. :(
Nadat ik weer terug was in Simpelveld stapte ik over op de trein naar Kerkrade Centrum, alwaar ik nog een foto van de stoomlocomotief kon maken:
Met Arriva en NS reisde ik terug naar Roermond, waar vandaan ik met Arriva naar Venlo reisde. Helaas was deze trein ongeveer 10 minuten te laat, waardoor ik de overstap op de [serie=Intercity|2019|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] (naar Dordrecht ) miste en ik ongeveer 20 minuten moest wachten. Ik kwam erachter dat station Venlo best weinig bankjes op het perron heeft.
Met de [serie=Intercity|2019|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] reisde ik naar Eindhoven, waarna de [serie=Intercity|2019|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] me naar Rotterdam Centraal bracht en de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] weer naar Rotterdam Lombardijen.
En zo eindigde weer een mooie dag en daarmee ook dit verslag.
Ik hoop dat jullie het leuk vonden en op- en aanmerkingen zijn welkom.
Mei & juni: Hoogovens, stoomtreinen en een tijdelijk station [45 foto's]
Mei & juni: Hoogovens, stoomtreinen en een tijdelijk station [45 foto's]
Laatst gewijzigd door Meltrain op ma 01 jul 2019, 06:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Mei & juni: Hoogovens, stoomtreinen en een tijdelijk station [45 foto's]
Prachtige foto's! :D En die zwart-wit-foto vind ik ook geslaagd!
Wel zijn bij mij foto 2 en 3 hetzelfde en geeft de afbeelding van "Tom en de stoomtram" (derde foto na de zwart-wit-foto) een foutmelding.
Wel zijn bij mij foto 2 en 3 hetzelfde en geeft de afbeelding van "Tom en de stoomtram" (derde foto na de zwart-wit-foto) een foutmelding.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39190
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Mei & juni: Hoogovens, stoomtreinen en een tijdelijk station [45 foto's]
Fraaie plaatjes. En wat lijkt station Beverwijk sterk op Rotterdam Centraal zeg
Edit: Niet zo stiekem aanpassen he ;)
Edit: Niet zo stiekem aanpassen he ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Mei & juni: Hoogovens, stoomtreinen en een tijdelijk station [45 foto's]
Bij de eerste opmerking sluit ik me natuurlijk graag aan. De zwart-witfoto vind ik echter te grijs. Een manier om zo'n plaatje te beoordelen is te kijken of er zowel diep zwart als helder wit op voorkomt, en dat laatste ontbreekt hier.umbusko schreef:Prachtige foto's! :D En die zwart-wit-foto vind ik ook geslaagd!
Een kleine aanvulling wat betreft het transport van vloeibaar staal: dat gebeurd in een zgn. torpedowagen. Omdat het zo'n lekker woord is
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Mei & juni: Hoogovens, stoomtreinen en een tijdelijk station [45 foto's]
Een prachtig verslag Meltrain, ik heb erg genoten. :pos: :pos: :pos:
Boeiend object ook, om met stoom door heen te reizen, de Hoogovens, erg bijzonder.
Ook de twee andere uitjes leverden mooie plaatjes op. En ja, zwart/wit geeft toch een heel ander gevoel.
En tot slot:
Boeiend object ook, om met stoom door heen te reizen, de Hoogovens, erg bijzonder.
Ook de twee andere uitjes leverden mooie plaatjes op. En ja, zwart/wit geeft toch een heel ander gevoel.
En tot slot:
:XVanwege werkzaamheden tussen Eindhoven en Roermond, ging de reis via Venlo, waardoor ik op de heenreis moest inchecken bij NS, uitchecken bij NS, inchecken bij Arriva, uitchecken bij Arriva, inchecken bij NS, uitchecken bij NS, inchecken bij Arriva en uitchecken bij Arriva. :') (Op de terugweg was de volgorde uiteraard anders.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Mei & juni: Hoogovens, stoomtreinen en een tijdelijk station [45 foto's]
Leuke tripjes. Mooie foto's
Re: Mei & juni: Hoogovens, stoomtreinen en een tijdelijk station [45 foto's]
Bedankt voor de leuke reacties. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten