Kort Nederlands nieuws
- AppleMoose
- Berichten: 6037
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Kort Nederlands nieuws
Klopt, 1 bak.
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Help Vitesse de lente door!
Re: Kort Nederlands nieuws
En daar kun je zelfs in omroepen *O*
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Kort Nederlands nieuws
De lijst met aantallen in- en uitstappers per station van 2018 is beschikbaar. Vanavond ijsjes in Utrecht Leidsche Rijn, de snelste groeier:
https://nieuws.ns.nl/download/731822/ns ... 409296.pdf
https://nieuws.ns.nl/grootste-kleinste- ... ions-2018/In 2018 is het aantal in- en uitstappers met 2,2% gestegen op een gemiddelde werkdag. In het weekend is de stijging zelfs 4,2%. De totale groei is daarmee 2,7%. Dit heeft te maken met economische groei en verbetering van de dienstregeling. Het totaal aantal reizen op een gemiddelde werkdag bedraagt ongeveer 1,3 miljoen.
Het grootste station van Nederland is wederom Utrecht Centraal met 194.000 in- en uitstappers en gaat traditioneel nek-aan-nek met Amsterdam Centraal met 192.000.
Raketjes op het snelst groeiende station
Utrecht Leidsche Rijn is voor het tweede jaar op rij de snelste stijger. Daarom delen we daar vandaag in de avondspits Raket-ijsjes uit aan reizigers.
https://nieuws.ns.nl/download/731822/ns ... 409296.pdf
Re: Kort Nederlands nieuws
Wat een irritant gesorteerde lijst. Dat Den Haag bij de H staat, oke, maar Veenendaal-De Klomp bij de K, en Lage Zwaluwe bij de Z? :')
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Kort Nederlands nieuws
Zal wel op volgorde van stationsafkorting zijn:
https://community.ns.nl/op-het-station- ... ingen-6184
https://community.ns.nl/op-het-station- ... ingen-6184
Re: Kort Nederlands nieuws
Het is wel duidelijk te zien dat NS Zwolle - Enschede kwijt is. Op sommige stations op de route zie ik een 85% daling. Er is zeker geen lijst van alle stations met alle vervoerders?
Re: Kort Nederlands nieuws
Nee, NS is de enige spoorvervoerder die deze gegevens publiceert. De andere vervoerders scharen dit onder bedrijfsgeheim.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Niet heel onlogisch, want Borne wordt alleen in de brede spitsuren nog door de NS bediend.Rob357 schreef:Het is wel duidelijk te zien dat NS Zwolle - Enschede kwijt is. Op sommige stations op de route zie ik een 85% daling. Er is zeker geen lijst van alle stations met alle vervoerders?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Kort Nederlands nieuws
Het goederenterrein in het Amsterdamse Westelijk Havengebied wordt omgebouwd tot opstelterrein voor reizigersmaterieel.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28
Re: Kort Nederlands nieuws
‘Lightrail-systeem oplossing voor bereikbaarheid Eindhoven’
https://www.spoorpro.nl/materieel/2019/ ... eindhoven/
https://www.spoorpro.nl/materieel/2019/ ... eindhoven/
Re: Kort Nederlands nieuws
Kunnen we de luchtfietserij niet naar een apart topic verhuizen? Losse ideeën die niet in beleidsvoorstellen zijn omgezet zijn het bediscussiëren nog niet waard.
Re: Kort Nederlands nieuws
AD: Spoorwegovergang Den Dolder dicht voor gemotoriseerd verkeer
https://www.ad.nl/utrecht/spoorwegoverg ... ~aaec55f2/
Na zo'n 15 jaar praten gaat de spoorwegovergang bij het station van Den Dolder dan eindelijk dicht voor gemotoriseerd verkeer als het aan de gemeente Zeist ligt. De spoorwegovergang blijft dus wel open voor fietsers en voetgangers. Die nieuwe spoorwegovergang zal dus de overweg compleet sluiten vermoed ik.
Vanaf december 2019 komt er geloof ik nog een extra IC tussen Utrecht en Amersfoort, dus vanaf dan wordt het al helemaal ondoenlijk bij deze overweg.
https://www.ad.nl/utrecht/spoorwegoverg ... ~aaec55f2/
Na zo'n 15 jaar praten gaat de spoorwegovergang bij het station van Den Dolder dan eindelijk dicht voor gemotoriseerd verkeer als het aan de gemeente Zeist ligt. De spoorwegovergang blijft dus wel open voor fietsers en voetgangers. Die nieuwe spoorwegovergang zal dus de overweg compleet sluiten vermoed ik.
Vanaf december 2019 komt er geloof ik nog een extra IC tussen Utrecht en Amersfoort, dus vanaf dan wordt het al helemaal ondoenlijk bij deze overweg.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Die extra IC rijdt vlak voor de bestaande uit, eigenlijk ga je dus weer naar de situatie met de voortreinen die jarenlang probleemloos de overweg bij Den Dolder gepasseerd zijn. Toen reden er immers evenveel treinen als vanaf december en zelfs in nagenoeg dezelfde tijdligging als destijds.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat hele krantenartikel acht ik vrij voorbarig. Het zijn vooral wensen van de gemeente Zeist, maar concrete oplossingen lees ik er niet.
En van de keren dat ik daar geweest ben is het in mijn beleving niet onveiliger dan bijvoorbeeld in Bilthoven in de oude situatie.
En van de keren dat ik daar geweest ben is het in mijn beleving niet onveiliger dan bijvoorbeeld in Bilthoven in de oude situatie.
Re: Kort Nederlands nieuws
Alleen was het toen alleen in de spits, met in het grootste deel van de spits zelfs maar in 1 richting volgens mij. Nu wordt het de hele dag (muv de avond en het weekend), dat betekent toch dat die overweg flink meer dichtligt.Daniel schreef:Die extra IC rijdt vlak voor de bestaande uit, eigenlijk ga je dus weer naar de situatie met de voortreinen die jarenlang probleemloos de overweg bij Den Dolder gepasseerd zijn. Toen reden er immers evenveel treinen als vanaf december en zelfs in nagenoeg dezelfde tijdligging als destijds.
Re: Kort Nederlands nieuws
Goederenvervoer in NL mag van de EU commissie subsidie krijgen van onze overheid om de gebruikersvergoeding voor het spoor te verlagen.
Ik voorzie straks de roep om meer goederenpaden op het spoor.. wánt goederenvervoer per spoor is zóóó succesvol.. :')De subsidieregeling om de Nederlandse gebruiksvergoeding voor het spoorgoederenvervoer te verlagen en conform het regeerakkoord in de pas te laten lopen met Duitsland, is na toetsing aan de staatssteunregels op 8 juli 2019 door de Europese Commissie goedgekeurd. Dit zonder extra EU voorwaarden.
(..). Dit om de gebruikskosten van het spoor in lijn te brengen met vrachtwagen en binnenvaart (level playing field).
Bron: https://www.transport-online.nl/site/10 ... edgekeurd/
Re: Kort Nederlands nieuws
Toch is dit goed nieuws. De A15 en A15-A16-A58-A2-A67 zijn ondertussen meer vrachtwagenparades geworden dan dat je nog over snelwegen kan spreken, dus als er meer containers per spoor vervoerd kunnen worden is dat alleen maar een plus.
Nieuw op het Nederlandse spoor is ook transport van groente en fruit in gekoelde containers tussen Marokko/Spanje en Nederland (CoolRail). Dat wil men uitbreiden en bovendien in de toekomst ook vanuit Nederland dergelijke treinen gaan rijden naar Duitsland en Scandinavië met fruit dat via Rotterdam uit andere werelddelen is geïmporteerd. Zoiets opstarten gaat beter als de kosten voor spoorvervoer lager is.
Nieuw op het Nederlandse spoor is ook transport van groente en fruit in gekoelde containers tussen Marokko/Spanje en Nederland (CoolRail). Dat wil men uitbreiden en bovendien in de toekomst ook vanuit Nederland dergelijke treinen gaan rijden naar Duitsland en Scandinavië met fruit dat via Rotterdam uit andere werelddelen is geïmporteerd. Zoiets opstarten gaat beter als de kosten voor spoorvervoer lager is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort Nederlands nieuws
^^^dat fruittransport rijdt al een paar weken, d8 ik. Gaat dat volgens plan?
Tja, weet je.. veel van die containers op de genoemde wegen hebben een regionale bestemming in NL.. of een bepaalde spoedzending OF een lading dat het beste (goedkoopst) het laatste stuk over de weg moet.. Wat met een binnenvaartschip OF rail kan, rijdt volgens mij al per andere modaliteit dan een trailerchassis achter een trekker.
Tja, weet je.. veel van die containers op de genoemde wegen hebben een regionale bestemming in NL.. of een bepaalde spoedzending OF een lading dat het beste (goedkoopst) het laatste stuk over de weg moet.. Wat met een binnenvaartschip OF rail kan, rijdt volgens mij al per andere modaliteit dan een trailerchassis achter een trekker.
Re: Kort Nederlands nieuws
Voor al het transport wordt een kosten-batenanalyse gemaakt, dus die laatste opmerking zal kloppen. Maar daar hoort ook bij dat daar wat anders uit kan komen als de kosten voor het spoor worden verlaagd.
Gezien wat er de grens overgaat aan vrachtauto's waag ik te betwijfelen of het allemaal regionaal vrachtvervoer is. Voor spoedvervoer, tenzij op korte afstand, is de trein ook een prima alternatief. Een goederentrein haalt de 100 km/h echt wel, dat moet ik een vrachtwagen nog zien doen.
Gezien wat er de grens overgaat aan vrachtauto's waag ik te betwijfelen of het allemaal regionaal vrachtvervoer is. Voor spoedvervoer, tenzij op korte afstand, is de trein ook een prima alternatief. Een goederentrein haalt de 100 km/h echt wel, dat moet ik een vrachtwagen nog zien doen.
Re: Kort Nederlands nieuws
Er is in Venlo een containerstation voor treinen in aanbouw of zelfs al af toch? Venlo is erg populair bij distributiebedrijven, dus in combinatie met lagere tarieven kan dat interessant zijn, zeker met alle meuk vanaf de EuroMax-terminal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
In Blerick zijn twee terminals (Cabooter aan de Maaslijn en ECT aan de lijn naar Eindhoven), en er komt er een derde bij langs het spoor richting Horst-Sevenum. Deze staat al in Sporenplan ingetekend.
Re: Kort Nederlands nieuws
Zal 10 km/h verschil in zitten.. zonder fileverliestijd . Maar goederentreinen hebben vooral een vast stramien toch?.. vrachtauto's ook min of meer door de rijtijden wetgeving maar kunnen, met een verse chauffeur, wel op ieder tijdstip vertrekken als het moet.Wubbo schreef: (..)
Gezien wat er de grens overgaat aan vrachtauto's waag ik te betwijfelen of het allemaal regionaal vrachtvervoer is. Voor spoedvervoer, tenzij op korte afstand, is de trein ook een prima alternatief. Een goederentrein haalt de 100 km/h echt wel, dat moet ik een vrachtwagen nog zien doen.
Qua 'regionaal' doel ik meer op afstanden van een paar honderd kilometer. Kijk, in een ochtendje rijdt men vanaf de Maasvlakte ook naar de Ruhr toe..
Verder heb je ook het begrip 'overrijders'.. lege containers die van Antwerpen of de Moerdijk naar Rotterdam moeten of vv. bijvoorbeeld.
CTU of de Barge Terminal in Tilburg..als voorbeeld: bereikbaar per water en/of spoor.. en toch rijdt men met vrachtwagens de containers heen en weer. Soms voor de, letterlijke, 'last mile'.. maar ook om containers uit de Zeehavens te halen welke, kennelijk, niet per boot konden.
Als dadelijk het rekeningrijden voor vrachtwagens wordt ingevoerd.. stijgen de kosten voor het wegvervoer. Misschien kan TLN / Evofenedex alvast gaan lobby'en voor een subsidiepot om weer een gelijk speelveld te krijgen.. :D :X
Re: Kort Nederlands nieuws
Die terminal in Tilburg is juist een voorbeeld van succesvol spoorvervoer: er ging nauwelijks iets naar Tilburg, maar juist die is de afgelopen jaren enorm aan het groeien met verbindingen naar onder andere China. Tilburg verwerkt nu al meer treinen dan heel Noord-Nederland. (Bron: Jaarrapport Spoorgoederenverkeer 2018, ProRail)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 148 gasten