Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:Dat zou zomaar kunnen — ik papegaai ook maar na wat me gezegd wordt :Y
No worries, wat jij zegt is inderdaad precies wat er in de media gezegd werd. In het M7-artikel op wijnemenjemee.nl werd destijds geschreven dat de nieuwe metro overal op het net kon rijden. De Noord/Zuidlijn inclusief. Naar aanleiding daarvan heb ik gevraagd of de problemen met de M7 en de rookschermen verholpen waren. Het antwoord: het is nooit een probleem geweest omdat het rookscherm boven de metro hangt.

Ik neem aan dat het verlengen van de perrons bij CS weinig problemen oplevert (alhoewel...), blijft het nieuwe beveiligingssysteem over.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Was het probleem met M5 vs M7 niet vooral een dingetje als men ooit de perrons wilde voorzien van perrondeuren, aangezien dan bij de tweede helft van twee gekoppelde M7's de deuren op de verkeerde plek zitten?
Zo'n discussie herinner ik me uit dit topic namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alle fantastische en exotische oplossingen die hier zijn bedacht ten spijt wordt het als onwenselijk gezien die in de praktijk toe te passen. Kortom, een gekoppelde M7 en M5 kunnen niet langs hetzelfde perron mét perrondeuren stoppen. Er zal in dat geval met enkele M7's gereden moeten worden of de M7 verlengen van 3 naar 6 bakken. Het laatste is als optie meegenomen.

De basisbestelling bestaat uit 30 3-delige M7-treinstellen, met als optie nog eens 30 extra. Met als extra mogelijkheid op zowel de basisbestelling als de optie om de hele zooi, of een deel daarvan, nog eens naar 6 delen te verlengen.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Ik weet even niet meer waar ik het gelezen had, maar ik dacht dat er een oplossing was voor het probleem dat bij de plaatsing van perrondeuren optreedt met de twee materieeltypes en hun verschillende lengtes.

Een M5 telt 24 deuren per zijde. Twee gekoppelde M7’s ook, maar ze zijn samen langer dan een enkele M5. Bij een M5 is de afstand tussen de deuren gelijkmatig verdeeld. Bij twee M7's zit er een sprong tussen deur 12 en 13. Bij de keuze voor perrondeuren wil men dan 25 deuren langs het perron plaatsen.

Als het goed is (maar ik weet de exacte afmetingen niet) dan zou de middelste (13e) perrondeur precies moeten uitkomen bij de plek waar de koppeling tussen twee M7’s uitkomt. En is de afstand tussen de eerste deur achter de beide bestuurderscabine gelijk aan de afstand tussen deur 12 en 14 van een M5. (oftewel: de lengte van 1 deur + aan weerszijden een raam van een M5 moet precies gelijk zijn aan de lengte van twee bestuurderscabines M7 + koppeling)

Die 13e deur blijft dan gesloten wanneer er twee M7’s langs het perron staan, terwijl deur 1 t/m 12 en 14 t/m 25 worden vrijgegeven voor de passagiers. Rijdt er een kortere M5 binnen dan kan deur 13 gewoon gebruikt worden, dan worden de deuren 1 t/m 24 vrijgegeven en blijft de achterste (nr. 25) gesloten. Rijdt er een enkele M7 binnen dan hangt het er vanaf wat je programmeert. Dan gebruik je deur 1 t/m 12. Of 7 t/m 18. Of 8 t/m 19. Of 14 t/m 25.

De toekomst zal het uitwijzen.
足元にご注意下さい
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Bericht van het DB van de VRA over de buitengebruikstelling van de spoorinfra op de kruisingen PH-kade/Martelaarsgracht en PH-kade/Damrak:

https://api1.ibabs.eu/publicdownload.as ... =100112382

Let op de consequenties voor lijn 26.......als de calamiteitenlus aan de IJzijde dan nog niet klaar is.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Mojito schreef:Ik weet even niet meer waar ik het gelezen had, maar ik dacht dat er een oplossing was voor het probleem dat bij de plaatsing van perrondeuren optreedt met de twee materieeltypes en hun verschillende lengtes.

Knip
Dit is het enige officiële standpunt wat ik ooit over deze kwestie gelezen heb:
Automatisch rijden is niet de enige reden om de mogelijkheid van perrondeuren zeker te stellen; perrondeuren worden in de toekomst mogelijk vereist vanuit Europese wetgeving (ook met bemand rijden). Op grond van de marktconsultatie is uitlijning voor een enkel voertuig haalbaar; bij gekoppelde M7 voertuigen zorgt de koppeling echter voor het verspringen van de deurposities ten opzichte van de M5/M6 welke geen middenkoppeling heeft. Hierdoor is uitlijning van de deuren met gekoppeld rijden niet mogelijk zonder technisch complexe en niet wenselijke/haalbare ingrepen.

De voorkeur is uitgesproken om bij de introductie van perrondeuren niet gekoppeld te rijden met de M7 op dezelfde lijnen als waar ook M5/M6 rijdt. Mocht er toch behoefte zijn aan langere voertuigen kan de M7 permanent verlengd worden (extra bakken tussen de koppen). Hiermee vervalt de verspringing ten gevolge van een voertuigkoppeling en is het deurinterval over de hele lengte gelijk aan M5/M6. Op basis van de marktconsultatie is het opnemen van deze mogelijkheid maakbaar en betaalbaar.
https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... =100029841

Maar ja, niks is zo veranderlijk als de standpunten hier.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

fred1954 schreef:Let op de consequenties voor lijn 26.......als de calamiteitenlus aan de IJzijde dan nog niet klaar is.
Driehoeken tot voor de Nicolaaskerk... tsja, je moet toch wat :')

Ben ik trouwens de enige die bij 'het DB' tot je een halve zin verder bent eerst 'het Deutsche Bahn' leest? :D
Ik doe ook maar wat
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Michael »

Je bent niet de enige. Ik had hetzelfde probleem :lol: :lol:
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:Driehoeken tot voor de Nicolaaskerk... tsja, je moet toch wat :')
Met iedere 3 minuten een tram in de spits op de 26 alleen al. _O-
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dit dus ^
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Afbeelding

Maar alle gekkigheid daargelaten: er stromen straks 63 tweerichtingswagens in. De 11G/12G trams blijven tot 2023 of zo in dienst van wat ik heb begrepen, dus de 5 hoeft niet accuut over op de 15G. Of zijn die niet op tijd?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef: Ben ik trouwens de enige die bij 'het DB' tot je een halve zin verder bent eerst 'het Deutsche Bahn' leest? :D
Ik niet, maar de termen DB en Dagelijks Bestuur zullen hier op de werkvloer ook iets vaker gebruikt worden dan gemiddeld. :mrgreen:
n-evo schreef: Maar alle gekkigheid daargelaten: er stromen straks 63 tweerichtingswagens in. De 11G/12G trams blijven tot 2023 of zo in dienst van wat ik heb begrepen, dus de 5 hoeft niet accuut over op de 15G. Of zijn die niet op tijd?
Zelfs als die trams op tijd zijn, moet er een overloopwissel aangelegd worden. Daarover lees ik niets in de plannen. :N
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Niet te hard roepen dat dat nodig is hoor, anders dreigt de chaos in het Amsterdamse openbaar vervoer uit te blijven en is er geen politieke steun meer voor structurele ingrepen :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10554
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat is ook niet nodig, want daarvoor moeten er voldoende tweerichting 15G's zijn geleverd in oktober, die bovendien ook nog de Piet Heintunnel door mogen. Ech nie.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Morgen begint de 6-weekse periode waarin de lijnen 5 (tussen Zuid en Amstelveen) en 6 niet zullen rijden i.v.m. ombouw van de Amstelveenlijn.
Zoals bekend zal in die tijd lijn 45 pendelen tussen st.Zuid en Amstelveen Busstation.

Volgens dit bericht van AT5 zullen meer dan 1000 medewerkers :shock: zich gaan bezig houden met de ombouw.

Bijkomend probleem is dat op de Buitenveldertselaan en Beneluxbaan gedurende de werkzaamheden maar 1 rijstrook per rijrichting open zal zijn voor het verkeer, dus ook voor de vervangende buslijnen 45/55.

https://www.at5.nl/artikelen/195470/and ... e-operatie
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TLP »

Ik had nog niet begrepen dat de spoorwegovergang van lijn 5 bij de eindhalte Binnenhof gedurende de hele ombouwperiode afgesloten zou zijn voor alle verkeer, maar dat is dus het geval en zorgt ervoor dat de lijnen 45, 171 en 300 in die tijd omrijden via de Groen van Prinstererlaan en de Keizer Karelweg. Naar mijn mening een gek gezicht om bussen van 21 meter over een vrij smalle weg met drempels en al te zien rijden, al heeft het ook wel zijn charme. :P
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Littlebusdriver »

In Bratislava rijden die Capacity bussen ook door woonwijkjes.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Morgen begint de 6-weekse periode waarin de lijnen 5 (tussen Zuid en Amstelveen) en 6 niet zullen rijden i.v.m. ombouw van de Amstelveenlijn.
Ik ben benieuwd of het netjes in die 6 weken gaat lukken. :D
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10554
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Alsof er ooit iets misgaat met dat soort planningen (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Bij de VRA heeft men al een soort van noodscenario als een en ander niet binnen 6 weken klaar is, de eventuele uitloop mag dan tot 1 september duren......Of dat genoeg is zal blijken.

https://api1.ibabs.eu/publicdownload.as ... =100112606
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

In de tekst staat: "In onderstaande afbeelding is het tijdelijk vervoer tijdens de 6-weekse TBGN afgebeeld." (pagina 4)
En wat staat er op de afbeelding (pagina 5)? Juist ja, de situatie met lijn 5 en 55. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10554
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat geeft vertrouwen. Er is vast veel geleerd van recente railprojecten in andere grote steden :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

fred1954 schreef:Bij de VRA heeft men al een soort van noodscenario als een en ander niet binnen 6 weken klaar is, de eventuele uitloop mag dan tot 1 september duren......Of dat genoeg is zal blijken.

https://api1.ibabs.eu/publicdownload.as ... =100112606
Daarna kun je denken aan het verhuren van elektrische fietsen... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Onderzoek: “NZL is verslechtering voor inwoners van Noord en Nieuw-West.”

https://www.parool.nl/amsterdam/noord-z ... 32f953c06f
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik lees op FB dat nog deze zomer begonnen wordt met de revisie van het BN-materieel. De VRA moet als opdrachtgever nog besluiten of deze metro’s ook de R-net kleurstelling zullen krijgen of niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten