Europese nachttreinen kansrijk

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Mikos »

Nachttrein naar acht bestemmingen kansrijk alternatief voor vliegtuig

12 juli 2019

AMSTERDAM - Nachttreinen zouden naar acht bestemmingen vanuit Amsterdam een kansrijk alternatief voor het vliegtuig kunnen zijn, zo blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Dat zijn Turijn, Milaan, Zürich, München, Wenen, Praag, Warschau en Kopenhagen.

Deze steden liggen op ongeveer 800 tot 1.200 kilometer van Amsterdam en hebben voldoende reizigerspotentieel. Omdat nachttreinen gemiddeld 80 kilometer per uur rijden, zijn afstanden van minder dan 800 kilometer te kort om goed te kunnen slapen. Meer dan 1.200 kilometer kost te veel tijd overdag.

Afbeelding
Lyon en Liverpool/Manchester zijn ook grote steden binnen 800 tot 1200 kilometer per nachttrein vanaf Amsterdam, maar vallen toch af. Lyon omdat deze stad overdag goed bereikbaar is per hogesnelheidstrein en de Noord-Engelse steden vanwege de hoge kosten voor de Kanaaltunnel en de technische complicaties voor doorgaande treinen naar het VK. Kaart (c) Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.

Als deze acht steden een nachttreinverbinding met Nederland krijgen, dat zou dat jaarlijks 700.000 tot een miljoen mensen kunnen verleiden om de trein in plaats van een ander vervoersmiddel te nemen, zoals het vliegtuig of de bus. Het KiM verwacht dat het weinig nieuwe passagiers oplevert.

Bron en meer...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Aking »

Hebben we ooit nachttreinen naar Turijn gehad? Dat is volgens mij een redelijk vreemde eend in de bijt namelijk :Y
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Nitein-Repart »

Turijn heeft volgens mij geen rechtstreekse treinen vanuit Basel en ik heb geen idee hoe de trein naar Turijn rijdt. Daarentegen kun je wel makkelijker nachttreinen inleggen naar bijv. Innsbruck, Verona, Bratislava, Budapest, Ljubjana (heeft een dagtrein naar München), Danzig en Breslau (voor beide splitsen en combineren in Posen met het gedeelte naar Warschau).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Aking »

Budapest, Bratislava en Ljubljana zijn te ver voor directe verbindingen denk ik...
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Nitein-Repart »

Ljubjana kan wel te ver zijn. Bratislava is een uur van Wenen, gewoon voor het laatste stuk een diesellok ervoor. Budapest is tweeenhalf uur van Wenen. Dat zou wel moeten lukken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Aking »

Wenen is al vrij ver, de CNL naar Wenen en Milaan vertrok al rond een uur of 17:00 uit Amsterdam.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door umbusko »

Een ander punt is natuurlijk wel dat die nachttrein nu de hele dag in Wenen staat. Als je hem bijvoorbeeld naar Bratislava door laat rijden (via Kittsee kun je gewoon elektrisch rijden) maakt dat voor het materieel maar weinig uit. Bovendien bied je een veel aantrekkelijker product dan met een overstap in Wenen op een boemel. Budapest is nog wel een stukje verder (vijf uur meer per dag, dan zal personeel ook nog wel een dingetje worden) en bovendien rijden daar al moderne Railjets. (Dus ik stem voor Bratislava, maar goed, ik ben wel een beetje bevooroordeeld. (A) )

Die nachttrein naar Praag is wel een missing link nu. Die zie ik graag terug :Y
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Nitein-Repart »

Komt vooral omdat Praag geen goede verbinding met het westen heeft. Een Diesel-ICE Frankfurt-Würzburg-Nürnberg-Marktredwitz-Cheb-Plsen-Praag doet al een hoop goed. Het scheelt al behoorlijk ten opzichte van de route via Dresden omdat Dresden gevoelsmatig uit de richting ligt (en Berlijn al helemaal). Hamburg, Berlin, Dresden, Wien, Bratislava en Budapest hebben prima treinverbindingen met Praag. München (Alex is traag), Nürnberg (bus) en Frankfurt (minstens 1 a 2 keer overstappen) helaas niet.

Verder is Budapest wel voor de meesten een veel interessantere stad dan Bratislava dus ik zou Budapest voor Bratislava kiezen, ondanks dat het anderhalf tot twee uur verder is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door umbusko »

Die diesel-ICE's rijden helemaal niet meer, tussen Nürnberg en Plzeň is helemaal niemand die van zo'n trein gebruik gaat maken, je moet kopmaken in Cheb en met diesel wil je helemaal zo'n afstand niet afleggen. Neemt niet weg dat ik persoonlijk best blij zou zijn met zo'n verbinding. Met ICE's tot Nürnberg en de Pendolino van Cheb naar Praag ben ik anders ook al wel heel tevreden nu, maar die BR612 tussen Nürnberg en Cheb is wel echt vreselijk. (En het personeel op dat traject ook. :X )

Als je denkt aan Frankfurt-Praag, zie ik veel meer in een rechtstreekse verbinding over Dresden. Dat kan qua tijd niet heel veel schelen. Zonde ook dat de ICE van/naar Frankfurt en de EC van/naar Praag tegenwoordig weer een aansluiting hebben van 1,5 uur. Dat was heel lang zo, toen was er een paar jaar een goede aansluiting, en daarna hebben ze het weer teruggedraaid. Nu bestaat de aansluiting op de IC naar Hannover en Köln, maar daar heb je niet echt iets aan: naar Hannover kun je ook over Berlijn; naar Köln is het sneller met twee keer overstappen in Leipzig en in Frankfurt en bovendien rijdt die trein nu ook nog eens met IC2. Ik heb ooit Köln-Dresden gedaan over Hannover in een IC1 (dat was een lange zit), maar geen haar op mijn hoofd die erover peinst dat in een IC2 te doen.

Om terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp: de laatste EC van Praag naar Dresden vertrekt nu al om 18:32 uur. (En rijdt dan ook nog eens naar Leipzig; naar Berlijn moet je op dat tijdstip dus via Leipzig.) Andersom geldt iets soortgelijks: de eerste rechtstreekse EC arriveert pas om 11:26 uur in Praag; twee uur eerder moet je via Leipzig. Daar ontbreekt echt die nachttrein.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door en-es »

Aking schreef:Hebben we ooit nachttreinen naar Turijn gehad? Dat is volgens mij een redelijk vreemde eend in de bijt namelijk :Y
Heel wat Italiaanse stations hadden vroeger een rechtstreekse verbinding naar Nederland. Maar Turijn volgens mij niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Wubbo »

Het probleem met Budapest/Bratislava is dat de reistijd per trein gewoon te lang is. De nachttrein is kansrijk op het moment dat je na het avondeten kan vertrekken en 's ochtends voor de werkdag start weer aan kan komen, dan bied je een interessant product voor zowel zakenreizigers als toeristen. Ga je te vroeg weg en/of kom je te laat aan dan mis je de zakelijke reizigers (en dat zijn juist de mensen die bereid zijn iets meer te betalen). Wat mij betreft dus logisch om eerst te focussen op verbindingen met deze potentie, uitbreiden kan daarna altijd nog.
PHS

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door PHS »

De nachttrein Düsseldorf naar Wenen staat nu een uur wortel te schieten in Nürnberg. In dat uur kun je ook doorrijden naar Bratislava, en met anderhalf uur erbij (aankomst nog altijd voor tien uur!) naar Budapest. Dat klinkt niet als onhaalbaar.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door en-es »

Mooie plannen allemaal. Wie gaat dat betalen? Want NS en ÖBB zeggen dat er subsidie bij moet. Ik denk zelf dat alleen München en Zurich kansrijk zijn. Doorrijden naar Bratislava, Wenen, Boedapest, Praag en Warschau is leuk maar daar is geen vervoersvraag naar.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Nitein-Repart »

Voor München zie ik eerder wat in een dagelijkse ICE, voor Zürich zie ik eerder wat in omlegging van de EC8/EC9 naar Amsterdam in plaats van Hamburg. De ICE104/ICE105 kunnen dan naar Hamburg rijden in plaats van Amsterdam. Ik vind de afstand en reistijd naar München wel erg kort voor een nachttrein. De afstand en reistijd naar Zürich is wel wat langer wat wellicht een nachttrein makkelijker valt in te leggen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Suus »

Ik ben het met en-es eens. Je moet wel realistisch blijven, er zijn maar weinig mensen die meer dan 12 uur in een trein willen zijn. Düsseldorf - Wenen is al 13 uur, daar komt naar Amsterdam nog eens 2,5 uur bij, dat is echt te lang voor de meeste reizigers en dan wordt of vertrek- of aankomsttijd niet meer interessant voor een deel van de reizigers.

Zelfs het uur dat de trein nu om logistieke redenen in Nürnberg wegsnijden lost niet op dat de reistijd naar Wenen vanuit Nederland eigenlijk te lang wordt. Naast het feit dat het uur ook niet zomaar weg of korter kan, er wordt daar met rijtuigen gerangeerd en dat duurt nu eenmaal langer, plus dat er een buffer voor vertragingen in zit zodat de rangeeractiviteiten veilig gedaan kunnen worden.

Het verhaal van subsidies vind ik ook logisch. De voorgerekende infraheffing kan nog duidelijk afwijken van de praktijk en er moeten nog stationsgelden betaald worden. Dan heb je nog de personeelskosten, materieelkosten en algemene overhead en dan ben je al aardig door de omzet van een goed gevulde trein heen.

Ik denk wel dat Praag nog interessant kan zijn, ook qua benodigde reistijd. Maar ook daar zie ik een sluimerend probleem: op die verbinding is al snel het probleem dat je het van puur het begin- en eindpunt moet hebben, omdat er tussenin weinig plekken zijn waar je nog op een acceptabel tijdstip kan in- of uitstappen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Daniel »

@en-es: Als je de reizigersvraag afleidt uit het aantal vluchten dan zou Wenen ook nog wel kansrijk zijn. Daar gaan ook zo'n 12 vluchten per dag heen net als München en Zürich.

@Nitein-Repart: Naar München zit je toch al op minstens 8 uur per ICE en dat zit 'm niet in de overstappen want die zijn zelfs akelig kort voor zo'n lange reis. En dat is dan met een ICE die maximaal 330 km/u kan, met een typische nachttrein met loc en rijtuigen zal je hooguit 200 km/u kunnen. Dan neemt je reistijd toe en wordt het nog best aantrekkelijk voor een nachttrein.
Sowieso wordt het dan aantrekkelijker voor zakelijke reizigers aangezien je met 8 uur reistijd toch minstens de dag vooraf alvast naar München zou moeten reizen, dan is 's nachts reizen en 's ochtends uitgeslapen aankomen toch wel een verbetering. Scheelt je zomaar een werkdag immers!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Vinny »

Vroeger reden er veel meer nachttreinen inderdaad. Ik denk ook wel dat er wat geschoven kan worden in infrastructuurheffingen: dat is een heffing die de overheid aan de vervoerders oplegt en in veel landen is die enorm verhoogd na de scheiding tussen vervoer en infrastructuurbeheer. De infrastructuur hoeft echter niet 100% gefinancieerd te worden vanuit de exploitatie: dat is met bijvoorbeeld havens, snelwegen en vliegvelden ook niet persé het geval. Er is denk ik wel een maatschappelijk belang om internationale treinreizen niet veel duurder dan vliegreizen te laten zijn. Het milieu is een stuk beter af als mensen kiezen om met de trein in plaats van met het vliegtuig naar het buitenland te gaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Durashift »

Zal een zakenreiziger die vooral luchtverkeer gewend is.. lekker kunnen slapen in een nachttrein?

Het is bij die groep reizigers toch zo, denk ik, dat hun eerste reis meteen 'goed' moet zijn om voor herhaling vatbaar te zijn. Valt het allemaal tegen.. zal men al snel weer de vertrouwde, vervuilende, keuze maken, schat ik in.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door umbusko »

Toen ik begin april naar Bratislava ging in een nacht van donderdag op vrijdag, waren de slaap- en couchetterijtuigen in de nightjet van Düsseldorf naar Wenen drie weken van tevoren al volledig volgeboekt. Noodgedwongen moest ik toen naar Hannover reizen om daar in het andere treindeel in te stappen, maar dat doet natuurlijk geen normaal mens. Nou is dat natuurlijk wel maar een halve trein (de andere helft gaat naar Innsbruck), maar bestemmingen combineren in het geval dat je geen hele trein vol krijgt kan altijd nog.

Bovendien verwacht ik dat je een nachttrein best goed kunt marketen tegenwoordig, in een tijd waar vliegen steeds meer onder een vergrootglas komt te liggen. Ik hoor regelmatig mensen die in het dagelijks leven nooit in een trein stappen zeggen dat ze een nachttrein best interessant zouden vinden. Voor dat soort mensen is 8 uur overdag in een trein zitten "verloren tijd" en een nachttrein veel minder. Met goede marketing en aantrekkelijke prijzen kom je al een heel eind denk ik.

Doorrijden naar bijvoorbeeld Budapest hoeft misschien niet onmiddellijk, maar er zijn ongetwijfeld ook mensen die niet om 8 uur al de trein uit gebonjourd willen worden, maar die gelukkig worden van uitslapen. Dan heb je nog de mensen die nu al in Wenen overstappen op een dagtrein en de mensen die een overstap onhandig vinden, maar wel een rechtstreekse nachttrein zouden nemen.

Naar Praag zou je eventueel via Frankfurt en Dresden kunnen rijden. Dan neem je ook nog het hele gebied rond Frankfurt mee als mogelijke bestemming.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door isadora »

umbusko schreef:....... Ik hoor regelmatig mensen die in het dagelijks leven nooit in een trein stappen zeggen dat ze een nachttrein best interessant zouden vinden......
Hype.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door Aking »

Nou ja, doe er wat mee en maak de hype waar *O*
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door umbusko »

Het geeft alleen maar aan dat er een markt voor is. Laat professionals de marketing doen en niet de mensen die NS nu daarvoor in dienst heeft en dan wordt het misschien wel wat. :wink:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door trolly »

Durashift schreef:Zal een zakenreiziger die vooral luchtverkeer gewend is.. lekker kunnen slapen in een nachttrein?

Het is bij die groep reizigers toch zo, denk ik, dat hun eerste reis meteen 'goed' moet zijn om voor herhaling vatbaar te zijn. Valt het allemaal tegen.. zal men al snel weer de vertrouwde, vervuilende, keuze maken, schat ik in.
Mogelijk. Maar wellicht heb je ook een tikje stereotiep beeld van de zakenreiziger.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door en-es »

Ik denk dat dit rapport ergens in een la verdwijnt en we vervolgens over gaan tot de orde van de dag.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Europese nachttreinen kansrijk

Bericht door trolly »

umbusko schreef:Laat professionals de marketing doen en niet de mensen die NS nu daarvoor in dienst heeft en dan wordt het misschien wel wat. :wink:
:pos:

Laat professionals dan ook direct de treinen besturen en niet de mensen die NS nu daarvoor in dienst heeft :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten