Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Durashift
Berichten: 5650
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

Kan men toch ook 5 minuten op Sportpark wachten? Is iets meer in de bewoonde wereld.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Daar zit je weer met de overweg aan de Oude Amersfoortseweg, die kun je natuurlijk moeilijk vijf minuten dichtgooien en laten bedienen door het treinpersoneel zal ook wel de nodige complicaties(?) opleveren. Bij Hollandsche Rading heb je verder geen hinder van overwegen behalve die ene welke je net voor het station gekruisd hebt.
🍉
en-es
Berichten: 4465
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Is mij ook opgevallen als ik in de avonduren via Hilversum van Utrecht naar Baarn reist. Utrecht-Hilversum in 23 minuten, bizar gewoon.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Durashift schreef:Kan men toch ook 5 minuten op Sportpark wachten? Is iets meer in de bewoonde wereld.
Dan kom je tijdens de herfst en winter in de knel met de anti-gladheidsmaatregelen; de spoorwegovergangen direct achter een perron worden dan automatisch gesloten wanneer er een trein in aantocht is. En dan is 5 minuten wachten voor een spoorwegovergang héél lang (waarna de treinen met een lastgeving de overwegen met aangepaste snelheid moeten passeren, omdat ze in storing raken omdat ze zo lang dicht liggen).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ik zie als ik zo de dienstregelingen erbij pak in elk geval geen overkruisconflicten in Hilversum: de IC die Milco noemt wordt namelijk al voorlangs gekruist (aankomst .07/.37 in Hilversum, de IC gaat om .08/.38), wel een combinatie twee andere factoren:

1) De [serie=Sprinter|2019|Utrecht Centraal - Hilversum (- Almere Centrum)14900[/serie] kan niet 5 minuten later uit Utrecht vertrekken, want dan rijdt de [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] al over hetzelfde spoor
2) Als de 14900 niet 5 minuten stil zou staan in Hollandsche Rading én Hilversum, zou hij voor de [serie=Intercity|2019|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie] uit gaan. Maar dan ontstaat een conflict bij Naarden-Bussum waar de 1500 er dan op blokafstand achter zou hangen. (Om dezelfde reden kan je ook niet 5 minuten eerder gaan rijden, dan heb je al op Bussum-Zuid een conflict)

Daarentegen zie ik ook geen andere treinen die zouden verhinderen dat je 10 minuten in Hilversum stil kunt staan, dat zou in elk geval de reistijd van Utrecht naar Hilversum wat verkorten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5650
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

Okay, helder. :pos:
Ik had alleen die overgang in mijn gedachte welke de trein bij binnenkomst passeert (die bij dat tankstation). Maar, nu je het schrijft.. staat mij inderdaad een overgang ergens aan het einde van dat perron ook bij.

@Daniel: volgens mij verward jij 2 forummers. :wink:
Laatst gewijzigd door Durashift op za 13 jul 2019, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Daniel schreef:Ik zie als ik zo de dienstregelingen erbij pak in elk geval geen overkruisconflicten in Hilversum
ProRail wel:
3.2 Opvolgings-en overkruistijden
De plannormen voor opvolgingstijden en overkruistijden tussen twee treinen (zowel reizigers als goederen) zijn specifiek en bestaan uit de ter plaatse geldende ongehinderde technisch minimale tijdrekenkundig (≥ 0,5 minuut naar boven) op hele minuten afgerond plus 1 minuut buffertijd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Waar zou ProRail dat conflict dan moeten zien? Die aankomst om .07/.37 van de [serie=Sprinter|2019|Utrecht Centraal - Hilversum (- Almere Centrum)14900[/serie] en vertrek om .08/.38 van de IC naar Enschede komt gewoon uit de dienstregeling namelijk :wink: En de IC daarvoor gaat om .23/.53, die trein is notabene al bijna in Amersfoort op het moment dat een 5 minuten eerder rijdende [serie=Sprinter|2019|Utrecht Centraal - Hilversum (- Almere Centrum)14900[/serie] de sporen die hij gebruikt heeft zou kruisen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Goederenpad. :Y Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik heb gegoocheld met cijfers, want het klopte echt. Maar niet met die tijden. _O-
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8684
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Toevallig het goederenpad dat vlak voor de [serie=Intercity|2019|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] of [serie=Intercity|2019|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] rijdt in de richting Amersfoort / Apeldoorn? Heb wel vaker een goederentrein gezien vlak voor die intercity. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Dat zou heel goed kunnen, ik kan online zo snel nergens bewijs daar van vinden. Maar ik denk wel dat we het in die richting moeten zoeken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Die .37 van Daniël is de aankomsttijd in Hilversum inclusief de 5 minuten in Hollandsche Rading. Met een rijtijd die gelijk is aan overdag (18 minuten) zou je met vertrek om .14 aankomen in Hilversum om .32; daar zit inderdaad het goederenpad richting Amersfoort.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Ook weer opgelost! :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Achja, dat goederenpad kan ook nog wel bij de hele lijst met redenen waarom je 's avonds laat niet sneller van Utrecht naar Almere kunt. En sowieso heb je er praktisch gezien, behalve de reistijd van Utrecht naar Hilversum, niks aan om eerder in Hilversum aan te komen zoals eerder beschreven.

Voor de hand ligt dan nog te kijken of het in het [serie=Sprinter|2019|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie]-pad niet sneller gaat, maar dan kom je op de Flevolijn 3 minuten achter de Sprinter naar Zwolle uit. Da's ook niet echt een product waar reizigers iets aan hebben (en in Almere zit je ook nog maar 4 minuten voor de IC).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Zijn er naast Zandvoort nog andere kopstations met maar 2 sporen?
PSA: Links gaan, rechts staan
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ergens op de noordelijke nevenlijnen? Kerkrade?
JothamvW
Berichten: 1227
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Zowel voor Enkhuizen als Delfzijl geldt dat het meer dan 2 sporen heeft, maar maar 2 perronsporen.

Emmen heeft ook echt alleen 2 sporen, en Kerkrade is officieel geen kopstation want ZLSM (maar heeft inderdaad 2 sporen).
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Sowieso heeft Nederland (gelukkig) maar relatief weinig kopstations en doodlopende lijntjes om andere reden dat je anders in de Noordzee of wat voorheen de Zuiderzee was belandt (Rhenen, Emmen, Veendam en Kerkrade Centrum zijn de uitzonderingen).

Voor de bouw van de Hanzelijn had Lelystad Centrum ook maar twee sporen trouwens, maar het was eigenlijk nooit een echt kopstation :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2844
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Korte vragen

Bericht door ICE11 »

In Kerkrade is het ook maar een "kunstmatige" kopspoor (er staat een stootblok maar het spoor loopt eigenlijk door). Hoek van Holland Strand had vroeger maar twee sporen. En als dat ook telt, zijn er nog sommige hier in Duitsland, bij voorbeeld Altomünster, Düsseldorf Flughafen Terminal, Iserlohn, Flughafen München Terminal, Flughafen Hamburg, Flughafen Hannover, .....
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Hoezo eigenlijk "maar" twee sporen, veel Nederlandse kopstations hebben er maar één.
JothamvW schreef:Emmen heeft ook echt alleen 2 sporen, en Kerkrade is officieel geen kopstation want ZLSM (maar heeft inderdaad 2 sporen).
Emmen is ook geen echt kopstation.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10583
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Aking schreef:Ergens op de noordelijke nevenlijnen? Kerkrade?
Kerkrade ligt dacht ik niet aan een noordelijke nevenlijn (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Waar zeg ik dat dan? (A)
reisthijs schreef:Emmen is ook geen echt kopstation.
Ik wou zeggen, de laatste keer dat ik er was lag er nog een rangeer/opstelspoortje achter het station :Y
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10583
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Suus schreef:Voor de bouw van de Hanzelijn had Lelystad Centrum ook maar twee sporen trouwens, maar het was eigenlijk nooit een echt kopstation :P
Wat zijn wat jou betreft de kenmerken van een echt kopstation? Stootblok, zakspoor, afgrond? Mij lijken twee kopsporen overigens ook een tamelijk riante uitgangspositie. Niet elk kopstation kan per slot van rekening Den Haag Centraal wezen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Enschede is dubbel kopstation (A)
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Tellen metrostations en sneltramstations ook? Dan hebben we er nog wel een paar volgens mij. :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten