Concessie Provincie Utrecht (2016-2025)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Gewoon een paar parkeerplaatsjes reserveren.
Je zou trouwens ook de huidige buurtbus halte kunnen verlengen (als je het uitsteeksel van de stoep aan de kioskkant weghaalt)
Je hebt nu ook al 3 halterende bussen tegelijk: 83, 50 en x80. Alleen (x)80 komt er nu bij als bufferende bus.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Nee hoor, de 50 gaat pas als de 83 net weg is (althans, op de momenten dat ik op De Klomp ben). Incidenteel zijn er wel momenten met drie bussen, de 680 wil bijvoorbeeld nogal eens aankomen als 5 en 83 al op de halte staan. Dan rijdt een van beiden gewoon even een rondje.
Maar het zit wel kort op elkaar allemaal: als lijn 5 vroeg aankomt staat 'ie bijvoorbeeld de laatste rit van 298 weer in de weg enzo.
De buurtbushalte verlengen wordt lastig qua draaicirkels denk ik, als daar een buurtbus staat komt een vertrekkende bus er al maar krap langs gedraaid.

Overigens krijg je wel meer conflicten straks hoor: bij een kwartierligging van X80 zit je bijvoorbeeld met de toegevoegde bus precies in het tijdsblok dat 5 en 83 er ook staan. Vooral de kering 83 op 5 neemt plek in doordat die 7 minuten stilstaat en in dezelfde periode komt er een X80 doorrijdend op 87 bij die aannemelijk op de trein moet gaan aansluiten. Iets wat 83 daarnaast ook nog doet natuurlijk :idea:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Durashift »

Nee, die parkeerplaatsen evenwijdig aan de bestaande halten zijn verrekte handig als je iemand mag ophalen of wegbrengen.. je steekt zo over naar het stationsgedeelte. :wink:
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Durashift schreef:Nee, die parkeerplaatsen evenwijdig aan de bestaande halten zijn verrekte handig als je iemand mag ophalen of wegbrengen.. je steekt zo over naar het stationsgedeelte. :wink:
Een bushalte lijkt me toch een hogere prioriteit hebben dan een makkelijke kortparkeerplek.
Daniel schreef:Nee hoor, de 50 gaat pas als de 83 net weg is (althans, op de momenten dat ik op De Klomp ben). Incidenteel zijn er wel momenten met drie bussen, de 680 wil bijvoorbeeld nogal eens aankomen als 5 en 83 al op de halte staan. Dan rijdt een van beiden gewoon even een rondje.
Maar het zit wel kort op elkaar allemaal: als lijn 5 vroeg aankomt staat 'ie bijvoorbeeld de laatste rit van 298 weer in de weg enzo.
De buurtbushalte verlengen wordt lastig qua draaicirkels denk ik, als daar een buurtbus staat komt een vertrekkende bus er al maar krap langs gedraaid.

Overigens krijg je wel meer conflicten straks hoor: bij een kwartierligging van X80 zit je bijvoorbeeld met de toegevoegde bus precies in het tijdsblok dat 5 en 83 er ook staan. Vooral de kering 83 op 5 neemt plek in doordat die 7 minuten stilstaat en in dezelfde periode komt er een X80 doorrijdend op 87 bij die aannemelijk op de trein moet gaan aansluiten. Iets wat 83 daarnaast ook nog doet natuurlijk :idea:
Zover ik het zie is het enige verschil dat een extra kerende X80 moet bufferen en halteren in de spits. Die ruimte is er in theorie wel: x80 en 50 zouden allebei een bufferplaats kunnen innemen. Het grote probleem is alleen dat het steeds complexer wordt voor zowel buschauffeurs als reizigers.

Eigenlijk is Klp een uit de voegen gegroeid stoptreinstationneje, maar de stationsomgeving wordt nooit structureel aangepakt. Er komen alleen om de zoveel jaar weer pleisteroplossingen. Hierdoor is er een een 12 baks perron in bajonetligging die van maar een kant bereikbaar zijn, een ellenlang parkeerterrein en zelfs een gesneuvelde stadsbushalte aan de zuidzijde.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Sommige oplossingen zijn overigens letterlijk pleisters: was jou vast ook weleens opgevallen dat ze bij het sneuvelen van het stadsbusstation (dat overigens vooral aan de rondweg opgeofferd is, het was nog best een grote lus) nooit de bordjes op het station vervangen hebben? Er hangt na al die jaren nog altijd een bordje "streekbus" waarop "streek" afgeplakt is :P

X80 hoeft trouwens bij de kwartierligging amper te bufferen: die komt nu om .08/.38 aan uit Renswoude en zou bij een kwartierligging om .10/.40 weer vertrekken. Idem met de huidige vertrektijden uiteraard, waarvoor dan vanzelf een aankomende rit ontstaat enkele minuten eerder.
Bij de halfuursdienst moet je wel ergens een bus een kwartier kwijt wat precies samenvalt met de kering van lijn 50, dus dat wordt wel krapper.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:Sommige oplossingen zijn overigens letterlijk pleisters: was jou vast ook weleens opgevallen dat ze bij het sneuvelen van het stadsbusstation (dat overigens vooral aan de rondweg opgeofferd is, het was nog best een grote lus) nooit de bordjes op het station vervangen hebben? Er hangt na al die jaren nog altijd een bordje "streekbus" waarop "streek" afgeplakt is :P
Ik heb daar nog toendertijd een melding over gedaan. De halte was al verdwenen en Veenendaal had op dat moment zelfs geen stadsdienst. Ook andere delen van het station worden niet altijd even goed geactualiseerd. Ik ben in de Connexxion tijd wel eens gestrand geraakt in Veenendaal West, omdat op het informatiebord nog de oude route naar centrum stond. Bij de bufferhalte staat er overigens nu nog steeds: "bufferhalte voor lijn 81 van Connexxion"
X80 hoeft trouwens bij de kwartierligging amper te bufferen: die komt nu om .08/.38 aan uit Renswoude en zou bij een kwartierligging om .10/.40 weer vertrekken. Idem met de huidige vertrektijden uiteraard, waarvoor dan vanzelf een aankomende rit ontstaat enkele minuten eerder.
Bij de halfuursdienst moet je wel ergens een bus een kwartier kwijt wat precies samenvalt met de kering van lijn 50, dus dat wordt wel krapper.
Jij spreekt over een pure kwartierdienst zonder doorrijden. Ervan uitgaande dat lijn 87 op de treinen aansluit krijg je het ene halfuur een bus die doorrijdt en vanuit en naar Amersfoort net niet aansluit (om aan te sluiten richting Veenendaal) en een halfuursdienst die dat wel doet (vergelijkbaar met de huidige halfuursdienst). Omdat deze niet meer verder doorrijdt, moet je wel 10-20 minuten bufferen.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op di 16 jul 2019, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Het is nog de vraag natuurlijk of het een pure kwartiersdienst wordt. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het weleens het huidige 10/20 interval kan gaan worden wat er nu is met de tussenritten tot Scherpenzeel. Dat komt, zoals ik in het vervoerplan topic weleens heb voorgerekend, namelijk stiekem heel erg optimaal uit qua aansluitingen (dan kan je namelijk één bus een wat ruimere aansluiting naar Arnhem laten bieden, ca. 10 minuten) en de volgende een 5 minuten overstap naar Utrecht (minder kritisch omdat je daarvoor het spoor niet over hoeft)

In die situatie kan je niet veel anders dan de eerst aankomende X80 laten keren op de rit die als eerste vertrekt (aansluitend op de trein uit Utrecht) en heb je amper buffertijd nodig. De laatst aankomende kan dan doorrijden op lijn 87 (dat geeft de kortste stilstand voor de doorgaande bus met een aansluiting in van bus op trein en trein op bus) terwijl er tegelijk een 87 aan zal moeten komen om weer als X80 door te gaan, ook dat past met een redelijk normale halteertijd maar vereist inderdaad wel een extra halte. Immers staan die beide doorgaande bussen er dan tegelijk met de 83 die op 5 keert en ook een lange stop kent.
Bufferen is dan echter vrijwel niet nodig, zelfs niet op momenten dat 87 niet rijdt en de X80 op zichzelf keert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door yordietje »

En de 280 rijdt voortaan door naar Rhenen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Dat was wel het plan uit het vervoerplan ja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
yordietje
Berichten: 371
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 17:01

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door yordietje »

Zal wel nice zijn. Dan kan je voortaan weer op de Dennenlaan opstappen.
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Is de vervoersplan als ergens te lezen dan?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

StefanRijnhoutjes schreef:Is de vervoersplan als ergens te lezen dan?
Ik denk dat hij de reizigers enquête bedoelt
Daniel schreef:Het is nog de vraag natuurlijk of het een pure kwartiersdienst wordt. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het weleens het huidige 10/20 interval kan gaan worden wat er nu is met de tussenritten tot Scherpenzeel. Dat komt, zoals ik in het vervoerplan topic weleens heb voorgerekend, namelijk stiekem heel erg optimaal uit qua aansluitingen (dan kan je namelijk één bus een wat ruimere aansluiting naar Arnhem laten bieden, ca. 10 minuten) en de volgende een 5 minuten overstap naar Utrecht (minder kritisch omdat je daarvoor het spoor niet over hoeft)
Heb je daar een linkje naartoe?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Ik bedoelde dit bericht maar had minder voorgerekend dan ik dacht. Maar het ligt vrij voor de hand: de ritten tot Scherpenzeel zitten 10 minuten voor de ritten naar Rhenen.
Huidige aankomst/vertrek op De Klomp is .08/.38. Schuif je dan dus de hele X80 5 minuten op dan kom je met die rit die nu tot Scherpenzeel rijdt om .33 aan (9 min. overstap naar Arnhem) en met de normale rit om .43 (4 minuten overstap naar Utrecht).
Dat lijkt me voor de spreiding van de reizigers nuttiger dan een echte kwartiersdienst met aankomsten om .08/.23/.38/.53 want dat levert twee bussen op die op dezelfde trein aansluiten en dan neemt iedereen de laatste natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door dennistd »

Ben eens even aan het puzzelen geweest met De Klomp en kwam tot dit ontwerp met 4 haltes en een bufferplaats:

Afbeelding
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door marvinkok »

Lijkt me alleen lastig draaien van buffer naar halte...
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Durashift »

^^^ zou je de halte waar de gelede aan staat niet kunnen bereiken met draaien?

De eerste 2 zal niet lukken zonder steken inderdaad. Verder, vanaf de buffer ff iets achterruit rijden en dan geheel naar rechts rijden creëert ook wel wat ruimte, toch?

De K+R parkeerplaatsen staan voor mij in ieder geval op een goed plek. :wink:

Mooi huisvlijt hoor @dennistd :pos:
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Mooie opzet, maar een paar opmerkingen:
-De haltes staan op een helling, is dat wel handig?
-3 taxistandplaatsen, is dat nodig? Er staan nooit taxi's te buurten. Misschien kan de k+r of de buurtbus halte gebruikt worden? Aan de Veenendaalkant kan een taxi bovendien ook staan.

Misschien zou je in plaats van een bufferhalte en taxistandplaatsen een vijfde halte kunnen plaatsen? Dan krijg je (als het past):
-Amersfoort/Uithof (X80, 80, 680, 683, 298)
-Ede/Ederveen (5, 505)
-Veenendaal West/Overberg (83, 505)
-Veenendaal Oost>Petenbos (87)
-Veenendaal Centrum>Elst>Amerongen>Leersum (50, 680)
Laatst gewijzigd door sirvinniei op ma 22 jul 2019, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door henrivanderweijden »

Als die x80 in die gewenste 10/20 ligging zou gaan rijden dan kan de rit die om .03 en .33 binnenkomt doorrijden naar het Centrum van Veenendaal, dan blijft voor reizigers uit Scherpenzeel en Renswoude deze verbinding tenminste behouden. In Veenendaal kan je dan na de halte Zwaaiplein doorrijden via Verlaat/Valleistraat rechtsaf Centrumring en weer rechtsaf Wolweg. Die ritten van .13 en .43 kunnen dan door als 87.
Terug zou de 87 dan om .16 en .46 door als x80 kunnen rijden en om .26 en .56 de X80 uit Veenendaal Centrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Waarom zou je ritten door willen trekken tot Veenendaal Centrum, die lijn wordt niet voor niks ingekort. En zoals al eerder geschreven: het gaat nou niet bepaald om enorme aantallen reizigers die doorreizen. Het zijn vooral scholieren als het slecht weer is, maar die zijn over het algemeen prima in staat om over te stappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

sirvinniei schreef:Mooie opzet, maar een paar opmerkingen:
-De haltes staan op een helling, is dat wel handig?
-3 taxistandplaatsen, is dat nodig? Er staan nooit taxi's te buurten. Misschien kan de k+r of de buurtbus halte gebruikt worden? Aan de Veenendaalkant kan een taxi bovendien ook staan.

Misschien zou je in plaats van een bufferhalte en taxistandplaatsen een vijfde halte kunnen plaatsen? Dan krijg je (als het past):
-Amersfoort/Uithof (X80, 80, 680, 683, 298)
-Ede/Ederveen (5, 505)
-Veenendaal West/Overberg (83, 505)
-Veenendaal Oost>Petenbos (87)
-Veenendaal Centrum>Elst>Amerongen>Leersum (50)
Mijn variant op Dennistds schets:
Afbeelding
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Durashift »

Ik zou dat K+R vak niet maken op de uitrit van de bussen. Geheid dat er automobilisten zijn die het begrip K+R wat ruim hanteren.. en dat de bussen dus niet het terrein kunnen verlaten..

Verder zou ik die POD plaatsen verplaatsen naar de ruimte tegenover de Taxi plaatsen. Staan ze mooi achter de dienst portocabin en heb je eventueel in de vrijkomende hoek ruimte om een bus te stallen..
:?:
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Hmmm, die K+R kan ook worden vervangen door de kortparkeerhaltes.
Wil je parkeerplaatsen vervangen voor POD plaatsen? Op de parkeerplaatsen achter de portocabin staan gehandicaptenplaatsen en een parkeerplaats voor opladen van elektrische auto's. Is niet echt praktisch.

Ik heb overigens geprobeerd de bussen in excel weer te geven. Laat zien dat je, zeker tussen :12 en :17 echt wel 5 (buffer)haltes nodig hebt.
De 680 richting Rhenen is erg lastig te plaatsen. Het is de vraag hoe noodzakelijk deze zijn, als lijn 280 straks een snellere route biedt voor scholieren uit Rhenen/Veenendaal. Misschien kunnen ritten van 280 aan lijn 10 gekoppeld worden? De reistijd is dan vergelijkbaar.
Spoiler: show
Afbeelding
Laatst gewijzigd door sirvinniei op ma 22 jul 2019, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Alex99
Berichten: 66
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 09:24

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Alex99 »

Leuke / handige ideeën lees ik hierboven. Ik heb zelf nu wel een vraagje.
Daniel schreef:Waarom zou je ritten door willen trekken tot Veenendaal Centrum
Hoe zal bijvoorbeeld een ritje vanuit W'berg naar Rhenen met de bus eruit zien (wat ik incidenteel reis). Nu nog kan je met de (X)80, zonder overstap (iets minder dan 1 uur). Wat ik hierboven had gelezen is dat in de nieuwe (beoogde) situatie de 280 door zou rijden naar Rhenen. Dat zou dus doordeweeks in de spitsuren een verbetering / versnelling betekenen. Maar, hoe zit dat dan bijvoorbeeld in het weekend, als alleen de 80 rijdt. Dan zou je dus én op De Klomp moeten overstappen én op Veenendaal Oost / Veenendaal Centrum? Of zie ik dit verkeerd? :?:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door Daniel »

Er was meen ik het idee dat er ritten van (X)80 door gaan rijden als lijn 87, dan zou je zo alsnog maar één overstap hebben. En doordeweeks overdag kan je ook nog via Doorn met 82 en 50.
Maar al met al is het aantal doorgaande reizigers vrij beperkt op De Klomp, zeker ten opzichte van wat daar uit-/instapt, dus zo raar vindt ik het voorstel voor een knip ook weer niet.

@sirvinnei: Ik vind het bijzonder knap dat jij al de exacte tijdliggingen weet weer te geven, terwijl je de opzet van de dienstregeling van komend jaar nog helemaal niet kent. Sowieso heeft de 680 nu ook vaak al een conflict met een stilstaande bus maar voor die ene bus die door naar Rhenen gaat is dat nou ook zo'n ramp weer niet ('s ochtends zijn de schoolbussen verder doorgaans allemaal al weg voor de knoop van 50/5/83/X80 aankomt).

En je noemt een tijdligging voor de 298, maar in de praktijk gaat die zo'n beetje elke 2 uur op een ander tijdstip.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)

Bericht door sirvinniei »

Het is bedoeld als een globale schets. De exacte tijden zijn inderdaad niet bekend.
Desondanks zullen de tijden niet sterk afwijken:
-X80, 83, 87 en 50 moeten aansluiten op beide treinen (50 heeft daarbuiten soms wat uitlopende aankomst/vertrektijden, weergegeven in het schema. Miscchien wordt dat met de samenwerking u-ov syntus beter)
-5 moet aansluiten op de trein naar utrecht
-Scholierenlijnen en 298 zitten vast aan school/collegetijden (alleen de laatste rit van 298 vanaf Klp is afwijkend)
-In theorie zouden 5 en 83 ontkoppeld van elkaar kunnen worden, maar gezien het vervoersplan van 2019 lijkt dat onwaarschijnlijk.
Blijft alleen 505 over en misschien extra ritten op lijn 680.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten