Deze chauffeur begrijpt iets niet

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Cas »

In Utrecht maak ik het weinig mee (alhoewel bijna al mijn buslijnen op CS beginnen, dus dan krijg je dat), maar toen ik laatst in Maastricht was gebeurde het wel: in de 9 richting centrum en verder was ik op het station de enige instapper die daadwerkelijk daarheen moest, de rest moest allemaal richting Bunde. Er staat toch echt groot 'Waldeckpark via Centrum', maar blijkbaar doet dat geen belletje rinkelen.
請勿靠近車門
umbusko
Donateur
Berichten: 5310
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door umbusko »

Ja, richting Meerssen en Bunde vertrekt inderdaad met de neus de andere kant op dan dat je geografisch zou verwachten, maar het is zo simpel: niet via het centrum, dus van de niet-centrumkant. En het staat er inderdaad ook op. (Alleen ‘s avonds is het onduidelijk, dan staat er een 8-persoonsbusje met alleen een A4’tje “lijn 9”. Maar dan wordt toch alleen naar Bunde gereden en naar Sint-Pieter alleen als belbus.)
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door nvdw »

De tragedie van het verhaal is volgens mij dat juist de ‘dwalers’ de groep reizigers zijn voor wie al die uitgebreide reisinfo is ontwikkeld: via-bestemmingen, lijnkleuren, buskleuren, bestemmingskleuren, perronaanduidingen op haltelocaties met meer dan twee perrons... paarlen voor de zwijnen?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
umbusko
Donateur
Berichten: 5310
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door umbusko »

Dat denk ik niet; ik denk dat al die uitgebreide reisinfo het voor een hoop reizigers juist een stuk duidelijker maakt, maar dat er ook nog reizigers overgebleven zijn voor wie het niet genoeg is. Bedenk wel: hoe meer bussen je laat rijden, hoe onduidelijker het (potentieel) wordt. En tegenwoordig zijn we met meer mensen en rijdt er meer dan vroeger.
Van lijnkleuren word ik bijvoorbeeld heel gelukkig, omdat ik nu van een afstand al kan zien of het mijn bus is of niet die eraan komt. Rijdt er maar één lijn of rijden alle lijnen op een ander tijdstip, dan is dat natuurlijk niet nodig. Voor de trein hetzelfde: in Maastricht stap ik gewoon in de Intercity; in Utrecht moet ik even goed opletten naar welk perron ik moet en welke trein ik in moet stappen.

Anderzijds is het natuurlijk zo dat hoe meer reisinfo je biedt, des te gemakzuchtiger wordt de reiziger en hoe meer je loketten en informatiepunten weghaalt, des te vaker zullen reizigers die er zelf niet uitkomen bij de chauffeur hun vraag komen stellen.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Stefan »

En er zijn ook genoeg passagiers die het maar vragen om het vragen... Op de Kralingse Zoom in Rotterdam is het dagelijkse kost.. Komen ze binnen en gelijk: "Gaat u naar de HES (de hogeschool aldaar)?" En als mijn reactie "Goedemiddag" is, zeggen ze bedankt en lopen ze door. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
umbusko
Donateur
Berichten: 5310
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door umbusko »

Ik moet wel bekennen dat ik bij treinvervangend vervoer altijd even vraag of het de snelbus is of bij meerdere bestemmingen of hij naar mijn bestemming gaat (tenzij het overduidelijk is). Met treinvervangend vervoer weet je het nooit namelijk. :P
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Anne »

Cas schreef:.... Er staat toch echt groot 'Waldeckpark via Centrum', maar blijkbaar doet dat geen belletje rinkelen.
Valt mij wel op dat bij diverse lijnen de via info blijft staan ook al is de bus het station of centrum al voorbij. dan kan ik mij wel verwarring voorstellen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Hainje »

Tevens zijn er ook gewoon een hoop mensen die moeilijk of niet kunnen lezen, staat me iets van bij dat dit toch ook 10% van de bevolking is.

Edit: Laaggeletterden bedoel ik. Kon even niet op de term komen.
Laatst gewijzigd door Hainje op di 16 jul 2019, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Durashift »

Cas schreef: (..) de rest moest allemaal richting Bunde. Er staat toch echt groot 'Waldeckpark via Centrum', maar blijkbaar doet dat geen belletje rinkelen.
Tja, als argeloze reiziger zou ik mij voorstellen dat een bestemming best via het centrum te bereiken is. De 'logica' dat je dus de 'niet centrum' bus moet hebben.. lijkt mij lokale kennis OF goed de borden etc. lezen.

Verder vind ik al die lijnkleuren best prachtig hoor.. maar die digitale schermkleuren zijn, als kleurenblinde, gewoon niet mijn ding. Misschien wordt het duidelijker met gekleurde bussen per lijn dadelijk.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door htm_tram »

Ben zelf ook ooit de verkeerde bus ingestapt. Lijn 45 ipv 43. Het lullige was dat de chauffeur al op zone 5413 had gestempeld ipv 5400 waardoor ik met een rondje door Voorburg en Leidschendam terug naar huis kon reizen. -o-

Maar goed als buschauffeur snap ik inderdaad bepaalde groepen reizigers niet. Jongeren met een smartphone die niet weten hoe de 9292/ns app werkt. Is dat nou zo moeilijk?

Of die onzekere reizigers met een bepaalde vraag waarop je rustig en duidelijk uitlegt waar ze moeten uit/overstappen en ze vervolgens alsnog verkeerd uitstappen omdat ze het ook aan een medereiziger hebben gevraagd en die verkeetde info gaf.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door verfmeer »

Durashift schreef:
Cas schreef: (..) de rest moest allemaal richting Bunde. Er staat toch echt groot 'Waldeckpark via Centrum', maar blijkbaar doet dat geen belletje rinkelen.
Tja, als argeloze reiziger zou ik mij voorstellen dat een bestemming best via het centrum te bereiken is. De 'logica' dat je dus de 'niet centrum' bus moet hebben.. lijkt mij lokale kennis OF goed de borden etc. lezen.
Het helpt ook niet dat (mede vanwege die via-bestemmingen) plaatsnamen op steeds meer plekken van de lijnfilm zijn verdwenen. In Rotterdam heb je een metrolijn tussen "De Akkers" en "De Terp" en dan moet je zelf maar raden in welke plaatsen die haltes liggen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Suus »

Daarom heb je in Rotterdam bij de ingang van elk metrostation een bord met een lijnennetkaart, een metronetkaart en bij de toegangen tot de perrons grote borden met de bestemmingen bereikbaar vanaf dat perron en tenslotte een lichtkrant waarop je kan zien wat de eerstvolgende lijn+bestemming is en het aantal minuten tot vertrek.

En ook in de voertuigen hangen metronetkaarten en bij elke deur lijnstrips zodat je met de informatie op de lichtkrant (volgende station/eindbestemming) en de omroep zelf de route kan volgen en aan jezelf kan bevestigen dat je de juiste kant op gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Daan76 »

Er is ook nog een categorie reizigers die alle info voorhanden heeft en ook prima snapt wat er staat of het zelfs uit het hoofd weet allemaal, maar voor wie de info gewoon niet lekker uitkomt. Dat is het type wat dan aan de chauffeur dingen gaat vragen terwijl ze het antwoord al weten, hopende dat er een ander antwoord komt wat hun wél uitkomt.

Sommige van deze types zijn makkelijk ter herkennen. Gesprek wat ik afgelopen week had met een oudere slecht ter been zijnde mevrouw met zo'n boodschappenkarretje, te Den Haag Leyenburg:

- Ik wil naar Ter Heijde toe, kan ik dan met bus 35 mee?
* Dan kunt u beter met lijn 31 mee gaan, die stopt daar redelijk dicht in de buurt.
- Ja, en dan moet ik uitstappen bij die rotonde bij de Taets van Amerongenstraat toch?
* Ja, inderdaad! U bent er bekend?
- Ja zeker, maar de 31 komt pas over 20 minuten (wegens vakantiedienstregeling is de frequentie op de 31 lager)
* Okay, u kunt met de 35 mee maar dan moet u wel een heel stuk lopen met uw boodschappen.
- Ja, dan moet ik uitstappen bij de Burg. Kampschoërstraat .. ja, ik weet het. Nou, dan wacht ik maar op de 31.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Hainje »

Zo vermoeiend :')
🍉
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Milco »

Of wat ik laatst had in lijn M2 in Almere. Deze lijn rijdt naar Stripheldenbuurt, maar van maan- t/m zaterdag overdag rijdt de helft van het aantal ritten tot Almere Oostvaarders. U raadt ‘m al denk ik: ik hoorde iemand mopperen dat ie altijd bij Oostvaarders uit de bus wordt geknikkerd omdat die daar “ineens” eindigt, waarna hij altijd op de volgende bus moet wachten om naar Stripheldenbuurt te reizen. Toen ik meehelpend vroeg waarom er dan bij de instaphalte niet gewoon op de volgende bus wordt gewacht, was het antwoord: “Ja, maar dan moet ik zo lang wachten!” :')
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door huibf »

avl schreef:
Cas schreef:.... Er staat toch echt groot 'Waldeckpark via Centrum', maar blijkbaar doet dat geen belletje rinkelen.
Valt mij wel op dat bij diverse lijnen de via info blijft staan ook al is de bus het station of centrum al voorbij. dan kan ik mij wel verwarring voorstellen.
Hebben daar alle vervoeders last van? Hermes iig wel.
Nog knulliger is:

Valkenswaard via Valkenswaard
Of
Eersel via Eersel.
JothamvW
Berichten: 1225
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door JothamvW »

Ik heb een keer in een bus van Breng met als bestemming Dieren via Dieren gezeten.

Laatste bus van de dag, bestemming Dieren Cederlaan via Station Dieren.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Milco »

Dat is heel bekend bij Connexxion inderdaad: Zeewolde via Zeewolde is er ook zo eentje. Maar goed, al staat de bestemming wel correct vermeld dan nog stappen mensen in de verkeerde bus...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Durashift »

verfmeer schreef: (..)

Het helpt ook niet dat (mede vanwege die via-bestemmingen) plaatsnamen op steeds meer plekken van de lijnfilm zijn verdwenen. In Rotterdam heb je een metrolijn tussen "De Akkers" en "De Terp" en dan moet je zelf maar raden in welke plaatsen die haltes liggen.
Precies. Vroeger had je al die fancy hulpmiddelen niet en kon je gewoon de metro naar Spijkenisse nemen. Gewoon duidelijk.
Daan76 schreef:(..)ja, ik weet het. Nou, dan wacht ik maar op de 31.(..)
Tja, heb je toch weer bijgedragen aan een sociaal praatje met een oudere. :pos: :)

Sommige mensen hebben nou eenmaal ook bevestiging nodig van datgene wat ze (veelal) al weten. Psychisch is dat.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door regenmaker »

Ik heb ook vaak genoeg gehad dat een chauffeur de reiziger verkeerde informatie gaf.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door ZO6176 »

In het ruhrgebied geven ze ook de wijknamen aan als eindbestemming in combinatie met een verkorting van de plaatsnaam. Zo iets kunnen ze in Rotterdam natuurlijk ook doen. Dan krijg je bijvoorbeeld CA De Terp. Lijkt mij duidelijker.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door Suus »

Waarom moeten reizigers per sé weten dat De Terp in Capelle aan den IJssel ligt en waarom moet dat met afkortingen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door nvdw »

De afkortingen die ze in Duitsland gebruiken zijn daar standaard omdat diezelfde afkorting ook overal voor wordt gebruikt, bijvoorbeeld voor wegwijzers en kentekenplaten (DO voor Dortmund, DU voor Duisburg).

Ik ben zelf een warm voorstander van het KISS-principe (Keep It Simple, Stupid) en geef de voorkeur aan lijnnummer + eindbestemming. Al dat via-gedoe maakt de boel alleen maar slechter leesbaar, de vaste reiziger vindt zijn bus toch wel en de incidentele reiziger snapt (of leest) het toch niet. Of raaskal ik nu?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door ZO6176 »

Suus schreef:Waarom moeten reizigers per sé weten dat De Terp in Capelle aan den IJssel ligt en waarom moet dat met afkortingen?
Voordeel met afkortingen is dat je een groter lettertype kunt houden. Ikzelf vind het systeem in Duitsland wel handig.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10534
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Deze chauffeur begrijpt iets niet

Bericht door trolly »

nvdw schreef:Of raaskal ik nu?
Nee.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten