Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door Ruben »

Zodra er reizigersgroei is wordt men daar arrogant dat het zo goed gaat. Hoe die mensen zelf naar het hoofdkantoor reizen weet ik niet, maar dagelijks kan veel bij het GVB beter.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door Daniel »

"Metro ontspoord door fout wissel"

` Het metro-ongeluk van maandag bij het
Amsterdamse Centraal Station is
veroorzaakt doordat een wissel werd
omgezet terwijl de metro eroverheen
reed.Dat zeggen GVB-medewerkers.

Het wissel ging om nadat de metro er
met het voorste draaistel overheen was
gereden.Daardoor ging het voorste deel
rechtdoor en het achterste linksaf.
Daarop volgde de ontsporing.

Volgens de GVB-medewerkers is in de
geautomatiseerde wisselaansturing een
zeldzame systeemfout opgetreden en is
het systeem inmiddels aangepast.De GVB-
leiding heeft zelf nog geen conclusie
naar buiten gebracht.

Bron: NOS Teletekst
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door Geert »

Hoe weet men zo zeker dat de systeemfout aangepast is, als die zo zeldzaam is? Is dat wel goed getest? Of was er iets mis met de detectie van die metro's?
Ik wacht met spanning op het rapport van IVW...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door Ruben »

Wat een systeemfout als dat de mogelijkheid biedt een bezet wissel te bedienen!! :shock:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door STF »

Dat kan ik op mijn modeltreinbaan ook doen ;)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door Daantje »

Is er bij het GVB nooit zo'n rampoefening in de metro geweest? Ik weet dat er in Rotterdam een aantal jaren terug een grootscheepse rampoefening geweest is op metrostation Stadhuis. Lijkt mij dat bij zo'n oefening essentiele dingen zoals het afwezig zijn van een schakelaar voor de hoofdstroom dan toch wel aan het licht komen.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door JeePee »

Volgens mij zijn er wel een aantal oefeningen geweest. Misschien had men uit 'veiligheid' de stroom er al afgehaald?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door STF »

Paar jaar terug was er nog een oefening in de Amsterdamse metrotunnel.

Nou ja, de schakelaar is er opzich wel, alleen hij zit niet op een handige plek. Namelijk ergens in een kast in de tunnel, en niet bij de verkeersleiding. Dus monteurs moeten er eerst bijkomen om de schakelaar om te gooien.
Maar van de zomer wordt dat dus veranderd.

Toch stond met zeven minuten de 3e rail spanningsloos, alleen het aarden van de rail duurde wat langer ofzo.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

'Openbaar vervoer op instorten'

Bericht door Geert »

'Openbaar vervoer op instorten'
BAS SOETENHORST

AMSTERDAM - Er dreigt 'een catastrofale ineenstorting' van het openbaar vervoer in Amsterdam. Het is volstrekt onduidelijk of het gemeentevervoerbedrijf GVB in staat is tot het benodigde onderhoud van metro en tram.

Dit schrijven de consultants van bureau Booz Allen Hamilton in een alarmerend rapport. Dat is gemaakt in opdracht van de Stadsregio, een organisatie van de gemeente Amsterdam en omliggende gemeenten. 'Er is een zeer reëel risico dat de langetermijnconditie van het railnetwerk in Amsterdam sterk achteruitgaat,' schrijven de consultants.
Deze week waarschuwde reizigersvereniging Rover daar ook voor, na het ontsporen van een metrostel bij het CS.

Volgens het rapport bestaat geen enkel inzicht in het beheer van de bedrijfsmiddelen, zoals de stand van zaken rond het onderhoud. 'Het GVB was niet in staat aan te tonen dat het in staat is op lange termijn het railnetwerk behoorlijk te beheren.'

Bij het GVB lopen wel mensen rond die de situatie rond de bedrijfsmiddelen bij het bedrijf 'in hun hoofd' hebben, maar dit is niet geboekstaafd. De continuïteit van het openbaar vervoer loopt 'ernstig gevaar' als deze sleutelfiguren het GVB verlaten.

De zorgen worden gevoed door het tekortschietende contract van de gemeente met het vervoerbedrijf, dat duidelijke bepalingen mist over onderhoud op lange termijn. Het GVB wordt niet gestimuleerd zich druk te maken over de toestand van rails en metrostellen na 2011, het jaar waarin het huidige contract afloopt.

Het staat niet vast dat het GVB ook daarna actief blijft als aanbieder van openbaarvervoersdiensten. Het rapport spreekt dan ook van 'een onaanvaardbare situatie'. Een ander manco is dat de gemeente inzicht mist in de noodzaak van nieuw materieel, doordat het GVB de daartoe benodigde informatie niet levert.

De auteurs waarschuwen dat het verband volledig zoek dreigt te raken tussen toekomstige infrastructurele ontwikkelingen en de situatie nu. De aanleg van de Noord/Zuidlijn is vergevorderd, terwijl onduidelijk is welk bedrijf daar zal rijden. 'Dit kan leiden tot het leveren van infrastructuur die niet kan worden gebruikt door de operateur.'

Bron: Het Parool

'We zijn wél in staat tot goed onderhoud'
Van een verslaggever

GVB-directeur Gertjan Kroon zegt dat zijn bedrijf wel in staat is tot goed onderhoud. Hij ontkent dat er een risico is.
Ook stelt hij dat de gemeente in 2005 heeft vastgesteld dat het beheer juist sterk was verbeterd.

Volgens Kroon is het GVB geheel verantwoordelijk voor de veiligheid. Booz Allen Hamilton waarschuwde dat onduidelijk is wie verantwoordelijk is voor de veiligheid in het Amsterdamse openbaar vervoer. Deze week laaide de discussie daarover op, omdat het een uur duurde voordat de passagiers in het ontspoorde metrostel konden worden bevrijd. In documenten wordt de ene keer de gemeente verantwoordelijk gehouden en de andere keer de Stadsregio.

Wethouder Tjeerd Herrema wil nog niet reageren op het rapport. Aanvankelijk zou dat volgende week worden besproken in de raad, maar volgens de woordvoerster van Herrema is het van de agenda af en volgen mogelijk aanpassingen van de tekst.

Bron: Het Parool
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door webguy »

Overigens vind ik dat derde rail gezeur toch een beetje onzin als ik de foto bekijk: doordat het stel zo schuin lag, had iedereen makkelijk uit de voorste deur van het voorste stel (nou ja, niet iedereen, alleen het voorste stel, bakovergangen kennen ze natuurlijk niet ;) ) kunnen stappen en naar het perron kunnen lopen...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Metro ontspoord bij Amsterdam Centraal Station

Bericht door STF »

Dan was er alleen nog geen "noodperron", die zijn later pas gebracht, om voor de deur te zetten, zodat het uitstappen zonder springen mogelijk is.

Ik las overigens, dat de metro tussen de twee sporen, een 10.000 volt kabel doormidden had "gezaagd" met de wielen. Dat was ongeveer de plek waar de mensen moesten lopen :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten