Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Voor zover ik weet geldt het op alle trajecten waar je met de OV-chipkaart naartoe kunt reizen, zoals dus Eijsden en Aachen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Korte vragen

Bericht door Wannes »

CX1000 schreef:Weet iemand of de eerste klas upgrades van de treinpakkers ook geldig zijn op de Arriva trein naar Aachen Hbf en de NMBS trein van Maastricht naar Eijsden?
Ik ben met zo'n upgrade naar Aachen Hbf gereisd en ik heb er geen problemen mee gekregen. Sterker nog, de duitse conducteur zei dat het eerste klas was en ik zei dat ik een eerste klas kaartje had. Daarna werd iedereen in de eerste klas coupé gecontroleerd behalve ik :mrgreen:
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Wat was ook alweer het ding met losse SGM-II stellen laten rijden, iets met de remmen?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ja, SGM-II heeft geen magneetremmen. Die passen alleen op loopdraaistellen, maar die zitten bij SGM alleen onder de tussenbak.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Ik weet niet veel over remmen, dus wat is daar het nadeel van? Af en toe zie ik namelijk wel en los tweetje rijden.
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Losse tweetjes SGM mogen tijdens de herfst- en wintermaanden niet alleen rijden vanwege de gladheid. Magneetremmen zijn een aanzienlijke verbetering tijdens een (nood-)remming ten opzichte van de 'normale' remmen. Het is dus vanuit veiligheid dat die stellen dan niet solo mogen rijden. De rest van het jaar wel.

En geloof me dat het een verbetering is (sowieso op al het materieel), want SGM remt van zichzelf heel erg beroerd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Het is trouwens pas sinds enkele jaren zo dat SGM-II niet meer zonder drietjes mag rijden in de gladde maanden, er zijn een paar keer treinen door de buffers gegleden in Leiden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Was de Leonidas in Den Haag niet ook met een SGM?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

SGM heeft een spoor aan vernieling achtergelaten in de gehele randstad. Minstens een paar keer in het spoorwegmuseum, inderdaad de bonbonzaak van Den Haag Centraal, de botsingen in Leiden, op Amsterdam Zuid volgens mij ook minstens twee keer op het keerspoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

En die rotzooi is nog steeds toegelaten? :o
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Inderdaad! :o
Maar daar hoor je de Hooge Heeren van de Veiligheidsjihad dan weer niet over!!!1¡!one! :evil:
🍉
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Z2N schreef:Het is trouwens pas sinds enkele jaren zo dat SGM-II niet meer zonder drietjes mag rijden in de gladde maanden, er zijn een paar keer treinen door de buffers gegleden in Leiden.
SGM-III heeft pas sinds 2013 magneetremmen en gezien de leeftijd van SGM-II heeft men besloten die geen magneetremmen meer te geven. Sindsdien mag SGM-II niet meer solo in de herfst- en wintermaanden; de drietjes hebben immers magneetremmen. Daar hebben de glijpartijen in Leiden uiteraard aan meegeholpen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Overigens is alleen de proto-serie SGM-0 (de eerste 15 stellen) werkelijk ouder dan de SGM-IIItjes. Zowel de rest van de tweetjes als het eerste deel van de drietjes komen uit de bestelling SGM-1 uit 1978 waarvan echter de drietjes een middenbak uit 1983 hebben. Alleen de laatste serie drietjes (15 stuks) heeft geheel bouwjaar 1983.

En voor magneetremmen op de tweetjes was het probleem dus juist niet persé de leeftijd, maar vooral dat er een speciale oplossing voor gevonden moest worden om ze op motordraaistellen te kunnen plaatsen (bij de drietjes zitten ze op de loopdraaistellen van de tussenbak).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

De tweetjes zijn wel weer later gemoderniseerd dan de drietjes.wasrsoor ze nu juist 'nieuwer' zijn geworden. En in theorie langer mee kunnen dan de drietjes.
Hainje schreef:Inderdaad! :o
Maar daar hoor je de Hooge Heeren van de Veiligheidsjihad dan weer niet over!!!1¡!one! :evil:
Die hoor je zeker wel over dit soort zaken, maar toegelaten = toegelaten. Daar kunnen ze niet ineens wat aan veranderen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Aking schreef:En die rotzooi is nog steeds toegelaten? :o
Maar de ramen kunnen open!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

#fensterauf *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

marvinkok schreef:lokquote
Hee, toevallig op de RB61 onderweg vandaag? Ik vraag me af waarom de omroep altijd zo zachtjes staat in die trein. Als de trein wat harder rijdt of er is een beetje geroezemoes is er al niks meer van te verstaan.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Heel toevallig vandaag niet, rest van de week weer :')

De ene keer staat de omroep zacht, de andere keer weer hard, dat heb ik ook al gemerkt en gemeld. Geen idee precies hoe dat zit, maar zou me niks verbazen als het ook een Stadler dingetje is. De zwenzwoka Flirts hebben juist de onhebbelijkheid dat ze in sommige compartimenten wel en andere niet omroepen...
Ben bang dat het gezien de materieel krapte bij eurobahn momenteel ook niet de allerhoogste prioriteit heeft... :X
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Duidelijk verhaal :pos:
Volgende vraag, nu ik je toch aan de digitale lijn heb: tijdens de stop van 21:48 in Rheine zag ik op de TBP bij de Folgezüge '22:48 Hengelo'. Die trein zie ik echter nergens in dienstregelingen vermeld, ook volgens het foldertje in de trein zou deze rit maar tot Bentheim gaan. Wat is dit voor mysterieuze wel-of-niet laatste rit? Voor zover ik weet en uit planners haal is die van 21:48, dus 22:26 in Hengelo de laatste..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Dat zal een foutje dan zijn, de laatste in Hengelo is idd rond 2230 en die erna tot Bad Bentheim.
Er gaat wel meer fout op de Duitse tbp 's, de 20350 wordt in Rheine als RB51 aangekondigd :')
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Komend weekend zijn er werkzaamheden bij Amersfoort waardoor de IC naar Berlijn omrijdt via Zwolle. De dienstregeling van diverse treinen is aangepast om zo de IC voorrang te geven. Een ding snap ik alleen niet: de IC náár Berlijn heeft iedere twee uur :52 als aankomsttijd in Zwolle, maar de Sprinter vanuit Lelystad die daar :54 arriveert heeft zijn eigen dienstregeling, dus zonder aanpassingen of ruimere stops elders om de IC voorbij te laten. Nu kan het wel zo zijn dat de IC voorbijraast in Lelystad als de Sprinter daar vier minuten blijft staan, maar hoe kan het verschil in Zwolle dan slechts twee minuten zijn, afgezien van het feit dat de IC uiteraard moet wachten tot Zwolle vrij is na de knoop. Staat deze dan letterlijk precies voor Zwolle een tijd voor rood waardoor daar de Sprinter er strak achteraan rijdt bij binnenkomst in Zwolle?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Met een inhaling van de [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] in Dronten en een wat uitgebogen pad van de IC Berlijn (om na de knoop door Zwolle te komen) lijkt me die 2 minuten opvolging nog niet eens zo raar.
Maar in het verleden hoefden er toch geen andere treinen aangepast te worden om de IC Berlijn om te leiden?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

In noordelijke richting vertrekt de [serie=Sprinter|2019|(Lelystad Centrum -) Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Hoofddorp4300[/serie] eens in de twee uur enkele minuten later uit Weesp, net als de daaropvolgende [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] die wat later in Almere Centrum aankomt. Richting Amsterdam vertrekt de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] vier minuten later uit Lelystad, de [serie=Sprinter|2019|(Lelystad Centrum -) Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Hoofddorp4300[/serie] daardoor een minuut later uit Almere Oostvaarders en vertrekt de [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal14600[/serie] die voor die [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] rijdt vier minuten later uit Almere Centrum.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ja ik geloofde wel dat er aanpassingen waren hoor. Kon me alleen niet herinneren dat die in het verleden nodig waren voor deze omleidingsroute.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Rijdt er morgen iets van DDM1 of DD-AR rond?
PSA: Links gaan, rechts staan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten