De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Maar dat is dan een punt voor volgende keer. Beetje bij beetje wordt het verbeterd .
jossevb
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: De mini aanbesteding

Bericht door jossevb »

ZO6176 schreef:
regenmaker schreef:Ik heb de volgende biedingen binnengekregen:

Sterrenburcht: Bleubuzz, DAB, DriveGreen, JVB, NWZO, PHS Bus, Sjenglines, Travelink
Kanalendijk: Bleubuzz, DAB, DriveGreen, NWZO, Sjenglines, TraveLink

Ik heb nog niet alle biedingen op geldigheid kunnen checken, dat gaat ook nog wel even duren. Maar check even of je eigen bieding toevallig ontbreekt.
JVB? Waar staat dat voor?
Josse's vervoers bedrijf heeft na lang stilzwijgend beraad ook maar eens een bieding gedaan (A) *bus*
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ODRAIL »

Zelf had ik ook bijna meegedaan. Maar ik ging het net niet redden helaas :? :wink: .
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Hoe zit het met reizigers naar bijzondere locaties? Gaat dat allemaal in één richting, per richting, in totaal, en verdelen die zich ook op dezelfde manier over snelle/trage reismogelijkheden?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Het valt me ineens op dat Klaverbladel ook op de previewkaart staat van de concessie stadsdienst klokbekerstad. Tevens viel het mij op dat de halte Algemene Zorgverzekering lijkt te missen op het uni-terrein.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Die laatstgenoemde mag je dan dus niet bedienen ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Daniel schreef:Die laatstgenoemde mag je dan dus niet bedienen ;)
Ik heb het hier over de preview van klokbekerstad, niet de kaart van zilverduinen, en dat zou een beetje raar zijn, kijk maar eens waar die halte ligt. (A)
Ik blub in het Drecht.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Moet bij de verspreiding van reizigers over snelle/trage reismogelijkheden rekening worden gehouden met wachttijd? Als je dan bijv elk uur om .00 een lijn hebt van 10 minuten en elk uur om .20 en .40 een lijn van 20 minuten dan heb je 10+60/2=40 en 20+40/2=40 en verspreiden de reizigers zich gelijk, maar dan wordt dus de reistijd van de traagste buslijn aangenomen plus wachttijd maakt 20+20/2=30.

Wat me nog volledig onduidelijk is: stel ik heb de plaatsen A, B, C, D. Er zijn reizigers die van A naar D willen, van A naar B, A naar C, B naar C, C naar D. Ik heb een lijn A-B-C en een al dan niet gekoppelde lijn C-D.
Stel ik bied genoeg capaciteit op de lijn A-B-C om de reizigers tussen de plaatsen A, B en C onderling te vervoeren, maar net niet genoeg capaciteit om ook de reizigers die van A naar D willen te vervoeren (die dus eerst van A naar C reizen en daar overstappen/verder reizen naar D). Krijg ik dan enkel nul punten voor de verbinding A-D, of krijg ik nul punten voor ALLE verbindingen via de lijn A-B-C?
Yanaike schreef: pestquote
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

bys1 schreef:Moet bij de verspreiding van reizigers over snelle/trage reismogelijkheden rekening worden gehouden met wachttijd?
Ja, want de reizigers nemen in principe de verbinding met de snelste totale reistijd. En de reistijd is eerder in de documenten gedefinieerd als de som van heel wat tijden, waaronder ook de wachttijd :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ODRAIL »

Is die som een algemene som of is dit per concessie verschillend?
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Yanaike schreef:
bys1 schreef:TraveLink vindt het jammer dat er na de start van de aanbesteding geen vragen meer mogen worden gesteld. Zolang de documenten niet definitief zijn ben je niet bezig met een dienstregeling, en juist tijdens het maken van een dienstregeling stuit je op vragen/onduidelijkheden. Kan daar wat aan gedaan worden?
Je mag altijd proberen om nog vragen te stellen, zeker als dingen nog onduidelijk zijn. Maar documenten worden na maandag niet meer aangepast en als het stellen van een vraag / antwoord op een vraag oneerlijk kan zijn t.o.v. andere vervoerders of als iets al vaker is uitgelegd of gewoon in het document staat, dan zal de vraag niet meer worden beantwoord.
Erg jammer dat je dit zegt en vervolgens geen enkele vraag beantwoordt. Er zijn inmiddels aardig wat vragen gesteld en niet elke vraag gaat over iets wat al ergens beantwoord is of enig voordeel kan opleveren voor een vervoerder.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

bys1 schreef:Erg jammer dat je dit zegt en vervolgens geen enkele vraag beantwoordt. Er zijn inmiddels aardig wat vragen gesteld en niet elke vraag gaat over iets wat al ergens beantwoord is of enig voordeel kan opleveren voor een vervoerder.
Ik ben een weekje op vakantie (dat moet toch ook kunnen...), daardoor kan ik nu even geen vragen beantwoorden.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ah, mijn excuses. Moet uiteraard kunnen want ik ben ook weg ;)

Maar ik hoop dat je begrijpt dat het voor mij wat raar lijkt als ik jou wel online zie maar geen antwoorden krijg :D
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

regenmaker schreef: Vind je het leuk om de dienstregeling van Heelwoud aan te passen aan de nieuwe rijtijden? En eventueel een nieuw spitslijntje naar Oker Dorp/betere ontsluiting van het industriegebied toe te voegen voor het nieuwe busboekje van augustus?
Ik heb een nieuwe dienstregeling gemaakt met het meerwerk richting Oker Dorp. Een spitslijn paste niet bij de filosofie van DriveGreen, dus het is een volledige lijn geworden. Kosten voor de provincie: 40,5 DRU per week.
Door de betere afstelling van verkeerslichten en andere doorstroommaatregelen van de gemeente Heelwoud zijn de rijtijden voor de bus een stuk korter geworden *bus* . DriveGreen zet deze besparing in om 7 dagen per week een avonddienstregeling te bieden op alle lijnen (met uitzondering van lijn 6). De bedieningstijd wordt hiermee uitgebreid tot ongeveer 22:00 richting alle wijken. Ondanks de uitbreidingen is de inzet van materieel hetzelfde en zijn er altijd minimaal 2 reservebussen beschikbaar.

Voor de reizigers van Heelwoud een overzicht van de wijzigingen per 4 augustus:

Lijn 1 en 2
De sneldienstroute van lijn 2 vervalt, voortaan rijden alle ritten via Winkelcentrum Koninklijke Buurt.
Frequentie: ma-vr overdag 3x per uur, avond 2x per uur / za overdag 2x per uur, avond 1x per uur / zo overdag en avond 1x per uur

Lijn 3 en 4
Geen aanpassingen in de routes
Frequentie: ma-vr overdag 2x per uur, avond 2x per uur / za overdag 2x per uur, avond 1x per uur / zo overdag en avond 1x per uur

Lijn 5
In de avonduren en het weekend rijdt lijn 5 na halte Grachthoutstraat via Bijenkorf naar halte Houtweg.
De bus keert via de straten en vertrekt daarna via dezelfde route terug.
Frequentie: ma-vr overdag 3x per uur, avond 2x per uur / za overdag 2x per uur, avond 1x per uur / zo overdag en avond 1x per uur

Lijn 6
De route van lijn 6 op het industrieterrein wordt uitgebreid: vanaf Busstation rijdt lijn 6 via halte 2, 3 en 4 naar halte 1.
Frequentie: ma-vr spits 1x per 40 minuten

Lijn 7 NIEUW
Lijn 7 verbindt Oker Dorp met Heelwoud, daarnaast biedt lijn 7 ook een nieuwe verbinding tussen het Ziekenhuis, Klein Heelwoud en Zuidwijk (op werkdagen overdag). Lijn 7 start op het Ziekenhuis en rijdt rechtstreeks naar Klein Heelwoud, vervolgens via de halte Diedenstraat en Wkc Zuidwijk naar Oker Dorp. In de avonduren en het weekend rijdt lijn 7 alleen tussen Wkc Zuidwijk en Oker Dorp. Lijn 7 sluit bij het Ziekenhuis aan op lijn 1/2 en bij Wkc Zuidwijk op lijn 3/4.
Frequentie: ma-vr overdag en avond 1x per uur, za overdag en avond 1x per uur, zo overdag en avond 1x per uur

De nieuwe dienstregeling is hier te vinden.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Nog een vraag:
Stel ik heb twee lijnen.
Lijn 1 rijdt van plek A naar zone B waarbij de maatgevende halte niet wordt bediend; lijn 1 rijdt op het traject A-B één keer per uur met eens per 90 minuten een extra rit. De reistijd van plek A naar een halte in zone B plus natransport naar de maatgevende halte is in totaal tien minuten.
Lijn 2 rijdt van plek A naar de maatgevende halte van zone B en rijdt één keer per uur waarbij de ritten precies op het andere halfuur rijden tov de ritten van de uursdienst van lijn 1. De totale reistijd is tien minuten.

In dit geval heb je reismogelijkheid 1 met reistijd + langste wachttijd is 10+60/2=40 en mogelijkheid 2 met 10+60/2=40.

Dan neem ik aan dat de reizigers zich gelijk over de ritten verspreiden. Als ik capaciteit 50 per bus heb met 120 reizigers per uur, krijg ik dus 45 reizigers per bus (per drie uur 6+2=8 bussen (2 + "2/3* bus per uur) en 360 reizigers die zich gelijk spreiden over alle (reguliere en extra) bussen maakt 360/8=45 reizigers per bus).
Mag dat?


Ander voorbeeld. Stel dat lijn 1 elk halfuur rijdt en lijn 2 elke 90 minuten. Anders gezegd, alle ritten van lijn 2 rijden de route van lijn 1 en alle extra ritten van lijn 1 rijden de route van lijn 2. In essentie rijden er dus evenveel ritten maar de routes zijn anders verdeeld.

Nu heb je reismogelijkheid 1 met totale reistijd 10+30/2=25 minuten en mogelijkheid 2 met 10+90/2=55 minuten.
Hoe spreiden de reizigers zich dan?
De "totale reistijd" is voor lijn 2 een halfuur langer, maar eigenlijk zijn het gewoon extra ritten van lijn 1 met een iets andere route. Toch zouden de bussen op lijn 2 in theorie leeg zijn.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Het valt mij op dat er (nog steeds) veel reacties binnenkomen over met name de dienstregelingsscore. Bij het bedenken van de dienstregelingsscore, heb ik de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- De dienstregelingsscore is een score die aan zou moeten geven hoe efficiënt een vervoerders dienstregeling in elkaar zit.
- Ik wilde de dienstregelingsscore niet afhankelijk maken van een bepaalde lijn, zoals bijv. bij de concessies Sterrenburcht en Kanalendijk, waar je alleen punten krijgt bij de dienstregelingsscore voor een bepaalde frequentie op een vooraf bepaalde lijn.
- Ik wilde ook een reistijd component in de dienstregelingsscore verwerken want anders zou een lange 20x/uur rijdende slingerlijn de hoogste score opleveren, terwijl dat helemaal niet de reizigers zo efficient mogelijk van A naar B brengt.
Dit was wat mij betreft de meest eenvoudige en makkelijkst uit te leggen manier voor de dienstregelingsscore. Ik vind het jammer dat dat niet zo op de vervoerders is overgekomen en de dienstregelingsscore juist zo veel vragen oproept. Graag hoor ik jullie suggesties hoe deze component van het spel kan worden verbeterd, niet meer voor deze aanbesteding, maar de feedback wordt mogelijk wel meegenomen in toekomstige aanbestedingen.

Overigens hoef je de dienstregelingsscore natuurlijk niet per se uit te rekenen! Je kunt ook gewoon mee doen zonder de hele berekening uit te voeren, waarschijnlijk scoor je dan ongemerkt toch nog een hele hoop punten op dit onderdeel.

En dan hierbij antwoord op de nog openstaande vragen:
Falcon schreef:- Nog een vraag, de buffertijd mag nu niet meer gedurende een rit plaatsvinden?
Nee, alleen dus nog aan het eind van een rit.
DrechtBlub schreef:Praktisch vraagje waar ik niet omheen kom
Ik kom nu toch op een vraag terug die ik al eerder had gesteld die niet duidelijk is, word met "aan het eind van de rit" alleen héén bedoeld of mag je ook héén én terug rijden voordat je buffertijd inrekent zoals meestal in het echt gebeurd? Zo niet, hoe los ik dit op met ringlijnen of lijnen die in een lus eindigen?
Goede vraag... hier had ik nog niet eerder aan gedacht en ik kan de regel op dit moment niet aanpassen. Er moet in ieder geval ergens keertijd zijn. Het eerlijkst is als je dat toch ergens doet op de eindlus. Wat mij betreft mag het ook op de manier van Daniel: dat je de keertijd uitstelt tot het eind van de terugrit. Zo lang je maar geen hele lange aan elkaar geknoopte lijnen gaat maken om de keertijd tot in de daluren uit te stellen.
PHS schreef:Ik ben benieuwd. Ik vind zelf Zilverduinen wel érg groot, met 2,4x zoveel DRU's als Sterrenburcht en Kanalendijk samen. Dat kost echt veel tijd om goed uit te werken, voor mij persoonlijk te veel tijd. Ik hoop dat er ook nog kleinere concessies zullen worden aangeboden, want ik ga mij waarschijnlijk niet inschrijven op Zilverduinen en ook niet op Klokbekerstad.
Je zou ook nog kunnen overwegen om een joint-venture op te starten. Geef in dit topic aan dat je tijd hebt om een paar lijnen uit te werken en misschien dat iemand anders dan de andere lijnen kan uitwerken.
bys1 schreef:Hoe zit het met reizigers naar bijzondere locaties? Gaat dat allemaal in één richting, per richting, in totaal, en verdelen die zich ook op dezelfde manier over snelle/trage reismogelijkheden?
Twee richtingen. De reizigers naar de bijzondere locaties komen niet bovenop de reizigers die in de tabellen met reizigersaantallen staan en tellen dus ook niet apart mee in de dienstregelingsscore. Stel bijv. er moeten 40 mensen naar Urft en 30 mensen naar het Oorlogsmuseum dan voldoet het voor Urft om met een bus met 45 zitplaatsen door Urft te rijden (en iig halte Oorlogsmuseum) aan te doen. Heb ik je vraag zo voldoende beantwoord?
bys1 schreef:Moet bij de verspreiding van reizigers over snelle/trage reismogelijkheden rekening worden gehouden met wachttijd? Als je dan bijv elk uur om .00 een lijn hebt van 10 minuten en elk uur om .20 en .40 een lijn van 20 minuten dan heb je 10+60/2=40 en 20+40/2=40 en verspreiden de reizigers zich gelijk, maar dan wordt dus de reistijd van de traagste buslijn aangenomen plus wachttijd maakt 20+20/2=30.
Ja, je moet ook rekening houden met wachttijd. Jouw berekening klopt helemaal, mits de ritten die om .20 en .40 vertrekken dezelfde route rijden. Als dat niet het geval is heb je eigenlijk 3 aparte buslijnen: een van 10 minuten met een wachttijd van 30 minuten, een van 20 minuten met een wachttijd van 30 minuten en nog een van 20 minuten met een wachttijd van 30 minuten. Dan kiezen dus alle reizigers voor de buslijn van 10 minuten.
bys1 schreef:Wat me nog volledig onduidelijk is: stel ik heb de plaatsen A, B, C, D. Er zijn reizigers die van A naar D willen, van A naar B, A naar C, B naar C, C naar D. Ik heb een lijn A-B-C en een al dan niet gekoppelde lijn C-D.
Stel ik bied genoeg capaciteit op de lijn A-B-C om de reizigers tussen de plaatsen A, B en C onderling te vervoeren, maar net niet genoeg capaciteit om ook de reizigers die van A naar D willen te vervoeren (die dus eerst van A naar C reizen en daar overstappen/verder reizen naar D). Krijg ik dan enkel nul punten voor de verbinding A-D, of krijg ik nul punten voor ALLE verbindingen via de lijn A-B-C?
Yanaike schreef: pestquote
In dit geval stappen op A alle reizigers in naar B, C en D. Dus tussen A en B biedt je niet genoeg capaciteit. En dus krijg je voor de relaties A-B, A-C en A-D 0 punten. Als er meer reizigers zijn die van A-B naar B-C moeten, kan het wel zijn dat je nog punten voor B-C krijgt, omdat er op dat moment in de bus wellicht weer voldoende ruimte is voor deze extra reizigers.
KM46 schreef:Is die som een algemene som of is dit per concessie verschillend?
Regenmaker is verantwoordelijk voor de volgende concessie: concessie Klokbekerstad. Het spel wordt nog continu verbeterd. Het kan dus zijn dat bepaalde spelregels in de volgende concessie weer anders zijn.
bys1 schreef:Stel ik heb twee lijnen.
Lijn 1 rijdt van plek A naar zone B waarbij de maatgevende halte niet wordt bediend; lijn 1 rijdt op het traject A-B één keer per uur met eens per 90 minuten een extra rit. De reistijd van plek A naar een halte in zone B plus natransport naar de maatgevende halte is in totaal tien minuten.
Lijn 2 rijdt van plek A naar de maatgevende halte van zone B en rijdt één keer per uur waarbij de ritten precies op het andere halfuur rijden tov de ritten van de uursdienst van lijn 1. De totale reistijd is tien minuten.

In dit geval heb je reismogelijkheid 1 met reistijd + langste wachttijd is 10+60/2=40 en mogelijkheid 2 met 10+60/2=40.Dan neem ik aan dat de reizigers zich gelijk over de ritten verspreiden. Als ik capaciteit 50 per bus heb met 120 reizigers per uur, krijg ik dus 45 reizigers per bus (per drie uur 6+2=8 bussen (2 + "2/3* bus per uur) en 360 reizigers die zich gelijk spreiden over alle (reguliere en extra) bussen maakt 360/8=45 reizigers per bus).
Mag dat?
Ja, dat mag helemaal, mits de versterkingsritten op lijn 1 tussen A en B (de dichtstbij de maatgevende halte gelegen halte) dezelfde route rijden, want anders krijg je eigenlijk weer drie verschillende lijnen.
bys1 schreef:Ander voorbeeld. Stel dat lijn 1 elk halfuur rijdt en lijn 2 elke 90 minuten. Anders gezegd, alle ritten van lijn 2 rijden de route van lijn 1 en alle extra ritten van lijn 1 rijden de route van lijn 2. In essentie rijden er dus evenveel ritten maar de routes zijn anders verdeeld.

Nu heb je reismogelijkheid 1 met totale reistijd 10+30/2=25 minuten en mogelijkheid 2 met 10+90/2=55 minuten.
Hoe spreiden de reizigers zich dan?
De "totale reistijd" is voor lijn 2 een halfuur langer, maar eigenlijk zijn het gewoon extra ritten van lijn 1 met een iets andere route. Toch zouden de bussen op lijn 2 in theorie leeg zijn.
Als de routes tussen twee zones exact gelijk zijn, dan kun je de ritten op lijn 1 en lijn 2 gewoon als één lijn zien. Een deel van de reizigers kiest dus ook voor lijn 2.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Yanaike schreef:Graag hoor ik jullie suggesties hoe deze component van het spel kan worden verbeterd, niet meer voor deze aanbesteding, maar de feedback wordt mogelijk wel meegenomen in toekomstige aanbestedingen.
Wat ik zelf merk is dat niet persé de dienstregelingsscore een probleem is, maar de koppeling van de component "totale reistijd" uit de dienstregelingsscore aan welke verbinding reizigers kiezen.
Hoewel de gedachte erachter op zich logisch is (het kiezen voor de snelste verbinding) heeft dit ook wat rare bij-effecten. Zo merk ik zelf dat je bijvoorbeeld bij Arken-Dennelo maar beter geen snelle treinaansluiting uit Klokbekerstad kunt bieden in de daluren, want dan is het resultaat een heel matige bezetting in je verplichte busverbindingen (en omdat die voorgeschreven frequenties hebben kun je ze ook niet minder vaak laten rijden om dat op te vangen).
Dat is natuurlijk wat krom, want het totaalproduct zou beter worden als je die snelle aansluiting wel kunt bieden en de bus minder vaak zou laten rijden.
Overigens hoef je de dienstregelingsscore natuurlijk niet per se uit te rekenen! Je kunt ook gewoon mee doen zonder de hele berekening uit te voeren, waarschijnlijk scoor je dan ongemerkt toch nog een hele hoop punten op dit onderdeel.
De score zelf niet nee, maar de reistijdcomponent blijkt in deze concessie wel een hele essentiële te zijn. Vooral omdat de bezetting van je bussen daar vanaf hangt en als direct gevolg ook de frequenties die je moet gaan bieden.

Overigens, waar ik zelf nog tegenaan liep: tellen lege ritten gedurende de dienstregeling (dus niet van de stalling naar het beginpunt) ook mee voor je MAT-ritscore? Zoja, dan heeft dat door de reizigersaantallen ook wel wat rare bij-effecten (zoals rijden met lege bussen wat meer punten oplevert dan dezelfde rit als MAT-rit inleggen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Ik weet niet of ik het zo mag zeggen maar ben aan het klooien. Ben best tevreden omtrent wat nu af is maar de gehele scoreberekening is abracadabra. Ik zie wel.

Is er al een tipje van de sluier omtrent sterrrenburcht en kanalendijk?
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Dat kan nog even duren.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Bijzondere locaties is me nog steeds niet duidelijk. Bij oorlogsmuseum bijvoorbeeld: is het in totaal 50/uur in twee richtingen, of 50 reizigers per richting?
En mag ik bijvoorbeeld in één richting 1x/uur rijden en in de andere richting minder vaak?

Als ik 2x/uur een bus B-C heb en elk halfuur bussen A-B waarbij op het ene halfuur twee bussen ofwel tegelijkertijd ofwel vlak achter elkaar vertrekken en exact dezelfde route rijden. Bij B is altijd een goede aansluiting. Hoe verspreiden de reizigers zich? A-B zijn drie bussen per uur die allemaal aansluiten op twee bussen per uur op B-C. In theorie zijn er dus drie reismogelijkheden voor A-B, maar voor B-C twee en als de twee bussen A-B precies tegelijk vertrekken zijn er in de praktijk twee reismogelijkheden in totaal op A-B.
Dus al heb ik 100 reizigers, krijg ik dan op de verdeling 50+25+25 > 50+50 of 33+33+33 > 33+66?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Geachte vervoerders,

De voorlopige uitslag voor de concessie Sterrenburcht is bekend. Let op, dit is nog niet de definitieve uitslag! Ik zal alle dienstregelingen nog een keer nalopen op eventuele fouten, daarna zal ik ook de gehele score opbouw openbaar maken inclusief alle biedingen. Mocht je dan nog fouten in de beoordeling zien bij je eigen of bij andere biedingen dan kan je dat via PB laten weten. Daarna wordt de definitieve uitslag gepubliceerd. Helaas was de bieding van JVB ongeldig.
Spoiler: show
De voorlopige uitslag
Het provinciebestuur van Klokbekerstad
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
TLP
Berichten: 1561
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: De mini aanbesteding

Bericht door TLP »

Opvallend om te zien dat de voorlopig winnende vervoerder een meer dan twee keer zo hoge materieelscore heeft dan wie dan ook, en daarmee in combinatie met de hoogste DRU-score en een hoge infrastructuurscore een straatlengte afstand neemt van de rest. Dit terwijl zijn dienstregelingscore één van de laagste is. Ik ken het beoordelingsmodel niet uit mijn hoofd, maar zal nog onderzoeken of ik daar een verklaring voor kan vinden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ik zat daar zelf ook al even over na te denken, maar ik heb hier wel een verklaring hiervoor. De voorlopig winnende vervoer heeft 20 (goedkope) bussen besteld (andere vervoerders zo rond de 12 duurdere bussen), hierdoor zijn er veel meer reserve bussen doordeweeks wat de score enorm omhoog trekt (zeker met de x5 factor). Ook omdat de comfort- en materieelkostenscore hier niet tegenop kunnen qua weging. Ongeveer de helft van het wagenpark staat doordeweeks stil, dit is zeker niet de bedoeling van de materieelscore...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ik heb inderdaad het resterende budget volledig opgevuld met reservebussen, maar dat had ik bij de concessie Heelwoud ook al gedaan. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat meer mensen dat zouden doen en het verbaast me best wel dat ik de enige ben.
In de concessie Zilverduinen is deze manier van punten scoren er overigens toch uit gehaald, daar is gewoon de eis dat je altijd een bepaald percentage reserve moet hebben.

Dat ik een van de laagste dienstregelingsscore heb ben ik het overigens niet mee eens en daarover heb ik ook bezwaar aangetekend, aangezien ik op elke verbinding met de maximale frequenties rijd en dan ook nog heel wat punten zou moeten hebben voor aansluitingen. Dit kan dan nog meegenomen worden in de definitieve beoordelingen.
Dat ik de maximale DRU-score heb klopt overigens gewoon; ik heb 399,98... DRU/week
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Falcon
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Falcon »

Persbericht Sjenglines:

De directie van Sjenglines heeft kennis genomen van de voorlopige uitslag van de concessie in Sterrenburcht. Naar de mening van de directie hebben er enkele onjuiste tellingen plaatsgevonden binnen de provincie Klokbekerstad. De aanbesteding wordt momenteel op de voet gevolgd en indien noodzakelijk zal er (al dan niet via de rechter) bezwaar aangetekend worden tegen het besluit om de concessie aan te besteden aan Travellink. Het laatste woord is nog niet uitgesproken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten