OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

Weet iemand wat de doorlooptijd is van de CXX klantenservice? Heb nog geen reactie op mijn incheckavontuur (zie eerder in dit topic, de appartuur die bij de vorige halte stond).

Verder naar ik aanneem een foutje in het kaartje dat op www.ov-chipkaart.nl staat, inplaats van de Valleilijn is de aftakking naar Rhenen groen. Lijkt me dat dat andersom moet. Verder kan men ook op Zevenaar-Arnhem met de OVC reizen volgens het kaartje, terwijl Syntus echt nog niet klaar is. OVer Zutphen-Apeldoorn twijfel ik, iemand die het weet?

Afbeelding
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Tof, Zuidbroek - Veendam :lol: Lekker op de bok bij een Class 66 met dozentrein. MET OV-chipkaart, dat mag :pos:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Individuele reizen chipkaart niet doorgerekend

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:De provincie Gelderland heeft niet berekend of individuele reizigers na de invoering van de ov-chipkaart duurder uit zijn. Volgens projectleider Hetty Gerritsen zijn zulke berekeningen geen goede grondslag voor de hoogte van het kilometertarief van de chipkaart. Het ministerie van Verkeer laat de invoer van de ov-chipkaart over aan de regio's en de NS. Centrale regie is er niet. Dat heeft volgens Gerritsen ongunstige gevolgen.
Wat? :shock:
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

Waar val je over? over het eerste gedeelte van het citaat, of over het tweede gedeelte dat centrale regie ontbreekt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

Het kaartje klopt niet. Bij Connexxion/Maxx Zwolle kon er in oktober al gereisd worden met de OV-Chipkaart.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Reiziger Delft »

Bovendien geeft het kaartje ook niet goed aan dat je bij NS, Veolia, Arriva en HTM nog niet met een abonnement kan reizen. (Bijvoorbeeld op een Studenten OV tijdens de periodes dat je 40% korting krijgt).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Freek schreef:Waar val je over? over het eerste gedeelte van het citaat, of over het tweede gedeelte dat centrale regie ontbreekt.
Dat men niet berekend heeft of individuele reizigers duurder uit zouden zijn. En dat men dat kennelijk opzettelijk niet gedaan heeft "omdat het berekenen van de prijs geen goede grondslag is voor het berekenen van het tarief" :?:

Terwijl 1 van de eisen bij invoering volgens mij was dat het huidige tariefsysteem 1:1 overgenomen zou worden. Die eis is dus klakkeloos en opzettelijk in de sloot gemikt. :shock:

En dat het ontbreken van centrale regie "ongunstige gevolgen" heeft lijkt me wel HEEL zacht uitgedrukt. Ik heb nog steeds de indruk dat het gewoon één grote puinzooi wordt wanneer iedereen overal met de OVC moet gaan betalen. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen dan.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Rem op dubbel opstaptarief ov-kaart

Bericht door Chauf21 »

Rem op dubbel opstaptarief ov-kaart
Geplaatst op: woensdag 25 november 2009 10:41
Laatst bijgewerkt: woensdag 25 november 2009 10:42


De Tweede Kamer wil af van het dubbele opstaptarief bij de chipkaart voor het openbaar vervoer. Als iemand van de ene naar de andere vervoerder overstapt moet hij het starttarief twee keer betalen. De Kamer wil daarvan af.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart
Ik weet niet wie de Kamer heeft voorgelicht, maar het verhaal zoals het op de site van de NOS staat, klopt niet:
1) Het dubbele opstaptarief is alleen wanneer met overstapt van of op de NS, de overige vervoerders zijn overeengekomen dat het opstaptarief niet dubbel wordt berekend.
2) Studenten met een OV-jaarkaart hoeven helemaal niet twee verschillende passen voor Rotterdam als Amsterdam te hebben. Alleen bij tijdelijke kaarten kan een vervoerderspecifiek gebied worden geactiveerd. Maar als het goed is, heeft straks iedere student een OV-Chipkaart en speelt dit alleen nog bij een ieder die een abonnementskaart is verloren of vergeten.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

Fles schreef:
Dat men niet berekend heeft of individuele reizigers duurder uit zouden zijn. En dat men dat kennelijk opzettelijk niet gedaan heeft "omdat het berekenen van de prijs geen goede grondslag is voor het berekenen van het tarief" :?:

Terwijl 1 van de eisen bij invoering volgens mij was dat het huidige tariefsysteem 1:1 overgenomen zou worden. Die eis is dus klakkeloos en opzettelijk in de sloot gemikt. :shock:
De eis is dat er kostenneutraal wordt ingevoerd. Dat betekent dus dat op de gehele reizigerspopulatie (in deze casus dus bus en regionale treinreizigers in Gelderland) door de OV-C niet meer betaald. Een reiziger kan dus meer gaan betalen, terwijl een ander minder gaat betalen. Per saldo is de ovc dan kostenneutraal. Kortom, een dergelijke berekening is niet nodig. Daarin moet ik alle vervoersautoriteiten gelijk geven. Het is immers ook ondoenelijk om van elke halte naar elke andere halte in het vervoersgebied een kostenplaatje te geven.

De adder onder het gras is natuurlijk dat als er 1 reiziger is die 1 euro meer betaald, er 100 kunnen zijn die 1 cent minder betalen. Dat dit gigantisch scheef is, behoeft geen uitleg volgens mij.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Ik geloof ook heus niet echt dat dat streven van kostenneutraal gehaald wordt hoor :lol: Het wordt gewoon voor iedereen lastiger en duurder, en vergeet je privacy ook maar, en voor de vervoerders wordt het makkelijker om onderling de kosten te verdelen. Dan gieten we er nog een sausje overheen met "kostenneutraal" en "zwartrijden onmogelijk" erin en hoppatee, iedereen blij :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Het is natuurlijk opvallend te noemen dat de Stadsregio Rotterdam en Amsterdam een tarief hebben vastgesteld dat onder het gemiddelde van 12 cent per kilometer zit, ik denk dat in ieder geval die regio's wel proberen aan de kostenneutrale voorwaarden te voldoen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Huizinga wil oplossing voor OV-chipkaart

Bericht door Chauf21 »

Huizinga wil oplossing voor OV-chipkaart
Geplaatst op: donderdag 26 november 2009 10:01
Laatst bijgewerkt: donderdag 26 november 2009 10:03


Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) eist een oplossing voor de jongste problemen rond de ov-chipkaart. Treinreizigers mogen niet twee keer het opstaptarief betalen, liet zij woensdag weten.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ov-chipkaart begin 2010 in Noord-Nederland

Bericht door Daniel »

Ov-chipkaart begin 2010 in Noord-Nederland
Geplaatst op: donderdag 26 november 2009 23:07
Laatst bijgewerkt: donderdag 26 november 2009 23:07


GRONINGEN - De ov-chipkaart wordt begin 2010 ingevoerd in Noord-Nederland. Dat is de verwachting van vervoersmaatschappij Arriva. Op dit moment worden apparatuur en software getest.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Dossier Arriva | Meer nieuws over OV-Chipkaart
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door reisthijs »

Freek schreef:De eis is dat er kostenneutraal wordt ingevoerd.
Het opstaptarief met de chipkaart is 25 ct duurder geworden ten opzichte van de strippenkaart (75 cent in plaats van één strip die een kleine 50 cent waard is, een prijsverhoging dus van 50%). En weet je hoeveel ik met de chipkaart duurder uit ben op mijn busritjes van huis naar het station: precies 25 cent! Dat klinkt niet erg kostenneutraal.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ennes »

Hier is een rit ongeveer dezelfde prijs, kan kiezen uit 2 opstaphaltes die qua loopafstand hetzelfde zijn.

Met 15 strippenkaart is een rit € 2.45 onafhankelijk welke opstap halte.
Met 45 strippenkaart is een rit € 2.40 onafhankelijk welke opstap halte.

met de OV-Chipkaart € 2,41 of € 2,51 afhankelijk welke opstap halte.


Mijn ouders daarintegen reizen met strippenkaart naar het station 1 zone 2x € 0,49 = € 0,98
met een OV-Chipkaart betalen ze voor diezelfde rit € 1,88 dat is dus € 0.90 meer!!!
De terugreis kost met een OV-Chipkaart € 1,27 dat is nog steeds € 0,30 meer
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

1,88 - 0,75 = 1,13. Daar het kilometertarief nergens hoger is dan 12,7 cent moet die bus of enorm omrijden of er gaat iets fout met de computer. Als ze ouder zijn dan 65 dan betalen ze zich helemaal scheel: 1,63 aan kilometers :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ennes »

Bee schreef:1,88 - 0,75 = 1,13. Daar het kilometertarief nergens hoger is dan 12,7 cent moet die bus of enorm omrijden of er gaat iets fout met de computer. Als ze ouder zijn dan 65 dan betalen ze zich helemaal scheel: 1,63 aan kilometers :?
Prettig hè een ringlijn ;)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

reisthijs schreef:
Freek schreef:De eis is dat er kostenneutraal wordt ingevoerd.
Het opstaptarief met de chipkaart is 25 ct duurder geworden ten opzichte van de strippenkaart (75 cent in plaats van één strip die een kleine 50 cent waard is, een prijsverhoging dus van 50%). En weet je hoeveel ik met de chipkaart duurder uit ben op mijn busritjes van huis naar het station: precies 25 cent! Dat klinkt niet erg kostenneutraal.
Nee, jouw precieze rit tussen huis en station is niet kostenneutraal. Maar dat was ook niet de eis, de eis was namelijk dat voor de gehele reizigerspopulatie de ov-chipkaart kostenneutraal wordt ingevoerd. Sommige mensen zijn dan duurder uit (zeker als je bus omrijdt), anderen zijn juist weer voordeliger uit. Dat is tenminste het idee.

Ik heb geluk, zowel thuis als bij mijn werk moet ik altijd een halte na de zonegrens zijn (dus de chipkaart is dan voordeliger). Reis ik echter naar Vianen (waar ik zo nu en dan moet zijn voor mijn werk) dan betaal ik per enkele reis ruim een euro meer vanaf Utrecht Centraal, en het precieze bedrag is ook nog eens afhankelijk van de lijn die ik neem, ongeacht het feit dat je bij dezelfde haltes in- en uitstapt - de langzame bus die een omweg neemt is echter duurder.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

OV Utrecht veel duurder door chipkaart

Bericht door Wubbo »

OV Utrecht veel duurder door chipkaart
Geplaatst op: zondag 29 november 2009 13:06
Laatst bijgewerkt: zondag 29 november 2009 13:08


Het openbaar vervoer in de gemeente Utrecht is met de OV-chipkaart 19 procent duurder dan met de strippenkaart. Dat constateert de SP Utrecht in een vrijdag gepubliceerd rapport. De partij wil dat de gemeente haar invloed binnen het Bestuur Regio Utrecht gebruikt om de kosten van het openbaar vervoer met de chipkaart terug te dringen.
Lees verder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Morgen openen GVB en NS gezamelijk OV-chipsluizen op Amsterdam Amstel, Amsterdam Bijlmer ArenA, Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk. Reizigers lopen aan de ene kant via een poortje een speciale gang in, en aan de andere kant komen ze ingecheckt voor het andere vervoersmiddel er weer uit, alsdus Metro Amsterdam. Ik heb er nog helemaal niets van gezien, dus het maandag stickerdag team zal nog wel op andere stations dan Bijlmer zijn bezig geweest :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door reisthijs »

Een speciale gang op Amsterdam Amstel? Geen idee waar dat zou moeten komen, en het lijkt me nog een beetje vroeg. Ja, morgen wordt het 'op saldo reizen' voor voordeelurenkaarten ingevoerd, maar zou daar nou ineens zo massaal gebruik van gemaakt gaan worden? Ik verwacht dat het niet echt storm zal lopen.
Geert schreef:Maar dat was ook niet de eis, de eis was namelijk dat voor de gehele reizigerspopulatie de ov-chipkaart kostenneutraal wordt ingevoerd. Sommige mensen zijn dan duurder uit (zeker als je bus omrijdt), anderen zijn juist weer voordeliger uit. Dat is tenminste het idee.
Uit het onderzoek van de SP blijkt dus dat er van dat idee weinig terecht gekomen is. Een kleine groep is iets voordeliger uit (maar nooit heel veel), een veel grotere groep is duurder uit. Die verdeling is te scheef om neutraal uit te komen.

Was het instaptarief lager geweest dan werd het al anders.
De korte ritjes bevoorbeeld worden ook niet echt veel goedkoper, want een ritje van 1 km kost dus 75ct + 0,11 = 86ct. Dat is iets goedkoper dan twee strippen maar het verschil is toch klein. Inderdaad kan je geluk hebben als je net voorbij een zonegrens moet zijn, maar dat is toch maar een klein gedeelte van de reizen. Veel ritten in de stad blijven nu juist net binnen één zone of gaan een eind voorbij de zonegrens.

Dat bepaalde reizen duurder uitvallen is natuurlijk niet te voorkomen als je overgaat op een heel nieuw tariefsysteem, maar met zo'n grote verhoging van het opstaptarief kan je de overstap niet als 'kostenneutraal' verkopen. Dit noem ik gewoon misbruik maken de omschakeling naar het nieuwe systeem om meteen een prijsverhoging door te voeren.

Dit terwijl dé manier om zo'n kaart snel in te voeren natuurlijk was geweest, door deze voordeliger te maken dan het oude systeem. De kaart biedt nu gewoon nauwelijks voordelen boven de strippenkaart, wat vooral opvalt zijn de nadelen: reizen met de OV-chipkaart is meestal duurder en omslachtiger (de extra handeling van het uitchecken die je als je het een keer vergeet ook nog eens geld kost). Het was vele beter geweest als de mensen het kenden als een voordeliger en handiger alternatief voor de strippenkaart.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

reisthijs schreef:
Geert schreef:Maar dat was ook niet de eis, de eis was namelijk dat voor de gehele reizigerspopulatie de ov-chipkaart kostenneutraal wordt ingevoerd. Sommige mensen zijn dan duurder uit (zeker als je bus omrijdt), anderen zijn juist weer voordeliger uit. Dat is tenminste het idee.
Uit het onderzoek van de SP blijkt dus dat er van dat idee weinig terecht gekomen is. Een kleine groep is iets voordeliger uit (maar nooit heel veel), een veel grotere groep is duurder uit. Die verdeling is te scheef om neutraal uit te komen.
(...)
Tja, ik beweer ook niet dat de tarieven nu ook echt kostenneutraal zijn. Alleen al het feit dat het kilometerbedrag per regio verschillend is geeft al aan dat het nooit kostenneutraal kan zijn, of zijn de kilometers van - pak 'm beet - provincie Zuid-Holland - langer dan die van de stad Rotterdam?
Overigens lijkt het me ook lastig om op een goede manier te meten of de kaart uiteindelijk kostenneutraal wordt ingevoerd. Je kunt wel een steekproef doen (zoals de SP heeft gedaan), maar je kunt je altijd afvragen hoe representatief die is (de groep proefpersonen bestond nu uit raadsleden meen ik). Eigenlijk zou je (een goede representatie) van alle halte -> halte-reizen moeten hebben, maar ik vrees dat die er niet is op dit moment. Alleen zo kun je een goede vergelijking maken.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Overigens lijkt het me ook lastig om op een goede manier te meten of de kaart uiteindelijk kostenneutraal wordt ingevoerd. Je kunt wel een steekproef doen (zoals de SP heeft gedaan), maar je kunt je altijd afvragen hoe representatief die is (de groep proefpersonen bestond nu uit raadsleden meen ik). Eigenlijk zou je (een goede representatie) van alle halte -> halte-reizen moeten hebben, maar ik vrees dat die er niet is op dit moment. Alleen zo kun je een goede vergelijking maken.
Je kan zo'n vergelijking - denk ik - nooit maken: er was/is namelijk niet bekend tussen welke specifieke haltes men reist. Natuurlijk kan een schatting worden gemaakt van de verwachtte reizigersstromen, maar alle halte->halte data is niet voorhanden.
Het gedoe met zonegrenzen zal voor zowel voor- als tegenstanders een argument zijn om tegen zo'n vergelijking in te brengen. Want iemand die net voorbij een zonegrens woont kan besluiten om naar de zonegrenshalte (in plaats van de dichtsbijzijnde halte) te lopen, terwijl diegene met de OV-chipkaart wel dichtbij opstapt. Hetzelfde geldt met slingerende busroutes: men kan wellicht besluiten de snellere (maar verder te lopen) buslijn te nemen, i.p.v. dichtsbijzijnde (maar langzamere en met de OVC ook duurdere) buslijn. Oftewel, de OV-chipkaart zal óók veranderingen in reisgedrag bewerkstelligen. Een goede vergelijking kan dus nooit gemaakt worden. Daarmee samenhangend zal dus ook het begrip 'kostenneutraal' gekleurd zijn. Een kostenneutrale invoering vereist namelijk dat het verplaatsingsgedrag (rondom de vergelijkingsmomenten) hetzelfde is of blijft en dát is niet zo.

(waarmee ik geen afbreuk wil doen aan de gevoelens dat het reizen met de OV-chipkaart duurder is, het is alleen heel lastig te bewijzen dan wel te ontkrachten)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Daarnaast betekent dat wanneer het OV duurder wordt voor de gebruiker, de belastingbetaler automatisch minder geld kwijt is aan het openbaar vervoer. Netto maakt het dus weinig uit :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:Daarnaast betekent dat wanneer het OV duurder wordt voor de gebruiker, de belastingbetaler automatisch minder geld kwijt is aan het openbaar vervoer. Netto maakt het dus weinig uit :idea:
Het is dan wel de vraag of het gerechtvaardigd is om een kleinere groep mensen (onevenredig) meer te laten betalen voor het maatschappelijk nut dat het OV voor eenieder biedt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten