De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
ZO6176
Donateur
Berichten: 6039
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Toch ziet het er raar uit.
Ik heb de laagste DRU-score maar de ena-hoogste dienstregelingscore. Het een hangt aan de ander vast. Maar heb ook de hoogste infrastructuurscore. Toch in de middenmoot. Had op iets hoger gehoopt.

Misschien een onderhoudsscore toevoegen. Wanneer je veel te veel bussen hebt dan zijn de onderhoudskosten ook hoger
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

bys1 schreef:Ik heb inderdaad het resterende budget volledig opgevuld met reservebussen, maar dat had ik bij de concessie Heelwoud ook al gedaan. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat meer mensen dat zouden doen en het verbaast me best wel dat ik de enige ben.
Je bent niet de enige, ik heb zelf ook nog een aardig deel van het resterende budget opgevuld met reservematerieel (hoewel niet volledig, maar alsnog staan in mijn bod 6 van de 13 bussen stil in de daluren doordeweeks)
Dat ik een van de laagste dienstregelingsscore heb ben ik het overigens niet mee eens en daarover heb ik ook bezwaar aangetekend, aangezien ik op elke verbinding met de maximale frequenties rijd en dan ook nog heel wat punten zou moeten hebben voor aansluitingen. Dit kan dan nog meegenomen worden in de definitieve beoordelingen.
Dat ik de maximale DRU-score heb klopt overigens gewoon; ik heb 399,98... DRU/week
Jij hebt toch niet de laagste dienstregelingsscore? Die heb ik al namelijk :wink: Wat bij nader inzien ook wel voor de hand ligt omdat ik weliswaar veel aansluitingen biedt, maar de geboden aansluitingen soms vrij ruim zijn.

@ZO6176: Ook BleuBuzz vindt het wel opvallend dat er op sommige punten gigantische verschillen tussen vervoerders ontstaan, terwijl elders iedereen ongeveer hetzelfde scoort (met vooral TraveLink als rare uitschieter)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6039
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Persbericht NWZO:

De directie van NWZO heeft kennis genomen van de voorlopige uitslag van de concessie Sterrenburcht. Het bedrijf is onaangenaam verrast dat de provincie een bedrijf dat kiest voor oncomfortabele bussen die voornamelijk stil staan de concessie wil gunnen. Terwijl er meerdere biedingen binnen zijn gekomen die veel meer comfort en meer dienstregeling voor hetzelfde geld krijgt. De provincie besteedt liever haar geld in stilstaande bussen aldus een woordvoerder van de directie.
We zijn zeer benieuwd naar de details van de uitslag. Indien nodig maken we zeker bezwaar. Het kan toch niet zo zijn dat de reiziger de dupe is omdat een bedrijf een maas in de eisen van de aanbesteding heeft gevonden en zo er gemakkelijk van af denkt te komen.
Laatst gewijzigd door ZO6176 op vr 26 jul 2019, 06:55, 1 keer totaal gewijzigd.
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Persbericht DAB:

DAB betreurd het falen van de OV-authoriteit in het opstellen van eisen en punten die daadwerkelijk de reizigers op één zetten en in plaats daarvan exorbitant hoge scores geeft voor bussen die eigenlijk alleen maar stil staan en voor passagiers niks toevoegen. Een goed netwerk voor de reiziger is DAB's eerste prioriteit en, volgens onze mening zou dat bij de OV-authoriteit ook zo moeten zijn.

DAB overweegt bezwaar te maken indien dit binnen de mogelijkheden valt en hoopt dat de OV-Authoriteit in de toekomst beter op let met het opstellen van de eisen zo dat dit niet nogmaals mogelijk is.
Ik blub in het Drecht.
PHS

Re: De mini aanbesteding

Bericht door PHS »

Persbericht PHS_bus:

De directeur van PHS_bus is teleurgesteld dat de Provincie Klokbekerstad voornemens is om de concessie Sterrenburcht aan TraveLink te gunnen. Vermoed wordt dat er fouten zijn gemaakt bij de beoordeling van biedingen. Hierover is een brief verzonden naar de provincie. Daarnaast sluit de directeur van PHS_bus zich aan bij het standpunt van de concurrenten DAB, NWZO en Sjenglines over de beoordeling van de bieding van TraveLink.
Daniel schreef:@ZO6176: Ook BleuBuzz vindt het wel opvallend dat er op sommige punten gigantische verschillen tussen vervoerders ontstaan, terwijl elders iedereen ongeveer hetzelfde scoort (met vooral TraveLink als rare uitschieter)
Ook al verschillen de scores absoluut weinig, er zitten toch duidelijke verschillen tussen de biedingen. Je moet niet vergeten dat iedereen een soort 'basisscore' behaalt door het voldoen aan de concessie-eisen en het inzetten van de beschikbare middelen. Relatief zijn de verschillen behoorlijk groot, ik ben ook benieuwd naar de uitwerkingen van iedereen.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Reactie TraveLink:

TraveLink heeft kennis genomen van de berichten van haar concurrenten en wil hier graag op reageren.
TraveLink is van plan voor de concessie Sterrenburcht zeven comfortabele bussen aan te schaffen om het merendeel van de ritten te gaan rijden. Het gaat hierbij om één bus van het type Iveco Crossway LEL 10 en zes bussen van het type Solaris Urbino 10,5. Naast het rijcomfort dat deze bussen van zichzelf bieden, gaat TraveLink zich inzetten om extra comfortabele stoelen in deze bussen in te bouwen. TraveLink garandeert iedere reiziger een zitplaats, ook in de spits.
In de spits wordt verder één omloop gereden met een VDL Citea LLE-99. Deze bus is helaas minder comfortabel, maar wordt dan ook enkel ingezet in de spits en op minder druk bezette lijnen. Het gaat hierbij om de lijnen 33 (Sterrenburcht - Houtkade) en 34 (Sterrenwachtersbuurt). Ook voor deze bus gaat TraveLink zich inzetten om extra comfortabele stoelen te realiseren. Naast deze acht bussen worden tien VDL Citea's LLE-99 aangeschaft die enkel worden ingezet als reservebussen.
Verder worden twee 8-persoonsbusjes aangeschaft van het type Tribus Civitas 10. Deze bussen zijn lagevloers en dus toegankelijk voor mensen die minder goed ter been zijn. Deze mensen zullen vermoedelijk ook het meest gebruik maken van deze busjes, die enkel worden ingezet op lijn 35 (Sterrenburcht Busstation - Centrum Zuid ma-za overdag) en lijn 34 (zo/av).

TraveLink heeft gekozen voor iets goedkopere bussen omdat op deze manier meer reservebussen geboden kunnen worden, iets waar de provincie Klokbekerstad veel waarde aan hecht. TraveLink wil graag garanderen dat alle ritten te allen tijde kunnen worden gereden.
Desondanks is TraveLink ervan overtuigd dat comfort erg belangrijk is voor de reizigers en er zijn voor de meeste ritten dus comfortabele bussen aangeschaft, die weliswaar niet allemaal van Iveco zijn, maar volgens TraveLink desondanks erg comfortabel en van dergelijke kwaliteit.
Indien de provincie het wenselijk acht, is TraveLink bereid met de provincie te overleggen over de aanschaf van comfortabelere bussen. Dit zal hooguit drie reservebussen kosten. TraveLink wil desondanks benadrukken dat de gemiddelde comfortscore van de ingezette bussen erg hoog ligt.

Verder heeft TraveLink bezwaar ingediend over de behaalde dienstregelingsscore. Kijkend naar de frequenties en aansluitingen die TraveLink biedt, zou deze veel hoger moeten liggen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Persbericht BleuBuzz:

De directie van BleuBuzz heeft met ontzetting kennisgenomen van de lage beoordeling van het bod op de concessie Sterrenburcht en het voornemen van de Provincie Klokbeker om de concessie te gunnen aan een vervoerder die het meerendeel van zijn bussen slechts heeft aangeschaft om stil te blijven staan.
BleuBuzz vermoed dat er in de beoordelingssystematiek diverse punten gevoelig zijn voor misbruik door vervoerders, waardoor zij veel punten kunnen scoren voor weinig kwaliteit. Wij zijn er van overtuigd een meer dan uitstekend bod op de concessie Sterrenburcht te hebben gedaan, waarbij veel aandacht is besteed aan snelle verbindingen met de introductie van het KlokbekerNet alsmede het bieden van veel aansluitingen op zowel de trein, TranSevia als de eigen lijnen. Wij verzoeken de provincie dan ook om een herbeoordeling van de biedingen waarbij vervoerders die oneigenlijk gebruik maken van de beoordelingssystematiek worden uitgesloten.

Afhankelijk van de details van de andere biedingen overwegen wij zeer sterk om bezwaar te gaan indienen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Persbericht Gemeente Sterrenburcht:

De gemeente Sterrenburcht is op zijn zachtst gezegd niet blij met de gang van zaken omtrent de aanbesteding. Ze eisen dat de provincie Klokbekerstad nog een keer grondig gaat bekijken en de vervoerder met de beste dienstregeling kiest in plaats van de vervoerder met de meeste stilstaande bussen.

Persbericht Provincie Klokbekerstad:

De provincie ziet zich genoodzaakt om het beoordelingsmodel voor het materieel aan te passen. De reserve bus score wordt uit de beoordeling gehaald om oneerlijke praktijken te voorkomen. Verder wordt de beoordeling nog een keer grondig tegen het licht gehouden na klachten van vervoerders.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

TraveLink heeft kennis genomen van de berichten van de provincie Klokbekerstad en betreurt het dat het nodig is om de beoordelingsmodellen aan te passen, maar is blij dat dit leidt tot het kiezen van de vervoerder met de beste dienstregeling, al is TraveLink ervan overtuigd hierop erg hoog te hebben gescoord. TraveLink gaat met het weghalen van de scores voor reservebussen ander materieel bestellen dat het meest comfortabel is voor de reiziger.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
ZO6176
Donateur
Berichten: 6039
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

De provincie zou een minimum en maximum kunnen toekennen aan de hoeveelheid reserve bussen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Dat zal het provinciebestuur zeker meenemen voor de volgende aanbesteding. Men hoopt hier op het kantoor de biedingen volgende week geëvalueerd te hebben. Misschien lukt het morgenavond nog. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Wubbo »

Dat kan niet. Provincie-ambtenaren werken niet in het weekend.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Owja, dat is waar ook. Ik heb vrij vandaag. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Persbericht provincie Klokbekerstad:

TraveLink voldoet het beste aan onze eisen en heeft daarom de concessie Sterrenburcht binnengesleept! De vervoerder zal vanaf 8 augustus 2019 de busdiensten in de regio overnemen van TranSevia en zal dit doen voor een periode van 8 jaar. Klik Wanneer iemand bezwaar wil aantekenen dan kan dat via PB.

Tip: De definitieve score heeft een extra tabblad met de uitwerking. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

De biedingen zien er weer zeer divers uit, komt de gedetailleerde berekening van de scores ook beschikbaar voor de bedrijven?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ja, die staat dus een beetje verstopt als tabblad. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

regenmaker schreef:Ja, die staat dus een beetje verstopt als tabblad. :)
Oeps, is inderdaad goed kijken. Ik ga het eens even bekijken ;)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6039
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Oei. Ik zie dat ik flink achteruit ben gegaan in de score.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Wat mij vooral opvalt is dat iedereen de maximale wensscore heeft gehaald.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6039
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Als reiziger in Sterrenburcht is het maar goed dat er apps bestaan wat betreft de vertrektijden. Er worden veel verbindingen door Travelink geboden maar er is weinig klokvast. Ik zou er tureluurs van worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Persbericht BleuBuzz

Na bestuderen van de definitieve uitslag van de concessie Sterrenburcht heeft BleuBuzz gemeend een bezwaarschrift tegen de totstandkoming van de scores te moeten indienen.
Ons inziens zouden bijvoorbeeld de kosten van de reservebussen niet meer moeten worden meegerekend in de materieelscore na het schrappen van de reservebusscore. Daarnaast verbaast ons de lage ontsluitingsscore, terwijl meer haltes ontsloten worden dan in het huidige lijnennet.
Hetzelfde geldt voor de 0 punten aan aansluitingsscore in Sterrenburcht, waar in ons bod immers de lijnen 101/301, 102 en 103 allen een aansluiting op lijn 204 van/naar Almarlanden bieden. Ons inziens zou de score hier dus nooit 0 punten kunnen zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

DAB twijfelt nog over het maken van bezwaar.

Het valt ons op dat TraveLink in feite alle matritten er uit heeft geknipt en deze in de dienstregeling heeft gezet waardoor de DRU score verder opgevuld word tot het perfecte terwijl het daadwerkelijke aanbod van TraveLink toch een stukje minder DRU's zou hebben dan dat, terwijl deze spenduur van DRU's absoluut geen meerwaarde geeft voor reizigers, terwijl ze door deze truc wél ineens de hoogste score voor mat-ritten krijgen.

Optimalisatie van matritten is één ding, het puntensysteem misbruiken is iets anders.

Wat DAB hier ziet is dat de passagier simpelweg niet op plaats één staat bij TraveLink en TraveLink op meerdere manieren heeft geprobeerd het puntensysteem te breken en kon daardoor met een bieding die anders mogelijk niet zou hebben gewonnen de winst behalen. Immers word, als voor dit misbruik gecorrigeerd word in de score, het nog erg spannend tussen de verschillende hoog scorende bedrijven.

Dit probleem lijkt eerder een probleem te zijn in hoe de punten worden gegeven in deze aanbesteding, een probleem waarvoor bezwaar maken niet bedoelt is, dan met de bieding van TraveLink op zich zelf.
Ik blub in het Drecht.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6039
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Ik ben het met DAB eens.
Je mocht geen lijntjes van hot naar her puur voor de ontsluitingsscore. Maar travelink heeft een overkill aan ritten op tijdstippen dat het totaal niet nodig is. Dat is toch hetzelfde?
Daarnaast is het lijnennet met bijbehorende dienstregeling van dien aard dat dit voor de reiziger totaal niet overzichtelijk is.
Het is jammer dat er geen extra punten werden gegeven voor extra's die buiten de eisen en wensen van de provincie vallen. NWZO biedt ook ritten naar de sterrenwacht van maandag tot en met zaterdag.
Tevens de gehele dag maandag tot en met vrijdag ritten naar de hogeschool heelwoud.
NWZO heeft de lijn naar heelwoud industrie via de woonwijken van sterrrenburcht laten lopen. Puur voor de forens. Ook naar klokbekerstad als een soort snellijn door de haltes aan de busbaan over te slaan.
Ik vrees dat het provinciebestuur zich door travelink heeft laten foppen en vrees voor de uitslag van kanalendijk. Zou het ook zo'n gefop worden?
PHS

Re: De mini aanbesteding

Bericht door PHS »

Persbericht PHS_bus:

De directeur van PHS_bus is teleurgesteld over de uitslag van de aanbesteding van de concessie Sterrenburcht. Na bestudering van de biedingen en beoordelingen vermoed PHS_bus dat er fouten zijn gemaakt bij de aansluitingsscore. Aan PHS_bus zijn geen punten toegekend voor de aansluiting op lijn 204 te Sterrenburcht, Busstation. Verder zijn er aan niemand punten toegekend voor de aansluitingen tussen de corridorlijnen (de verplichte lijnen Klokbekerstad - Sterrenburcht en Sterrenburcht - Heelwoud). PHS_bus overweegt om bezwaar aan te tekenen tegen de beslissing van de Provincie Klokbekerstad, maar wacht eerst de reacties van andere vervoerders af.

---
ZO6176 schreef:Het is jammer dat er geen extra punten werden gegeven voor extra's die buiten de eisen en wensen van de provincie vallen.
Dat is in de vragenronde wel duidelijk gezegd, dus dat kan moeilijk als een verrassing zijn gekomen.
ZO6176 schreef:Maar travelink heeft een overkill aan ritten op tijdstippen dat het totaal niet nodig is.
Dat valt wel mee, TraveLink heeft vrij aardig het beoordelingsmodel gevolgd en scoort daar ook heel goed op. Te goed zelfs, misschien, maar dat lijkt - met enig voorbehoud - wel de juiste beslissing te zijn.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6039
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ZO6176 »

Persbericht NWZO:

De directie van NWZO ziet af van bezwaar en feliciteert TraveLink met het behalen van de concessie Sterrenburcht. De reden dat er geen bezwaar wordt gemaakt is dat vrijwel zeker voor NWZO het verschil in punten om te winnen te groot is. Hoewel NWZO van mening is een meer dan redelijk bod te doen was dit in de ogen van de provincie niet voldoende. Over de beoordelingscriteria verschillen nog de meningen. De directie hoopt verder dat in toekomstige aanbestedingen een eerlijker calculatiesysteem wordt gehanteerd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten