Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ja daar zeg ik ook niets over, maar de Schinkelbrug wordt nauwelijks gebruikt. Zoals uit dit Rijkswaterstaat document blijft wordt de brug alleen in het duister geopend.
De Schinkelbrug wordt in de lente- en zomermaanden iedere nacht rond 1.00u en 3.00u geopend. Via de Schinkel loopt de staandemastroute. Er passeren dan vaak tientallen schepen in een lange colonne.
De brug over de Amstel (Rozenoordbrug) is niet beweegbaar.
Laatst gewijzigd door paolie op wo 01 jul 2015, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, dat staat er niet. Er staat 'Wanneer rijdt de trein nauwelijks.' Dat is dus 's nachts, want dan rijdt de trein niet. Die hele brug is dus helemaal geen beperking.
Groen licht voor Zuidasdok
DEN HAAG - Het tracébesluit van het Zuidasdok, een groot bouwproject aan de zuidkant van Amsterdam, is helemaal in orde. Dat is het oordeel van de Raad van State.
Het Zuidasdok is een project waarbij een deel van de drukke ringweg A10 bij de Zuidas onder de grond verdwijnt. Ook wordt de weg verbreed en worden er nieuwe openbaarvervoervoorzieningen aangelegd.
Het project gaat 1,4 miljard euro kosten, waarvan het rijk het leeuwendeel betaalt, en wordt uitgevoerd door een consortium van bouwers waaronder Heijmans. Lees meer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Omdat het (nog) niet een alledaags gebeuren is, zet ik het hier maar ff neer.
Aankomende mei en juni zal er 5 weekenden gewerkt worden aan een plafond / vloer voor de bouw van de eerste (station)passage.
Geen treinverkeer op de zuidas, metro blijft wel rijden (zit aan de noordzijde, dus dat kan dan net blijkbaar).
Het is een eerste voorbode van wat Amsterdammers de komende jaren te wachten staat: de start van een enorm bouwproject aan de Zuidas, het zogenaamde Zuidasdok. Vijf weekenden lang wordt de buitenring (van west naar oost) afgesloten voor verkeer. Ook zullen de stations RAI en Zuid gesloten zijn voor treinverkeer.
In de vijf weekenden (mei en juni) wordt het 70 meter lange betonnen dek van de nieuwe reizigerstunnel van Station Zuid, de zogenaamde Brittenpassage, op haar plaats gelegd. Daarvoor moeten onder andere stukken vangrails en spoor worden weggehaald.
Perron takelen
Maar daar blijft het niet bij, want het wegdek van de A10 moet deels worden weggefreesd om de plaat te kunnen plaatsen. Voordat de weg op maandag weer opengaat, wordt het stuk opnieuw geasfalteerd. Dit proces zal een aantal keren herhaald moeten worden.
(..)
Station Zuid krijgt zelfs een tijdelijk perron voor deze specifieke werkzaamheden. Dat perron zal tijdens de werkzaamheden aan de kant worden gehesen. Om het spoor door de week in bedrijf te hebben, wordt het perron ook steeds weer terug getakeld.(..)
Durashift schreef:Geen treinverkeer op de zuidas, metro blijft wel rijden (zit aan de noordzijde, dus dat kan dan net blijkbaar).
Klopt. Als ik het goed begrijp gaat het hier alleen over het dak van de nieuwe tunnel onder de treinsporen. Uiteraard moeten de metrosporen ook over de nieuwe tunnel heen, maar dat deel van de tunnel zal mogelijk ter plekke gebouwd worden, samen met het nieuwe metrostation Zuid, dat direct ten westen van het huidige metrostation komt. Enerzijds is er daar net wat meer ruimte tussen de sporen, anderzijds moet er toch met de metrosporen geschoven moeten worden.
Nieuwe domper voor megaproject Zuidasdok: werkzaamheden worden uitgesteld
AMSTERDAM - De planning voor de eerste werkzaamheden aan het miljardenproject Zuidasdok in Amsterdam, waarvoor de A10 vijf weekenden dicht moet, wordt niet gehaald. De werkzaamheden lopen na drie weekenden zo ver achter op schema dat dit niet meer kan worden ingelopen. Het is de zoveelste tegenslag voor het megaproject.
(..) Zoals eerder gemeld is er sprake van vertraging en deze zal verder oplopen. Vanwege het belang voor de reiziger hebben de gezamenlijke opdrachtgevers wel de wens uitgesproken om zo snel mogelijk de capaciteit van station Amsterdam Zuid te verbeteren. In navolging van de buitendienststellingen afgelopen juni vinden deze zomer en in het najaar diverse werkzaamheden op en rond het station Zuid plaats.
Voor de overige delen van het project is geconcludeerd dat er meer informatie nodig is. Hiervoor moeten enerzijds de gesprekken met Zuidplus worden voortgezet. Deze gesprekken zullen plaatsvinden onder leiding van prof.dr.ir. Hertogh. Anderzijds is het nodig een verkenning uit te voeren naar nut en noodzaak van de opgaven, zowel vanuit het perspectief ruimtelijke ordening als vervoer en transport, en naar mogelijke optimalisaties en versoberingen. Hiertoe wordt opdracht verstrekt aan een gezaghebbende derde.
Ik verwacht u uiterlijk in het eerste kwartaal van 2020 te kunnen berichten over de uitkomsten van beide trajecten. (..)
Lijkt mij zeer verstandig.. dit project heroverwegen.. Maar goed, het toekomstig sporenplan staat weer in verband met de plannen (optimalisatie) van A'dam CS.. :X
Dat begrijp ik ook. Probleempje is dat het beoogde derde perron van station Zuid zo'n beetje op de plek van de zuidelijke rijbanen van de A10 zou moeten komen, dus het zou makkelijk zijn als die t.z.t. verdwenen zouden zijn.
Vraag is wát er met capaciteit A'dam Zuid bedoeld wordt. Is dat sec dat derde spoor.. OF is dat de capaciteit in vervoersstromen.. m.a.w. die tunnel waarvoor dus nu in al die weekenden de palen in de grond gedraaid zijn.. ??
Die nieuwe tunnel die eigenlijk al geplaatst had moeten zijn maar nog steeds naast de A10 ligt zou in de toekomst onder het spoor moeten liggen. Zelfs als de A10 boven blijft heeft de tunnel nut, want de huidige stationstunnel zit op volle capaciteit in de spitsuren, maar kan je wel het hele nu bedachte sporenplan voor Amsterdam weer in de vuilnisbak mikken.
Hé, hebben we daar niet weer dat stokoude spoorviaduct dat de verbouwing van Amsterdam Centraal zo onmogelijk duur maakte (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
^^^Precies.. áls men dat nou niet uitvoert én die kostenpost alloceert aan het Zuidasdok als een 'opbrengst'.. wordt de business case misschien wel interessanter?
Ik las gisteren in het krantenrek bij de kiosk de voorpagina van het Parool. Zij hebben in de krant van zaterdag op pagina 6 en 7 een artikel over het project Zuidasdok: hoe nu verder?
Ik heb er even kort een blik in geworpen.. (want koos uiteindelijk voor de VK ) en zag enkele quote's.. over waarom dit project er toch moest komen: blijvende druk op beschikbare financiering én Gerrit Zalm werd genoemd.. al werd het mij niet duidelijk of dat nog in zijn tijd als Min.Fin. was of later als ABN-AMRO baas.
(ik heb geen directe link naar artikel ivm koekjeswand)
Kost wel een miljard euro meer én het wordt op z'n minst 4 jaar later opgeleverd.
(..) Niets doen is geen optie'
Vanwege de vertragingen liet het kabinet het project onderzoeken door een commissie onder leiding van oud-minister Sybilla Dekker. Zij concludeert nu dat het project koste wat kost door moet gaan. "Niets doen is geen optie", luidt haar advies. Anders ontstaan er te veel opstoppingen op de snelweg en bij het ov.
Met het oog op de complexiteit moet het project in kleine stukken worden opgedeeld, adviseert Dekker. Het laatste deel is dan klaar tussen 2032 en 2036, dat is op zijn vroegst vier jaar later dan gepland. Maar dit alles kost ook meer geld. Het tekort op de begroting wordt nu geschat op een bedrag tussen de 700 miljoen en 1 miljard euro.
In haar Kamerbrief schrijft minister Van Nieuwenhuizen dat ze het advies van Dekker integraal overneemt. Daarmee maakt ze definitief een eind aan spanningen tussen de aannemer en de opdrachtgevers. (..)