De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

De provincie heeft net een proefversie van het programma van Eisen geüpload (reizigersgegevens o.a. missen nog) van de concessie Klokbekerstad en hoopt op deze manier tegemoet te komen aan de wensen van de vervoerders.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

PHS schreef: Na bestudering van de biedingen en beoordelingen vermoed PHS_bus dat er fouten zijn gemaakt bij de aansluitingsscore. Aan PHS_bus zijn geen punten toegekend voor de aansluiting op lijn 204 te Sterrenburcht, Busstation. Verder zijn er aan niemand punten toegekend voor de aansluitingen tussen de corridorlijnen (de verplichte lijnen Klokbekerstad - Sterrenburcht en Sterrenburcht - Heelwoud).
Nu je het zegt ja, dat stond wel expliciet in de beoordelingsinformatie vermeld. En kan me vergissen, maar dacht toch echt dat er met aansluitingen meer punten te verdienen waren dan wat er nu uitgedeeld is. Voor die 6 puntjes had ik niet zoveel moeite hoeven doen.
ZO6176 schreef:Het is jammer dat er geen extra punten werden gegeven voor extra's die buiten de eisen en wensen van de provincie vallen.
Dat is in de vragenronde wel duidelijk gezegd, dus dat kan moeilijk als een verrassing zijn gekomen.
Dat zeg je nu wel, maar ik zie in de beoordeling frequenties die volstrekte overkill zijn (4x/uur op relaties waar 2x/uur al zitplaatsgarantie biedt in de spits). Zo kan ik ook een concessie winnen, maar of dat dan zo DRU-efficiënt is als de provincie wilde...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Waar zie jij 4x/uur waar 2x/uur al zitgarantie biedt in de spits?
Ik heb in de daluren 4x/uur een verbinding Sterrenburcht - Klokbekerstad geboden waar 3x/uur het maximum is qua punten en ook voldoet voor zitgarantie. Deze extra ritten bied ik puur voor de reiziger: de reiziger heeft zo meer reismogelijkheden. En voor wie dit ziet als pure DRU-opvulling: wat is daar überhaupt verkeerd aan? Ik bied de reiziger enkel extra busritten aan.
De verwarring over de vele verschillende lijnen begrijp ik; op elke verbinding zijn meerdere verschillende buslijnen. Echter zit er wel logica in de lijnnummers en TraveLink zal zich daarnaast inzetten om op andere manieren voor duidelijkheid te zorgen, zoals met het gebruik van lijnkleuren en het indelen van perrons per richting op alle busstations.

TraveLink zal later met een officiële reactie komen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

bys1 schreef:Waar zie jij 4x/uur waar 2x/uur al zitgarantie biedt in de spits?
Oeps, fout voorbeeld.

Maargoed, BleuBuzz heeft al op alle lijnen zitplaatsgarantie in zowel spits- als daluren geboden, dus eigenlijk bieden alle biedingen met nog hogere frequentie overkill. Dat is bijvoorbeeld te zien bij de diverse spitslijnen en de lijnen naar Sterrenwacht en Centrum Zuid, maar ook bij avond- en weekendfrequenties die op sommige lijnen het dubbele zijn van wat nodig is. En ook op de lijn Sterrenburcht - Heelwoud is dat te zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Volgens mij valt dat best mee. Onthoud ook dat niet iedereen met 12 meter lange bussen rijdt. TraveLink heeft ervoor gekozen om met kleinere bussen in hogere frequenties te rijden, zodat de reizigers meer reismogelijkheden per uur hebben en beter worden gespreid.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Mwoh, ik rijd alleen met 12 meter op het KlokbekerNet (en in de spits door de Ambachtenwijk). De rest rijdt ook gewoon met 10-meterbussen en de capaciteitsverschillen tussen die twee waren niet schokkend.
Sowieso leek gezien de aansluitingsscore het vaker dan 2x/uur rijden niet zo nuttig omdat alle aansluitingen 2x/uur of minder rijden, maar dat bleek in de beoordeling minder punten te leveren dan de beoordelingsmodellen suggereerden.

Sowieso kon ik niet veel vaker rijden trouwens omdat ik nu al hoog in de DRU's zit, sterker nog, tijdens het ontwerpen van de dienstregeling heb ik zelfs de kwartiersdienst Klokbekerstad - Sterrenburcht eruit gehaald in de daluren omdat ik DRU's teveel had. Het verbaast me daarom ook dat ik zo laag in de ontsluitingsscore zit, want daar gaan juist de DRU's in zitten bij mij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Persbericht TraveLink:
TraveLink is erg blij van de provincie Klokbeker het vertrouwen te hebben gekregen om het busvervoer in de concessie Sterrenburcht in de komende 8 jaar uit te mogen voeren. TraveLink zet de reiziger op nummers één, twee en drie en gaat zich inzetten om goed en efficiënt busvervoer aan te bieden.
TraveLink biedt veel nieuwe verbindingen, maar op een aantal verbindingen zijn relatief veel routevarianten. TraveLink wil hiermee zowel snelle verbindingen creëren als verbindingen die door de woonwijken heen lopen en zo tevens zo goed mogelijk voldoen aan de wensen van de provincie. Om ervoor te zorgen dat de reiziger een goed overzicht heeft van alle buslijnen, gaat TraveLink zich inzetten om deze op verschillende manieren aan te duiden en zo goed mogelijk te communiceren. Zo krijgt elke verbinding zijn eigen lijnkleur en worden de perrons op de busstations per reisrichting ingedeeld.
TraveLink zet zich ook in om zo efficiënt mogelijk busvervoer te bieden. Zo maakt TraveLink in deze concessie geen gebruik van de zogenoemde MAT-ritten (materieelritten). Dit zijn ritten waarbij een bus leeg van/naar de busstalling of het begin/eindpunt van een lijn rijdt. Dit past niet binnen de filosofie van TraveLink. Lege bussen bieden voor de reiziger geen enkele meerwaarde en kosten vooral veel geld. In plaats daarvan laat TraveLink alle materieelritten als (versnelde) lijndienst rijden, zodat reizigers die daar behoefte aan hebben hier gebruik van kunnen maken. Het gaat hierbij voornamelijk om ritten tussen Sterrenburcht Garage en het busstation, Heelwoud, en Klokbekerstad.

Klokbekerstad, Knooppunt Universiteit
Perron A - lijn 10 (Transevia)
Perron B - lijnen 31, 131, 32, 132 richting Klokbekerstad Centraal Station
Perron C - lijnen 31, 131, 32 richting Sterrenburcht Busstation

Sterrenburcht, Busstation
Perron A - lijnen 31, 131, 32, 132 richting Klokbekerstad Centraal Station
Perron B - lijnen 30, 130, 630 richting Heelwoud Busstation
Perron C - lijnen 33, 633 richting Ambachtenwijk Oost en Heelwoud Houtkade en Hogeschool
Perron D - lijn 34 richting Sterrenwachtersbuurt en Sterrenwacht (weekend)
Perron E - lijn 35 richting Centrum Zuid
Perron F - lijn 204 richting Almarlanden (Transevia)

Hieronder dit bericht volgt een overzicht van alle nieuwe verbindingen die worden geboden.

---

Op 12 augustus 2019 gaat de nieuwe concessie Sterrenburcht in. TraveLink introduceert hiermee een nieuw lijnennet met snelle, hoogfrequente verbindingen. Er komen ook nieuwe verbindingen naar o.a. de Sterrenwacht en de Hogeschool in Heelwoud. Hieronder alle nieuwe verbindingen op een rij.

Sterrenburcht - Klokbekerstad
Tussen Sterrenburcht en Klokbekerstad wordt het busvervoer verzorgd door vier nieuwe buslijnen: lijn 31/131 via Ambachtenwijk en lijn 32/132 rechtstreeks. Samen rijden deze buslijnen doordeweeks overdag elk kwartier en in de avonduren en weekenden elk halfuur. Alle lijnen rijden vanaf Sterrenburcht eerst naar Knooppunt Universiteit en vervolgens via de busbaan naar Centraal Station. De lijnen 131 en 132 rijden binnendoor via de Juwelenbuurt. In Sterrenburcht wordt aangesloten op lijn 204 en de bussen naar Heelwoud en in Klokbekerstad wordt aangesloten op de treinen.

Lijn 31
Lijn 31 rijdt van het busstation Sterrenburcht via Hogeschool SK en Kantorengebied West in de Ambachtenwijk naar het Knooppunt Universiteit te Klokbekerstad en vervolgens via de busbaan naar het Centraal Station. Lijn 31 rijdt doordeweeks overdag 2x/uur en 's avonds en in het weekend 1x/uur, waarbij in de daluren richting Klokbekerstad en in de weekenden richting Sterrenburcht 1x/2 uur als lijn 131 wordt gereden. In de spits rijdt richting Klokbekerstad de helft van de ritten via de haltes Glasblazerslaan en Bakstenenmakersweg in Sterrenburcht.

Lijn 32
Lijn 32 is de sneldienst tussen Sterrenburcht en Klokbekerstad. In Sterrenburcht wordt alleen op de hoofdweg gestopt bij de haltes Zijdenweg (Ambachtenwijk West) en Heldere Straat (Sterrenwachtersbuurt Oost) en de halte Garage. Vanaf Knooppunt Universiteit wordt via de busbaan rechtstreeks naar CS gereden. Lijn 32 rijdt doordeweeks overdag 2x/uur en 's avonds en in het weekend 1x/uur, waarbij doordeweeks richting Klokbekerstad 1x/uur als lijn 132 via Juwelenbuurt wordt gereden.

Lijn 131
Lijn 131 rijdt een langere route door de wijken. In Sterrenburcht wordt via Ambachtenwijk Oost gereden. In Klokbekerstad wordt binnendoor gereden door de Juwelenbuurt. Lijn 131 rijdt in de daluren 1x/2 uur richting Klokbekerstad. Op de momenten dat lijn 131 niet rijdt, in de spits en op het uur in de daluren, wordt de route door Juwelenbuurt overgenomen door lijn 132 en de route door Ambachtenwijk Oost door lijn 33. In de weekenden wordt dezelfde route 1x/2 uur richting Sterrenburcht gereden, waarbij in Sterrenburcht tevens 1x/2 uur met een 8-persoonsbusje tussen Busstation en Bakkersweg wordt gereden. In de andere richting moet u voor de Juwelenbuurt gebruik maken van bussen van Transevia of overstappen op CS of Knooppunt Universiteit en voor Ambachtenwijk van de lijnen 31 en 33.

Lijn 132
Lijn 132 rijdt doordeweeks 1x/uur richting Klokbekerstad, waarbij door de Juwelenbuurt wordt gereden. In de daluren wordt door de helft van de ritten op een beperkt aantal haltes gestopt op het moment dat lijn 131 rijdt.

Sterrenburcht - Heelwoud en nieuwe verbindingen Hogeschool/Houtkade
Tussen Sterrenburcht en Heelwoud wordt van maandag tot en met zaterdag overdag 2x/uur gereden en in de avonduren en op zondag 1x/uur. In de spits wordt 3x/uur gereden door extra ritten van lijn 633 via Houtkade. De verbinding Sterrenburcht - Heelwoud wordt voortaan verzorgd door lijn 30 en 130.
In de spitsuren wordt voortaan 2x/uur naar Heelwoud Houtkade en Heelwoud Hogeschool gereden door de nieuwe spitsbus 33 en schoolbussen 630 en 633.

Lijn 30
Lijn 30 rijdt van Sterrenburcht Busstation rechtstreeks naar Heelwoud Busstation en rijdt van maandag tot en met zaterdag overdag 2x/uur en op zondag en in de avonduren 1x/uur. In de daluren en op zondag wordt richting Heelwoud 1x/2 uur door lijn 130 gereden via het centrum van Sterrenburcht en op zaterdag gebeurt dit richting Heelwoud. In de spits wordt de helft van de ritten gereden als schoollijn 630, die na het busstation doorrijdt naar de Hogeschool.

Lijn 130
Lijn 130 rijdt in de daluren en op zondag 1x/2 uur richting Sterrenburcht en op zaterdag 1x/2 uur richting Heelwoud en rijdt in Sterrenburcht via het centrum. In de spits wordt deze verbinding overgenomen door lijn 630.

Lijn 630
Lijn 630 rijdt in de spits 1x/uur als schoolbus tussen Sterrenburcht en Heelwoud en rijdt na het busstation van Heelwoud door naar de Hogeschool. In Sterrenburcht wordt in de tegenspitsrichting via het Centrum gereden volgens de route van lijn 130.
TraveLink verwacht in eerste instantie tien tot vijftien extra reizigers per uur naar de Hogeschool. Daarnaast kunnen sommige reizigers die nu moeten overstappen op een andere bus naar de Hogeschool voortaan rechtstreeks reizen.

Lijn 33
Lijn 33 is een nieuwe spitsbus die in de spitsuren als ringlijn tussen Sterrenburcht en het industriegebied Heelwoud Houtkade zal rijden. In de ochtendspits wordt eerst door Ambachtenwijk Oost gereden en vervolgens naar Houtkade om daarna rechtstreeks terug te rijden naar het busstation van Sterrenburcht; in de middagspits wordt in de andere richting gereden.

Lijn 633
Lijn 633 is een nieuwe schoolbus die Sterrenburcht met het industriegebied Houtkade en de Hogeschool in Heelwoud verbindt. Lijn 633 rijdt vanaf het busstation rechtstreeks naar Houtkade en vervolgens naar de Hogeschool. Daar is lijn 633 altijd gekoppeld aan lijn 630.

Stadsvervoer Sterrenburcht en nieuwe verbinding Sterrenwacht
In Sterrenburcht komen goede verbindingen met de wijken Sterrenwachtersbuurt en Ambachtenwijk en een nieuwe verbinding met Centrum Zuid. Daarnaast wordt in het weekend naar de Sterrenwacht gereden.

Busstation - Ambachtenwijk
Doordeweeks zijn er in totaal vijf tot zes mogelijkheden per uur om tussen het busstation en Ambachtenwijk te reizen. In de weekenden en avonduren zijn dit er drie. De belangrijkste verbinding wordt gevormd door lijn 31, met haltes aan de Hogeschool SK en Kantorengebied West. Deze lijn rijdt doordeweeks overdag twee keer per uur en 's avonds en in het weekend één keer per uur, waarbij overdag 1x/2 uur een rit wordt overgenomen door lijn 131.
De lijnen 131 en 33 bedienen samen 1x/uur Ambachtenwijk Oost van maandag tot en met zaterdag overdag en op zondag 1x/2 uur. Lijn 131 rijdt altijd in één richting, lijn 33 rijdt in de spits als ringlijn via Houtkade en daarbuiten in beide richtingen tussen Busstation en Bakkersweg.
Verder kan twee tot drie keer per uur van/naar de halte Zijdenweg worden gereisd met de lijnen (1)32 en 34.

Busstation - Sterrenwachtersbuurt en nieuwe verbinding Sterrenwacht
Lijn 34 verzorgt voortaan 1x/uur de verbinding tussen het busstation en de Sterrenwachtersbuurt. In de avonduren wordt voortaan 1x/2 uur gereden via Wkc. Zuid en Noord. Doordeweeks wordt vanaf Winkelcentrum Zuid 1x/2 uur teruggereden via Zwart Gat en 1x/2 uur via Wkc. Noord. Richting Sterrenwachtersbuurt wordt via Almar Weg gereden, in de andere richting via Garage.
In het weekend rijden overdag alle ritten door naar de Sterrenwacht. Richting Sterrenwacht wordt via Wkc. Zuid gereden en op zondag wordt 1x/2 uur via Almar Weg gereden i.p.v. Garage. Terug wordt 1x/2 uur via Wkc. Noord gereden en 1x/2 uur via Wkc. Zuid (zaterdag) of Zwart Gat (zondag). In de avonduren in het weekend wordt vanaf Wkc. Zuid teruggereden via Zwart Gat.
TraveLink verwacht op de verbinding met de Sterrenwacht maximaal tien reizigers per uur op zaterdag en drie op zondag. Op de nieuwe verbinding in de avonduren worden ook max. drie reizigers per uur verwacht.

Busstation - Centrum Zuid
Van maandag tot en met zaterdag overdag gaat lijn 35 de nieuwe verbinding met Centrum Zuid verzorgen. Dit zijn de haltes Centrum/Zebraweg, Leeuwenlaan en Hertweg. In de spits wordt twee keer per uur gereden.
TraveLink verwacht op deze nieuwe verbinding tien tot vijftien reizigers per uur in de spits en daarbuiten maximaal vijf.

Nieuwe bussen
In de nieuwe concessie gaat TraveLink met comfortabele nieuwe dieselbussen rijden. Er wordt één bus van het type Iveco Crossway LEL 10 aangeschaft en zes van het type Solaris Urbino 10,5. Deze bussen gaan de meeste lijnen rijden. Verder worden er elf VDL Citea's aangeschaft voor reserve en voor lijn 33/34 in de spits. Tot slot worden er twee 8-persoonsbusjes van het type Tribus Civitas 10 aangeschaft. Deze busjes hebben een lage instap en zijn derhalve ook zeer geschikt voor reizigers die minder goed ter been zijn. Om extra comfort te bieden, gaat TraveLink zich inzetten om in alle bussen extra comfortabele stoelen in te laten bouwen.
Gezien het feit dat de provincie Klokbeker geen waarde meer hecht aan reservebussen, gaat TraveLink kijken naar de mogelijkheden om bussen aan te schaffen die extra comfortabel zijn en minder reservebussen aan te schaffen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Persbericht Provincie Klokbekerstad:

De provincie heeft van vervoerder BleuBuzz een bezwaarschrift gekregen wat met name te maken heeft met de scores omtrent de aansluitingen. De provincie geeft toe hier een cruciale fout te hebben gemaakt voor het knooppunt Sterrenburcht. Daar is namelijk alleen gekeken naar de aansluiting van de corridorverbindingen op lijn 204 en zijn er geen punten gerekend voor de aansluitingen voor de corridorlijnen onderling wat nog 6 punten voor goede aansluitingen zou opleveren. Echter, zijn de marges ten op zichtte van TraveLink te groot om nog een andere vervoerder als winnaar aan te wijzen. Mochten meer vervoerders willen dat de aansluitingsscores worden gecorrigeerd, dan valt te overwegen om tot actie over te gaan.

Tevens deelt de provincie de mening niet dat er op grote schaal overkill wordt toegepast, hetgeen bij de concessie Heelwoud wel het geval was. Vervoerders hebben de mogelijkheid om een gezonde groei binnen de concessie Sterrenburcht te stimuleren, waarin TraveLink handig op in heeft gespeeld. De maximale scores voor iedere verbinding waren vooraf bekend.

Over de lage ontsluitingsscore kunnen we kort zijn. Op zondag voldoet BleuBuzz niet aan de minimale eisen voor de punten op dit onderdeel. Ze zijn royaal beoordeeld met 5 punten. T.o.v. de meeste andere vervoerders levert dit een verschil van -5 punten op in het uiteindelijke totaal.

Met het schrappen van de reserve busscore worden de materieelkostenscores voor de reserve bussen gewoon meegerekend aangezien TraveLink had gemanipuleerd met de hoeveelheid reserve bussen. Met de materieelkosten wordt TraveLink hierdoor harder gestraft t.o.v. andere vervoerders. De provincie ziet opnieuw door het grote verschil geen kansen voor BleuBuzz om de concessie alsnog binnen te slepen.

De provincie gaat over op de beoordeling van de concessie Kanalendijk en hoopt dat vervoerders een blik kunnen werpen op de proefversie van het PvE van de concessie Klokbekerstad, zodat de volgende aanbestedingen meer in het teken staan van de reiziger in plaats van stilstaande voertuigen en schimmige DRU-constructies. Sneak preview concessie Klokbekerstad.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Over de lage ontsluitingsscore kunnen we kort zijn. Op zondag voldoet BleuBuzz niet aan de minimale eisen voor de punten op dit onderdeel. Ze zijn royaal beoordeeld met 5 punten. T.o.v. de meeste andere vervoerders levert dit een verschil van -5 punten op in het uiteindelijke totaal.
Huh, dat kan niet... Ten eerste staat in de beoordelingsrichtlijn dat de ontsluitingsscore per gebied wordt berekend. In de concessie Sterrenburcht is sprake van 10 gebieden, dus met maximaal 5 punten per gebied geeft dat een maximum score van 50 punten. Echter is al in de vragenronde aangegeven dat de ontsluitingseis van 80% in Heelwoud en Klokbekerstad niet zou gelden, wat voor deze 7 gebieden dus al 5 punten oplevert mits ze bediend worden op alle dagen
De gebieden D, E en F worden echter door geen enkele vervoerder in het weekend en de daluren bediend, wat het maximum te behalen aantal punten op 35 brengt (5 punten x 3 gebieden eraf).

Ten tweede schrijf je dat BleuBuzz niet voldoet aan de ontsluitingsscore op zondag. Dat is echter uitsluitend het geval in gebied C (aangezien de lijn naar Centrum Zuid op zondag niet rijdt). En daarmee zou dat hooguit één punt moeten schelen en niet 5, geen idee hoe je daar nu op komt. Er staat immers nergens in de voorwaarden dat je een gebied elke dag moet bedienen voor punten (dan had je immers niet hoeven splitsen in doordeweeks, zaterdag en zondag)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:Huh, dat kan niet... Ten eerste staat in de beoordelingsrichtlijn dat de ontsluitingsscore per gebied wordt berekend.
Het gebied is hier: het gebied met blauwe haltes (Sterrenburcht) of het gebied met groene haltes (Kanalendijk), zoals aangegeven op de haltekaart. Als ik voor elke buurt (dus A, B, C etc.) een aparte score zou gaan hanteren dan is het 50 x 5 = 250 punten (x5 want infrastructuurscore)...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Dat was in dat geval niet echt duidelijk omschreven, maar dan scheelt het alsnog maar 1 punt (want voldoet alleen op zondag niet) en niet 5 zoals je schrijft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Wel op de totaal score als je de vermenigvuldiging meeneemt (x5 van de infrastructuurscore).
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

regenmaker schreef:Het gebied is hier: het gebied met blauwe haltes (Sterrenburcht) of het gebied met groene haltes (Kanalendijk)
En dit is ook al eerder in dit topic vermeld toen daar vragen over gesteld werden ;)

Over de concessie Klokbekerstad:
- Ik vind de kaart nogal onduidelijk. De wijken zijn erg moeilijk te onderscheiden omdat de wijkgrenzen moeilijk te zien zijn. Verder ziet het er op sommige stukken nogal druk uit. Bij bijv het stuk Stadknoop - Haarweg vraag ik me af of de rijtijd een minuut is of een halve minuut. Het zijn twee minuscule stukjes met die busbaan die de weg kruist.
- Komt reizigersvraag in dezelfde vorm als bij de concessie Zilverduinen of zoals bij Sterrenburcht/Kanalendijk? Persoonlijk vind ik de variant met gegevens per zone zoals in Zilverduinen erg fijn.
- Is reistijd belangrijk?
- Bij toelichtingen kunnen we dus zelf iets leuks verzinnen, dat toelichten en daar zelf puntenaantallen voor verzinnen? (mits dat wordt goedgekeurd)
- Je geeft vaste punten voor alle corridors/verbindingen, maar wat heeft dat voor nut als ze toch voor iedereen verplicht zijn?
- Ik neem aan dat er nog iets van een "Aanbesteding Guide" komt?
- Mogen we nachtlijnen combineren / op een andere manier indelen?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Falcon
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Falcon »

Persbericht Sjenglines:

Met gemengde gevoelens hebben we de berichtgeving over de beoordeling van onze (en van anderen) offerte gevolgd. Bij deze willen wij bekend maken dat wij bezwaar hebben aangemaakt op enkele punten.

Tevens betreuren wij het tevens dat TraveLink deze concessie gegund heeft gekregen. Als provincie zijnde zou ik me schamen als ik de concessie verleen aan een vervoerder die als eindstation reizigers afzet bij een busgarage. Dat is toch geen bushalte waar je je bezoekers wilt verwelkomen.

----------------------------------------------------

Wel nog een compliment aan iedereen die hierin moeite steekt. Ik heb mooie offertes zien langskomen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

bys1 schreef:- Ik vind de kaart nogal onduidelijk. De wijken zijn erg moeilijk te onderscheiden omdat de wijkgrenzen moeilijk te zien zijn. Verder ziet het er op sommige stukken nogal druk uit.
Mee eens, de bleke lijntjes voor de wijken vallen niet zo goed op. Ik denk dat een apart kleurtje voor de haltes per wijk al zou helpen ter vervanging van de lijntjes.
- Komt reizigersvraag in dezelfde vorm als bij de concessie Zilverduinen of zoals bij Sterrenburcht/Kanalendijk? Persoonlijk vind ik de variant met gegevens per zone zoals in Zilverduinen erg fijn.
Eens! Zeker omdat hier reistijd niet mee lijkt te spelen geeft dat veel helderheid in waar de reizigersstromen zitten (en welke lijnen dus handig zijn om aan elkaar te knopen) terwijl het daardoor niet zo'n rekenwerk meer is als in Zilverduinen. Veel duidelijker in elk geval dan aantallen per corridor want dat legt je toch vrij vast op de oorspronkelijke netwerken.

Tot slot: je hebt het over strafpunten voor "vreemde routevarianten", maar wat definieer je als "vreemd". Dit lijkt me anders typisch iets waarover discussie gaat ontstaan in de beoordeling. En wanneer is een patroon onregelmatig bijvoorbeeld, is een 25/35-ligging dat al of geldt dat pas als je in een 15/45-ligging gaat rijden ofzo.
En wanneer zie je het verwerken van MAT-ritminuten in de dienstregeling als verlies van DRU voor de reiziger.

Overigens vindt ik het wel bijzonder dat er een verplichte verbinding naar Klaverbladel bestaat terwijl Klaverbladel al onder de concessie Zilverduinen valt (waarin er volgens de reizigersaantallen geen vraag is richting Klaverbladel in de ochtendspits, terwijl deze concessie dan wel een verplichte frequentie kent).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

De reizigerstabellen zijn in de maak en komen er uit te zien zoals bij Zilverduinen. ;)

Ik zal de eisen voor strafpunten nog verder toespitsen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Falcon schreef:Tevens betreuren wij het tevens dat TraveLink deze concessie gegund heeft gekregen. Als provincie zijnde zou ik me schamen als ik de concessie verleen aan een vervoerder die als eindstation reizigers afzet bij een busgarage. Dat is toch geen bushalte waar je je bezoekers wilt verwelkomen.
Wat een belachelijke reactie. Ik adviseer je om het persbericht van TraveLink te lezen voordat je zelf reageert. Het alternatief is een reizigersonvriendelijke MAT-rit.
Overigens is het zo dat het OV-Bureau Groningen-Drenthe het ook op deze manier aanpakt; nog niet zo lang geleden reden er bijvoorbeeld ritten van lijn 334 vanuit Drachten die 's nachts eindigden bij de stalling van Qbuzz in Groningen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

1. Halte Algemene Zorgverzekering lijkt te missen op het uni-terrein.

2. Waarom zit de verbinding van Klaverbladel in deze concessie? Deze zat ook al in de concessie zilverduinen.

3a. Wat word als een "Vreemde" routevariant gezien?
3b. Hoe onregelmatig is onregelmatig?
3c. Wat als een pendel tussen 2 haltes wél nut heeft, mag die dan wél? Wanneer heeft een lijn dan nut? (Geef bijvoorbeeld een aansluiting tussen Kastelenbuurt en het Kasteel op dagen waarbij er weinig bezoekers zijn op het kasteel met aansluiting aan de stadsbuslijn door de kastelenbuurt)

4. Hoe lang duurt de zomer voor de zomerlijnen / Hoe werkt de 1/5e DRU nodigheid voor zomerlijnen precies? (ik stel de vraag nogal onhandig, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel).

5. Met de DRU limiet ophoging, verschuift het middenpunt voor de berekening van het ideaalaantal DRU's dan ook mee of is het alleen bedoeld voor het maximum zoals de suggestie word gewekt in het document?

6. Ik zet mijn vraagtekens bij het toestaan van 8 personenbusjes zonder lage vloer in een stadsbusdienst, en al helemaal dat hier hogere comfortscore voor gegeven word.

7. Krijgen wij ook nog te horen bij welke haltes keerlussen zijn en de mogelijkheid om van het materieelbudget eventueel extra keerlussen aan te leggen?

Ik heb trouwens wel interesse om in het komende half jaar ook een keer een concessie uit te schrijven, behoort dit ook tot de mogelijkheden?
Ik blub in het Drecht.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Bij een zomerlijn reken je gewoon de DRU met weging x0,2 dus als je in totaal 50 DRU/week hebt voor die zomerlijn wordt dat 50/5 = 10 DRU.

Een concessie verzinnen lijkt me inderdaad ook nog wel eens leuk ergens eind dit jaar oid.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

Persbericht Drivegreen

De directie van Drivegreen heeft zojuist bezwaar aangetekend tegen de puntentoekenning op een aantal onderdelen. De provincie heeft een goede keuze gemaakt om het reservematerieel buiten beschouwing te laten en zo een onnodige reservevloot bussen stilstaand in de concessie te hebben. Drivegreen sluit zich daarnaast aan bij de kritiek van verschillende andere vervoerders over de vele lijnvarianten van de voorlopig nieuwe vervoerder in Sterrenburcht. Als vervoerder zijn wij overtuigd van duidelijk herkenbare routes met een logische opeenvolging van ritten in de tijd. Opvallend is dat in de puntenbeoordeling bleek dat Drivegreen heel veel MAT-minuten maakt in vergelijking met andere vervoerders terwijl alle ritten starten en eindigen op het busstation van Sterrenburcht. Drivegreen is er van overtuigd dat een reiziger niets heeft aan een "snelrit" vanaf Klokbekerstad of Heelwoud naar de Garage in Sterrenburcht zonder het aandoen van haltes onderweg en hoopt dat de Provincie deze ritten als ongeldig bestempeld.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Het past niet binnen de filosofie van TraveLink om met MAT-ritten te rijden. MAT-ritten zijn een nutteloze verspilling van tijd en brandstof. TraveLink heeft er daarom voor gekozen om alle materieelritten niet helemaal leeg te laten rijden, maar de reizigers die daar behoefte aan hebben de kans te geven om gebruik te maken van deze ritten. Wij verwachten op deze ritten niet veel reizigers - en indien er wel veel gebruik van wordt gemaakt, geeft dat enkel aan dat er daadwerkelijk behoefte is aan deze ritten en zal TraveLink overwegen om extra (reguliere) ritten aan te bieden - maar iedereen heeft de mogelijkheid om deze ritten te gebruiken en dat is naar de mening van TraveLink een betere manier om bussen in te zetten dan voor lege MAT-ritten. Als de provincie de wens heeft om hier op een andere manier mee om te gaan, is TraveLink bereid om de dienstregeling aan te passen en waar nodig extra haltes te bedienen, zodat de ritten meer het karakter hebben van reguliere lijndiensten. Wij willen tevens benadrukken dat wij niet de enige vervoerder zijn die op deze manier met materieelritten omgaat.

De verwarring over verschillende routevarianten begrijpen wij deels. Wij bieden hiermee een combinatie van extra snelle ritten en ritten die door de wijken heen gaan. Zo is lijn 32 een snelle verbinding die in minder dan 25 minuten tussen Sterrenburcht en Klokbekerstad rijdt, terwijl lijn 131 slingerend door de wijken rijdt en weliswaar trager is, maar meer haltes bedient. Ook voor de bediening van Houtkade hebben wij bewust gekozen voor een Snelbus 633 en een ringlijn 33 die - speciaal voor de forens - een groot deel van de Ambachtenwijk bedient. De verschillende routevarianten hebben in veel gevallen ook de bedoeling om aan beide kanten van een buslijn goede aansluitingen te kunnen bieden.
Wijk begrijpen dat sommige routevarianten voornamelijk tussen Sterrenburcht en Klokbekerstad voor verwarring kunnen zorgen, met name in de daluren als de vertrektijden soms onregelmatig zijn. Zoals eerder aangegeven zetten wij ons in om op verschillende manieren voor extra duidelijkheid te zorgen, zoals met lijnkleuren en een duidelijke perronindeling. Indien de provincie Klokbeker minder routevarianten of een meer regelmatige dienstregeling wenst op sommige momenten en trajecten, is TraveLink uiteraard bereid tot overleg hierover. TraveLink wil echter benadrukken dat dit mogelijk ten koste gaat van belangrijke aansluitingen.

Verder heeft de directie van TraveLink tevens bezwaar aangetekend omtrent missende punten op een aantal onderdelen. De verwachting van TraveLink is echter dat na het eventueel toekennen van extra punten na alle bezwaren van meerdere vervoerders de concessie niet aan een andere vervoerder zal worden toegekend.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DPDelft »

bys1 schreef:Het past niet binnen de filosofie van TraveLink om met MAT-ritten te rijden. MAT-ritten zijn een nutteloze verspilling van tijd en brandstof. TraveLink heeft er daarom voor gekozen om alle materieelritten niet helemaal leeg te laten rijden, maar de reizigers die daar behoefte aan hebben de kans te geven om gebruik te maken van deze ritten. Wij verwachten op deze ritten niet veel reizigers - en indien er wel veel gebruik van wordt gemaakt, geeft dat enkel aan dat er daadwerkelijk behoefte is aan deze ritten en zal TraveLink overwegen om extra (reguliere) ritten aan te bieden - maar iedereen heeft de mogelijkheid om deze ritten te gebruiken en dat is naar de mening van TraveLink een betere manier om bussen in te zetten dan voor lege MAT-ritten. Als de provincie de wens heeft om hier op een andere manier mee om te gaan, is TraveLink bereid om de dienstregeling aan te passen en waar nodig extra haltes te bedienen, zodat de ritten meer het karakter hebben van reguliere lijndiensten. Wij willen tevens benadrukken dat wij niet de enige vervoerder zijn die op deze manier met materieelritten omgaat.
Ik vind persoonlijk dat de keuze om reguliere ritten te laten rijden tot de garage beter te verantwoorden is dan de keuze om direct vanaf het beginpunt zonder stops naar de garage te rijden. Het mogelijk gebruik van deze ritten is dan direct veel lager dan bij een ingekorte reguliere rit tot de garage. De provincie heeft in de nieuwe concessie ook aangegeven deze richting op te bewegen.
Het uitgangspunt om MAT ritten zoveel mogelijk te vermijden kan ik alleen maar waarderen, over de gekozen oplossing kunnen we van mening verschillen.
Väggar
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 19:51

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Väggar »

Is er een soort planning wanneer de volgende aanbesteding start, misschien dat ik het ook een keertje probeer. Al zal het was hard floppen :lol:
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Väggar schreef:Is er een soort planning wanneer de volgende aanbesteding start, misschien dat ik het ook een keertje probeer. Al zal het was hard floppen :lol:
Zie de allereerste post in dit topic. Op dit moment is de aanbesteding voor concessie Zilverduinen bezig, je hebt nog t/m 15 augustus. Daarna begint de aanbesteding voor concessie Klokbekerstad.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Vraagje. Stel dat ik 2x/uur een verbinding bied van A via B naar C (met overstap op B) die in totaal 20 minuten duurt. En enkele keren per dag vervang ik zo'n rit door een rechtstreekse rit A-C die 10 minuten duurt. Als je naar het geheel kijkt, is de wachttijd steeds gewoon 15 minuten dus zou het logisch zijn als de reizigers zich gelijk zouden spreiden (of op de momenten dat die rit rijdt zelfs allemaal naar die snelle rit). Naar de individuele lijnen kijkend is de totale reistijd 20 + 15 = 35 minuten en bij de rechtstreekse lijn 10 + veel = heel veel.
Dus hoe spreiden de reizigers zich?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten