Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door samsam538 »

Als ik op de satellietbeelden van station Sloterdijk kijk, dan zie ik dat er ruimte is tussen het perron van de treinsporen en de metrosporen. Deze ruimte kan gebruikt worden om het aantal perronsporen op de Westtak te verdubbelen.

Zijn er meer van deze ruimtereserveringen op het spoor?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door Mikos »

Bekijk de enkelsporige lijn tussen Olst en Deventer, bijvoorbeeld. Er is ruimte genoeg naast het bestaande spoor, zelfs de bovenleidingmasten zijn geschikt voor dubbelspoor. Het is er, vanwege kostenbesparing, sinds de aanleg in 1866 en de elektrificatie in 1953 alleen nooit van gekomen.

Zo zijn er wel meer plekken die zo ontworpen zijn. De bocht in Harderwijk is vrij ruim opgezet; daar zou ooit een derde spoor naast gebouwd kunnen worden. Door de bebouwing eromheen is dat echter wat minder waarschijnlijk.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door Aking »

Volgens mij liggen er in het zuiden ook nog redelijk wat voormalige emplacementen waar je dus redelijk wat ruimte hebt, en er ligt volgens mij ergens een brug zonder spoor er op, of juist brughoofden zonder brug er tussen (Ravenstein?)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door Mikos »

In Ravenstein is de spoordijk voorbereid op dubbel spoor, evenals de bovenleidingsportalen. De brug waar je het over hebt, herken ik niet in Ravenstein.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door Suus »

samsam538 schreef:Als ik op de satellietbeelden van station Sloterdijk kijk, dan zie ik dat er ruimte is tussen het perron van de treinsporen en de metrosporen. Deze ruimte kan gebruikt worden om het aantal perronsporen op de Westtak te verdubbelen.

Zijn er meer van deze ruimtereserveringen op het spoor?
Er is bij Sloterdijk nog meer te zien. Naast spoor 3-4 ligt namelijk nog een ruimtereservering voor een spoor 1-2 ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door MarkNL »

De 's-Gravenlandseweg bij Schiedam gaat onder de Oude Lijn door met een tunnelbak. Hier ligt een klein goudmijntje aan ruimtereserveringen/vooralsnog niet uitgevoerde projecten. Zo is de tunnelbak voorbereid voor een doorgetrokken lijn 21. Vanaf het eindpunt Harreweg van lijn 21 is een groenstrook vrijgehouden, inclusief nog een bruggetje, naar deze tunnelbak. De doorgetrokken tram zou hier dan moeten eindigen bij het niet-gebouwde station Kethel. Verder is de tunnelbak zelf ook nog eens voorbereid op 4 sporen. Deze voorbereiding zie je ook terug op de plek waar de A20 onder het spoor duikt een stuk zuidelijker. Merkwaardig genoeg is de tunnelbak in de toerit van de aansluiting Schiedam dan weer niet breder uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door Daniel »

Langs de oude Betuwelijn kan je ook nog de nodige ruimtereserveringen voor een tweede spoor zien, zo zijn bijvoorbeeld de viaducten over de Stadspolderring en de Baanhoekweg in Dordrecht geschikt voor een tweede spoor (bij viaduct Hastingsweg is dat er enkele jaren geleden ook daadwerkelijk al aangelegd).
Ook herkenbaar is een dubbelsporig landhoofd bij de Wantijbrug, maar de brug zelf is er bij de vernieuwing enkele jaren terug niet op voorbereid. De brug over de Beneden Merwede is dat dan weer wel, die heeft brede pijlers waar nog een brugdeel op past naast het bestaande brugdeel.
Daarentegen zijn in Sliedrecht de nieuwe viaducten over de A15 en de Betuweroute dan juist weer enkelsporig gebouwd in de voor dubbelspoor geschikte dijk.

En van het moeten verplaatsen van het perron op Dordrecht Stadspolders (dat lag op de reservering voor het 2e spoor) heeft men niet geleerd, want Sliedrecht Baanhoek is ook weer doodleuk op de ruimtereservering voor een tweede spoor gebouwd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door trolly »

Is dat Sliedrechtse perron niet de helft van een potentieel eilandperron?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door Daniel »

Dat wordt wat lastig: er ligt geen spoordijk meer ten noorden van het perron en er staat bebouwing te dicht op om de dijk aan die kant nog verder te verbreden. Aan de zuidkant van het spoor is wat dat betreft meer plek, al zouden het daar door de steile en hoge spoordijk wel aparte constructies worden om er dan nog perrons langs te krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door trolly »

Als ik de situatie op Gogelmeps goed interpreteer, is er daar zat ruimte om de spoordijk een beetje aan te plempen: vijftig meter tussen het huidige spoor en de gevel van de dichtstbijzijnde flat. Lijkt me geen probleem voor een spoorverdubbeling die nog wel een poosje op zich zal laten wachten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door nvdw »

Het zou hooguit de dienstuitvoering wat robuuster maken, maar er is nu prima een kwartierdienst te rijden tussen Gorinchem en Dordrecht, en dat zal niet meer worden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door Daniel »

@PHS: In het verleden meen ik wel, maar toen was er ook nog wel sprake van dat er meer goederenverkeer via die lijn zou gaan. Sowieso zijn de spoordijken al geschikt voor dubbelspoor, in Stadspolders hebben ze de dijk geen millimeter verbreed toen het tweede spoor vanaf de N3 tot aan station Stadspolders doorgetrokken werd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door Statler Rail »

In de Eemshaven ligt een goed herkenbare ruimtereservering voor een complete spoordriehoek, voor eventueel een spoorlijn naar de oostkant van de Eemshaven die nooit is aangelegd.

In Groningen is er een reservering voor de Zuiderzeelijn of verdubbeling van de spoorlijnen naar Zuidhorn/Groningen Noord, aan de zuidzijde van het spoor ten westen van het station. De nieuw aangelegde busbaan richting de Peizerweg houdt daarom een stukje afstand van het spoor. Ook bij de nu in aanleg zijnde onderdoorgang in de Paterswoldseweg wordt er rekening mee gehouden dat er nog een tweede viaduct met twee sporen naast moet kunnen.
Voor de fijnproevers: de ruimtereservering voor de Zuiderzeelijn loopt vanaf Hoogkerk aan de zuidzijde van het Hoendiep, ten noorden van de Manchesterweg op industrieterrein Westpoort. Er is een paar jaar terug nog een rechtzaak over geweest door het scheepswerfje "De Poffert" dat even verderop ligt en niet blij was met de mogelijkheid om in het bestemmingsplan de huidige bestemming "groen" in "spoor" om te zetten.

Verder nog reservering voor het vierde spoor op Groningen Europapark, en een dubbelsporige brug en tunneltje bij het Reitdiep in de spoorlijn naar Groningen Noord. Bij Leeuwarden ligt er nog een dubbelsporige brug in de enkelsporige lijn naar Camminghaburen, waar het station ook op een tweede spoor met perron is voorbereid.

In Almere hebben we nog de aftakking voor de IJmeerlijn richting Amsterdam. Aan de noordzijde van station Almere Centrum ligt ook een ruimtelijke reservering voor een extra perron en spoor.

Tot slot nog een tramreservering waar je hem niet verwacht: de middenberm van de Prof. Uilkensweg in Groningen is voorbereid op een tram, waarbij de brug over het Reitdiep in het midden bevestigingspunten heeft voor een toekomstige trambrug.
Alargule

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door Alargule »

Interessante weetjes! Ik kan er eigenlijk maar weinig bedenken (voor wegen - vloeken in de kerk hier, ik weet het - des te meer). Maar ik heb er wel eentje die later ook echt in gebruik is genomen: een van de pijlers van de zuidelijke Utrechtboog aan de Holterbergweg. Ik reed vroeger vaak over deze weg omdat dit de route naar mijn toenmalige huis in Duivendrecht was, en daarbij viel me de afwijkende vorm van deze pijler al op. Bij de uitbreiding van de Zuidtak naar vier sporen werd me duidelijk waarom.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door trolly »

:shock:

Was jij niet degene die er op een andere plek op wees, dat er ten westen van het Amstelstation plek is voor twee sporen en een eilandperron? Belangrijkste voorbereiding daarvoor zijn de landhoofden van het viaduct over de Treublaan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door Alargule »

Verrek, je hebt helemaal gelijk. Ik heb er zelfs nog een blogpost aan gewijd. Mijn hersenen zijn met die 40-plussers van de afgelopen dagen een beetje gepureerd geraakt...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door Suus »

Het viaduct over de Staringlaan bij Waddinxveen Noord is voorbereid op een tweede spoor, net zoals het viaduct over de Willem de Zwijgerlaan tussen Waddinxveen Noord en Waddinxveen (daar mochten vroeger voergangers overheen, maar dat is alweer jaren geleden weggehaald). Diverse andere bruggetjes tussen Alphen en Gouda zijn ook gebouwd op de aanleg van een tweede spoor, maar de meest recente bouwsels (Dreef en Stationstunnel Triangel in Waddinxveen) weer niet.

De draaibrug over de Gouwe bij Alphen aan den Rijn lijkt ook voorbereid voor een tweede spoor, maar ik betwijfel of die stalen brug dat na zoveel jaar nog aan zou kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MarkNL
Berichten: 479
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door MarkNL »

Statler Rail schreef:In de Eemshaven ligt een goed herkenbare ruimtereservering voor een complete spoordriehoek, voor eventueel een spoorlijn naar de oostkant van de Eemshaven die nooit is aangelegd.
Er lijkt in ieder geval op de onderste boog een stukje spoor te hebben gelegen (Google Earth, 2005).

Afbeelding
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door trolly »

De hele situatie leek mij sowieso eerder op opgebroken spoor dan reservering, maar topotijdreis geeft vanaf 1984 niks anders dan lege spoordijken en dat stompje spoor.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door katvis »

Ik heb het idee dat het grootste gedeelte tussen Rotterdam Centraal en Alexander een reservering heeft voor 4 sporen.
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door Anne »

MarkNL schreef:De 's-Gravenlandseweg bij Schiedam gaat onder de Oude Lijn door met een tunnelbak. Hier ligt een klein goudmijntje aan ruimtereserveringen/vooralsnog niet uitgevoerde projecten. Zo is de tunnelbak voorbereid voor een doorgetrokken lijn 21. Vanaf het eindpunt Harreweg van lijn 21 is een groenstrook vrijgehouden, inclusief nog een bruggetje, naar deze tunnelbak. De doorgetrokken tram zou hier dan moeten eindigen bij het niet-gebouwde station Kethel. Verder is de tunnelbak zelf ook nog eens voorbereid op 4 sporen. Deze voorbereiding zie je ook terug op de plek waar de A20 onder het spoor duikt een stuk zuidelijker. Merkwaardig genoeg is de tunnelbak in de toerit van de aansluiting Schiedam dan weer niet breder uitgevoerd.
DE tunnelbak van de toerit is later aangelegd. De noordelijke toerit lag eerst nog voor het spoorviaduct. Omdat met het drukker wordende verkeer de korte invoegstrook te gevaarlijk werd is deze later verlegd tot na het spoorviaduct.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door Anne »

In Zoetermeer zie je in Rokkeveen nog de reservering voor de eerst geplande verbinding tussen Delftsewallen en Pijnacker. Het zogenaamde Katwijkerlaantracé voor Zoetermeer - Rotterdam. Later is gekozen voor de huidige ZoRolijn.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door katvis »

^^De aantakkingen zouden dan hele scherpen bochten zijn geweest zo te zien.
PSA: Links gaan, rechts staan
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ruimtereserveringen op het spoor/bij stations

Bericht door Bemined »

luka23 schreef:Ik heb het idee dat het grootste gedeelte tussen Rotterdam Centraal en Alexander een reservering heeft voor 4 sporen.
Er ligt bij het Schieplein inderdaad een ongebruikt tunneltje naast het tunneltje waar de huidige 2 sporen doorheen gaan, en verderop bij de kruising van de A16 ligt een viaduct voor 6 sporen (4 doorgaand en 2 voor het goederenstation). Maar daartussen lijkt weinig voorbereid op zo'n verdubbeling, er staan rondom Rotterdam Noord een aantal gebouwen vrij dicht op het spoor waarvan ik vermoed dat deze in de weg staan bij een verdubbeling.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten