Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:
SuperGhost schreef:Maar ik zou er ook voor zijn als lijn 4 weer via station Schothorst naar het CS gaat. Reizigers uit Kattenbroek kunnen dan daar al overstappen op de intercity als je de bussen goed inlegt, waardoor die sneller af zouden zijn.
Alsjeblieft niet zeg: de stadsdienst Amersfoort heeft al genoeg trage slingerlijnen, terwijl lijn 4 nu juist een snellere verbinding biedt.
En als je ziet dat in de (mogelijke) plannen er op Schothorst nog meer intercity's gaan stoppen in de toekomst, lijkt me dat voor Kattenbroek veel beter.
Welke dan? Er zijn voorlopig alleen plannen voor meer Sprinters in de spits.
Zoveel sneller is lijn 4 niet dan als hij via de route van lijn 5 zou volgen vanaf Schothorst. Het scheelt slechts 2-3 minuten naar het CS, maar je bediend dan wel het centrum beter én door de overstap op Schothorst zou je bij gelijke overstappen op de huidige IC al zo'n 7 minuten sneller kunnen zijn naar Utrecht of Amsterdam Zuid/Schiphol.

Voor wat betreft die plannen: dan bedoel ik niet de plannen voor komend jaar, maar voor over een wat langere termijn (2030). Hoewel dat nog meer een ideeschets is, geeft het wel een inkijkje.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

En ja hoor: een Setra op lijn 50 naar Leersum die zich vast heeft gereden in het tunneltje bij De Klomp.... :roll:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Aking »

Let dan toch ook op kerel! :|
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

It wasn't me :')

Hij zit er ook niet een paar centimeter onder ofzo, gewoon de halve bus :roll:
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... lafond-aan

Overigens is er op meerdere plekken gewaarschuwd dat de vanwege de warmte ipv Citea's ingezette Setra's niet onder de tunnel door passen, inclusief omreisroute erbij. Chauffeur zal zijn gedachten er waarschijnlijk even niet bij gehad hebben :|
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

^^^Automatisme?

Zit je als chauffeur nou ook iets hoger in een Setra t.o.v. een Citea?
Dan zou je al eerder het idee kunnen hebben dat dat tunneldak wel héél dichtbij komt..

Update:

Bus is eruit getrokken. *bus*

https://www.dumpert.nl/mediabase/772800 ... aatje.html

PS: Het is wel duidelijk.. n.a.v. deze test: een Setra zonder aircounit (en verlaagde bandenspanning) pas dus wel onder het tunneltje van de Klomp door.
:wink:
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Lijkt er op dat de Leersum pendel daarna helemaal niet meer heeft gereden.
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Nee, dat was die bus toch?
ff heen en weer naar Ede voor een andere bus is de moeite niet, lijkt mij.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Zijn er al plannen om de weg in dat tunneltje iets lager te leggen zodat alle bussen erdoor zouden kunnen? :roll:
Brjj
Berichten: 21
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 19:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Brjj »

Volgens mij is dat niet mogelijk omdat je zit met oa grondwater enzo. Daarnaast is er om de tunnel geen ruimte om een langer 'afdalingsgedeelte' te maken.
Laatst gewijzigd door Zugführer op za 27 jul 2019, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Richard38
Berichten: 76
Lid geworden op: za 10 dec 2016, 15:57

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Richard38 »

Mijn mening is dat dit niet het probleem is van de gemeente of provincie.
Als chauffeur dien je gewoon te weten hoe hoog je voertuig is. Ten tweede ook een fout van Syntus. Ze wisten ten tijde van de aanbesteding dat de setra er niet onder door kon. En dan naderhand snel Citea's bestellen.
Dat had in het begin al geregend moeten zijn. Maar dat is mijn mening

Brjj schreef:Volgens mij is dat niet mogelijk omdat je zit met oa grondwater enzo. Daarnaast is er om de tunnel geen ruimte om een langer 'afdalingsgedeelte' te maken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Suus »

Het tunneltje bij De Klomp is in het recente verleden al iets verdiept, daardoor passen er nu Citea's met airco onderdoor terwijl Connexxion nog tunnelbussen had zonder airco.

De keuze voor Setra in Utrecht is genomen in Frankrijk. Omdat Connexxion geen opschorting van de gunning had ingediend bij het bezwaar heeft Keolis een serie bussen besteld die ze ook zonder problemen in Frankrijk konden inzetten mocht Syntus toch niet in Utrecht gaan rijden, met opties voor meer. Daarbij is wat minder gelet op lage tunneltjes e.d.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Brjj schreef:Volgens mij is dat niet mogelijk omdat je zit met oa grondwater enzo. Daarnaast is er om de tunnel geen ruimte om een langer 'afdalingsgedeelte' te maken.
De tunnel daar is al een keer verlaagd daar, vergelijk het fietspad richting Ederveen maar eens met de rijbaan. Die laatste heeft een flinke kuil en zelfs borden dat je niet door moet rijden als hij vol met regenwater staat (zo diep is het dus).
Richard38 schreef:En dan naderhand snel Citea's bestellen.
Dat had in het begin al geregend moeten zijn. Maar dat is mijn mening
Er was anders gelijk in het begin al sprake van dat er Citea's voor de tunnellijnen zouden komen.
Maar is idd ook gewoon onoplettendheid: alle Setra's hebben een sticker "Let op! Past niet door tunnel De Klomp" op het dashboard en er hangt als je het busstation af rijdt zelfs nog een routepijl naar rechts met "50/(X)80 Bus te hoog" erop.
dennistd schreef:Hij zit er ook niet een paar centimeter onder ofzo, gewoon de halve bus :roll:
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... lafond-aan
In de video van het lostrekken kan je ook zien dat het probleem de airco unit is, zonder die unit zou het net passen (in de video houdt het gekraak op als de airco eruit is)
Toevallig liep ik gisteravond net langs halte Centrum in Amersfoort toen er een Citea met een Setra erachter stond te halteren. En toen viel het al op dat het hoogteverschil zonder de airco unit eigenlijk al nihil is.
Suus schreef:Het tunneltje bij De Klomp is in het recente verleden al iets verdiept, daardoor passen er nu Citea's met airco onderdoor terwijl Connexxion nog tunnelbussen had zonder airco.
De Citea's zijn ook een speciale variant: er ligt geen aircounit op het dak, maar die is soort van verzonken in het dak. Daarom zitten de roosters van de airco ook in het schuine stuk aan de zijkant in plaats van het plafond.
Het verschil kan je mooi zien als zo'n Citea naast een ex-Connexxion Ambassador van U-OV staat. De Citea is dan zelfs nog iets lager dan het dak van de Amba zonder de airco in de hoogte mee te rekenen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Richard38 schreef:Ten tweede ook een fout van Syntus. Ze wisten ten tijde van de aanbesteding dat de setra er niet onder door kon. En dan naderhand snel Citea's bestellen.
Dat had in het begin al geregeld moeten zijn.
Het ligt dus anders.. Setra was het enige merk dat de gok durfte te wagen met Syntus voor de afname van de bussen. Connexxion had zaak lopen tegen de aanbesteding waardoor Syntus niet de volledige order kon zetten.

Setra, Syntus en Keolis hebben toen de deal gemaakt om er eerst 100 af te nemen en als de concessie gewonnen werd, er meteen nog 50 bij te bestellen. Als Syntus niet zou winnen zouden er 50 naar Keolis Frankrijk gaan.. Wat er met de andere 50 zou gaan gebeuren was niet bekend.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: De keuze voor Setra in Utrecht is genomen in Frankrijk. Omdat Connexxion geen opschorting van de gunning had ingediend bij het bezwaar heeft Keolis een serie bussen besteld die ze ook zonder problemen in Frankrijk konden inzetten mocht Syntus toch niet in Utrecht gaan rijden, met opties voor meer. Daarbij is wat minder gelet op lage tunneltjes e.d.
Zouden Citea's dan niet zomaar in Frankrijk kunnen worden ingezet? :?
Overigens vind ik de Setra's comfortabeler dan de Citea's.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Maxim »

SuperGhost schreef:Zoveel sneller is lijn 4 niet dan als hij via de route van lijn 5 zou volgen vanaf Schothorst. Het scheelt slechts 2-3 minuten naar het CS, maar je bediend dan wel het centrum beter én door de overstap op Schothorst zou je bij gelijke overstappen op de huidige IC al zo'n 7 minuten sneller kunnen zijn naar Utrecht of Amsterdam Zuid/Schiphol.
Maar behalve de paar minuten extra heb je hier wel last van een domino-effect: lijn 4 via Schothorst betekent dat er iets anders door Hoogland moet rijden. Lijn 3 is geen optie, dat vertraagt de reis naar Vathorst te veel. En lijn 2 zou kunnen, maar de snellere verbinding vanuit Nieuwland wordt juist erg gewaardeerd. En een extra lijn voor Hoogland is niet te doen gezien het aantal reizigers en de beschikbare uren. Conclusie: iedere optie is voor een groep reizigers minder ideaal. En dan denk ik dat de huidige opzet voor de minste reizigers (grote) hinder oplevert.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Maxim schreef:En dan denk ik dat de huidige opzet voor de minste reizigers (grote) hinder oplevert.
Dat ben ik wel met je eens. Zeker omdat, wil je een beetje toekomstvaste stadsdienst hebben, het meer oplevert om snelle verbindingen naar het centrum en CS te bieden dan alleen maar trage slingerlijnen (waar het oude net van Connexxion in uitblonk).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Durashift »

Toch snap ik die wissel van inzet naar Setra i.p.v Citea ivm warmte niet zo. Komt toch weer ellende van /xtra kosten.. en wat is nou het verschil met Twente..??? Daar was het nog warmer en rijdt toch alleen maar Citea? Beter om in Utrecht e.o. dan toch ook gewoon doorkachelen met tunnelbussen, lijkt mij.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Daniel »

Rond 11.30 uur kwam een buurtbus over de Arnhemseweg in Amersfoort ri. CS langsrijden. Hij had een briefje met lijnnummer achter de zijruit, maar dat kon ik niet lezen vanuit de supermarkt. In elk geval was het niet lijn 8 want die zou 6 minuten later pas komen en reed gewoon met een Setra.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door T-hijs »

Jij hebt gewoon een supermarkt in je woonplaats! Ik niet! En al helemaal niet eentje die op zondag open is, daarvoor moet ik toch echt eerst de bible-belt uit...
F.k.a. Bollenstad
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Durashift schreef:Toch snap ik die wissel van inzet naar Setra i.p.v Citea ivm warmte niet zo. Komt toch weer ellende van /xtra kosten.. en wat is nou het verschil met Twente..??? Daar was het nog warmer en rijdt toch alleen maar Citea? Beter om in Utrecht e.o. dan toch ook gewoon doorkachelen met tunnelbussen, lijkt mij.
In Twente is de airco aangepast na twee hete zomers. Die werkt nu veel beter, redelijk vergelijkbaar met de Setra. Die in Utrecht werken heel veel slechter.
Laatst gewijzigd door dennistd op zo 28 jul 2019, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Dat ben ik niet met je eens, Dennis. Ik werk zowel in Twente als in Utrecht en ik kan je met zekerheid zeggen dat ik 0,0 verschil merk tussen de Citea's van Utrecht en Twente. Airco werkt even goed.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dennistd »

Ik vond de Citea daar zelf beduidend minder koelen hoor. Ook hoorde ik er veel chauffeurs over klagen. Ze schijnen ook vaak te bevriezen trouwens, dat heb ik in Twente nooit meegemaakt, ook al rij je de hele dag met dat ding op 5,3 graden (laagste stand).
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Lijn 45 »

Daniel schreef:Rond 11.30 uur kwam een buurtbus over de Arnhemseweg in Amersfoort ri. CS langsrijden. Hij had een briefje met lijnnummer achter de zijruit, maar dat kon ik niet lezen vanuit de supermarkt. In elk geval was het niet lijn 8 want die zou 6 minuten later pas komen en reed gewoon met een Setra.
Ik heb tussen 11:30 en 11:52 geen buurtbusjes bij het CS gezien. Daana was ik niet meer in de buurt.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door dnmw2705 »

Tom98 schreef:Dat ben ik niet met je eens, Dennis. Ik werk zowel in Twente als in Utrecht en ik kan je met zekerheid zeggen dat ik 0,0 verschil merk tussen de Citea's van Utrecht en Twente. Airco werkt even goed.
Ik dacht dat ik ooit ergens gelezen had dat de Citea's in Utrecht een aangepast systeem hebben voor de airco.. Het zou zo zijn dat de airco's van de Citea's de lucht via de zijkant krijgen zodat de unit op het dak lager is, zodat het beruchte tunneltje echt niet geraakt kon worden.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Utrecht

Bericht door Tom98 »

Ik baseer mijn standpunt ook volledig op de lucht die bij mij op de chauffeursstoel uit de roosters komt. Hoe het achterin bij de passagiers is weet ik niet.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 53 gasten