16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door Chauf21 »

16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein
Geplaatst op: donderdag 26 november 2009 10:03
Laatst bijgewerkt: donderdag 26 november 2009 10:05


Gratis internet in de trein. Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat maakt dit mogelijk met een subsidie van 16 miljoen euro.
Lees verder
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door --Stefan-- »

Goed iniciatief :)
Alleen ze moeten dan ook weer het stopcontect terugbrengen in de 2e klas want heb best vaak en lege accu :oops:
3 0 7 9
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door Ennes »

--Stefan-- schreef:Goed iniciatief :)
Alleen ze moeten dan ook weer het stopcontect terugbrengen in de 2e klas want heb best vaak en lege accu :oops:
Nou wat een goed iniciatief zeg... Draadloos internet is al jaren mogelijk, en nu mogen we er met zijn allen voor opdraaien, omdat dat een handje vol, niet een uurtje zonder internet verbinding kan, zonder dat zelf te bekostigen.

En denken ze werkelijk dat dat meer mensen de trein in lokt?

Laten ze dat geld liever besteden aan het verbteren van informatie voorziening (die voor iedereen toegankelijk is) bij verstoringen op de stations en in de treinen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door JWM »

Via datzelde internet kan juist iedereen reisinformatie opzoeken :D
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door Ennes »

JWM schreef:Via datzelde internet kan juist iedereen reisinformatie opzoeken :D
En iedereen (denk bijvoorbeeld aan ouderen) heeft "ALTIJD" een laptop of smartphone ofzo bij zich, als hij met de trein reist?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door --Stefan-- »

Nee dat hebben ze zeker niet :P
Ik heb eigenlijk zelf ook nooit me laptop bij in de trein ;)
En m'n telefoon heeft zo ie zo wel internet (A)
3 0 7 9
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door JWM »

Ennes schreef:
JWM schreef:Via datzelde internet kan juist iedereen reisinformatie opzoeken :D
En iedereen (denk bijvoorbeeld aan ouderen) heeft "ALTIJD" een laptop of smartphone ofzo bij zich, als hij met de trein reist?
Diegene die dat niet bij zich heeft weet dat hij geen actuele reisinformatie kan opzoeken en heeft daar kennelijk ook geen behoefte aan.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door Ennes »

JWM schreef:
Ennes schreef:
JWM schreef:Via datzelde internet kan juist iedereen reisinformatie opzoeken :D
En iedereen (denk bijvoorbeeld aan ouderen) heeft "ALTIJD" een laptop of smartphone ofzo bij zich, als hij met de trein reist?
Diegene die dat niet bij zich heeft weet dat hij geen actuele reisinformatie kan opzoeken en heeft daar kennelijk ook geen behoefte aan.
Je weet natuurlijk wel dat wat je nu zegt gewoon slap gelul is hè!!!!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door JWM »

Zitten we eindelijk op hetzelfde niveau :twisted:
Oud forumgebruiker

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door Oud forumgebruiker »

Als ze eindelijk eens die schermen ophangen in VIRM-4, ICMm en ICR... :roll:, daar is tot nu toe helemaal geen vorm van informatievoorziening in de trein, afgezien van de omroep (als die gebruikt wordt...).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door Daniel »

JWM schreef:Via datzelde internet kan juist iedereen reisinformatie opzoeken :D
Ware het niet dat dingen als de actuele vertrektijden er nogal eens uit vliegen als er een grote verstoring ergens is. En met de mobiele 9292 kan je geen busreis tussen twee treinstations plannen. Die keuze-optie zit er niet in, waardoor je altijd met de trein gestuurd wordt: niet zo handig als die juist niet rijdt natuurlijk :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door AppleMoose »

JWM schreef: Diegene die dat niet bij zich heeft weet dat hij geen actuele reisinformatie kan opzoeken en heeft daar kennelijk ook geen behoefte aan.
Ik heb geen internet op mijn mobiel, ook geen laptop, ik weet dat ik dan niet de actuele reisinformatie kan opzoeken, maar heb zeker wel behoefte aan deze informatie.
Rijden we met vertraging of op tijd? Haal ik mijn volgende aansluiting wel? Is er niet ergens tijdens mijn reis een storing opgetreden op een traject die ik wil berijden?

Beetje kort door de bocht dus die opmerking.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door Ennes »

Ronzol schreef:
JWM schreef: Diegene die dat niet bij zich heeft weet dat hij geen actuele reisinformatie kan opzoeken en heeft daar kennelijk ook geen behoefte aan.
Ik heb geen internet op mijn mobiel, ook geen laptop, ik weet dat ik dan niet de actuele reisinformatie kan opzoeken, maar heb zeker wel behoefte aan deze informatie.
Rijden we met vertraging of op tijd? Haal ik mijn volgende aansluiting wel? Is er niet ergens tijdens mijn reis een storing opgetreden op een traject die ik wil berijden?

Beetje kort door de bocht dus die opmerking.
Misschien kan JWM er eentje voor je subsidiëren :lol:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door JWM »

Beste Ronzol, toevallig zie ik dat je vandaag jarig bent (gefeliciteerd! :D ), Sinterklaas is weer in het land en de Kerstman komt er binnenkort ook weer aan. dus misschien heb je binnenkort wél een laptop of een smartphone zodat je ook op de hoogte kan blijven van de actuele reisinformatie :mrgreen:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door AppleMoose »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik geloof niet dat dat een van m'n cadeautjes zal worden dit jaar :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door Ennes »

JWM schreef:Beste Ronzol, toevallig zie ik dat je vandaag jarig bent (gefeliciteerd! :D ), Sinterklaas is weer in het land en de Kerstman komt er binnenkort ook weer aan. dus misschien heb je binnenkort wél een laptop of een smartphone zodat je ook op de hoogte kan blijven van de actuele reisinformatie :mrgreen:
Beste JWM, zou het misschien niet zo kunnen zijn dat niet zomaar iedereen de middelen (er voor over) heeft, om onder het mom van sinterklaas of de kerstman ( niet verder vertellen hoor, maar die bestaan helemaal niet) een laptop of smartphone aan te schaffen om op een normale manier gebruik te kunnen maken van het OV. terwijl de informatie voorziening een "basis-behoefte" is voor een ieder die met het OV reist.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door Thijs »

Ennes schreef:Nou wat een goed iniciatief zeg... Draadloos internet is al jaren mogelijk, en nu mogen we er met zijn allen voor opdraaien, omdat dat een handje vol, niet een uurtje zonder internet verbinding kan, zonder dat zelf te bekostigen.

En denken ze werkelijk dat dat meer mensen de trein in lokt?
Ja, heel veel. Denk aan zakenreizigers die lekker in de eerste klas met een kopje koffie zitten te werken met een internetverbinding. Zo maak je de trein fors aantrekkelijker en dus sneller een alternatief voor de auto. Overigens zie ik steeds meer laptoppers in de trein, ook niet-zakenreizigers.

Daarnaast is draadloos internet al jaren mogelijk inderdaad, maar heb je wel eens geprobeerd in de trein draadloos te internetten met een beetje een acceptabele snelheid? Er zijn veel witte vlekken en het zal nooit zo snel en betrouwbaar gaan als internet via de trein.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door JWM »

Ennes schreef:Beste JWM, zou het misschien niet zo kunnen zijn dat niet zomaar iedereen de middelen (er voor over) heeft, om onder het mom van sinterklaas of de kerstman ( niet verder vertellen hoor, maar die bestaan helemaal niet) een laptop of smartphone aan te schaffen om op een normale manier gebruik te kunnen maken van het OV. terwijl de informatie voorziening een "basis-behoefte" is voor een ieder die met het OV reist.
Klopt, verder nog iets Ennes?
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door Ennes »

Thijs schreef:
Ennes schreef:Nou wat een goed iniciatief zeg... Draadloos internet is al jaren mogelijk, en nu mogen we er met zijn allen voor opdraaien, omdat dat een handje vol, niet een uurtje zonder internet verbinding kan, zonder dat zelf te bekostigen.

En denken ze werkelijk dat dat meer mensen de trein in lokt?
Ja, heel veel. Denk aan zakenreizigers die lekker in de eerste klas met een kopje koffie zitten te werken met een internetverbinding. Zo maak je de trein fors aantrekkelijker en dus sneller een alternatief voor de auto. Overigens zie ik steeds meer laptoppers in de trein, ook niet-zakenreizigers.

Daarnaast is draadloos internet al jaren mogelijk inderdaad, maar heb je wel eens geprobeerd in de trein draadloos te internetten met een beetje een acceptabele snelheid? Er zijn veel witte vlekken en het zal nooit zo snel en betrouwbaar gaan als internet via de trein.
Dus een handje vol reizigers die dat pak hem beet uurtje in de trein zitten wegen zwaarder als de basis voorzieningen voor iedere treinreiziger? overigens ik zie ook heel veel laptoppers in de trein, waarvan een aanzienlijk gedeelte film kijkt, een ander deel, (de zakelijke reizigers) met een eigen internet verbinding werkt, en een handje vol verslaafden die niet een uurtje zonder internet kunnen (die bijvoorbeeld even iets op een forum moeten posten, wat echt niet uitgesteld kan worden tot men thuis is)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door Ennes »

JWM schreef:
Ennes schreef:Beste JWM, zou het misschien niet zo kunnen zijn dat niet zomaar iedereen de middelen (er voor over) heeft, om onder het mom van sinterklaas of de kerstman ( niet verder vertellen hoor, maar die bestaan helemaal niet) een laptop of smartphone aan te schaffen om op een normale manier gebruik te kunnen maken van het OV. terwijl de informatie voorziening een "basis-behoefte" is voor een ieder die met het OV reist.
Klopt, verder nog iets Ennes?
uhhh als je een goede informatie voorziening kan regelen ;)

(eentje zonder noodzakelijke internet verbinding dan hè, die voor iedereen beschikbaar is.)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door Vinny »

Volgens mij is het geven van actuele informatie de taak van de conducteur. Die kan middels het doen van omroepen reizigers op de hoogte brengen van het wel- en wee op het spoor en alternatieve reisroutes aandragen. Dit gebeurt overigens in veel gevallen ook, maar helaas nog altijd te weinig - Daar is geen 16 miljoen euro voor nodig lijkt me...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door Ennes »

Vinny schreef:Volgens mij is het geven van actuele informatie de taak van de conducteur. Die kan middels het doen van omroepen reizigers op de hoogte brengen van het wel- en wee op het spoor en alternatieve reisroutes aandragen. Dit gebeurt overigens in veel gevallen ook, maar helaas nog altijd te weinig - Daar is geen 16 miljoen euro voor nodig lijkt me...
Helemaal mee eens, mits die conducteur ook de juiste informatie heeft. (daar gaat het namelijk ook nog wel eens mis, zoals je weet) Evenzo als de informatie op de stations, niet altijd is wat het zou moeten zijn. wat te denken van reizigers op een een of ander buiten station, zoals bv Utl, Hor, Nwk, Br, die blijven vaak helemaal verstoken van informatie.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door Thijs »

Ennes schreef:Dus een handje vol reizigers die dat pak hem beet uurtje in de trein zitten wegen zwaarder als de basis voorzieningen voor iedere treinreiziger? overigens ik zie ook heel veel laptoppers in de trein, waarvan een aanzienlijk gedeelte film kijkt, een ander deel, (de zakelijke reizigers) met een eigen internet verbinding werkt, en een handje vol verslaafden die niet een uurtje zonder internet kunnen (die bijvoorbeeld even iets op een forum moeten posten, wat echt niet uitgesteld kan worden tot men thuis is)
Ik vind je echt heel cynisch. Ik vind gratis draadloos internet in de trein echt een voorwaarde van goed en aantrekkelijk treinvervoer in de tegenwoordige tijd. Als je zo redeneert kunnen we elk poging om de trein écht aantrekkelijk te maken wel afschaffen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door Ennes »

Thijs schreef:
Ennes schreef:Dus een handje vol reizigers die dat pak hem beet uurtje in de trein zitten wegen zwaarder als de basis voorzieningen voor iedere treinreiziger? overigens ik zie ook heel veel laptoppers in de trein, waarvan een aanzienlijk gedeelte film kijkt, een ander deel, (de zakelijke reizigers) met een eigen internet verbinding werkt, en een handje vol verslaafden die niet een uurtje zonder internet kunnen (die bijvoorbeeld even iets op een forum moeten posten, wat echt niet uitgesteld kan worden tot men thuis is)
Ik vind je echt heel cynisch. Ik vind gratis draadloos internet in de trein echt een voorwaarde van goed en aantrekkelijk treinvervoer in de tegenwoordige tijd. Als je zo redeneert kunnen we elk poging om de trein écht aantrekkelijk te maken wel afschaffen.
Heeft weinig met cynisme te maken hoor, ik ben alleen van mening dat waar er in de basis van het OV nog vele haperingen zitten, zoals dus de informatie voorziening (vooral bij onregelmatigheden) je die eerst volledig op orde zou moeten hebben, voor je met extra's/luxe elementen komt aanzetten.

Pas daarmee maak je de trein "Echt" aantrekkelijk. de grootste klacht van de reiziger is de informatie bij onregelmatigheden. Zet daar dan eerst goed op in, voor je gaat proberen nog meer reizigers binnen te halen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: 16 miljoen euro subsidie voor gratis internet in trein

Bericht door Thijs »

Jij ziet het als of-of. Ik zie het als en-en: er dient uiteraard ingezet te worden op andere zaken zoals informatie bij verstoringen ofzo. Maar dat gebeurt ook, daar werkt men ook aan. Maar tegelijk zet zich men in voor het aantrekkelijker maken van de trein voor een grote potentiële groep en daar zie ik echt totáál niet in wat daar mis mee is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten