ProRail: stations rookvrij

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door Ardan »

Volgens mij is het zelden zo dat mensen door een rookzone móéten lopen om bij hun trein te komen en zijn ze ook als het even kan niet vlak bij de perrontoegangen. In Amersfoort had je altijd twee zones per perron, maar in ieder geval op perron 1/2 is de voorste vrij recent opgeheven.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door Meltrain »

Al ongeveer drie jaar, net zoals de voorste rookplek op spoor 6/7.

Op Rotterdam Centraal staan er nog wel twee rookpalen per perron (uitgezonderd spoor 15/16),maar helaas staat de westelijke paal wel vlak bij de trap naar de loopbrug. Als je via de loopbrug loopt, is het dus bijna onmogelijk om de rookzones te vermijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door Hainje »

Uiteindelijk gaat het erom dat kinderen die nu klein zijn, later niet gaan roken. Dat is voor zover ik weet nog altijd de doelstelling geweest van de Rijksoverheid. Deze maatregel is er gewoon één in een lange rij van manieren om dat doel te bereiken. Naar mijn idee werken deze maatregelen ook, ik ben er eens op gaan letten hoe oud de meeste mensen zijn die bij mij aan de balie sigaretten komen kopen. Het aantal jongeren onder de 25 zijn toch echt wel in de minderheid. Ook het aantal rokende collega's van onder de 25 is echt zeer beperkt.

Daarnaast maakt een algeheel rookverbod op een station het handhaven juist een stuk eenvoudiger. Straks is het gewoon 'peuk uit of optieven gauw!'.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door Aking »

Maar dat handhaven kan nu ook al supersimpel zijn, maar het gebeurt simpelweg niet...

Ik ga de volgende keer maar eens midden op een perron staan zeiken denk ik, weinig mensen die er last van hebben, het stinkt een beetje maar daar kun je prima omheen lopen toch? *O*
Bemined
Berichten: 5942
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door Bemined »

Ardan schreef:Volgens mij is het zelden zo dat mensen door een rookzone móéten lopen om bij hun trein te komen en zijn ze ook als het even kan niet vlak bij de perrontoegangen. In Amersfoort had je altijd twee zones per perron, maar in ieder geval op perron 1/2 is de voorste vrij recent opgeheven.
Als je direct bij de hoofdingang in- en uitstapt hoeft dat niet nee. Maar de meeste treinen hebben meer deuren dan die twee deuren die bij de trap uitkomen, en de NS stelt het ook erg op prijs dat de rest van de trein ook gebruikt wordt. En dan moet je vaak wel door de rookzone heen. Ook zijn er stations met een achteruitgang die alleen via de rookzone te bereiken is. Laten we het zo zeggen, als de rookzones op bijna alle stations zo gepositioneerd zouden zijn dat niet-rokers er geen last van hebben, zou er geen verzoek gekomen zijn voor dit verbod.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door sirvinniei »

Hainje schreef: Daarnaast maakt een algeheel rookverbod op een station het handhaven juist een stuk eenvoudiger. Straks is het gewoon 'peuk uit of optieven gauw!'.
Ja, net als met gezichtbedekking. :X
Ik heb geen onderschrift
PHS

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door Durashift »

^^^dat van die zorgkosten kan je nooit zo 1 op 1 stellen natuurlijk.. en dat 'solidariteit begrip' telt voor meerdere verzekeringen.. voertuigverzekeringen bijvoorbeeld..

In mijn directe familie is er geen verband tussen roken en uitgevoerde chemokuren..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik heb nooit gerookt.. (maar ben wel een paar kilo te zwaar.. ook een potentieel gezondsheids(kosten)risico :wink: ) maar in mijn jeugd wel een meeroker geweest in het huishouden.. Moet je nagaan.. met de warmte van afgelopen tijd.. dat er 30 jaar geleden gewoon MAT64 reed met (volle) rookcoupés.. stinkende asbakken in die hitte.. :shock: :cry:

Ik ben blij te lezen dat de rookzone's in Amersfoort zijn aangepast. Ik weet niet of dat in Maarssen ook zo is.. maar daar stond de rookpaal ook vlakbij het incheckpaaltje... als je de trap af kwam. Wat men hier ook zegt.. door bepaalde treintypen heb je (als frequente reiziger) nou eenmaal wel in de gaten waar de trein stopt.. en dus staat iedereen min of meer op 'een kluitje' en dan dus ook in de omgeving van rokers. :?

Aan de andere kant.. het wordt de rokende medemens wel steeds lastiger gemaakt.. Ergens is er een grens.. en ik hoor de overheid nog niet veel zeggen over hoe men de droog te vallen accijns inkomsten denkt te kunnen compenseren..?

Afgelopen week een middag aan het recreatiemeer doorgebracht.. nagenoeg geen rokende mensen.. totdat je het opeens wél ruikt.. en dat die mensen dus eigenlijk net aan de verkeerde kant van onze (tent)stek zijn neergestreken.. :mrgreen:
Jammer.. maar goed, die sigaret is ook al rap weer 'op; natuurlijk..

Ik denk ook dat de ervaren overlast ook toeneemt doordat de geur van rook steeds minder waar te nemen is in het dagelijks leven.
Het is verbannen naar uithoeken.. en als het dan opeens in je directe omgeving plaatsvindt.. irriteert dit rapper dan wanneer je gedurende de dag in een rookflow zit.. denk ik.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door Ardan »

Meltrain schreef:Al ongeveer drie jaar, net zoals de voorste rookplek op spoor 6/7.
Echt? Ik ben zelf nu 2,5 jaar gestopt, dus het was me nog niet eens opgevallen. Toen laatst een vriendin in mijn reisgezelschap een sigaretje wilde roken liep ze helemaal naar achteren, toen viel het me pas op dat de voorste weg is :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door AppleMoose »

PHS schreef:maar rekening houden met elkaar is toch normaal? Anders kan je toch moeilijk nog spreken van een samenleving? Er zijn nog genoeg plaatsen over waar je mag roken
Dat geldt toch voor beide kanten? Rokers passen zich al jaren aan en er zijn steeds minder plekken waar je mag roken. Als je kijkt waar je vroeger allemaal mag roken en waar het nu verboden is... Er zijn nu zelfs steden waarbij je in een deel van het centrum niet meer mag roken. Het leven is geven en nemen. Niet-rokers hebben een groot deel van de openbare ruimte tot zich genomen, geef die paar verstokte rokers dan een paar vierkante meter. Zoals al eerder gezegd, het grootste deel van het perron is rookvrij.
en bovendien dwingt niemand je om de trein te nemen.
Dat geldt natuurlijk ook voor niet-rokers :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door Durashift »

Een meerderheid is nu een minderheid geworden.. dat geeft altijd frictie..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door Suus »

Ardan schreef:Volgens mij is het zelden zo dat mensen door een rookzone móéten lopen om bij hun trein te komen en zijn ze ook als het even kan niet vlak bij de perrontoegangen. In Amersfoort had je altijd twee zones per perron, maar in ieder geval op perron 1/2 is de voorste vrij recent opgeheven.
Hebben ze die rookput weggehaald ja? *O* Ik dacht hem begin juli nog gezien te hebben :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door AppleMoose »

Durashift schreef:Een meerderheid is nu een minderheid geworden.. dat geeft altijd frictie..
Een meerderheid hoort ook rekening te houden met de minderheid, toch? :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door Durashift »

^^^top op zekere hoogte ja. Daar ontstaat dus de frictie.. m.i.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door trolly »

Aking schreef:Ik ga de volgende keer maar eens midden op een perron staan zeiken
Alsof het halve perron al niet over de kleinste onbenulligheden aan het zeiken is. Verzin eens iets origineels, joh.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door SuperGhost »

trolly schreef:
Aking schreef:Ik ga de volgende keer maar eens midden op een perron staan zeiken
Alsof het halve perron al niet over de kleinste onbenulligheden aan het zeiken is. Verzin eens iets origineels, joh.
_O- :')
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door waldo79 »

Durashift schreef:^^^top op zekere hoogte ja. Daar ontstaat dus de frictie.. m.i.
Voor zover ik weet zijn rokers nooit in de meerderheid geweest.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door trolly »

Geen neiging om dat even te checken, veronderstel ik?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door waldo79 »

Nee, die eer laat ik jou toe _O_
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door trolly »

Liever lui dan moe, dus. Alsjeblieft.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door waldo79 »

Merci, op de telefoon knipt en plakt het wat lastiger. Maar dat er een meerderheid rookte ligt al decennia achter ons.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door trolly »

waldo79 schreef:Voor zover ik weet zijn rokers nooit in de meerderheid geweest.
Dinosaurussen zie je ook weinig de laatste tijd, maar dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan hebben.

Ik heb overigens ook een telefoon. Toets in "afname rokers sinds 1950" en je struikelt over de tabellen en statistieken. Van mij hoef je niks te knippen en plakken — gewoon even je eigen stelling controleren.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door waldo79 »

Zeg, nou is het wel weer genoeg geweest met dat quasi cynisme :evil:
PHS

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: ProRail: stations rookvrij

Bericht door AppleMoose »

PHS schreef:
Ronaldussen schreef:
PHS schreef:maar rekening houden met elkaar is toch normaal? Anders kan je toch moeilijk nog spreken van een samenleving? Er zijn nog genoeg plaatsen over waar je mag roken
Dat geldt toch voor beide kanten? Rokers passen zich al jaren aan en er zijn steeds minder plekken waar je mag roken. Als je kijkt waar je vroeger allemaal mag roken en waar het nu verboden is... Er zijn nu zelfs steden waarbij je in een deel van het centrum niet meer mag roken. Het leven is geven en nemen. Niet-rokers hebben een groot deel van de openbare ruimte tot zich genomen, geef die paar verstokte rokers dan een paar vierkante meter. Zoals al eerder gezegd, het grootste deel van het perron is rookvrij.
Niet-rokers hebben helemaal niet de openbare ruimte 'tot zich genomen', het zijn geen twee kampen die elkaar bestrijden. Niet-rokers hebben last van rokers, terwijl rokers geen last hebben van niet-rokers. De rookverboden zijn niet bedacht door niet-rokers om rokers te pesten, maar door de samenleving als geheel om het algemeen belang te dienen van een schone, gezonde leefomgeving.
Misschien een verkeerde woordkeus, maar je snapt heus wel wat ik bedoel. Niet-rokers hebben meer ruimte dan ooit om géén last te hebben van iemands rook. Rokers hebben zich steeds meer (terecht of niet, daar ga ik geen discussie over voeren) moeten aanpassen onder het mom van "we moeten rekening houden met elkaar". Een mooie gedachte, maar die gedachte is natuurlijk geen eenrichtingsverkeer. Als je als niet-roker nu zoveel ruimte hebt waarbij je geen last hebt van rokers, zou je ook eens kunnen denken, goh, die twee vierkante meter op het perron, laat die nou maar voor de paar verstokte rokers, dan doe ik twee passen opzij en heb ik er geen last van.
PHS schreef:
Ronaldussen schreef:
PHS schreef:en bovendien dwingt niemand je om de trein te nemen.
Dat geldt natuurlijk ook voor niet-rokers :wink:
Dus als een niet-roker de trein wil nemen, heeft hij de smerigheid en ongezonde rooklucht maar te accepteren? En om de vraag eens om te keren: zou je als roker op je geweten willen hebben dat andere mensen longkanker, COPD en andere nare ziektes krijgen door mee te roken, terwijl ze dat niet willen?
Niet mijn woorden gaan verdraaien en woorden in mijn mond leggen die ik niet gezegd heb. Je bent erg goed in drogredeneringen zoals in bovenstaande quote blijkt, maar dat is niet bevorderlijk voor een goede discussie. Niemand dwingt iemand om met de trein te gaan. Tenzij je ergens diep verscholen in een bos woont waar je verder niet uit komt, moet je rekening houden met elkaar. In een samenleving moet je bereid zijn iemand iets te gunnen. Dat geldt dus ook voor rokers en niet-rokers. Niet-rokers hebben zeeën van ruimte waarin ze geen last hebben van de rook (en over 10 tot 20 jaar rookt vrijwel niemand meer in dit land), gun die paar rokers die nog over zijn ook een (klein) plekje. Natuurlijk, sommige rookzones zijn uitermate onhandig geplaatst, maar daar valt wat aan te doen en staat nu niet ter discussie. Het gaat nu om het principe.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 219 gasten