Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Thijs schreef:Jij ziet het als of-of. Ik zie het als en-en: er dient uiteraard ingezet te worden op andere zaken zoals informatie bij verstoringen ofzo. Maar dat gebeurt ook, daar werkt men ook aan. Maar tegelijk zet zich men in voor het aantrekkelijker maken van de trein voor een grote potentiële groep en daar zie ik echt totáál niet in wat daar mis mee is.
Ik zie het niet als een "of - of", maar als een eerst de "basis - dan de luxe"
En van het daadwerkelijk verbeteren van de informatie voorziening merk ik in de praktijk nog niet echt heel veel eerlijk gezegd.
En er is inderdaad niets mis met het aantrekkelijker maken van reizen met de trein, ik ben alleen echter van mening dat je meer klanten aan je kan binden met een goede basis als met allerlei gadgets, die slechts door een geringe groep klanten gebruikt zal worden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken! NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Is draadloos internet niet hopeloos achterhaald?
Zakelijke reizigers hebben allang een laptop met een internet via zo'n stickie. Bovendien hebben veel mensen ook al onbeperkt internet via de mobiele telefoon. Mogelijk dat dat de komende jaren veel goedkoper gaat worden waardoor internet in de trein achterhaald is?
Ik mis denk ik een deel van de discussie. Als een reiziger op het station komt en dan niet weet van de werkzaamheden had de reiziger zich maar beter voor moeten bereiden, want daar zijn tegenwoordig allemaal middelen voor. Dat was de stelling van Ennes in een andere discussie, nu een tijdje geleden. En nu mag de reiziger die in de trein niet zich niet voorbereiden op het verdere verloop van zijn reis, omdat internet in de trein een luxe is? Wat is nu het verschil en waarom mag een reiziger zich in dit geval niet zelf van informatie voorzien maar moet de conducteur dit doen - die het eerst juist niet moest doen omdat de reiziger dat zelf moet doen? :?
Met het aanbieden van internet in de trein is de stap naar het aanbieden van actuele reisinformatie in de trein nog maar een hele kleine. De informatie heb je dan namelijk al in de trein (via het internet komt die zo binnen), je hoeft alleen nog maar een juiste weergave te maken. Dat is dan toch precies wat je wil bereiken?
Freek schreef:Is draadloos internet niet hopeloos achterhaald?
Zakelijke reizigers hebben allang een laptop met een internet via zo'n stickie. Bovendien hebben veel mensen ook al onbeperkt internet via de mobiele telefoon. Mogelijk dat dat de komende jaren veel goedkoper gaat worden waardoor internet in de trein achterhaald is?
Het bereik van internet via de mobiele telefoon is nog verre van dekkend en snel, als ik met de trein reis dan ik heb op veel trajecten geen 3G. En die dekking zal de komende jaren echt niet veel beter worden (bijv. over de Veluwe). Ik vermoed dat hetzelfde geldt voor zo'n stick. Met de service die NS aanbiedt heb je tenminste overal bereik en snelheid.
Wubbo schreef:
Met het aanbieden van internet in de trein is de stap naar het aanbieden van actuele reisinformatie in de trein nog maar een hele kleine. De informatie heb je dan namelijk al in de trein (via het internet komt die zo binnen), je hoeft alleen nog maar een juiste weergave te maken. Dat is dan toch precies wat je wil bereiken?
Sterker nog: het wordt gelijk geregeld. Treinreiziger.nl meldt dat in de treinen de lang verwachte schermen komen te hangen en dat daarnaast dus draadloos internet komt. Die hele discussie over wat belangrijker is niet meer nodig, want het komt er dus gewoon allebei.
Wubbo schreef:Ik mis denk ik een deel van de discussie. Als een reiziger op het station komt en dan niet weet van de werkzaamheden had de reiziger zich maar beter voor moeten bereiden, want daar zijn tegenwoordig allemaal middelen voor. Dat was de stelling van Ennes in een andere discussie, nu een tijdje geleden. En nu mag de reiziger die in de trein niet zich niet voorbereiden op het verdere verloop van zijn reis, omdat internet in de trein een luxe is? Wat is nu het verschil en waarom mag een reiziger zich in dit geval niet zelf van informatie voorzien maar moet de conducteur dit doen - die het eerst juist niet moest doen omdat de reiziger dat zelf moet doen? :?
Met het aanbieden van internet in de trein is de stap naar het aanbieden van actuele reisinformatie in de trein nog maar een hele kleine. De informatie heb je dan namelijk al in de trein (via het internet komt die zo binnen), je hoeft alleen nog maar een juiste weergave te maken. Dat is dan toch precies wat je wil bereiken?
Nu haal je 2 dingen door elkaar, geplande werkzaamheden wat (vrijwel) iedereen tevoren kan nakijken, zoals thuis via internet of teletekst, of ongeplande werkzamheden waarbij de treinenloop behoorlijk in de war is gestuurd, en waarbij "iedere" reiziger -ook die zonder de mogelijkheid tot mobiel internet- zowel in de trein als op de stations dringend zit/staat te wachten op actuele informatie. Waar het mij dus om gaat is dat daar juist op ingezet zou moeten worden, en niet op snel draadloos internet in de IC's ( en wat voor alle overige reizigers?)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken! NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Freek schreef:Is draadloos internet niet hopeloos achterhaald?
Zakelijke reizigers hebben allang een laptop met een internet via zo'n stickie. Bovendien hebben veel mensen ook al onbeperkt internet via de mobiele telefoon. Mogelijk dat dat de komende jaren veel goedkoper gaat worden waardoor internet in de trein achterhaald is?
Het bereik van internet via de mobiele telefoon is nog verre van dekkend en snel, als ik met de trein reis dan ik heb op veel trajecten geen 3G. En die dekking zal de komende jaren echt niet veel beter worden (bijv. over de Veluwe). Ik vermoed dat hetzelfde geldt voor zo'n stick. Met de service die NS aanbiedt heb je tenminste overal bereik en snelheid.
Wordt er dan voor een andere techniek gekozen (zoals die proef tussen Groningen en Leeuwarden) of wordt het aangeboden via GPRS/UMTS? Overigens is wifi veel laagdrempeliger, vrijwel iedere laptop beschikt daar over. 3G, GPRS en andere varianten zijn veel minder gebruikt.
Overigens is terecht opgemerkt dat internet in de trein niet alleen nuttig is voor de laptoppende reizigers onder ons, het is ook erg handig wanneer je actuele reisinformatie aan wilt bieden. Nu ben je afhankelijk van de conducteur die je aansluitingen omroept, in de toekomst kun je die geautomatiseerd laten zien op schermen in de trein. Een goed functionerend en dekkend, landelijk netwerk langs het spoornet is daar wel een voorwaarde voor en het lijkt me dat dat ook gerealiseerd zal worden met deze subsidie.
Op Webwereld staat ook dat iedere coupé twee schermen zal krijgen voor reizigersinformatie:
Naast de 15 miljoen euro die de overheid beschikbaar stelt steekt de NS zelf 45 miljoen euro in het project. Er komt een hotspot per wagon. "Dat is voldoende om overal een snelle internetverbinding te hebben", zegt een woordvoerster van de NS. Daarnaast komen er twee reisinformatieschermen per coupé.
Reizigers krijgen, als ze verbinding maken met de treinwifi, een startscherm te zien waar de actuele reisinformatie wordt weergegeven en de optie om het web op te gaan. Volgens de woordvoerster zijn er geen restricties.
Ennes schreef:Nu haal je 2 dingen door elkaar, geplande werkzaamheden wat (vrijwel) iedereen tevoren kan nakijken, zoals thuis via internet of teletekst, of ongeplande werkzamheden waarbij de treinenloop behoorlijk in de war is gestuurd, en waarbij "iedere" reiziger -ook die zonder de mogelijkheid tot mobiel internet- zowel in de trein als op de stations dringend zit/staat te wachten op actuele informatie. Waar het mij dus om gaat is dat daar juist op ingezet zou moeten worden, en niet op snel draadloos internet in de IC's ( en wat voor alle overige reizigers?)
Daar wordt ook op ingezet met Infoplus, alleen schiet dat niet echt lekker op. Maar ik heb niet de indruk dat een tekort aan geld de reden daarvan is...
Thijs schreef:Het bereik van internet via de mobiele telefoon is nog verre van dekkend en snel, als ik met de trein reis dan ik heb op veel trajecten geen 3G. En die dekking zal de komende jaren echt niet veel beter worden (bijv. over de Veluwe). Ik vermoed dat hetzelfde geldt voor zo'n stick. Met de service die NS aanbiedt heb je tenminste overal bereik en snelheid.
Als mobiel internet doorgroeit in hetzelfde tempo als nu zal het over een paar jaar landsdekkend worden. Met de genoemde Iphone's, dongels(en broertjes) neemt mobiel internet zo'n vlucht dat een dergelijke beweging niet meer te stoppen is.
In het laatste plan, waar nog met partner KPN samengewerkt werd, werd er wel wifi in de trein aangeboden, maar was het WAN gedeelte gewoon het ordinaire UMTS netwerk. Uiteindelijk ben je dus nog steeds afhankelijk van mobiel bereik.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Nutteloze geldverspilling. Tegen de tijd dat dit operationeel is zit je met een achterhaald netwerk en heeft iedereen een snellere WiMax of lte adapter in zijn of haar telefoon of laptop. Het lijkt me ook niet wenselijk dat ik weer een plek heb waar ik aan mijn privacy moet denken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Reiziger Ddrs schreef:En naast de Intercities horen ook alle treinen van Arriva erbij aldus datzelfde Metro.
...ware het niet dat Arriva nog geen partner heeft gevonden om het project te implementeren (zoals NS dus wel heeft met T-mobile), dus dat zal nog wel even op zich laten wachten. :)
deadlock schreef:Nutteloze geldverspilling. Tegen de tijd dat dit operationeel is zit je met een achterhaald netwerk en heeft iedereen een snellere WiMax of lte adapter in zijn of haar telefoon of laptop.
Voorlopig is wifi nog niet achterhaald, iedere laptop beschikt over wifi en dat zal voorlopig ook niet veranderen. Ik ken in ieder geval geen standaardlaptops die niet over wifi beschikken maar wel over Wimax ;)
Het lijkt me ook niet wenselijk dat ik weer een plek heb waar ik aan mijn privacy moet denken.
Je bent niet verplicht om gebruik te maken van het netwerk in de trein?
WiMax is een grote flop Het lijkt er veel meer op dat we over gaan op LTE... WiMax prestaties zijn niet goed genoeg.
Momenteel heb je alleen met de duurdere laptops een 3G verbinding ingebouwd. Dat zal wel verschuiven, maar ik denk niet dat straks iedereen 3 abbos heeft: ADSL, telefoon (met mobiel internet) en Internet op je laptop,,,
Bee schreef:Bij het internetproject horen volgens een artikel in de Metro ook TV-schermen met reisinformatie in alle Intercitytreinen.
Erg leuk!!! maar... de info voorziening voor reizigers op de stations, stop en sneltreinen?
Voorlopig ben ik nog steeds van mening dat ze dat geld beter zouden kunnen besteden aan een goed info systeem dat beschikbaar wordt voor alle reizigers. Dus een goed actueel info systeems op alle stations, en een efficient systeem om de info ook in alle treinen te krijgen,
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken! NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Als al het intercitymaterieel TV-schermen krijgt, dan hebben we nog de stoptreinen SGM en SLT. Die hebben beide al informatievoorziening, dat van SGM zou alleen nog vertragingen moeten kunnen verwerken. Voor Mat'64 lijkt mij de investering te groot.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Geert schreef:Voorlopig is wifi nog niet achterhaald, iedere laptop beschikt over wifi en dat zal voorlopig ook niet veranderen. Ik ken in ieder geval geen standaardlaptops die niet over wifi beschikken maar wel over Wimax ;)
Nee, maar al die nieuwe netbooks hebben bijvoorbeeld een 3.5G module aan boord.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Bee schreef:Als al het intercitymaterieel TV-schermen krijgt, dan hebben we nog de stoptreinen SGM en SLT. Die hebben beide al informatievoorziening, dat van SGM zou alleen nog vertragingen moeten kunnen verwerken. Voor Mat'64 lijkt mij de investering te groot.
Tja, je kan in de SGMm al niet eens omroepen als het RIS-systeem weer eens in de storing ligt, of bij werkzaamheden een willekeurig tussenstation als eindbestemming kiezen, laat staan dat het eenvoudig vertragings informatie en omreisadviezen kan verwerken.
En het systeem dat in de ICMm zit laten we maar helemaal even buiten beschouwing.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken! NS gaat "niet" over één nacht ijs.