Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door Suus »

Oplossing voor lawaaitreinen
DEN HAAG - Er staat een pasklare oplossing gereed voor de lawaaitreinen die bewoners langs het HSL-traject tussen Amsterdam en Rotterdam tot wanhoop drijven.

Volgens CDA-Kamerlid Koopmans kunnen de oude herriebakken zo worden omgeruild voor 106 coupés die nu werkloos op het rangeerterrein langs de Dijksgracht in Amsterdam staan. „Deze treinen zijn veel stiller, en ze zijn zo inzetbaar”, aldus de CDA-er.

TNO bevestigde onlangs de vrees dat de drie keer zeven treinstellen meer decibellen produceren dan verwacht. In Roelofarendsveen en Lansingerland klinkt het alsof er een bak grind wordt gestort, als ze langs zoeven. Minister Eurlings (Verkeer) greep al in en laat rails slijpen en stillere remblokken monteren.
Bron: Telegraaf.nl

ICL dus :lol: Naast het feit dat de indeling van die treinen op niets slaat, zijn ook dat gigantische herriebakken. Het zijn naast DDM-1 de enige treinen die een gesprek in de keuken hier overstemden, terwijl andere treinen dat niet doen. Ze moeten gewoon nog even doorbijten daar in Lansingerland, de Albatros komt eraan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Oplossing voor lawaaitreinen

Bericht door Meltrain »

Ik stem voor ICK. 8-)
(In elk geval zou dat wel meer reizigers trekken onder treinhobby'isten. :lol: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Oplossing voor lawaaitreinen

Bericht door Fles »

106 coupés
Wel ja, toe maar :roll:

Trouwens:
rijnmond.nl schreef:Volgens de Nederlandse Spoorwegen voldoen de Duitse treinstellen niet aan de normen. Zo hebben ze geen airco en een erg smalle klapdeur. Bovendien zijn de treinen door het ministerie van Verkeer en Waterstaat verboden op het HSL-tracé.
Daarnaast begreep ik dat ze langzaamaan afgevoerd worden naar Duitsland, en dat er na vandaag geen 106, maar nog maar 83 rijtuigen in Nederland staan. Oftewel: CDA-Kamerlid Koopmans staat weer eens uit zijn nek te kletsen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door Geert »

Bee schreef:ICL dus :lol: Naast het feit dat de indeling van die treinen op niets slaat, zijn ook dat gigantische herriebakken. Het zijn naast DDM-1 de enige treinen die een gesprek in de keuken hier overstemden, terwijl andere treinen dat niet doen.
Precies, en ICK maakt evenveel of meer lawaai. Ik merk op mijn werk echt dat het ICK er uit is, op het moment dat een s1900 voorbij reed kon je een normaal gesprek wel vergeten. ICR is vele malen stillen.

Hoe weet Koopmans eigenlijk zo zeker dat de 'oude treinstellen' stiller zijn? Heeft hij daar gegevens van? Ik ben wel benieuwd...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door Ardan »

Ik heb een maandje terug in Hamm een hele zwik ICK/L-treinen in NS-livrei zien staan, dus zo ver weg zijn ze nou ook weer niet.
Enne.. ik vind het prima treinen, maar daar ga ik dus al helemaal niet die toeslag voor betalen heh :| (niet dat ik nu wel die toeslag voor een ritje over heb, maar ja.)
Ik doe ook maar wat
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door Caspar »

Misschien dat er in Duitsland metingen zijn gedaan langs een Neubaustrecke? Daar rijden die ICL rijtuigen ook nog wel eens over tussen Hannover en Wurzburg. Wie weet vallen die dingen bij hoge snelheden juist wel mee ten opzichte van andere rijtuigen. Hamburg- Bremen- Osnabruck rijden ze ook 200km/h.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door Stefan »

Ik ben opzich wel aardig te spreken over het comfort van die IC rijtuigen bij 200 km/h. Ik had de eerste paar keren niet eens in de gaten dat we 200 reden, tot ik met de GPS keek hoe hard we gingen. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door Suus »

Moet alleen het raam niet openstaan, wat heb ik daar een oorpijn aan overgehouden op mijn afscheidsritje ICL naar Lelystad :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door Caspar »

Lees net trouwens dit op de site van Rover omtrent de HSL:
Dienstuitvoering Benelux: alle oude locs zouden zijn vervangen, maar Eurlings is nog steeds niet tevreden over de punctualiteit.

Ik zie nog steeds Belgische locs 11.8 hier rondrijden. Zag er van de week zelfs eentje die een Belgische Traxx op sleeptouw nam naar België omdat de Traxx het had begeven, t9200 opgeheven. Een uur later werd de t9200 getrokken door een 11.8 met een die bewuste kapotte Traxx erachter in opzending.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door Ennes »

Gewoon asfalteren dat tracé en een paar bussen laten rijden :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door JWM »

Altijd leuk, politici met hun eigen ideetjes...

Het probleem is de geluidsoverslast door die lawaaibakken. Een fatsoenlijk kamerlid zou dus de toko aanspreken die NS hispeed de toestemming heeft gegeven om die lawaaibakken in te zetten. Daar zit wat mij betreft de fout. :roll:
racingweirdo
Berichten: 165
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 14:32

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door racingweirdo »

Wat is het alternatief?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door JWM »

Dat is een zaak van NS hispeed. Die moeten in staat worden geacht om op tijd fatsoenlijk materieel beschikbaar te hebben. Als ze dat niet hebben kunnen ze geen vervoer over de hsl-zuid aanbieden en daar is vast iets over afgesproken in de concessie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door Ennes »

JWM schreef:Dat is een zaak van NS hispeed. Die moeten in staat worden geacht om op tijd fatsoenlijk materieel beschikbaar te hebben. Als ze dat niet hebben kunnen ze geen vervoer over de hsl-zuid aanbieden en daar is vast iets over afgesproken in de concessie.
Wat ten dele ook weer een zaak is van de overheid, daar deze niet in staat waren gebleken om de specificaties mbt de beveiliging op tijd aan te leveren.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door playertwo »

racingweirdo schreef:Wat is het alternatief?
Een Thalys of ICE laten pendelen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door Geert »

Ennes schreef:
JWM schreef:Dat is een zaak van NS hispeed. Die moeten in staat worden geacht om op tijd fatsoenlijk materieel beschikbaar te hebben. Als ze dat niet hebben kunnen ze geen vervoer over de hsl-zuid aanbieden en daar is vast iets over afgesproken in de concessie.
Wat ten dele ook weer een zaak is van de overheid, daar deze niet in staat waren gebleken om de specificaties mbt de beveiliging op tijd aan te leveren.
Maar dat was specifiek de beveiliging. Geluidseisen waren al veel eerder bekend lijkt me.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door JWM »

Dat is toch ook helemaal niet de vraag in deze? Feit is dat er nu treinen rijden die niet aan de geluidsnormen voldoen en deze hadden dan ook geen toelating moeten krijgen :!:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door Ennes »

Geert schreef:
Ennes schreef:
JWM schreef:Dat is een zaak van NS hispeed. Die moeten in staat worden geacht om op tijd fatsoenlijk materieel beschikbaar te hebben. Als ze dat niet hebben kunnen ze geen vervoer over de hsl-zuid aanbieden en daar is vast iets over afgesproken in de concessie.
Wat ten dele ook weer een zaak is van de overheid, daar deze niet in staat waren gebleken om de specificaties mbt de beveiliging op tijd aan te leveren.
Maar dat was specifiek de beveiliging. Geluidseisen waren al veel eerder bekend lijkt me.
Maar volgens mij waren de geluidseisen gebaseerd op HSL treinen en niet op regulier materieel, en dat die een stuk later worden geleverd is dus deels oorzaak van het feit dat die beveiligings specificaties niet op tijd zijn vrijgegeven.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door Wubbo »

Da's niet de oorzaak maar het gevolg. Maar goed: ICRm is toegelaten en voldoet kennelijk aan de eisen die gesteld worden aan materieel op de HSL-Zuid. Geluidsnormen zijn daar tegenwoordig ook een onderdeel van volgens mij. Dus als ICRm inderdaad te veel lawaai maakt had het niet toegelaten moeten worden, zo simpel is het. Dat we dan nog een jaar geen vervoer hadden gehad over de HSL-Zuid is de consequentie daarvan.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door Caspar »

Met een bezetting van nog geen 5% zouden daar niet veel mensen mee gedupeerd zijn.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door Ruben »

Eigenlijk kunnen we de treinen verkorten tot loc + ICL rijtuig. Geluidsoverlast duurt dan maar 2 seconden :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door Dexter »

Als straks de Thalys ook over de HSL gaat rijden, hebben ze pas echt goed vergelijkingsmateriaal.

Daar heb ik trouwens niemand hier nog over gehoord: De Thalys gaat na 13,5 jaar verdwijnen van de Oude Lijn en zal (als alles goed gaat tenminste) vanaf 13 december niet meer te zien zijn op plekken als o.a. Ledn, Gv, Dt, Ddr, Rsd. :|
Vallend blad maakt rails glad.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door playertwo »

Thalys is ook niet gemaakt om met 140-160 te rijden, maar om met 300 te rijden dus is het juist goed dat dit materieel gaat naar een lijn die ervoor gemaakt is. Eindelijk wordt er binnen Nederland een snelle verbinding geboden binnen Nederland, en tot Antwerpen. Helaas is het daarna boemelen tot Brussel Zuid, en daarna mag het gas er weer op.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door Dexter »

Ja natuurlijk is dat ook een goede zaak, maar het was eerder melancholisch bedoeld omdat ik het zal gaan missen om hem op het oude spoor tegen te komen.

Overigens is het op Hfd-Rtd de bedoeling dat de Thalys net als Fyra eerst 160 km/h gaat rijden en vanaf pas Rtd tot Antwerpen 300. Dat er tussen Antwerpen en Brussel geen nieuwe lijn wordt aangelegd of dat de klassieke lijn niet voor minstens 200 km/h ipv 160 is aangepast heb ik nooit begrepen. De Belgen zeggen dat het de moeite niet is qua tijd en afstand, terwijl het best nog een flink stuk boemelen is.
Vallend blad maakt rails glad.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Koopmans oppert om ICL op de HSL in te zetten

Bericht door playertwo »

Als je tussen Antwerpen en Brussel 160 haalt, is het sowieso al een wonder, want ondanks dat er 4 sporen liggen, zijn die niet echt slim benut als je het mij vraagt.

Dat er tussen Hoofddorp en Rotterdam slechts 160 wordt gereden is sowieso belachelijk omdat het tijdelijke materieel (lees gehuurde Traxx die wordt ingezet) niet kan praten met ECTS level 2, waardoor je op level 1 blijft steken. Helaas eist de IVW dat je met level 1 niet harder mag dan 160km/h, maar je kan prima en veilig rijden met bijv. 200km/h. Met de Thalys over de HSL kan je de Fyra toch mooi vervangen door een Thalys tussen Asd en Rtd (waarmee je dus een halfuursdienst over de HSL kan bieden).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten