Internationale treinreis met fietsen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Internationale treinreis met fietsen

Bericht door Gebruikersnaam »

Ik open maar even hier een draadje voordat ik het hele 'Korte vragen'-topic vervuil (A)

Situatie:
Mijn pa en ik willen graag op fietsvakantie in augustus. We willen graag van startplaats X naar huis fietsen. Om bij startplaats X te geraken willen wij vanaf Ede-Wagneningen met de trein. Een exacte datum is afhankelijk van het weer. We hebben momenteel twee startplaatsen op het oog, te weten:
- Heilbad Heiligenstadt
- Mosbach
We hebben bewust gekozen voor twee bestemmingen, die niet in dezelfde windrichting liggen t.o.v. Nederland, zodat we de kans vergroten dat het mooi fietsweer is. Het enige nadeel van deze manier is dat we vrij laat pas zeker zijn op welke datum we willen vertrekken en derhalve pas kaarten een of twee dagen van te voren halen. Daarnaast moet ik nu ook voor twee bestemmingen uitzoekwerk verrichten, maar dat is mij als hobbyist om het even :)

Probleem: We willen dit zo goedkoop mogelijk (we blijven gierige Nederlanders :Y )

- Heilbad Heiligenstadt:
Heilbad Heiligenstadt is zowel met als zonder gebruik van het Fernverkehr bereikbaar. Mijn voorkeur gaat uit naar de optie zonder Fernverkehr, omdat dit reserveringen voor de 2 fietsen scheelt. De reisplanner van DB geeft als reisoptie om eerst van Ede (v. 09:21) naar Arnhem te reizen, dan met de RE 19 naar Oberhausen te gaan, de RE 1 naar Hamm(Westf), de RE 11 naar Kassel-Wilhelmshöhe en tot slot de RE 2 naar Heilbad Heiligenstadt (a. 15:54).

Mij leek het het goedkoopst om van Ede naar Arnhem met 2 enkeltjes (2x 4,10) en 2 fietskaarten (2x 6,90) te reizen, en dan met een Quer-durchs-Land-ticket (52,- voor 2 personen) en 2 Fahrradtageskarte (2x 5,50) verder te reizen. Ik kom dan uit op een bedrag van 85,-. Is dit de goedkoopst mogelijke optie?

- Mosbach
Mosbach is ook zowel met als zonder het gebruik van Fernverkehr bereikbaar, ware het niet dat de reistijd zonder Fernverkehr te lang wordt. De reisplanner van DB geeft hier als optie om eerst van Ede (v. 08:21) naar Arnhem te reizen, vervolgens de RE 19 naar Düsseldorf, dan IC 2013 naar Mannheim en tot slot met de S-Bahn naar Mosbach-Neckarelz (a. 15:17). Het nadeel is dus dat we hier afhankelijk zijn van de IC, en of daar nog vrije fietsplaatsen zijn.

Een bepaling van de kosten heb ik hiervoor nog niet gemaakt, maar ik doe even snel de aanname dat het NSI servicecenter in Arnhem niet de goedkoopste optie is :mrgreen: Iemand die suggesties heeft zodat deze optie niet honderden euro's gaat kosten?

Alvast bedankt voor het meedenken (ook namens de portemonnee van mijn vader :P )
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Internationale treinreis met fietsen

Bericht door Durashift »

Ik begrijp de redenatie voor 2 windrichtingen niet zo.. Uiteindelijk moeten jullie terug naar het westen fietsen.. toch?
Wind is ook nogal veranderlijk... dus als je voor één richting gekozen hebt.. kan de wind intussen gedraaid zijn..
Stel je in op wind tegen, dan valt het altijd mee, zou ik zeggen. :wink:

Of fiets er eerst heen en dan met de trein terug.. als de westenwind nog een paar dagen aanhoud?
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Internationale treinreis met fietsen

Bericht door Gebruikersnaam »

Ik had misschien even een ander woord moeten gebruiken. Het gaat ons er om dat als het in Zuid-Duitsland (Mosbach) $@%@!weer is, dat we dan nog vanuit het oosten van Duitsland (Heilbad Heiligenstadt) naar huis kunnen fietsen (of andersom natuurlijk). Het heeft niet zo zeer te maken met wind in de rug of wind tegen.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Internationale treinreis met fietsen

Bericht door Durashift »

Ah, okay. Helder. :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationale treinreis met fietsen

Bericht door Suus »

Fietsvervoer in Fernverkehr kan je regelen via https://www.bahn.de/p/view/service/fahr ... uege.shtml

Verder weet ik heel weinig van de regionale voorwaarden voor fietsmeename in Duitsland, de voorwaarden en prijzen verschillen namelijk per verkeersverbond/deelstaat (in NRW kost het over het algemeen geld maar mag het meestal de hele dag, maar in Hessen is het over het algemeen gratis maar zijn er meestal weer sperperioden). Welkom in de tarievenjungle!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Internationale treinreis met fietsen

Bericht door trolly »

:Y

Op zoek naar een tarieventijger, dus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Internationale treinreis met fietsen

Bericht door Daantje »

Weet je zeker dat je met fietsen zin hebt om zo vaak over te moeten stappen zonder fernverkehr?
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Internationale treinreis met fietsen

Bericht door Gebruikersnaam »

Vier keer overstappen vind ik nog te doen. 45 minuten in Oberhausen is voldoende tijd, 17 minuten in Hamm is ook prima, alleen 10 in Kassel is wat krap met fiets en al.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Internationale treinreis met fietsen

Bericht door henrivanderweijden »

Quer-durchs-land ticket is NIET geldig tussen Arnhem en Emmerich. Heb ik een paar weken geleden nog nagevraagd aan de conducteur op de RE 19.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Internationale treinreis met fietsen

Bericht door Gebruikersnaam »

Dank voor de waarschuwing! Dat wordt dus een enkeltje Ede-Emmerich i.p.v. Ede-Arnhem.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Internationale treinreis met fietsen

Bericht door bys1 »

Ik raad je iig aan om bij NL enkeltjes te kijken of je iets kan doen met samenreiskorting of het Meereisretour (7,95).
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Internationale treinreis met fietsen

Bericht door Gebruikersnaam »

Mijn vader heeft 40% korting. Samenreiskorting en het meereisretour is alleen geldig tijdens de daluren (te laat). Volgens de site van NSI zouden we samen 20,35 kwijt zijn.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Internationale treinreis met fietsen

Bericht door bys1 »

Als jij om 9:21 vertrekt zoals aangegeven voor de eerste bestemming zit je gewoon in de daluren.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Internationale treinreis met fietsen

Bericht door Gebruikersnaam »

Achja, tuurlijk :X De koffie deed z'n werk nog niet zal ik maar zeggen
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Internationale treinreis met fietsen

Bericht door Gebruikersnaam »

Problem solved. Gisteren naar Arnhem geweest om een enkeltje Emmerich met 40% korting te kopen, en om 2 internationale fietskaartjes te kopen. Thuis gelijk een Quer-Durchs-Land-Ticket gekocht, zodat we voor onder de 100,- op pad zijn in plaats van ruim 280,- aldus de beste man bij de service van NSI :X
Floris
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 01:48
Contacteer:

Re: Internationale treinreis met fietsen

Bericht door Floris »

henrivanderweijden schreef:Quer-durchs-land ticket is NIET geldig tussen Arnhem en Emmerich. Heb ik een paar weken geleden nog nagevraagd aan de conducteur op de RE 19.
Volgens de voorwaarden van het QDL is het op geen enkele lijn in NL geldig. Buiten DE alleen op enkele trajecten in Oostenrijk, Zwitserland en Polen.

https://www.bahn.de/p/view/mdb/bahninte ... i_2019.pdf
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten