Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Gebruikersnaam »

Op Arnhem Goederen wordt nog wel eend wat Speno-materieel gedumpt geloof ik. Verder niet structureel meer. Maarn Goederen wordt sporadisch nog gebruikt. Bij Apeldoorn staan altijd een paar goederenwagens. Verder heb ik Europoort nog niet voorbij zien komen, evenals Sloe, Rotterdam Noord Goederen, Crailoo, Oldenzaal, Zutphen Goederen bij uitzondering, Stroe (oké, is alleen maar een inhaalspoor), Weert, Leeuwarden (of staat daar geen Speno-materieel meer?), Moerdijk, Oosterhout en Roosendaal.
Kwa raccordementen schieten mij Delden Elementis, Bergen op Zoom Phillip Morris (niet meer bediend, maar volgens mij liggen de sporen er nog wel), De Kragge (idem), Oss Elzenburg, Alphen a/d Rijn, Wijster, Apeldoorn VAM (de saneringsplannen liggen hiervoor al klaar meende ik), Vlaardingen Vulcaanhaven, Dordrecht Zeehaven, Dordrecht Chrmorus, Barendrecht, Roodeschool, Delfzijl en Budel nog te binnen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Gebruikersnaam schreef:Maarn Goederen wordt sporadisch nog gebruikt.
Vorige week om 9u 's ochtends nog een keer roestgereden over het derde spoor daar met 3026
Cas
Berichten: 884
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Cas »

We hebben een hele HSL liggen waar je blijkbaar dus 300 km/h kan rijden, dus ik snap niet helemaal waarom de nieuwe treinen voor (o.a.) de HSL maar max 200 km/h kunnen rijden. In genoeg andere landen wordt dat gehaald op normale (doch veel rustigere) spoorlijnen, en is dat hele HSL-gebeuren niet nodig. Is het niet haalbaar om meer dan 200 km/h te halen op de binnenlandse dienst, levert het te weinig tijdswinst op, heeft NS er gewoon geen zin in, of is er een andere reden?

Natuurlijk is ICNG nuttig voor een heleboel andere delen van het spoorwegnet, zoals Amsterdam - Utrecht, de Hanzelijn en uberhaupt vernieuwing van de vloot, maar het wordt toch wel veel geprofileerd als hogesnelheidstrein die vooral dus ook op de HSL gaat rijden.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De kosten om harder dan 200 km/uur te kunnen rijden wegen niet op tegen de tijdwinst: De ICD doet Schiphol Airport - Rotterdam Centraal nu met 160 km/uur in 24 minuten terwijl de Thalys die wel 300 km/uur rijdt er 20 minuten over doet. Dan kan je beter je aandacht verleggen naar de tijd die het duurt om op snelheid te komen (en daar is een TGV-treinstel heel slecht in).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen

Bericht door Klaasje »

Nou, zo'n tgv is anders sneller met optrekken dan een ICE3M.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10579
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Tot maximale dienstsnelheid?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen

Bericht door Klaasje »

Ja, juist.. de verhouding tussen vermogen en massa is veel gunstiger.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Cas schreef:In genoeg andere landen wordt dat gehaald op normale (doch veel rustigere) spoorlijnen, en is dat hele HSL-gebeuren niet nodig.
In genoeg andere landen (waaronder onze buurlanden) rijden er overigens ook treinen met 200 km/h over HSL's.
Suus schreef:Dan kan je beter je aandacht verleggen naar de tijd die het duurt om op snelheid te komen (en daar is een TGV-treinstel heel slecht in).
Vergeet vooral niet de aandacht voor snel uit en in kunnen stappen (daar is een TGV ook slecht in), dat was ook een argument van NS om niet voor een hogesnelheidstrein te kiezen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Cas schreef: Natuurlijk is ICNG nuttig voor een heleboel andere delen van het spoorwegnet, zoals Amsterdam - Utrecht,
Uit capaciteitsoogpunt wil je daar geen ICNG hebben rijden. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik zat mij al een paar dagen af te vragen waarom ik het muntvak van mijn portemonnee toch zo moeilijk dichtkrijg. Zojuist heb ik echter 46 cent aan 1 en 2-centmuntstukken uit mijn portemonnee gevist :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Korte vragen

Bericht door AppleMoose »

En je korte vraag is? (A)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Waar geef je dat uit in het OV? :mrgreen:

(Duikt weg)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Korte vragen

Bericht door AppleMoose »

In een van de vele winkeltjes op het station? :mrgreen: 1- en 2 eurocentmuntjes zijn nog altijd een wettig betaalmiddel :Y

Vraag is goedgekeurd en beantwoord, dus je kunt weer tevoorschijn komen :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Ligt het aan mij of kunnen de VIRMm's sneller optrekken?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Klopt het dat kinderen tot 11 jaar gratis mee mogen met een betalende volwassene (los kaartje, dan we ovc) bij Qbuzz GD? Dat maakt een tourtje met m'n 4 jarige dochter wel interessant...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

marvinkok schreef:Klopt het dat kinderen tot 11 jaar gratis mee mogen met een betalende volwassene (los kaartje, dan we ovc) bij Qbuzz GD? Dat maakt een tourtje met m'n 4 jarige dochter wel interessant...
Ja, zie https://www.qbuzz.nl/gd/abonnementen-ka ... gratis-mee
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Het druist zo in tegen de indoctrinatie "tot 4 gratis"
Is dit door de provincie bedacht of door qbuzz zelf?
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1497
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

In Brabant geldt het zelfs voor 2 kinderen per betalende reiziger van minstens 12 jaar.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen

Bericht door Stefan »

En in DMG is het 3 kinderen t/m 11 jaar per betalende volwassene (doordeweeks vanaf 9:00).
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Dan zijn we in Twente dus haast afwijkend met een kinderkaartje na 9 uur :')
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Waarom bezit één muur 'ring' van metrostation Blaak een transparant scherm en de rest niet?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

De rest is gesloopt? :')
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

De htm-serie 5000 zijn tweerichtingstram. Welk eindpunt op het Haagse net is dan een kopeindpunt? Of wordt de 2e cabine alleen op het remiseterrein gebruikt?
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Korte vragen

Bericht door OV-Hobbyist »

Loosduinen, Leidsenhage (MCH Antoniushove), Station Delft en Nootdorp Centrum
Laatst gewijzigd door OV-Hobbyist op wo 07 aug 2019, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Thanks
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten