Korte vragen
Re: Korte vragen
Vaak heb je na wissels een kort stukje spoor waar netaan een draisine op past met daarachter een stootjuk, wat is hiervan het praktisch nut?
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: Korte vragen
"Flankenschutz"
Het zal meestal zijn op een plek waar het spoor op het hoofdspoor aantakt. Indien er een rijweg over dat hoofdspoor staat ingesteld, zal het wissel voor het zijspoor naar het juk leiden. Mocht een trein dan toch door rood rijden komt ie niet in de flank van een voorbij razende trein.
Een andere manier is de ontspoortong, soortgelijke constructie maar dan wordt de trein bewust ontspoord. Nog niet zo lang geleden bij driebergen of Ede nog gebeurd doordat een trein op rood vertrok..
Het zal meestal zijn op een plek waar het spoor op het hoofdspoor aantakt. Indien er een rijweg over dat hoofdspoor staat ingesteld, zal het wissel voor het zijspoor naar het juk leiden. Mocht een trein dan toch door rood rijden komt ie niet in de flank van een voorbij razende trein.
Een andere manier is de ontspoortong, soortgelijke constructie maar dan wordt de trein bewust ontspoord. Nog niet zo lang geleden bij driebergen of Ede nog gebeurd doordat een trein op rood vertrok..
Re: Korte vragen
In het Nederlands heet dat flankbeveiliging. Zo'n kort kopspoortje t.b.v. flankbeveiliging heet een veiligheidskopje.
Re: Korte vragen
Na een half jaar elke dag het Duitse woord gebruikt te hebben kon ik niet meer op het Nederlands komen
Re: Korte vragen
Kudtbuitelandert! :Y
Re: Korte vragen
Omdat er nog steeds vervangend busvervoer is tussen Mariánské Lázně en Planá u Mariánských Lázní en omdat ik Aachen-Nürnberg wel weer gezien heb, ben ik op zoek naar een andere route naar Praag voor volgende week.
Vraagje: als ik kan kiezen tussen 8 minuten overstap op Berlin Hbf (tief) van spoor 3 naar spoor 1 of 6 minuten op Berlin Südkreuz van spoor 6 naar spoor 3, wat is dan beter? Of moet ik er überhaupt niet aan beginnen? (Het risico is er natuurlijk dat ik twee uur vertraagd raak, maar dat is niet zo heel erg; dan krijg ik de helft terug en ben ik er toch nog om half acht.)
Vraagje: als ik kan kiezen tussen 8 minuten overstap op Berlin Hbf (tief) van spoor 3 naar spoor 1 of 6 minuten op Berlin Südkreuz van spoor 6 naar spoor 3, wat is dan beter? Of moet ik er überhaupt niet aan beginnen? (Het risico is er natuurlijk dat ik twee uur vertraagd raak, maar dat is niet zo heel erg; dan krijg ik de helft terug en ben ik er toch nog om half acht.)
Re: Korte vragen
Ik zou voor tief gaan geloof ik, al ken ik südkreuz niet heel goed...
Re: Korte vragen
Volgens mij zijn ze op Südkreuz aan het bouwen. Op Hbf Tief haal je hem in elk geval makkelijk, heb hem zelf vorige maand andersom gedaan daar. Wel zou ik qua reserveringen in beide treinen iets in het midden doen, mocht de ICE eens verkeerd om staan.
Re: Korte vragen
Op Südkreuz worden tot 6 september de perrons vernieuwd, waardoor diverse treinen voor het Fernverkehr het station moeten overslaan. In mei waren dat meestal de EC's die tussen Berlijn en Praag reden, maar nu zijn wellicht andere treinen aan de beurt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Het gaat om de overstap van de IC 2222 uit Aachen op de EC naar Praag. En ik zit eigenlijk te denken aan eerste klas, want dat scheelt maar 260 kronen (~ 10 euro). Dan zit ik 2x voorin.
Re: Korte vragen
Südkreuz is wel een pak overzichtelijker en op Hbf zijn er nog heel veel andere reizigers die óók de trein uit moeten en dus je tijd opvreten als je daarachter staat te hannesen. Weet niet of je een van beide stations al een beetje kent van een eerder bezoek?
Ik doe ook maar wat
Re: Korte vragen
Nee, daarom vraag ik het ook; ik ben wel ooit in Berlijn geweest maar dat was met een groep met een bus.
Re: Korte vragen
Je kan toch een plattegrond zoeken op db.de of google. En op db.de kan je zien op welke sporen je treinen komen.
Re: Korte vragen
En dan?
Re: Korte vragen
Heb je een beetje de indruk wat je te wachten staat. Als er niks fout gaat tenminste. Want DB Fernvekehr gaat niet altijd zoals het moet gaan.
Re: Korte vragen
Niet joh? _O-
Re: Korte vragen
De kans dat je je overstap mist is bij beiden dik aanwezig, dus ik zou voor Hbf gaan, dan heb je nog wat te doen die <2 uur.
Re: Korte vragen
Waar dient dat draaiwiel in het fietsen compartiment van de ICRM voor?
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: Korte vragen
Dat is de hand-/parkeerrem.
Re: Korte vragen
Ik dacht altijd dat dat de ruwbouw was voor een keobike verhuurcarrousel.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Korte vragen
Over bootaansluitingen gesproken; weet iemand hoe goed de nieuwe stoptrein naar Eemshaven loopt? Ik kan me voorstellen dat het nu wel wat drukker zal zijn in het hoogseizoen. Vorige keer dat ik er was zaten er 5 mensen in.
Re: Korte vragen
De laatste keer dat ik mee was was het niet mogelijk een zitplaats te bemachtigen.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Korte vragen
Wanneer was die laatste keer?
Re: Korte vragen
In de winter toen het beestje maar 1x daags reed, dus dat concentreert de vevroersstroom wel naar die ene trein, die daardoor overvol was. Dus het aanbod is er zeker.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
-
- Donateur
- Berichten: 1497
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Korte vragen
Bedoel je niet de vraag?julsteren schreef:Dus het aanbod is er zeker.
Een jaar terug toen hij net nieuw was zat er ook al best wat volk in, alleen was het toen doordeweeks ongeveer 50/50 veerpassagiers versus treinfappers.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten