Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Vaak heb je na wissels een kort stukje spoor waar netaan een draisine op past met daarachter een stootjuk, wat is hiervan het praktisch nut?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

"Flankenschutz"
Het zal meestal zijn op een plek waar het spoor op het hoofdspoor aantakt. Indien er een rijweg over dat hoofdspoor staat ingesteld, zal het wissel voor het zijspoor naar het juk leiden. Mocht een trein dan toch door rood rijden komt ie niet in de flank van een voorbij razende trein.
Een andere manier is de ontspoortong, soortgelijke constructie maar dan wordt de trein bewust ontspoord. Nog niet zo lang geleden bij driebergen of Ede nog gebeurd doordat een trein op rood vertrok..
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen

Bericht door Klaasje »

In het Nederlands heet dat flankbeveiliging. Zo'n kort kopspoortje t.b.v. flankbeveiliging heet een veiligheidskopje.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Na een half jaar elke dag het Duitse woord gebruikt te hebben kon ik niet meer op het Nederlands komen :oops:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Kudtbuitelandert! :Y
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Omdat er nog steeds vervangend busvervoer is tussen Mariánské Lázně en Planá u Mariánských Lázní en omdat ik Aachen-Nürnberg wel weer gezien heb, ben ik op zoek naar een andere route naar Praag voor volgende week.

Vraagje: als ik kan kiezen tussen 8 minuten overstap op Berlin Hbf (tief) van spoor 3 naar spoor 1 of 6 minuten op Berlin Südkreuz van spoor 6 naar spoor 3, wat is dan beter? Of moet ik er überhaupt niet aan beginnen? (Het risico is er natuurlijk dat ik twee uur vertraagd raak, maar dat is niet zo heel erg; dan krijg ik de helft terug en ben ik er toch nog om half acht.)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ik zou voor tief gaan geloof ik, al ken ik südkreuz niet heel goed...
dennistd
Berichten: 5543
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Volgens mij zijn ze op Südkreuz aan het bouwen. Op Hbf Tief haal je hem in elk geval makkelijk, heb hem zelf vorige maand andersom gedaan daar. Wel zou ik qua reserveringen in beide treinen iets in het midden doen, mocht de ICE eens verkeerd om staan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Op Südkreuz worden tot 6 september de perrons vernieuwd, waardoor diverse treinen voor het Fernverkehr het station moeten overslaan. In mei waren dat meestal de EC's die tussen Berlijn en Praag reden, maar nu zijn wellicht andere treinen aan de beurt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Het gaat om de overstap van de IC 2222 uit Aachen op de EC naar Praag. En ik zit eigenlijk te denken aan eerste klas, want dat scheelt maar 260 kronen (~ 10 euro). Dan zit ik 2x voorin.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Südkreuz is wel een pak overzichtelijker en op Hbf zijn er nog heel veel andere reizigers die óók de trein uit moeten en dus je tijd opvreten als je daarachter staat te hannesen. Weet niet of je een van beide stations al een beetje kent van een eerder bezoek?
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Nee, daarom vraag ik het ook; ik ben wel ooit in Berlijn geweest maar dat was met een groep met een bus.
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Je kan toch een plattegrond zoeken op db.de of google. En op db.de kan je zien op welke sporen je treinen komen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

En dan?
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Heb je een beetje de indruk wat je te wachten staat. Als er niks fout gaat tenminste. Want DB Fernvekehr gaat niet altijd zoals het moet gaan.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Niet joh? :mrgreen: _O-
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

De kans dat je je overstap mist is bij beiden dik aanwezig, dus ik zou voor Hbf gaan, dan heb je nog wat te doen die <2 uur.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Waar dient dat draaiwiel in het fietsen compartiment van de ICRM voor?
PSA: Links gaan, rechts staan
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen

Bericht door Klaasje »

Dat is de hand-/parkeerrem.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen

Bericht door julsteren »

Ik dacht altijd dat dat de ruwbouw was voor een keobike verhuurcarrousel.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Over bootaansluitingen gesproken; weet iemand hoe goed de nieuwe stoptrein naar Eemshaven loopt? Ik kan me voorstellen dat het nu wel wat drukker zal zijn in het hoogseizoen. Vorige keer dat ik er was zaten er 5 mensen in.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen

Bericht door julsteren »

De laatste keer dat ik mee was was het niet mogelijk een zitplaats te bemachtigen.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen

Bericht door ODRAIL »

Wanneer was die laatste keer?
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen

Bericht door julsteren »

In de winter toen het beestje maar 1x daags reed, dus dat concentreert de vevroersstroom wel naar die ene trein, die daardoor overvol was. Dus het aanbod is er zeker.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1497
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

julsteren schreef:Dus het aanbod is er zeker.
Bedoel je niet de vraag?
Een jaar terug toen hij net nieuw was zat er ook al best wat volk in, alleen was het toen doordeweeks ongeveer 50/50 veerpassagiers versus treinfappers.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten