Revisie DDAR

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Revisie DDAR

Bericht door Ennes »

Gezellig, in welke zone gaan we zitten :)

Afbeelding
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Revisie DDAR

Bericht door AppleMoose »

Reiziger Ddrs schreef:Quoteje van Somda...
Vanaf nu heet de gemoderniseerde DD-AR officieel de DDZ en heet het project dus het DDZ-project.

Vanuit de afdeling communicatie is besloten de naam van het materieel te wijzigen. DDZ staat voor Dubbel Dekker Zones. Dit drukt uit, dat de filosofie van het ontwerp zit in het gebruik van zones: de zone werken & rust op de bovenverdieping en de zone voor ontmoeten & gezelligheid op de benedenverdieping. Hiermee wordt de behoefte ingevuld van de reiziger in de beleving van zijn treinreis, zoals ontwikkeld uit de reizigersprofielen, die uit onderzoek naar voren komen..
Dit kan ook echt alleen maar van een communicatiebureau komen :neg:
We hebben het over een TREIN waarin mensen gewoon van a naar b (en soms via c :wink: ) vervoerd willen worden. Niet over iets op wielen dat in verschillende zones verdeeld moet worden :x
Straks krijg je nog een 'kindereiland' ( a la Smålland van Ikea), compleet met klimrek en ballenbak en een gratis optreden van Clowntje Toeter.

Kan ook wel merken dat dat soort mensen niet met de trein reizen. Bij een dubbeldekker willen en gaan de meeste mensen bovenin zitten, vooral kinderen vinden dat erg spannend en leuk. Daar gaat je idee met "werken en rust" (okey, kinderen opvoeden is net werken, maar rust heb je allerminst ;) )
en dan de naam "Ontmoeten & gezelligheid". Gaat lekker in de spits reizen, daar gaat je gezelligheid! Vooral de ochtendspits in de 1e klas is reuze gezellig! Clowntje Kwallenbak weet de boel iedere ochtend weer behoorlijk op te vrolijken!

Wanneer gaan de mensen nou 's normaal praten? :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door Geert »

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de naam DDAR zal verdwijnen uit de volksmond :P
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Revisie DDAR

Bericht door AppleMoose »

Ik ben overigens wel blij dat we zometeen met de ov-chipcard met kilometerprijzen gaan werken. Stel je voor dat we , als de DDZ's (Volgensmij is de bedenker van deze naam vaste klant van de GGZ, op z'n minst rijp hiervoor!) er zijn, nog steeds in zones moeten betalen...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Revisie DDAR

Bericht door JWM »

Geert schreef:Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de naam DDAR zal verdwijnen uit de volksmond :P

Ik weet niet met wat voor mensen jij allemaal omgaat in het leven en dat dan als representatief ziet voor de totale Nederlandse bevolking maar buiten de spoorhobbyisten om heten die dingen gewoon ouwe dubbeldekkers. :mrgreen: :mrgreen:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Revisie DDAR

Bericht door Wubbo »

En die mensen gaan nooit de naam DDZ gebruiken.

Op zich heb ik weinig tegen het gebruik van zones. Als mensen met kinderen kennelijk boven gaan zitten, dan kun je beneden een werkzone maken. Zoiets bestond al in Mat '54, waarom zou dat nu niet meer kunnen? En als je met een groep bent en graag met elkaar gaat praten, dan zoek je een plek waar de opstelling dat toelaat (en dus geen coach-opstelling). Het is alleen een stukje gewenning en opvoeding dat mensen zich er ook gaan houden...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door Daniel »

Vooral opvoeding als je de huidige stiltezones zo af en toe ziet... het blijft daarbuiten toch vaak nog stiller :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Revisie DDAR

Bericht door JWM »

Nee, het overgrote deel van de nederlandse treinreizigers is van mening dat die stiltezone's nergens op slaan. Waarom moet je het er dan doordrukken als er geen draagvlak voor is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door Suus »

Ik ervaar dat het steeds beter gaat, alleen in de s2100 tussen Asd en Shl werkt het voor mijn gevoel niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door Daniel »

JWM schreef:Waarom moet je het er dan doordrukken als er geen draagvlak voor is?
Geen draagvlak is wat anders als een maatschappij waarin steeds minder rekening met elkaar gehouden wordt en volgens mij is toch echt het laatste aan de hand. Zie ook de recente reclames van SIRE over onbewust asociaal gedrag.

Mijn ervaring is trouwens dat het steeds beter gaat en dat, uitzonderingen daargelaten, het juist de jongere generatie is die er rekening mee probeert te houden. Zoals gisteren nog, toen zo iemand heel kort de telefoon opnam en zei dat ze later zou terugbellen omdat ze in een stiltezone zat. En daar was het op dat moment allesbehalve stil trouwens.
Persoonlijk maakt het me overigens niet zo gek veel uit, een beetje geroezemoes op de achtergrond zorgt juist dat ik niet te diep in slaap val :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Revisie DDAR

Bericht door Wubbo »

JWM schreef:Nee, het overgrote deel van de nederlandse treinreizigers is van mening dat die stiltezone's nergens op slaan. Waarom moet je het er dan doordrukken als er geen draagvlak voor is?
Dat klinkt als je er een onderzoek naar hebt gedaan of er een onderzoek naar is geweest. Heb je er cijfers van?
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Revisie DDAR

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:En die mensen gaan nooit de naam DDZ gebruiken.

Op zich heb ik weinig tegen het gebruik van zones. Als mensen met kinderen kennelijk boven gaan zitten, dan kun je beneden een werkzone maken. Zoiets bestond al in Mat '54, waarom zou dat nu niet meer kunnen? En als je met een groep bent en graag met elkaar gaat praten, dan zoek je een plek waar de opstelling dat toelaat (en dus geen coach-opstelling). Het is alleen een stukje gewenning en opvoeding dat mensen zich er ook gaan houden...
Alleen als je het stukje leest, willen ze juist boven de werk-zones maken. En reizigers opvoeden :roll: hoe zie je dat voor je, zolang niemand zijn mond open durft te doen, vaak liever blijft staan als iemand zijn t*ringzooi op de stoel naast hem heeft liggen, omdat ze er niets van durven te zeggen. (en met slechts 1 conducteur op een VIRM VI die ruim een uur nodig heeft om iedereen het felbegeerde stempeltje te kunnen geven in een voor 50% gevulde trein) kan je dus blijven verwachten dat die conducteur daar maar iets van moet zeggen omdat dat zijn taak is.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Revisie DDAR

Bericht door JWM »

Wubbo schreef:
JWM schreef:Nee, het overgrote deel van de nederlandse treinreizigers is van mening dat die stiltezone's nergens op slaan. Waarom moet je het er dan doordrukken als er geen draagvlak voor is?
Dat klinkt als je er een onderzoek naar hebt gedaan of er een onderzoek naar is geweest. Heb je er cijfers van?
Nee :lol:. Die stilezone's zijn denk ik juist ingevoerd omdat iedereen inderdaad maar loopt te schreeuwen in een coupé. In bepaalde landen is het bijvoorbeeld heel gewoon om even naar het balkon te gaan om te bellen in normale coupé's om andere reizigers niet te storen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Revisie DDAR

Bericht door AppleMoose »

Wubbo schreef:
JWM schreef:Nee, het overgrote deel van de nederlandse treinreizigers is van mening dat die stiltezone's nergens op slaan. Waarom moet je het er dan doordrukken als er geen draagvlak voor is?
Dat klinkt als je er een onderzoek naar hebt gedaan of er een onderzoek naar is geweest. Heb je er cijfers van?
Laten we er een onderzoeksbureau op zetten! Heb je een tonnetje of 2? :wink: :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door reisthijs »

Ennes schreef:Alleen als je het stukje leest, willen ze juist boven de werk-zones maken.
Een hele vreemde keuze, niet alleen omdat kinderen (en daarmee gezinnen) graag boven zitten. Ook als je het vergelijkt met VIRM: daar is de coach-opstelling (waar je gaat zitten als je rustig wilt werken) juist beneden en de vis-à-vis (voor als je met meer mensen bent) boven. Inclusief bagageruimte tussen de stoelen die boven handig is maar je beneden niet echt nodig hebt. Lijkt me ook verwarrend voor de doorsnee reiziger (die het verschill tussen DDZ en VIRM misschien niet eens zal opvallen) dat je in de ene dubbeldekker naar beneden moet en in de andere naar boven.

Het is nu in intercity's veel te onduidelijk waar stiltezone's zitten - dat valt eigenlijk pas op als je al ergens zit. Niemand die om die reden weer op staat natuurlijk, zeker in een drukke trein. Het idee om steeds één verdieping stiltezone te maken en de andere niet zou de zone's veel herkenbaarder maken. Maar dan moet het wel consequent voor alle dubbeldekstreinen hetzelfde worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door Daniel »

Laten de stiltezones in IRM nou ook op de bovenverdieping zitten... en dat andere: als je pas als je zit ziet dat iets een stiltezone is dan kan je er op z'n minst rekening mee houden. D'r zijn trouwens zeker ook reizigers die in drukke treinen een ander plekje opzoeken als ze zien dat 't ergens een stiltezone is, heb ze al meerdere keren gezien :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door reisthijs »

Reiziger Ddrs schreef:Laten de stiltezones in IRM nou ook op de bovenverdieping zitten...
Geen wonder dus dat het niet werkt, dat is helemaal niet logisch. Als ik rustig wil zitten ga ik altijd naar beneden.

En als reizigers nog een ander plekje opzoeken is een trein dus niet echt druk. Als de trein vol is sta je echt niet meer op als je een zitplaats hebt gevonden, in welke zone dat ook mag zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Revisie DDAR

Bericht door Ennes »

Een betere herkenning van zowel de stilte zone's als 1e / 2e klasse zou ook geen overbodige luxe zijn.

De (oude) bestickering van stilte coupe's in de treinen is vooral 's avonds vrijwel niet te zien, zeker in de VIRM niet.
Dat is net eender als verschil 1e en 2e klas, buiten een groot cijfer (die meestal achter de deur verdwijnt) en een heel klein bordje in de coupe zelf. En natuurlijk hebben we de blauwe band aan de buitenzijde en het verschil in kleurstelling en type van de stoelen, maar "echt" duidelijk is het niet.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Revisie DDAR

Bericht door Vinny »

Geert schreef:Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de naam DDAR zal verdwijnen uit de volksmond :P
:?: Ik heb nog nooit een reiziger 'DDAR' horen zeggen: de meeste spreken over ouderwetse, of aftandse dubbeldekkers. Soms ook de 'groene gifslang'.
Ondertussen ben ik één meisje tegengekomen die het een enorm mooie trein vindt. En dat is dan ook gelijk de enige(!) persoon die ik ooit enthousiast heb horen praten over deze trein... :o
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Revisie DDAR

Bericht door M57 »

Ennes schreef:maar "echt" duidelijk is het niet.
Na vertrek een mooie dame in badbak die het cijfer van de klasse omhoog houdt :pos:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Revisie DDAR

Bericht door Wubbo »

Een dame in badbak? Hoe moet ik dat zien? Is dat een soort ballenbak? :lol:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Revisie DDAR

Bericht door Ennes »

M57 schreef:
Ennes schreef:maar "echt" duidelijk is het niet.
Na vertrek een mooie dame in badbak die het cijfer van de klasse omhoog houdt :pos:

Daarom reis ik zo weinig met de trein, stel je voor dat ze dat invoeren... heb er dus helemaal niets mee.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door STF »

Badpak? Bestaan die dan nog? :lol:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Revisie DDAR

Bericht door Ennes »

Als ze nog een plekkie over hebben voor een "zone" :wink:

Afbeelding
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Revisie DDAR

Bericht door Geert »

Vinny schreef:
Geert schreef:Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de naam DDAR zal verdwijnen uit de volksmond :P
:?: Ik heb nog nooit een reiziger 'DDAR' horen zeggen: de meeste spreken over ouderwetse, of aftandse dubbeldekkers. Soms ook de 'groene gifslang'.
Binnen de kring van mensen die er iets van weten natuurlijk (aka hobbyisten). Niet het type mens dat hooguit het verschil tussen een dubbeldekker en een gewone trein ziet :D
Ennes schreef:
M57 schreef:Na vertrek een mooie dame in badbak die het cijfer van de klasse omhoog houdt :pos:
Daarom reis ik zo weinig met de trein, stel je voor dat ze dat invoeren... heb er dus helemaal niets mee.
Hmm, die dame hoeft van mij ook niet :P
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten