Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door Wubbo »

Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'
Geplaatst op: woensdag 25 november 2009 21:08
Laatst bijgewerkt: woensdag 25 november 2009 21:10


Hoogeveen moet in de toekomst een zogeheten regiopoort worden. Dat is een NS-locatie, met tal van nuttige voorzieningen, waar de automobilist files kan vermijden door de trein te pakken. Voorwaarden hiervoor zijn goede parkeergelegenheden, goede voorzieningen op het station en een snelle treindienst. Voor Hoogeveen betekent dit een Intercity-status. Kamerlid Jan Mastwijk wil dat minister Eurlings hieraan gaat werken.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door Geert »

Puur eigenbelang voor Jan Mastwijk, zo lijkt het. Geef het toch eens op :roll:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door JWM »

Hij is tot nu toe toch redelijk succesvol... Dat 150 kamerleden voor een intercitystop in Hoogeveen stemmen valt voor de NS moeilijk te negeren natuurlijk :roll:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door Fles »

Een regioport nogal liefst :lol: Voor die drie schapen en een hunebed? :lol: Ophouden met dat gekleuter van die mastwijk :neg:
hgv
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 nov 2009, 17:46

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door hgv »

Fles schreef:Een regioport nogal liefst :lol: Voor die drie schapen en een hunebed? :lol: Ophouden met dat gekleuter van die mastwijk :neg:
Wat een inhoudelijk reactie... Pff! :neg: :neg:

Wat maakt Hoogeveen minder Regiopoort geschikt dan Harderwijk, Nijkerk. Dat zijn ook echte wereldsteden...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door Wubbo »

Worden Nijkerk en Harderwijk regiopoorten dan?
hgv
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 nov 2009, 17:46

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door hgv »

Als ik dit artikel moet geloven wel? :wink:

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2008/ ... rt_nijkerk

Het grote voordeel van Hoogeveen als Regiopoort is de ligging. Er is nog heel veel ruimte voor uitbouw van het station, en de exta faciliteiten. Daarnaast is de regio vrij centraal. Het ligt vlakbij een knooppunt. :)
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door JeePee »

Hoogeveen ligt inderdaad centraal in Zuid-Drenthe met een omgeving van helemaal niets. Andere plaatsen van enige vorm van grootte hebben al een station. Als Hoogeveen een regiopoort station wordt, dan kunnen ze elk station wel regiopoort noemen. Net zoals we elke trein maar beter IC kunnen noemen, zijn al die plattelandsdorpjes met meer dan 2 kerken ook weer blij. :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door Vinny »

Gewoon lange stoptreinseries. Je hebt bijvoorbeeld de sprinter Utrecht (via Hilversum, Schiphol, Leiden, Rotterdam) naar Roosendaal. Waarom dan niet een stoptrein Groningen - Vlissingen, Den Helder - Maastricht en Hoek van Holland - Zevenaar?
Dan heb je dat alle dorpen in de provincie een rechtstreekse verbinding hebben met het gebied waar het allemaal om draait, De Randstad. Einde gezeik... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hgv
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 nov 2009, 17:46

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door hgv »

Waarom kunnen mensen niet gewoon inhoudelijk reageren? :roll:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door Fles »

hgv schreef:Waarom kunnen mensen niet gewoon inhoudelijk reageren? :roll:
Inhoudelijk reageren op de eigen agenda van Jan Mastwijk? :?:

Ben jij dat Jan? Hoi!
Laatst gewijzigd door Fles op vr 27 nov 2009, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
hgv
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 nov 2009, 17:46

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door hgv »

Er kan toch wel gewoon een discussie gestart worden? Dan direct te verzaken in opmerkingen als "anderhalve man en een paardekop"?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door Fles »

Goed, 3907 man en geen paardekop. Waarom moet elk station met nog geen 4000 in- en uitstappers per dag een Intercitystatus hebben? Wat is dat voor onzin? Wat voegt dat nou helemaal toe? Hoe dringend is een fileprobleem tussen Hoogeveen en Meppel?

Maar het staat je vrij om de noodzaak voor te rekenen als je die ziet. Ik zie hem niet, nog. :)
hgv
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 nov 2009, 17:46

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door hgv »

Haha, om die reactie moest ik wel lachen :mrgreen:
Fles schreef:3907 man en geen paardekop.
:wink:

4000 instappers is ook niet echt bijster veel vergleken met de randstad. Dat ben ik met je eens! Alleen is de term stoptrein hier anders dan in het westen. Sterker nog, anders dan het traject Zwolle - Amersfoort. Daar heb je om de 5 minuten een station, en dan nog een hele lading ook. Ik snap ook wel dat je daar niet allemaal kan stoppen. Ik snap OOK dat de intercity eigenlijk niet kan stoppen als station Haren en Beilen. Meppel is een gevalletje apart, die houdt de IC uit Ljauwert. :wink: Alleen Hoogeveen heeft een vrij groot verzorgingsgebied. Er komen mensen uit Emmen en omgeving om in Hoogeveen op de trein te gaan. Daarnaast denk ik, dat als je het OV hier meer promoot en betere voorzieningen hebt, het aantal in en uitstappers sterk omhoog kunnen gaan! Mensen nemen in deze regio heel snel de auto, door de grote afstanden. Tussen Hoogeveen en Meppel staan niet veel file's. Vanaf Meppel wel. Knooppunt Lankhorst staat het regelmatig vast. Met de verbredingen misschien niet meer, maar het zal altijd een zwakpunt blijven. Daarnaast zit Hoogeveen mooi bij het knooppunt A28/A37. Dus mensen uit de richting Emmen en Duitsland kunnen ook makkelijk de auto stallen. :wink:

Ook snap ik wel de reden dat een stoptrein voor de andere stations een dilemma is. Maar ik vind het niet terecht dat er dan gedacht wordt: "tja, Hoogeveen heeft best wat instappers, maar we laten dat maar stopstation zijn. Anders kan de stopper niet uit."

Daarnaast heeft het station nog veel uitbreidingsmogelijkheden. Het stationsgebied gaat al over de kop momenteel, dan zou het toch mooi zijn om het te combineren? :)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door Ruben »

Juist omdat de stoptrein op dat traject toch niet zoveel stopt, zeg je zelf al, dat dat ding best vergelijkbaar is met de Intercity zoals ik hem hier om de hoek van mijn huis kan nemen.
Ik betwijfel trouwens wel of de reizigers nou uit omstreken Emmen komen. Drukke OV-aanvoerroutes naar Hoogeveen (vanaf daar) zijn er niet, en Emmen zelf heeft ook een station. Juist vanwege de Emmerlijn zie ook ik niet zo'n groot achterland voor Hoogeveen's station.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door Gekko123 »

Ik vind het persoonlijk stug dat mensen uit Emmen en omgeving eerst naar Hoogeveen reizen, om vervolgens alsnog in de trein te stappen. Emmen heeft al treinen naar Zwolle, die ook nog eens aansluiten...
Inclusief de reistijd van/naar Hoogeveen zijn ze langer onderweg. Verklaar dat eens :?:

En, zoals al vaker gezegd, het wordt voor Hoogeveen ook beter als er 2x/uur een stoptrein stopt met aansluiting op de IC's in Zwolle. Nu is er een behoorlijk scheve halfuurdienst, dan zou het een strakke halfuurdienst zijn.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door Ruben »

In het hele pleidooi voor een Intercitystop worden verbindingen met de Randstad als argument gebruikt. Een verbinding met stoptrein heeft als enige nadeel de overstap te Zwolle, want zo'n stopje op Meppel is erg verwaarloosbaar. Ik sluit mij dan ook bij Gekko123 aan dat Hoogeveen er alleen maar op vooruit kan gaan, zelfs met een stoptrein. Ten opzichte van die situatie, wat biedt een Intercity dan méér, op de wegname van de overstap te Zwolle na?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
hgv
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 nov 2009, 17:46

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door hgv »

Ik hoor het best wel eens van mensen. Mensen uit Emmen zelf denk ik niet. Maar wel de regio er om heen. De Emmerlijn is er inderdaad. Maar dan moet je toch overstappen. (Zeker als je naar Schiphol wil is dat lastig met als je koffers...). Daarnaast is het een oncomfortabel traject. Althans, dat hoor ik mensen zeggen. :wink: Daarnaast doet de trein er een uur over. (stoptrein) Sneltrein doet het in 55 minuten. Ik heb er natuurlijk geen onderzoek naar gedaan, maar als dat wel zou worden gedaan. Denk ik dat het best verrassend is waar alle mensen vandaan komen.:) En denk eens als je uit Emmen naar Groningen moet. Dan ga je niet eerst naar Zwolle. ;) Maar vaak nemen die mensen de Qliner.

Aanvoer route uit die regio is prima over de A37. :)
Gekko123 schreef: En, zoals al vaker gezegd, het wordt voor Hoogeveen ook beter als er 2x/uur een stoptrein stopt met aansluiting op de IC's in Zwolle. Nu is er een behoorlijk scheve halfuurdienst, dan zou het een strakke halfuurdienst zijn.
Ow, maar die strakke halfuursdienst mag er ook wel komen van Hoogeveen! Geen enkel probleem. :) De scheve halfuursdienst wordt sowieso beter trouwens per 13 december. Ik vind het ook top dat de NS ICM's daarvoor gaat inzetten. :pos:
NS-Reiziger schreef:In het hele pleidooi voor een Intercitystop worden verbindingen met de Randstad als argument gebruikt. Een verbinding met stoptrein heeft als enige nadeel de overstap te Zwolle, want zo'n stopje op Meppel is erg verwaarloosbaar. Ik sluit mij dan ook bij Gekko123 aan dat Hoogeveen er alleen maar op vooruit kan gaan, zelfs met een stoptrein. Ten opzichte van die situatie, wat biedt een Intercity dan méér, op de wegname van de overstap te Zwolle na?
Een rechtstreekse verbinding met de randstad! Het is toch best wel raar dat je in heel Drenthe maar 1 IC station hebt? En dat is in Assen. Wel wat sneltrein stationnetjes, maar das toch anders. Het gaat ook om de bereikbaarheid van een regio. Even overdreven: "Ik moet naar Drenthe!" "Ow ja, daar kom je alleen maar met de stoptrein". De NS wou geloof ik ook dat het Noorden betere rechtstreekse verbindingen had met het westen. Een overstap voor Zuid-Drenthe past daar dan niet bij denk ik?

Mindervaliden kunnen zo beter naar het westen reizen.

Aangezien er toch al op de rem moet... :wink:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door Fles »

NS-Reiziger schreef:Ten opzichte van die situatie, wat biedt een Intercity dan méér, op de wegname van de overstap te Zwolle na?
Sterker nog, het KOST je een biermoment :mrgreen:

Maar serieus: Als er toch al geen files staan tussen Hoogeveen en Meppel, waarom moet er dan een hoop geld gepompt worden in Hoogeveen in voorzieningen waar de automobilist de trein kan nemen om de files te mijden? Files mijden die er niet zijn?

EN zelfs al zou het er komen. Zelfs al zou alles op wat voor manier dan ook economisch te rechtvaardigen zijn. Wat schiet het Noorden als geheel dan op bij een eenzijdige upgrade van de regio Hoogeveen?

Als je er ECHT wat van wilt maken, begin dan eens met een dubbelsporige lijn Lelystad - Emmeloord - Heerenveen - Drachten - Groningen. Ga daar meteen van het begin af aan hoogfrequent en hard op rijden, zorg voor goed aansluitend vervoer, en het Noorden hoeft zich de komende halve eeuw niet meer achtergesteld te voelen. Mar dat is pas vijftien keer onderzocht, dat kost te veel geld voor te weinig opbrengst. Er wonen simpelweg te weinig mensen om te realiseren dat "voldoende veel mensen er voldoende veel op vooruit gaan".

[wat minder serieus] Overigens is het zorgen voor flinke bevolkingsaanwas ook geen garantie voor goed Openbaar Vervoer, zie Staphorst :mrgreen: [/wms]
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door Fles »

hgv schreef:Ik hoor het best wel eens van mensen. Mensen uit Emmen zelf denk ik niet. Maar wel de regio er om heen. De Emmerlijn is er inderdaad. Maar dan moet je toch overstappen. (Zeker als je naar Schiphol wil is dat lastig met als je koffers...). Daarnaast is het een oncomfortabel traject. Althans, dat hoor ik mensen zeggen. :wink: Daarnaast doet de trein er een uur over. (stoptrein) Sneltrein doet het in 55 minuten. Ik heb er natuurlijk geen onderzoek naar gedaan, maar als dat wel zou worden gedaan. Denk ik dat het best verrassend is waar alle mensen vandaan komen.:)
Mja, mensen wonen ergens. Bijvoorbeeld in Drenthe. Waarom? Omdat het daar mooi is en rustig en relaxed en eigenlijk... Eigenlijk wonen ze er ook wel OMDAT het ver weg is van de Randstad :idea:

Maar als niet ELKE graspol een directe verbinding heeft met Schiphol, is het onacceptabel :D

Serieus, hoeveel mensen gaan er hoeveel keer per jaar, met de trein, vanuit Drenthe naar Schiphol? Bedenk wel dat dit soort dingen voor een vervoerder gewoon een kosten-baten verhaal is. Ze doen hun uiterste best om het voor iedereen zo goed mogelijk te regelen. Dat betekent: als ze iets kunnen veranderen wat voor 7000 mensen een voordeel oplevert en voor 5000 mensen een even groot nadeel, dan doen ze dat. Dat is volstrekt logisch. En jammerdepammer voor die 5000. Het zij zo. :) Je kunt ook een taxi bellen, of je door een vriend of familielid naar Schiphol laten brengen. Die ene keer per jaar. Kan gewoon :)
hgv
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 nov 2009, 17:46

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door hgv »

Fles schreef: Mja, mensen wonen ergens. Bijvoorbeeld in Drenthe. Waarom? Omdat het daar mooi is en rustig en relaxed en eigenlijk... Eigenlijk wonen ze er ook wel OMDAT het ver weg is van de Randstad :idea:

Maar als niet ELKE graspol een directe verbinding heeft met Schiphol, is het onacceptabel :D

Serieus, hoeveel mensen gaan er hoeveel keer per jaar, met de trein, vanuit Drenthe naar Schiphol? Bedenk wel dat dit soort dingen voor een vervoerder gewoon een kosten-baten verhaal is. Ze doen hun uiterste best om het voor iedereen zo goed mogelijk te regelen. Dat betekent: als ze iets kunnen veranderen wat voor 7000 mensen een voordeel oplevert en voor 5000 mensen een even groot nadeel, dan doen ze dat. Dat is volstrekt logisch. En jammerdepammer voor die 5000. Het zij zo. :) Je kunt ook een taxi bellen, of je door een vriend of familielid naar Schiphol laten brengen. Die ene keer per jaar. Kan gewoon :)
Er komen JUIST steeds meer mensen uit het westen in Drenthe wonen, en in het westen werken. Lees: goede baan in het westen, goedkoop huisje in Drenthe.

Klopt, ben er mee eens dat je niet met iedereen rekening kan houden. En het inderdaad een kosten baten verhaal is. Maar als je door 2 min een grote regio een verbinding met het westen kan bieden, lijkt me dat geen probleem. Hoevaak heeft de trein wel niet 2 minuten vertraging? (of meer):P Voor de duidelijkheid: ik heb het steeds er over de IC ALLEEN extra te laten stoppen in Hoogeveen. Niet in Haren, Beilen en Meppel.

Mooie zou zijn als er een goede compromis zou komen. Hoogeveen vindt twee stoptreinen in een halfuur niet evenredig met de voordelen van een IC. Maar misschien dat er een andere oplossing is? Sneltrein van Groningen via: Assen, Hoogeveen, Harderwijk, Amersfoort, Hilversum etc? Dan hebben ze op de "echte" IC stations ook een extra doorgaande trein.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door Fles »

hgv schreef:ik heb het steeds er over de IC ALLEEN extra te laten stoppen in Hoogeveen. Niet in Haren, Beilen en Meppel.
Ik tel even af tot een user met de naam "Mp" zich registreert. Die heeft namelijk veel meer recht van spreken. Zowel qua reizigersvolume, als qua knooppuntigheid :pos:
Mooie zou zijn als er een goede compromis zou komen. Hoogeveen vindt twee stoptreinen in een halfuur niet evenredig met de voordelen van een IC. Maar misschien dat er een andere oplossing is? Sneltrein van Groningen via: Assen, Hoogeveen, Harderwijk, Amersfoort, Hilversum etc? Dan hebben ze op de "echte" IC stations ook een extra doorgaande trein.
Wel ja, sla Zwolle gewoon over, kan jou het schelen :lol:

Maar serieus: Hoezo heeft Hoogeveen aan twee stoptreinen per uur (je schrijft halfuur, maar dat lijkt me wel erg hebberig) niet genoeg?
Laatst gewijzigd door Fles op vr 27 nov 2009, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door Chauf21 »

hgv schreef:Denk ik dat het best verrassend is waar alle mensen vandaan komen.:) En denk eens als je uit Emmen naar Groningen moet. Dan ga je niet eerst naar Zwolle. ;) Maar vaak nemen die mensen de Qliner.
Ik neem aan dat je met deze constructie de Q-liner naar Groningen wil laten verdwijnen en mensen in Hoogeveen op de trein te laten stappen? Wat is daar dan de toegevoegde waarde van? Voor de reizigers Emmen-Groningen biedt een Qliner misschien wel meer mogelijkheden dan een overstap op Hoogeveen :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door Wubbo »

Als het aantal IC-stations in Drenthe het argument is om Hoogeveen maar te bedienen door de IC stel ik voor om die suffe sneltrein op de Emmerlijn voortaan maar IC te noemen. Hij lijkt toch erg op IC-series als de s8800 en de s4900, dus ik zie het probleem niet ;-).

Over de vergelijking met Nijkerk/Harderwijk: de Regiopoort-status daar is, voor zover dat nog actueel is want je linkt naar een artikel van anderhalf jaar geleden, gekoppeld aan Randstadspoor: hoogfrequente treindiensten dus, maar wel met stoptreinen. Hoogeveen legt de regiopoort-status uit als 'er moet een IC stoppen' maar hij is geformuleerd, ook volgens het artikel waar dit topic mee begon, als een station dat goed bereikbaar is met een goede treinverbinding.

In het geval Hoogeveen is het de vraag wat een goede verbinding is. Hoeveel mensen reizen er vanaf Hoogeveen verder dan Zwolle in de richting Amersfoort? Hoeveel daarvan gaan er wachten op een 1x per uur rijdende (rechtstreekse) trein en hoeveel daarvan komen er 'gewoon' naar het station en zien daar hoe de verbinding is? Hoeveel mensen haken er af als je in Zwolle moet overstappen? Hoeveel mensen komen er extra als je een klokvaste halfuursverbinding hebt?

Volgens mij is de huidige maatschappij veel meer gediend bij duidelijke en frequente verbindingen dan bij rechtstreekse verbindingen. Hoogeveen is tot nu toe de enige uitzondering die ik daarop ken, van alle andere kanten wordt gestuurd op klokvaste diensten (kwartierdiensten zelfs, op veel trajecten). Waarom dat in Noord-Nederland niet kan is me nog steeds een raadsel. De busvervoerders en alle busreizigers op lijnen die vaker dan 1x per uur rijden zullen er ook blij mee zijn (not).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoogeveen in beeld als 'regiopoort'

Bericht door Vinny »

Als het aantal IC-stations in Drenthe het argument is om Hoogeveen maar te bedienen door de IC stel ik voor om die suffe sneltrein op de Emmerlijn voortaan maar IC te noemen.
Helaas, de spoorlijn Emmen - Zwolle wordt aanbesteed, en op de aanbestede lijnen gaan geen intercity's rijden, want die horen immers bij het hoofdrailnet... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten