De mini aanbesteding

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Raymond »

Waar dient de concessie Zilverduinen ingediend te worden? Is dat gelijk aan de overige concessies of is dat nu bij Yanaike?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Yanaike »

Update Concessie Zilverduinen
Vervoerders hebben slechts een kleine 5 dagen de tijd om hun bieding in te leveren. Ondanks de vele vragen om de aanbesteding voor de concessie te verlengen, heb ik in overleg met Regenmaker besloten om dit niet te doen. Alle vervoerders waren op de hoogte van de deadline en het verlengen van de deadline zou oneerlijk zijn t.o.v. vervoerders waarbij het wél lukt om de bieding binnen de gestelde termijn af te krijgen.

Mocht het zo zijn dat er na 15 augustus geen geldige biedingen binnen zijn gekomen, dan kan het zijn dat in overleg met de provincie de concessie opnieuw wordt aanbesteed waarbij de scoring, met name rondom de dienstregelingsscore, worden versimpeld en mogelijk de concessie ook in kleinere delen zal worden geknipt.

Als er na 15 augustus slechts één geldige bieding binnengekomen is, dan is deze vervoerder automatisch de winnaar. Hoe slecht die ook scoort op de dienstregelingsscore. Dus ook als een dienstregeling niet 100% perfect is uitgewerkt, kan het toch zijn dat de vervoerder de concessie binnensleept, simpelweg omdat er geen concurrentie is, of omdat de concurrentie nog slechter is.

Verder heb ik in overleg met Regenmaker besloten om niet tussentijds bekend te maken of er al vervoerders hebben ingeschreven. Het staat de vervoerders natuurlijk vrij om dat in dit topic als nog wel te doen.

Ook wil ik nog mededelen dat de reistijden/reizigersstromen/capaciteit alleen globaal wordt nagekeken. Ik ga niet voor elke reiziger individueel uitreken welke route het snelst is of per rit uitreken of alle reizigers wel in de bus passen, maar doe alleen een globale check. En als een enkele rit net iets te weinig reizigers heeft, maar dat door een andere rit in het zelfde tijdsvak wordt gecompenseerd, doe ik daar in de scoring echt niet moeilijk over. Zo lang het totaalplaatje maar klopt en er niet verbindingen zijn waarop structureel te weinig capaciteit geboden wordt. Ik heb het gevoel dat er vervoerders zijn die net iets té diep induiken op de dienstregelingsscore.

Alle vragen die nu nog open stonden of die de komende dagen nog gesteld worden, kunnen helaas niet meer worden beantwoord. De vervoerders zouden inmiddels meer dan genoeg informatie moeten hebben om een bieding te doen. Ik wens alle vervoerders die nog aan het puzzelen zijn op concessie Zilverduinen veel succes!

De bieding kan ingeleverd worden bij de provincie / Regenmaker, zoals dat ook ging bij de vorige concessies. Regenmaker zorgt ervoor dat de biedingen bij mij terecht komen.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ik zit momenteel te klooien met spreiding van reizigers. Ik ben helaas gedwongen op sommige lijnen routevarianten te maken en extra haltes aan te doen puur om rijtijden te rekken, zodat de reizigers zich spreiden zoals ik wil dat ze zich spreiden.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Cora »

Persbericht Lincoln Transportation:

Lincoln Transportation is op dit moment haar personeel bijeen aan het scharen voor een mogelijke bieding op Klokbekerstad.
Wij hebben een aantal ideeën welke wij graag aan de reizigers in Klokbekerstad willen brengen tijdens hun reis!
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

DAB heeft zijn bod voor Zilverduinen als nog op tijd kunnen insturen. Veel succes aan de andere bedrijven die meedoen!
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ODRAIL »

Persbericht van de firma NesseGog:

De directie van de firma NesseGog heeft helaas moeten besluiten om geen bieding in te zenden voor de concessie "Zilverduinen".

Dit i.v.m. het niet verlegen van de aanbestedingstermijn van de provincie en de vakantietijd bij de firma NesseGog.

De firma NesseGog betreurt besluit en wenst de overige deelnemers succes bij de aanbestedingsprocedure.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Komt er nog een tussenversie van het PvE Klokbekerstad?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

Ja, maar ik heb nog geen tijd gehad om een goede DRU/materieelbudget inschatting te maken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door regenmaker »

De nieuwe versie staat online. De kaart moet nog gedaan worden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Kunnen vervoerders de mogelijkheid krijgen om 8-persoonsbusjes aan te schaffen? Voor sommige verbindingen kan dat misschien handig zijn. Desnoods met extra voorwaarden, bijv dat ze niet op de gewenste centrumbus mogen worden ingezet ofzo.

Hoe werkt een onderaannemer precies? Moet het überhaupt een bedrijf zijn dat zich inschrijft op de concessie, of is dat niet nodig? En in essentie is het dus niet meer dan iemand een bericht sturen, spul een beetje indelen en klaar?

Heeft de onderaannemer een eigen stalling?

Het valt me op dat, vooral buiten de spitsuren, als je op de geëiste verbindingen (ik heb vooral naar corridors gekeken) de minimale frequenties biedt, je het op de corridor universiteitsbuurt prima met 12-meterbussen kan doen, terwijl je op veel andere corridors nog niet eens genoeg hebt aan gelede bussen.

Er zijn in de zomer extra reizigers. Lang niet veel, maar zijn de tijdsperiodes zijn me daar nog niet helemaal duidelijk. Zijn ze er zeven dagen per week de gehele dag van 5:30 tot 0:30 en dan ook nog in een nachtelijke uren?

Zoals je de buffertijd nu hebt opgeschreven is het me volledig onduidelijk. Een lijn die meerdere knooppunten bedient heeft nog steeds twee minuten buffertijd per knooppunt? Een lijn moet buffertijd hebben, mag je dat in de rit bouwen, moet dat na afloop van de rit? En wat als de lijn op een knooppunt eindigt, moet er dan daarna vier minuten buffertijd zijn?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Worden de bovenstaande vragen nog beantwoord in een tussenversie van het PvE?


Ik ben inmiddels een heel eind met Zilverduinen, maar qua tijd vind ik het toch erg krap. Omlopen maken is ook rotwerk, voornamelijk omdat elke bus verplicht in dezelfde stalling moet eindigen en je dus niet twee bussen mag omwisselen.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Persbericht BleuBuzz
BleuBuzz is verheugd om op de valreep nog een bod op de concessie Zilverduinen te hebben kunnen indienen. Wel hebben wij kritiek op de provincie die dit als een aanbesteding met veel vrijheid presenteerde, terwijl in de praktijk het meerendeel van de DRU's al op ging aan de verplichte lijnen en de bijbehorende forse reizigersstromen. Het voor deze reizigersstromen benodigde materieel neemt daarnaast een dusdanige hap uit het budget, dat BleuBuzz minder OV heeft kunnen aanbieden dan op basis van de vervoersvraag wenselijk geacht wordt.
Kind van de rekening is uiteindelijk de reiziger in Zilverduinen, die als gevolg hiervan in de spits op diverse lange ritten genoegen zal moeten nemen met een staanplaats in het gangpad.

Wij hopen dan ook dat bij volgende aanbestedingen de beschikbare hoeveelheid DRU, materieelbudget en reizigersaantallen wat beter met elkaar in balans zijn. Zodat ook andere netwerken dan het referentienet waarop deze budgetten gebaseerd zullen zijn mogelijk blijven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Bedoel je dat jij problemen had met het materieelbudget van 8 miljoen? Ik zit namelijk rond de 5,5.. moet wel zeggen dat mijn bussen allemaal stampensvol zitten, maar goed, als ik in plaats daarvan meer bussen aanbied met een lagere bezettingsgraad kost me dat alleen maar DRU's terwijl ik er nauwelijks meer punten voor krijg.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

bys1 schreef:Bedoel je dat jij problemen had met het materieelbudget van 8 miljoen? Ik zit namelijk rond de 5,5.. moet wel zeggen dat mijn bussen allemaal stampensvol zitten, maar goed, als ik in plaats daarvan meer bussen aanbied met een lagere bezettingsgraad kost me dat alleen maar DRU's terwijl ik er nauwelijks meer punten voor krijg.
Mijn oorspronkelijke materieelbudget voor een netwerk wat nét boven de 1500 DRU uit was gekomen was 9,2 miljoen, door slim te downgraden naar net iets lagere capaciteit (zoals minder staanplaatsen en in een enkel geval minder zitplaatsen) kreeg ik het uiteindelijk inclusief de reserve bussen op circa 7,8 miljoen (uit mijn hoofd, precieze aantal ga ik nu niet nakijken). Ik heb daardoor wel zowat alle verschillende bustypes in dienst. Ha Ha

Ik sluit mij aan bij Daniel dat de DRU's voor vrije invulling wel heel erg krap werden en dat er eigenlijk niet genoeg OV voor het aantal reizigers geboden kon worden, ik heb meerdere stromen moeten laten staan terwijl ik extreem hoge gemiddelde bezetting heb en aardig snelle/efficiënte netwerkvorming, en natuurlijk zit de materieel-limiet je ook hier in de weg.

Ik ga iets later op de avond nog even kijken naar de aangepaste aanbestedingspapieren van klokbekerstad.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Klopt ja, ik had exact hetzelfde... De eerste schrapronde (omdat ik toen op 1700 DRU zat) was nog makkelijk, maar heb vervolgens nog heel wat bussen naar goedkopere types moeten downgraden om de reservebussen te kunnen betalen. Dat heeft nog lijnen de kop gekost die binnen de DRU limiet nog wel net gekund hadden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ik heb eigenlijk nauwelijks tot geen reservebussen aangeschaft. Ik zet in sommige tijdsperiodes grotere bussen in dan in andere (meer zitplaatsen of juist meer staanplaatsen) en zit mijn omlopen nu zo in te plannen dat ik zodra ik voor de volgende tijdsperiode een bus van de stalling haal een andere bus die ik even niet nodig heb er weer naartoe gaat om tijdelijk voor reserve te spelen.

DRU-berekening heb ik nog niet gemaakt maar volgens mij zit ik ruim onder de 1500 terwijl ik toch heel wat reizigersstromen bedien. Alleen in de avonduren is mijn dienstregeling erg karig omdat het een grote tijdsperiode is (35 uur) waar je weinig punten voor krijgt (ook geen ontsluitingsscores). Dus om in de avonduren nog enigszins rendabel te kunnen zijn ben ik gedwongen om daar meerdere regio's niet te ontsluiten.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

Zou als ik jou was toch maar gauw je DRU's checken, dat viel bij mij ook vies tegen de eerste keer dat ik alles optelde namelijk.

Verschillende inzet per tijdsperiode doe ik ook, net als bussen die tussentijds stilstaan, maar had niks stil staan in de ochtendspits en dus toch reservebussen nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Ik heb een globale check gedaan, ik heb geen tijd meer om voor 12 uur alles door te rekenen. Doordeweekse dienstregeling ipv de geëiste verbindingen is ook nogal onregelmatig met verschillende rijtijden, doordat ik soms rare routevarianten heb om ontsluitingsscores binnen te halen. Helaas word ik daartoe gedwongen omdat ik zonder spitsscore bijvoorbeeld ook geen weekendscore krijg en dan is in het weekend een verbinding die ik bied ook weer onrendabel.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: De mini aanbesteding

Bericht door DrechtBlub »

Als de vragen/commentaarronde nog open is, heb ik nog wel wat notities en vragen.
  • Definitie tijdsperiode: Contradictie in eindtijd (al zie ik geen reden om op dagen die niet vrijdag en zaterdag te rijden, bestaat dat tijdvak natuurlijk wel)
  • Het valt op dat de La Mar Meer, Chaveau Kasteel/Strandduinplein weekendlijnbonus geen bonus bevat voor het rijden in het zomerseizoen, waarin ik juist zou verwachten dat de gemeente hier nóg meer geinteresserd in is dan in weekenden, maar dit kan aan mij liggen natuurlijk.
  • DAB betreurd het dat er geen 8tax en geen 13-15m bus opties beschikbaar zijn om eventueel betere te kunnen aansluiten bij de vervoersvraag, kan de gemeente klokbekerstad hier nog iets mee doen?
  • Holy moly, van 1200 naar 3050 DRU, klopt dit wel? Ik vind het geweldig als het klopt maar dat is een flinke verhoging zeg.
  • De buffertijd snap ik niet helemaal. Als je lijn buffert op één eindpunt (station bijv.), moet er dan 2 óf 4 minuten buffertijd bij het station in zitten? Moet de bus op beide eindpunten of maar op één eindpunt bufferen? (in het echt gebeurt het allebei).
  • Door de manier waarop je de aanbestedingsgids heb ingedeeld hoef je nu technisch niet op te geven waar je de keerlus heb neergelegd als je dat heb gedaan en hoef je de kosten dus ook niet op te schrijven. Succes met het uitvogelen waar en of er uberhaupt gebruik van is gemaakt. :Y
  • Ik stel voor de eis om het maximum aantal voertuigen per lijn weer te geven in een tabel weg te halen (en vervangen door alleen type/tijdsperiode), dit is als je lijnen of omlopen gekoppeld heb bijna onmogelijk om duidelijk op te schrijven. Alternatief kan je ook eisen dat ipv deze methode, de vervoerder opschrijft per bus in de materieellijst (waar je wonder boven wonder niet om vraagt, je vraag alleen om de kosten... (A) ) per bus op welke lijnen deze per dagdeel word(en) ingezet. (Zie mijn bod voor Klokbekerstad, zondig, ik heb dat in dat bod ook gedaan. Rechtsboven op de infopagina.)
Verder ziet het er zeer netjes uit.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ODRAIL »

Kan er inzake de concessie Klokbekerstad iets meer duidelijkheid gegeven worden over wat een onderaannemer mag en kan?

Bij voorbaat dank.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

@Drechtblub:

Het was 1400 DRU maar dat was wel erg aan de krappe kant. Ik denk dat het nu een stuk beter is. Daarbij kun je sowieso met DRU-besparingen weinig punten verdienen en het is ook niet zo dat je, als er geen limiet zou zijn, belachelijk veel punten zou kunnen krijgen door maar gewoon alle haltes elke dertig seconden te bedienen of zo, aangezien je extra punten alleen krijgt met toelichtingsscores naast de gewone punten, wensscores en materieelscore. In principe heeft het DRU-limiet in deze concessie weinig waarde.

8-persoonsbusjes/taxibusjes zou ik ook graag willen hebben. Ik denk dat een 13-15m bus weinig meerwaarde heeft. Je hebt nu capaciteit 35 met weging 1 en 55 met weging 2, 13-15m zou dan 45 met weging 1,3 ofzo moeten zijn. Maar ik betwijfel of dat heel veel zin heeft aangezien je al drie soorten bussen hebt. (En met taxibusjes hopelijk meer)

Ik ben het ermee eens dat max. aantal voertuigen per lijn weinig nut heeft. Ik heb dit in vorige concessies ook nooit begrepen. Als je per busserie een korte omschrijving geeft van waar de bussen worden ingezet of per lijn een korte omschrijving geeft van het materieel dat er zoal op te vinden is denk ik dat dat veel duidelijker is. Ik heb in vorige concessies met max aantal voertuigen ook maar wat ingevuld omdat ik toch alle verschillende lijnen steeds aan elkaar gekoppeld had.

Ennuh.. jouw bieding op Klokbekerstad? :')
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door ArrivaBas »

Het verbaast me niet dat een lijn naar de Universiteit al ruim 600 DRU per week opslokt. Dan kan ik me voorstellen dat de limiet behoorlijk omhoog moet.

Persbericht Landsbusdiensten:
Het is de directie van Landsbusdiensten (LBD) opgevallen dat bij het laatste punt van de wensen van de gemeente de halte Germania twee keer genoemd wordt. Tevens doet de directie van Landsbusdiensten een verzoek om een kale kaart te leveren. Verder vindt LBD het jammer dat het geen kleinschalig vervoer kan aanbieden in de stille uren, omdat wij geen taximaterieel mogen bestellen. Wij verzoeken de provincie daarom de catalogus uit te breiden met een of meer modellen met een capaciteit van 8 tot 20 personen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Landsbusdiensten. Geïnspireerd door vorarlberg? :)
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De mini aanbesteding

Bericht door Daniel »

DrechtBlub schreef: Ik stel voor de eis om het maximum aantal voertuigen per lijn weer te geven in een tabel weg te halen (en vervangen door alleen type/tijdsperiode), dit is als je lijnen of omlopen gekoppeld heb bijna onmogelijk om duidelijk op te schrijven.
Eens, ik zit ook steeds te puzzelen op die tabel omdat bij koppelingen de totalen vaak niet uitkomen (of je komt uit op inzet van 0,5 bus per uur in een periode ofzo.

Verder nu eindelijk tijd gehad het PvE goed te lezen nu Zilverduinen af is...
Er is nu een minimum en maximum aantal reservebussen, maar wanneer telt een bus als reservebus? Is een bus die in de spits rijdt en de hele dalperiode stilstaat ook een reservebus tijdens het dal, of telt alleen een bus die de hele dag geen geplande omlopen heeft mee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: De mini aanbesteding

Bericht door bys1 »

Of alleen als de bus tussendoor op de stalling staat is ook mogelijkheid.
Bij Zilverduinen moest er altijd 10% reservecapaciteit op de stalling staan waardoor je steeds met bussen kon schuiven. Ik heb maar één reservebus aangeschaft, een LLE-99 voor de stalling Helegom.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten