Concessie Regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Heeft meer te maken met de instroom van het nieuwe materieel. Nu kan je bussen makkelijk de goede kleur verven. Als de bussen al in dienst zijn is het een stuk lastiger.
Ik heb geen onderschrift
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Cas »

Daarnaast is de provincie, in tegenstelling tot de Syntus-concessie, actief betrokken bij de ontwikkeling van deze concessie. Dit is dus net zo goed bedacht in het provinciehuis als bij Qbuzz, of verdraagt op z'n minst hun goedkeuring.
請勿靠近車門
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Durashift schreef:Is het nog tegen te houden?
Materieel wordt nu toch al geproduceerd om straks in te kunnen stromen?
Wettelijk gezien, ja. Het vervoerplan moet goedgekeurd worden door de provincie, alleen komt het plan ten minste ten dele uit de koker van de provincie. Daar moet wel bij gezegd worden dat dit besluit nog door het oude college genomen is (5 dagen voor de verkiezingen, om precies te zijn), het nieuwe (linksere) college heeft al aangegeven minder positief te staan tegenover het opheffen van buslijnen en zal gok ik tenminste eisen dat er her en der wat verzacht wordt.

Het lijkt mij echter logischer om eventuele grote wijzigingen een jaar door te schuiven: Qbuzz heeft in het verleden nou niet echt bewezen een netwerk in één klap succesvol te kunnen vernieuwen, zeker niet als er overstappen in het spel zijn, en dit hele nieuwe netwerk gaat straks waarschijnlijk op hetzelfde moment van start als de Uithoflijn.

Grootschalige wijzigingen als deze vallen vaak slecht bij het publiek (nog los van of die plannen een voor- of achteruitgang opleveren), er zijn in het geval van deze plannen genoeg flink gedeputeerde reizigers te vinden om hun zegje te doen voor het nieuws, en als de introductie van de Uithoflijn dan ook nog eens niet vlekkeloos van start gaat heb je te maken met een enorme PR-ramp die het Utrechtse OV flinke schade kan berokkenen (en gezien de omvang van het uithoflijnproject zal er aan aandacht van de media in ieder geval geen gebrek zijn)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Wubbo »

Wat dat betreft zou het eigenlijk wel logisch zijn om de omklap in de zomer van 2020 te doen. Dan kun je in de rustiger periode nog leren en fijnslijpen en kun je daarna volledig los. Gelijktijdige implementatie met de Uithoflijn wat nu wel waarschijnlijk is (en volgens mij tijdens het schrijven van het vervoerplan nog niet) lijkt me inderdaad vragen om ellende.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Jonkervoort schreef:Qbuzz heeft in het verleden nou niet echt bewezen een netwerk in één klap succesvol te kunnen vernieuwen, zeker niet als er overstappen in het spel zijn, en dit hele nieuwe netwerk gaat straks waarschijnlijk op hetzelfde moment van start als de Uithoflijn.
De grote wijzigingen in de Utrechtse stadsdienst in de zomer van 2016 hebben anders redelijk geruisloos plaatsgevonden. Al waren die qua netwerk ook wel van een iets andere orde als de Q-link introductie.
Waarbij bij Qlink vooral opvalt dat er verbindingen in één klap met hoge frequentie worden toegevoegd, terwijl de vraag is of daar op die momenten überhaupt wel vraag naar is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door MdJ »

Een deel van de wijzigingen in het vervoersplan staan gelukkig wel los van Ulink, zodat ze in dit jaar alvast de voorbereidingen kunnen treffen.
Bij twijfel: gebruik beton.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:.
Waarbij bij Qlink vooral opvalt dat er verbindingen in één klap met hoge frequentie worden toegevoegd, terwijl de vraag is of daar op die momenten überhaupt wel vraag naar is.
Welke lijnen bedoel je dan? Alleen de 34 heeft volgens mij een sterk verhoogde frequentie.

De zomer van 2020 invoeren lijkt me overigens niet praktisch, omdat dat ook zou betekenen dat Syntus een extra dienstregeling wijziging moet krijgen midden in het jaar.
Dan kan je beter nu gewoon groot wijzigen en later in een kleine wijziging de scherpe randjes eraf halen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Eerste uitkomsten inspraak vervoerplan U-OV 2020

Een overzichtje van de reacties op de enquête van de provincie over het U-OV vervoerplan voor 2020. Meerdere wijzigingen leveren ook uitgesproken negatieve reacties op, dat betreft vooral U-link 77 en 34, de inkorting van lijn 77 tot Nieuwegein Stadscentrum, de nieuwe route van lijn 12/120 in Maarssen en Utrecht en de opheffing van lijn 49 en 281.
Bovenstaande wijzigingen springen er echt uit als in dat niet de meerderheid neutraal is, maar juist zeer negatief.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Had ik ook al gezien, maar aan de cijfers zelf heb je niet zoveel. Ach, de reactie zelf zal nog wel even op zich laten wachten.

Ik vond het opvallend dat ondanks de protestwebsite mensen niet uitgesproken negatief zijn op u-link An sich. De positieve reacties waren ongeveer gelijk met de negatieve.
Dat de wijzigingen rond nieuwegein zo negatief worden benaderd is niet zo vreemd, aangezien mensen actief werd gevraagd om puur om U-link 77 de enquête in te vullen als "verzet".
Ik heb geen onderschrift
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Nouja, voor iets dat bedoeld is en wordt gepresenteerd als een verbetering zou je toch verwachten dat bijna iedereen ervoor is. Ook de objectieve opzet van het plan: inzetten op de drukke lijnen en schrappen in de zwakke lijnen, zou moeten leiden tot overwegend positieve reacties omdat drukke lijnen nu eenmaal meer gebruikers kennen. Kennelijk zien veel mensen er toch door heen en kijken ze naar wat er daadwerkelijk voor ze ligt, al zal het ook zeker een rol hebben gespeeld dat in Nieuwegein en Maarssen mensen aangemoedigd zijn om de enquête in te vullen.

Die petitie zal op de enquête niet zo veel invloed hebben gehad, ben er door studie namelijk pas in augustus mee begonnen, nadat de reactietermijn al verlopen was.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Dat is in de praktijk niet zo: veranderingen in het OV worden vrijwel altijd als negatief gezien, tenzij het zoiets basaals is als: er komen een paar ritten bij op een lijn die voor de rest volledig hetzelfde blijft.
Noem mij eens een concessiewijziging waar geen enkel kritiek op is geweest :wink:
Ik heb geen onderschrift
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Ja maar verandering is niet leuk he. Een snelbus weghalen van een halte waarvan dagelijks maar liefst 8 mensen gebruik van maken is schandalig! Zelfs de auto kan tussen Dijnselburg en Amersfoort hier niet tegenop! 18 min. vs 19 min.

Mensen zijn gewoontebeesten en houden er niet van als iets wat heel lang gewoon was opeens verandert. Soms onterecht, maar in het geval van U-link is het volkomen terecht dat vrijwel iedereen kritisch is. Nieuwegein vind ik wel een beetje ver gaan. Meer mensen uit Nieuwegein hebben geantwoord dan Utrecht!

Overigens nog een vraagje: hoeft U-OV zich verantwoordelijk te voelen om Soesterberg te ontsluiten met hun 52 (of wat ie ook gaat heten straks)? Soesterberg ligt namelijk buiten de concessie en die ontsluitende rol kan mooi naar bus 56 worden geschoven.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

sirvinniei schreef:Dat is in de praktijk niet zo: veranderingen in het OV worden vrijwel altijd als negatief gezien, tenzij het zoiets basaals is als: er komen een paar ritten bij op een lijn die voor de rest volledig hetzelfde blijft.
Noem mij eens een concessiewijziging waar geen enkel kritiek op is geweest :wink:
Maar het gaat hier niet om kritiek op de volledige wijziging, maar alleen op het (op papier) positieve deel ervan, waarover kijkend naar de weging een negatief oordeel over is gevallen. Natuurlijk zal een significant deel van de boze reacties komen van lijn 77, vanwege dat idiote voorstel om de route daar aan te passen.

-- even tussendoor daarover: dit is voor mij ook het beste voorbeeld van hoe ondoordacht dit plan is. Als je zoiets bedenkt zou je mogen verwachte dat je tenminste een beetje onderzoek doet naar wie er daar van de bus gebruik maakt en wat de gevolgen van zo'n maatregel zijn. Je zou dan ook al snel op het feit stuiten dat Galecop op plek 2 staat qua percentage ouderen in de buurt. En die lijst gaat niet alleen over Nieuwegein, maar over alle tien gemeenten die de regio Utrecht vormen. Het zou op basis daarvan ook niet moeilijk zijn geweest te concluderen dat de negatieve maatschappelijke gevolgen van zo'n maatregel hier groter zouden zijn dan waar ook in de regio Utrecht (uitgezonderd De Bilt-Zuid, nummer 1 op de lijst). Dat dit (althans dit blijkt niet uit het vervoerplan) niet eens meegenomen is is gewoon amateuristisch. --

Maar even terugkomend op het eerste stuk: Qlink werd destijds volgens mij vrij positief ontvangen en kwam overal positief in het nieuws (men heeft ook flinke publiciteitscampagnes gevoerd, en dat het echt een duidelijk herkenbaar en samenhangend netwerk was speelde ook mee waarschijnlijk), ondanks dat er ook daar flink verzet was tegen het schrappen van de buslijnen uit de Oosterparkbuurt ('lijn 4 hoort hier') en de Oranjebuurt ('blijf van mijn lijn 5').

Hier wordt er naast op de bezuinigingen elders echter ook negatief gereageerd op het nieuwe netwerk zelf. In mijn ogen is dat er ten minste ten dele aan te wijten dat Ulink geen goed doordacht en samenhangend, herkenbaar netwerk is zoals Qlink, maar een soort goedkope rip-off. Waarom weet het netwerk mij als iemand die een passie heeft voor OV en er nota bene veel profijt bij zou hebben niet enthousiast te maken? En als het mij al niet enthousiast krijgt, hoe gaat de gemiddelde Utrechter er dan tegenaan kijken?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Los van je eigen mening, dat een wijziging ongeveer evenveel positieve als negatieve reacties krijgt getuigt, in een negatief benaderde sector als het OV en specifiek het busvervoer, niet van een negatief beeld daartegenover. Als de negatieve reacties voornamelijk van nieuwegeiners komt, dan is het nog waarschijnlijker dat mensen er positief over zijn.

Q-link is overigens ook gewoon een merk van Qbuzz, wat weer indirect de stadsvariant van het niet vervoerdergebonden qliner netwerk is, dus een ripoff zou ik het zeker niet noemen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door nvdw »

Misschien ook wel interessant in dit verband: de reacties van de betrokken gemeentes. De U10 (dat zijn de gemeentes in het concessiegebied) heeft een gezamenlijke reactie op het vervoersplan uitgedaan: KLIK

Wat de gemeentes eigenlijk willen, en dat had ik wel verwacht, is dat de provincie het plafond voor dienstregelinguren omhoog gooit zodat een aantal lijnen of trajecten die dreigen te vervallen deels of geheel gehandhaafd kunnen blijven.

Verder hebben de gemeentes een pressiemiddel: zij moeten immers de knip trekken voor het aanleggen van nieuwe haltes. Nieuwegein heeft al aangegeven niets aan de busbaan in Galecop (langs halte Kempenaerpark, de voorgestelde route van lijn 77) te willen doen gezien de kosten die ermee gemoeid zijn. Ook Maarssen (o sorry Stichtse Vecht) loopt al te hoop tegen de halte die bij de rotonde Sweserengseweg/Buitenweg zou moeten komen. Buiten de aanleg van de haltes zelf moet er ook nog een voetpad naartoe wat er nu in het geheel niet ligt. Even zoeken op wat de aanleg van een compleet nieuwe halte kost levert een verwijzing naar dit document van CROW-KpVV op: minimaal 50 mille voor een haltepaar, en als er nog van alles bij komt (zoals dat voetpad) gaat die prijs nog eens flink omhoog.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

sirvinniei schreef:Los van je eigen mening, dat een wijziging ongeveer evenveel positieve als negatieve reacties krijgt getuigt, in een negatief benaderde sector als het OV en specifiek het busvervoer, niet van een negatief beeld daartegenover. Als de negatieve reacties voornamelijk van nieuwegeiners komt, dan is het nog waarschijnlijker dat mensen er positief over zijn.

Q-link is overigens ook gewoon een merk van Qbuzz, wat weer indirect de stadsvariant van het niet vervoerdergebonden qliner netwerk is, dus een ripoff zou ik het zeker niet noemen.
Mensen zijn er niet positief over. Eerste indruk U-link, U-link 50, U-link 73, U-link 77 en U-link 34 scoren allemaal negatief, die laatste twee zelfs met overduidelijke cijfers. De enige positief scorende lijnen, U-link 28 en 41, zijn de lijnen waarop eigenlijk alleen met groter materieel gereden gaat worden. Ruim twee derde van de reacties kwam overigens van niet-Nieuwegeiners.

En ripoff sloeg op de kwaliteit, niet op het eigendom. Al is het inderdaad heel raar dat nu na U-OV juist weer voor een formulenaam wordt gekozen die heel duidelijk gekoppeld is aan één vervoerder. Slim van Qbuzz, stom van de provincie.
nvdw schreef:Misschien ook wel interessant in dit verband: de reacties van de betrokken gemeentes. De U10 (dat zijn de gemeentes in het concessiegebied) heeft een gezamenlijke reactie op het vervoersplan uitgedaan: KLIK
Uit dit document komt in de basis dezelfde kritiek naar voren als bij ROCOV: waarom zijn wij niet betrokken bij zo'n structurele wijziging. Even een paar jaar terug: het huidige netwerk is een implementatie van de OV-visie 2020. Een visie die tot stand was gekomen op basis van een samenwerking tussen vervoerders, provincie, gemeenten en een participatieproject waarbij reizigers werden gevraagd naar hun visie op OV (bv. over hogere frequenties met langere loopafstanden of andersom). Vervolgens zijn alle wensen van deze partijen samengebracht in een visie die vervolgens via een stappenplan over een periode van zo'n vijf jaar zijn geïmplementeerd. Met de ingebruikname van de Uithoflijn zou dit traject ten einde zijn gekomen.

In plaats van opnieuw op deze zorgvuldige en democratisch verantwoorde wijze een visie voor de komende periode op te stellen, hebben provincie en vervoerder besloten om in één klap het hele netwerk om te gooien, zonder reizigers, gemeenten en het ROCOV hier ook maar bij te betrekken. Een besluit dat nota bene vijf dagen voor de verkiezingen werd genomen. Nog los wat je van de plannen vindt, en het moge duidelijk zijn dat ik daar best wat van vind, is dit hele plan op amateuristische en overhaaste wijze erdoorheen gejast. Daarbij is geen enkele moeite genomen om publiek draagvlak te creëren door samen te werken, maar wordt puur gegokt op marketing. Waarom?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Welke cijfers heb jij voor je? de hoeveelheid positieve en negatieve reacties zijn ongeveer gelijk voor lijn 50 en 73. En zoals ik al uitgebreid heb uitgelegd worden OV wijzigingen sowieso negatief benaderd.
Uiteraard mag je cijfers zo interpreteren als je zelf wilt, maar om nou te zeggen dat op U-link in het algemeen negatief wordt gereageerd is simpelweg een verdraaiing van de cijfers.

De methode van dienstregelingswijziging is ook niet zo gek: er wordt eerst een concept dienstregeling neergezet en daarna advies gevraagd aan het rocov en in Utrecht ook aan de reizigers. Een dienstregeling is een complexe puzzel, waarbij je niet zomaar een klein onderdeel kunt wijzigen zonder dat dat invloed heeft op een ander onderdeel. Het concept vervoersplan is juist de manier waarmee er wordt samengewerkt en daarna bijgesteld kan worden. Er is nog helemaal niks "er doorheen gejasd"
Kritiek op te weinig betrokken worden is ook vrijwel standaard geworden bij negatieve wijzigingen.
Ik heb geen onderschrift
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Nicketick »

Jonkervoort schreef: En ripoff sloeg op de kwaliteit, niet op het eigendom. Al is het inderdaad heel raar dat nu na U-OV juist weer voor een formulenaam wordt gekozen die heel duidelijk gekoppeld is aan één vervoerder. Slim van Qbuzz, stom van de provincie.
Ik denk niet dat de Q-link naam van Qbuzz is, volgens mij is de formule van het OV-Bureau Groningen-Drenthe. Immers: als Qbuzz GD2020 niet had gewonnen was de formule meegegaan naar de nieuwe vervoerder. Dat er maar een "link" netwerk is op dit moment en dat deze gereden wordt door Qbuzz maakt in mijn ogen denk ik niet zoveel uit.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

sirvinniei schreef:Welke cijfers heb jij voor je? de hoeveelheid positieve en negatieve reacties zijn ongeveer gelijk voor lijn 50 en 73. En zoals ik al uitgebreid heb uitgelegd worden OV wijzigingen sowieso negatief benaderd.
Uiteraard mag je cijfers zo interpreteren als je zelf wilt, maar om nou te zeggen dat op U-link in het algemeen negatief wordt gereageerd is simpelweg een verdraaiing van de cijfers.

De methode van dienstregelingswijziging is ook niet zo gek: er wordt eerst een concept dienstregeling neergezet en daarna advies gevraagd aan het rocov en in Utrecht ook aan de reizigers. Een dienstregeling is een complexe puzzel, waarbij je niet zomaar een klein onderdeel kunt wijzigen zonder dat dat invloed heeft op een ander onderdeel. Het concept vervoersplan is juist de manier waarmee er wordt samengewerkt en daarna bijgesteld kan worden. Er is nog helemaal niks "er doorheen gejasd"
Kritiek op te weinig betrokken worden is ook vrijwel standaard geworden bij negatieve wijzigingen.
Dezelfde cijfers, maar ik neem ook de weging mee die Qbuzz er zelf aan heeft gehangen, dan kom je uit op per saldo negatief. Da's geen verdraaiing van de cijfers, dat zijn de cijfers. En voor lijnen die op sommige stukken flink in frequentie worden verhoogd zijn ze best opvallend. En dat komt niet per se door Nieuwegeiners, want het aantal reacties op die specifieke vragen ligt een stuk lager. Het is ook niet zo dat mensen die de petitie hebben ingevuld per definitie negatief zijn. Een compleet nietszeggende wijziging op avondlijn 94 kreeg best wat positieve reacties, terwijl ik me in alle eerlijkheid niet voor kan stellen hoe je daar als niet-Ameidenaar iets anders in zou vullen dan "neutraal".

En we hebben het hier niet over een wijziging in de dienstregeling, waarbij enkele lijnen wijzigen, we hebben het over een structurele netwerkwijziging. En ter vergelijk nog eens het hoofdstuk 'proces' uit het Streefbeeld 2020. Vergelijk dat eens met de manier waarop men ditmaal gehandeld heeft:
Spoiler: show
1.3 Proces: breed, intensief en interactief
Het OV-Streefbeeld 2020 is mede tot stand gekomen dankzij de hulp van vele betrokken inwoners en reizigers. Daartoe werd in mei 2013 een enquête met toelichtend filmpje breed uitgezet in de regio. Dit leidde tot meer dan 2.500 reacties. In deze periode is ook een speciale informerende Algemene Bestuursvergadering (info-AB) over het OV-Streefbeeld 2020 georganiseerd. In die vergadering is van gedachten gewisseld met AB-leden, de portefeuillehouder Netwerkontwikkeling en de portefeuillehouder OV over de invulling van het OV-Streefbeeld 2020.

Er is gedurende het gehele proces overleg geweest met en input gegeven vanuit de gemeentelijke organisaties, ROCOV Utrecht, de vervoerder Qbuzz, andere overheden en het regionale bedrijfsleven (de U15). Ook is er in september 2013 een aantal workshops met bewoners en reizigers georganiseerd om specifieke opgaven per gebied verder te verdiepen. De resultaten uit deze workshops en de reizigersenquête zijn gebruikt om te komen tot dit OV-Streefbeeld 2020. Daarnaast is gebruikgemaakt van het verkeersmodel (versie 3.1) om met reizigersprognoses, kostenberekeningen en diverse andere analyses tot een onderbouwing te komen. In het najaar van 2013 is dit OV-Streefbeeld 2020 op hoofdlijnen ter consultatie aangeboden aan de enquêterespondenten die zich daarvoor hadden aangemeld. De reacties hierop zijn ook opgenomen in de reactienota (bijlage). In de reactienota is ook aangegeven op welke manier de reacties zijn verwerkt in deze rapportage.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Een compleet nietszeggende wijziging op avondlijn 94 kreeg best wat positieve reacties, terwijl ik me in alle eerlijkheid niet voor kan stellen hoe je daar als niet-Ameidenaar iets anders in zou vullen dan "neutraal".
Ik heb zelf daar ook positief ingevuld, terwijl ik nog nooit die lijn heb gebruikt omdat ik het vervoersplan heb gelezen. Substantiële wijzigingen zijn controversiëler dan niet substantiële wijzigingen. Dat is een gegeven.
maar ik neem ook de weging mee die Qbuzz er zelf aan heeft gehangen
Waar heb je het over? Alleen de cijfers en de 5 meest positieve en negatieve lijnen worden in de eerste uitkomsten genoemd. Er staat niks over lijn 50 of 73.
En voor lijnen die op sommige stukken flink in frequentie worden verhoogd zijn ze best opvallend
Niet als de routes veranderen. Syntus Utrecht bood aan het begin van de concessie ook 8% meer DRU's, maar kreeg bijna alleen maar negatieve reacties over zich.
En we hebben het hier niet over een wijziging in de dienstregeling, waarbij enkele lijnen wijzigen, we hebben het over een structurele netwerkwijziging.
Die was sowieso noodzakelijk, omdat de uithoflijn in dienst komt en het wagenpark flink gaat veranderen (instroom nieuwe bussen, dubbelgeledes) Of die nieuwe bussen nou een geel kleurtje krijgen of een roze kleurtje maak daarbij ook niet zoveel uit.
Ik heb geen onderschrift
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Wubbo »

sirvinniei schreef:De methode van dienstregelingswijziging is ook niet zo gek: er wordt eerst een concept dienstregeling neergezet en daarna advies gevraagd aan het rocov en in Utrecht ook aan de reizigers.
Als het treinnetwerk grootschalig wijzigt (zoals in 2017 gebeurde) worden consumentenorganisaties ook al eerder betrokken. Je kan dan ook best al wat roepen over lijnvoering, aansluitingen et cetera zonder dat precies duidelijk is hoe laat de eerste rit gaat (dat is het moment dat er nu advies gevraagd wordt lijkt het).
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Maar een spoordienstregeling is minder DRU gebonden, sterker nog: volgens mij is het aantal DRU's (of hoe dat ook bij treinen heet) zo ongeveer elk jaar gegroeid.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door ArrivaBas »

De meeste treinconcessies kennen een maximaal aantal treinkilometers per jaar in plaats van DRU's. DRU's bij treinen zie je alleen maar bij multimodale concessies.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

sirvinniei schreef:
Een compleet nietszeggende wijziging op avondlijn 94 kreeg best wat positieve reacties, terwijl ik me in alle eerlijkheid niet voor kan stellen hoe je daar als niet-Ameidenaar iets anders in zou vullen dan "neutraal".
Ik heb zelf daar ook positief ingevuld, terwijl ik nog nooit die lijn heb gebruikt omdat ik het vervoersplan heb gelezen. Substantiële wijzigingen zijn controversiëler dan niet substantiële wijzigingen. Dat is een gegeven.
Waarom je zou mogen verwachten dat men zorgvuldiger te werk gaat.
maar ik neem ook de weging mee die Qbuzz er zelf aan heeft gehangen
Waar heb je het over? Alleen de cijfers en de 5 meest positieve en negatieve lijnen worden in de eerste uitkomsten genoemd. Er staat niks over lijn 50 of 73.
Pagina 2. Weging voor zeer negatief is -2, negatief, neutraal 0, positief 1 en zeer positief 2
En we hebben het hier niet over een wijziging in de dienstregeling, waarbij enkele lijnen wijzigen, we hebben het over een structurele netwerkwijziging.
Die was sowieso noodzakelijk, omdat de uithoflijn in dienst komt en het wagenpark flink gaat veranderen (instroom nieuwe bussen, dubbelgeledes) Of die nieuwe bussen nou een geel kleurtje krijgen of een roze kleurtje maak daarbij ook niet zoveel uit.
Incorrect. De wijzigingen omtrent de Uithoflijn zijn om voordehandliggende redenen al 2 jaar bekend, staan al 2 jaar in de vervoerplan en en zijn ook positief beoordeeld door zowel reizigers als het ROCOV. De gemeente had wat vraagtekens bij lijn 6 rondom het Diak, daarom gaat die nu naar het Herculesplein. Het betrof overigens maar een stuk of 5 wijzigingen, de rest staat los van de Uithoflijn.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Regio Utrecht

Bericht door sirvinniei »

Pagina 2. Weging voor zeer negatief is -2, negatief, neutraal 0, positief 1 en zeer positief 2
Leuk dat dat er staat, maar er zijn geen eindscores of sowieso wat positief of negatief zou moeten zijn (of enige verwachtingen hoe dan ook)
Waarom je zou mogen verwachten dat men zorgvuldiger te werk gaat.
Wat is er dan precies onzorgvuldig aan het uitbrengen van een concept-dienstregeling?
Incorrect. De wijzigingen omtrent de Uithoflijn zijn om voordehandliggende redenen al 2 jaar bekend, staan al 2 jaar in de vervoerplan en en zijn ook positief beoordeeld door zowel reizigers als het ROCOV. De gemeente had wat vraagtekens bij lijn 6 rondom het Diak, daarom gaat die nu naar het Herculesplein. Het betrof overigens maar een stuk of 5 wijzigingen, de rest staat los van de Uithoflijn.
Wijzigingen die direct betrekking hebben op de uithoflijn, maar het gaat hier om een volledige netwerkvisie. Die nu het handigst uitgevoerd kan worden door de instroom van bussen, die dan makkelijk een hov kleurtje kunnen krijgen.
Voor zover ik weet is er bijv. 2 jaar geleden niks gezegd over waar de dubbelgeledes naartoe zouden gaan en wat de invloed daarop zal zijn.

Nogmaals: het draait om een concept dienstregeling, waar aan de hand van realistische en realiseerbare feedback nog aanpassingen aan kunnen komen. Er is nog helemaal niks "opgedrongen".
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 54 gasten