Spoordienstregeling Duitsland 2020

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door webguy »

Nou zijn Breng en allGo nou niet de beste namen, maar Rolph? Beetje 'rofl' niveau.
Suus schreef:Nee, de 407 krijgt geen toelating in Nederland.
Eurostar is een tweelingzusje toch, dus mocht DB dat willen, is dat vast wel te regelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

De naam is gebaseerd op RLP, de afkorting van de deelstaat. De o staat voor een wiel, wat je bij mobiliteit nodig hebt. De letter h zorgt ervoor dat het een uitspreekbare naam wordt. (Ik heb dit niet zelf bedacht...).

Het is wel wat herkenbaarder dan VRM, VRT, RNN, VRN of KVV, de vijf namen van de verkeersverbonden actief in Rheinland-Pfalz.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Dennenboom »

De DSB ontwerpdienstregeling 2019/2020 toont in tabel 81 de voorgestelde tijden voor de treinen Kopenhagen - Padborg - Hamburg v.v.
https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koe ... 2aug19.pdf
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door reisthijs »

Waarbij een rit Kopenhagen-Hamburg dan 4:36 gaat duren, da's 5 minuten sneller dan via de Fogelfluglinie.

Dat hele gedoe met die boot blijkt dus eigenlijk gewoon overbodig te zijn :o
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Chrysa »

Waarom wordt er nu dan over de Fogelfluglinie gereden? Is dat nog iets van vroeger, en is de route via Kolding nu pas sneller? Of er iets wat veel reizigers genereert op de route? Ik had nou niet de indruk dat Lübeck veel reizigers van/naar Denemarken genereerde toen ik deze trein nam.
PHS

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door PHS »

reisthijs schreef:da's 5 minuten sneller dan via de Fogelfluglinie.
Komisch, want eigenlijk is het dus even snel. Die vijf minuten lagere reistijd komt namelijk door de opening van de HSL Ringsted - Kopenhagen, waardoor Kopenhagen - Odense nu 1:11 duurt in plaats van 1:16.
Chrysa schreef:Waarom wordt er nu dan over de Fogelfluglinie gereden?
Het zal wel een geldkwestie zijn. Ik kan me voorstellen dat de Vogelfluglinie de voorkeur heeft boven de route via Jutland en Funen omdat de route korter is (dus minder infrastructuurheffingen) en omdat je minder goederentreinen in de weg hebt zitten. En daarnaast hebben de treinen ook een regionale functie, waar dus nu extra treinen voor ingelegd moeten worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Zo te zien stoppen de meeste rechtstreekse treinen ook niet in Flensburg, waardoor ze de boog vlak buiten de stad kunnen gebruiken. Dat scheelt ook nog enige minuten.

Volgens mij verliest Lübeck hiermee wel zijn laatste Fernverkehr. De IC’s naar Rostock rijden vanuit Hamburg via Büchen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Chrysa »

Er rijdt nog eenmaal daags een IC van/naar Fehrman-Burg via Lübeck, maar die rijdt dacht ik ook alleen in de zomer.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Nitein-Repart »

DB kan toch enkele IC/ICE-treinen die nu naar Hamburg-Altona rijden door laten trekken naar Lübeck, zoals Kiel dat nu ook heeft? Dan krijgt Lübeck ook nog eens aansluiting met de rest van Duitsland.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Z2N »

Technisch kan dat ja, of er vraag voor is is een tweede. Bovendien moet je dan keren op Hamburg Hbf, en daarbij kan dat daar door de sporenlay-out erg beperkt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door PHS »

Nitein-Repart schreef:Dan krijgt Lübeck ook nog eens aansluiting met de rest van Duitsland.
Anders dan bijv. Frankrijk en Spanje, is het niet de bedoeling van het Duitse Fernverkehr om iedere provinciestad aan te sluiten op het landelijke netwerk. Van Lübeck Hbf gaat 2x/u een RE naar Hamburg Hbf, dat is voor de meeste reizigers een prima alternatief.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Nitein-Repart »

In Duitsland rijden diverse lijnen in een vaste frequentie tussen grote stations, maar enkele keren per dag worden deze lijnen verlengd naar noordelije en zuidelijke eindpunten als Westerland, Kiel, Oberstdorf en Garmisch-Partenkirchen. De frequente dienst eindigt dan in Hamburg, respectievelijk München. Lübeck past dan perfect in het lijstje van noordelijke eindpunten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door en-es »

Er heeft een ICE München-Lübeck en terug gereden tot half juni. Wegens werkzaamheden rijdt die ICE voorlopig niet tussen Hamburg en Lübeck volgens Deutsche Bahn.
bobo17
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 12:42

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door bobo17 »

Over 10 jaar hebben ze er sws weer een *trein*
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Z2N »

Zeg dat nou niet te hard, de spoorverdubbeling in het Rijndal duurt ook al bijna 30 jaar. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Nitein-Repart »

Wat dacht je van Dortmund-Münster dan? Daar wacht men ook nog steeds op een tweede spoor.

Z2N bedoelt toch het traject Karlsruhe-Freiburg-Basel met het Rheindal? Niet Köln-Koblenz-Mainz. Die laatste is wel een dure grap om 4 sporen van te maken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door julsteren »

Rheintalbahn is Mannheim-Basel, die tot Offenburg 4-sporig is, en daarna een kronkelroute aan de voet van het zwarte woud volgt, en een hele sloot fernverkehr en goederenvervoer moet eroverheen.

Köln-Koblenz-Mainz kan via 2 lijnen, de linker en rechter Rheinstrecke, dus die zal hij wel niet bedoelen.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Er is ook zuidelijker al een stukje viersporig, waar de Katzenburgtunnel tussen Schliengen en Eimeldingen het stuk via Rheinweiler afsnijdt. Het stukje tussen Rastatt en Baden-Baden is niet viersporig trouwens. Dat wil men oplossing met een tunnel rondom Rastatt. Dat is die tunnel waardoor de bestaande spoorlijn vlak boven de zuidelijke tunnelmond in de zomer van 2017 verzakte, met als gevolg twee maanden ellende in het Europese reizigers- en goederenvervoer :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door julsteren »

Sinds 2013 niet meer geweest :@
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Alle 49 treinstellen type Coradia Continental van Alstom voor DB Regio voor inzet vanaf half december hebben vandaag hun toelating ontvangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Nitein-Repart »

Ik had gisteren al zo'n Continental gezien bij Mainz. Qua design zijn ze niet de mooiste treinen. Qua interieur hoop ik dat ze comfortabel zijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Suus »

Ik heb nog steeds geen volledige informatie over het Fernverkehr, behalve dan over grensoverschrijdende verbindingen naar Denemarken, Tsjechië en nu ook Polen.

Bevestigd is dat in juni 2020 de Berlin-Warszawa-Express van 4x/dag naar 5x/dag wordt uitgebreid. Daarnaast werkt PKP Intercity aan de terugkeer van de Wawel tussen Berlijn en Krakow.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door Nitein-Repart »

Is het via Frankfurt (Oder) sneller treinen naar Breslau/Wroclaw en Krakau dan via Cottbus? En de Wawel hoeft toch niet in Hamburg te beginnen maar kan toch ook in Berlin(-Lichtenberg) beginnen?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door gpvos »

Suus schreef:Bevestigd is dat in juni 2020 de Berlin-Warszawa-Express van 4x/dag naar 5x/dag wordt uitgebreid.
Graag ook eentje op zaterdagmiddag dan. Zo krankzinnig dat de EC 40 precies dan niet rijdt. :N
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Bericht door ICE11 »

De voor dit jaar december geplande heropening van het traject Stolberg-Altstadt <> Breinig gaat volgens de lokale pers niet door. Nieuwe termijn is juli 2021.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten