Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Cora »

Niet dat ik het wil maar merkte op dat als ik om :30 zou aankomen ik 45m sta te wachten
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Dan zorg je dus dat je de metro van :15 hebt, dat ligt dus zoals Bemined aangeeft, niets met de overstap of frequentie te maken van de bus zelf.
CB-e-bike-ov
Berichten: 119
Lid geworden op: za 27 jul 2019, 23:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door CB-e-bike-ov »

MetroRET schreef:Lijn C rijdt op :11/:26/:41/:56
Lijn D rijdt op :00/:15/:30/:45

Lijn 78 naar Westpunt gaat zo te zien om :52 in de avond (overstap van 7-11 minuutjes)
Lijn 78 naar Oudeland gaat zo te zien om :18 in de avond (overstap van 3-7 minuutjes)

Heb je het dan om een andere aansluiting, of kijk ik zelf verkeerd in de dienstregeling ? :oops:
Ik denk dat je verkeerd leest :p
Want ik schreef: "...en al 27 jaar is er voornamelijk in de avond uren geen aansluiting van de metro op buslijn 78."
Overdag speelt dit probleem niet, rijdt er om beurten om de 10 minuten een bus en beide richtingen kan ik gebruiken.
In de avond rijdt alles veel infrequenter en dan gebeurt het als je Lijn C heb en volgens de berekeningen zou je 3 minuten speling moeten hebben, dat de bus al net weg rijdt, de volgende bus komt 30 minuten later pas. Lijn D sluit helemaal slecht aan heb je geluk, dan moet je 10 minuten wachten, heb je pech 25 minuten. Nu met de zomervakantieregeling is het helemaal een drama. Lopen is een minuut of 20.

Met slecht weer pak ik mijn oude fiets en zet die in de stalling bij het station, maar dan moet ik me wel haasten om voor 20:30 weer terug te zijn, anders gaat de stalling dicht.
Met redelijk tot zeer goed weer pak ik mijn e-bike en rijdt rechtstreeks naar plaats van bestemming. En om eerlijk te zeggen weet ik nog niet hoe een e-bike is met herfstachtig weer. Afgelopen zaterdag met die harde wind trok mijn e-bike mij ook moeiteloos door de harde wind heen, nu nog met regen en lagere temperaturen. Wellicht bevalt het mij wel. Tot nu toe vind ik dit een geweldig (en toch enigszins groen, want wordt opgeladen met groene stroom) alternatief, vooral als je ook in de avond uren reist ;)
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Snap alleen niet hoe de overstappen boven de 15 minuten kunnen uitlopen bij een metro die om de 15 minuten rijdt.

Dat ligt dan, nogmaals, niet aan de overstap/frequentie van de bus, maar op een overstap eerder in de route.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Bij een vakantiedienstregeling van de RET kun je er donder op zeggen dat tram, bus en metro niet goed op elkaar aansluiten.

Dit weet ik uit ervaring.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

KM46, je MP3’tje blijft hangen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Nee ... mijn MP3’tje blijft niet hangen. Het is gewoon de realiteit.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door busfanNL »

Zo ervaar ik, en ik weet bijna zeker de meeste anderen, het niet. Je klaagt op de RET om het klagen en dat kan ik niet zo goed hebben. De hele tijd dat zure gedoe met dat het de realiteit is. Ik ervaar het anders dus het is in ieder geval niet de volledige realiteit. Ze doen wel hun best qua reisinfo en ik vind het zelf duidelijk genoeg. Ook de meeste aansluitingen ervaar ik als prima. Dus een beetje minderen kan echt geen kwaad. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

KM46 schreef:Nee ... mijn MP3’tje blijft niet hangen. Het is gewoon de realiteit.
Je zegt de hele tijd dat het niet goed is, komt nooit met concrete voorbeelden en als je dan een keer concreet wordt, wordt er hier vaak ook nog doorheen geprikt. Ik ben die negatieve onconstructieve houding wel een beetje beu.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door WSM »

Anders wil ik wel een concreet voorbeeld geven hoor. Vanuit Zoetermeer naar Rotterdam, lijn 170 komt te Rodenrijs aan om :09 en :39 (buiten de spits), terwijl de metro net vier minuten ervoor is vertrokken (:05 :20 :35 en :50). In de spits is het nog mooier met busritten die aankomen twee minuten na vertrek van de metro.

Buiten de vakantieperiode is er een perfecte aansluiting van vijf minuten.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

De aansluitingsproblemen zijn er ook op het busstation / Metrostation van Nesselande.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Durashift »

WSM schreef: (..)Vanuit Zoetermeer naar Rotterdam, lijn 170 komt te Rodenrijs aan om :09 en :39 (buiten de spits), terwijl de metro net vier minuten ervoor is vertrokken (:05 :20 :35 en :50). In de spits is het nog mooier met busritten die aankomen twee minuten na vertrek van de metro.

Buiten de vakantieperiode is er een perfecte aansluiting van vijf minuten.
Duss, je moet (mag) nu 6 respectievelijk 8 minuten langer wachten op de metro.. in de vakantietijd. :?:
Okay, niet leuk als je gewoon je dagelijkse forensenrit moet maken.. maar toch wel enigszins overkomelijk?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door DPDelft »

Durashift schreef:
WSM schreef: (..)Vanuit Zoetermeer naar Rotterdam, lijn 170 komt te Rodenrijs aan om :09 en :39 (buiten de spits), terwijl de metro net vier minuten ervoor is vertrokken (:05 :20 :35 en :50). In de spits is het nog mooier met busritten die aankomen twee minuten na vertrek van de metro.

Buiten de vakantieperiode is er een perfecte aansluiting van vijf minuten.
Duss, je moet (mag) nu 6 respectievelijk 8 minuten langer wachten op de metro.. in de vakantietijd. :?:
Okay, niet leuk als je gewoon je dagelijkse forensenrit moet maken.. maar toch wel enigszins overkomelijk?
Volgens mij rijdt lijn E elke 15 minuten, dus 11 of 13 minuten wachten.
Andrei
Berichten: 115
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 13:28
Locatie: Arnhem/Cluj-Napoca

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Andrei »

WSM schreef:Anders wil ik wel een concreet voorbeeld geven hoor. Vanuit Zoetermeer naar Rotterdam, lijn 170 komt te Rodenrijs aan om :09 en :39 (buiten de spits), terwijl de metro net vier minuten ervoor is vertrokken (:05 :20 :35 en :50). In de spits is het nog mooier met busritten die aankomen twee minuten na vertrek van de metro.

Buiten de vakantieperiode is er een perfecte aansluiting van vijf minuten.
Je kunt het ook anders bekijken: de bus heeft een royale aansluiting op de eerst volgende metro zodat er dus bij eventuele vertraging alsnog de metro gehaald kan worden!
Constantia et labore.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

DPDelft schreef:Volgens mij rijdt lijn E elke 15 minuten, dus 11 of 13 minuten wachten.
Hetzelfde geldt ook op station Nesselande voor de aansluiting op lijn B.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door mb90 »

Richting Rotterdam is dat bij de 175 nu 8 minuten en vanuit Rotterdam is dat nu 10 minuten maar later op de dag wisselt dat nogal doordat Arriva elk half uur anders rijdt met de 175 en vooral de 383, dus zou het ook niet een beetje aan Arriva liggen?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Maak van die 10 minuten vanuit Rotterdam, maar 5 minuten want er wordt nu in een iets gewijzigd patroon gereden door de werkzaamheden tussen Kralingse Zoom en Capelsebrug.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Over het algemeen komen ovlijnen meerdere lijnen tegen. Aansluiting op alle lijnen die ze tegenkomen is onmogelijk. Ook moet je rekening houden dat een omlooptijd niet al te ruim kan worden gemaakt want dat kost meer geld je loopt het risico dat haltes te vroeg worden gepasseerd. Soms heb je ook meerdere lijnen die op een bepaald traject rijden dus wordt er weer ingezet op spreiding.

Ik kan me herrineren dat iemand een hele tijd geleden woedend bij mij kwam klagen dat ze van de ene tramlijn op de andere willen overstappen maar het is een achterlichtaansluiting elke avond. Logisch ook. De lijn waar hij vanaf komt rijdt om de 15 minuten, de andere waar hij op wilt om de 12 of 10 minuten (afhankelijk van de dag).

Uiteindelijk zul je dus bij een bepaalde overstap altijd een slechte aansluiting, bij een andere altijd een goede aansluiting, en voor de andere het ene moment wel, de andere weer niet.

Daarom hebben we reisplanners om de beste aansluiting op te zoeken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Durashift schreef:
WSM schreef: (..)Vanuit Zoetermeer naar Rotterdam, lijn 170 komt te Rodenrijs aan om :09 en :39 (buiten de spits), terwijl de metro net vier minuten ervoor is vertrokken (:05 :20 :35 en :50). In de spits is het nog mooier met busritten die aankomen twee minuten na vertrek van de metro.

Buiten de vakantieperiode is er een perfecte aansluiting van vijf minuten.
Duss, je moet (mag) nu 6 respectievelijk 8 minuten langer wachten op de metro.. in de vakantietijd. :?:
Okay, niet leuk als je gewoon je dagelijkse forensenrit moet maken.. maar toch wel enigszins overkomelijk?
11 en 13 minuten wachten is best wel lang op een plek waar verder niets is, zoals Rodenrijs Metro. Kan mij heel goed voorstellen dat je daar vaak geen zin in hebt.

De andere kant is op is de aansluiting buiten de spits wel netjes vijf minuten en daardoor gaat ook het schoentje wringen: Met 25 minuten rijtijd naar Zoetermeer, 4 minuten keertijd en dan 25 minuten terugrijden kan je ook nooit aansluiten om de metro doe om :05/:35 naar Rotterdam vertrekt, dat gaat alleen als de overstap op Rodenrijs én de keertijd op Centrum West worden ingekort. Direct keren op Centrum West alleen helpt niet, want dan heb je een letterlijke achterlichtaansluiting in Rodenrijs, en een kortere overstap in Rodenrijs is ook niet bevordelijk, de metro heeft soms ook twee minuten vertraging en dan heb je ook meteen de bus gemist. Behalve de omloop verruimen met een derde bus kan je hier weinig verbeteren vrees ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Die 11 tot 15 minuten wachten geldt ook voor de overige stations als je van uit de stad richting de eindpunten van de lijnen A, B of C in Ommoord, Zevenkamp of Capelle aan den IJssel moet hoor :shock: :? .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Je bericht is erg vaag KM46, kan je je nader verklaren?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Precies zoals ik het beschrijf als je vanuit het centrum van de stad (b.v. station Beurs) richting de eindpunten die in het oosten van de stad (b.v. Nesselande) wilt dan kun je vaak ook meer dan 10 minuten wachten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door Suus »

Door de spoorwerkzaamheden tussen Kralingse Zoom en Capelsebrug hoef je op dit moment op Beurs natuurlijk niet 12 minuten te wachten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door ODRAIL »

Ik heb het over de situatie in een normale vakantiedienstregeling. Niet als er ergens op de lijnen A, B of C werkzaamheden zijn.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Bericht door MetroRET »

Je vergeet alleen de hoeveelheid wat er te doen is op Beurs en op Rodenrijs, zoals al aangegeven werd door Suus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten