hgv schreef:Een rechtstreekse verbinding met de randstad! Het is toch best wel raar dat je in heel Drenthe maar 1 IC station hebt? En dat is in Assen. Wel wat sneltrein stationnetjes, maar das toch anders. Het gaat ook om de bereikbaarheid van een regio. Even overdreven: "Ik moet naar Drenthe!" "Ow ja, daar kom je alleen maar met de stoptrein". De NS wou geloof ik ook dat het Noorden betere rechtstreekse verbindingen had met het westen. Een overstap voor Zuid-Drenthe past daar dan niet bij denk ik?
Nu is het aanbod niet goed als je het mij vraagt, met de scheve verdeling van treinen over het uur. NS wilde dit repareren (althans buiten de echte daluren), met 2x per uur een IC (die alleen stopt in Assen) en 2x per uur een stoptrein die stopt op alle tussengelegen stations. Die stoptrein zou dan in Zwolle en goede aansluiting geven op de IC's, zodat je vanuit alle stations feitelijk 2x per uur een goede verbinding hebt met Zwolle en de Randstad.
4x per uur een trein Hoogeveen - Zwolle is niet nodig, en je houdt op die manier een nog minder rendabele stoptrein over, dan nu al het geval is. Met slechts een tussenstation Meppel, en daarna alleen Beilen tot Assen, omdat Hoogeveen ook IC's zou hebben. Dan kan je net zo goed alleen de s9100 inleggen tussen Assen en Groningen (2x per uur), en de s500 en s700 als stoptrein laten rijden tussen Assen en Zwolle. Dat lijkt me voor de doorgaande reiziger zeer onwenselijk.
Voor alle reizigers die nu met een scheve halfuursdienst zitten zou het een verbetering zijn als er een duidelijk aanbod is met 2x per uur (dus ieder half uur) een stoptrein, met een goede overstap in Zwolle. Daar is helemaal niets mis mee, maar ga je er zelfs nog mee op vooruit, ten opzichte van de huidige situatie omdat je aansluiting op het voor- en natransport verbeterd kan worden van 1 aansluiting naar 2 aansluitingen per uur. Dit geldt niet alleen voor Hoogeveen en de andere stations die geen stop van 700 meer zouden hebben, maar ook voor Zwolle, Assen en Groningen.
Overigens krijgt Zeeland op termijn in de praktijk alleen nog maar stoptreinstations, als de s2100 2x per uur gaat rijden tussen Dordrecht en Vlissingen, en als stoptrein tussen Vlissingen en Roosendaal. Daarmee komt de s12100 te vervallen.