Vaarwel A32

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Vaarwel A32

Bericht door Suus »

Over twee weken gaat er weer een materiaaltype van een klein stukje van het Nederlandse spoorwegennet verdwijnen. De A32, het roemruchte trammaterieel wat zich jarenlang als trein (of beter gezegd lightrail) voortbewoog over het enkelsporige lijntje tussen Gouda en Alphen aan den Rijn. Omdat ik het grootste deel van deze tijd in Boskoop woonde, een van de stations langs dit leuke lijntje waar de NS dit jaar al 75 jaar lang bijna elke dag reizigerstreinen overheen laat rijden. Sinds 2002 rijden er op dit lijntje tweedehands trammetjes uit Stockholm. Aanvankelijk alleen op zondag en maar één keer per uur, maar na honderden proefritten kwam de dagdienst op gang. Het ging niet vlekkeloos, omdat de ATB en ATB-NG voortdurend ruzie maakten en voor seinstoringen zorgden, en tot twee keer toe is het weer tot inzet van normale treinen gekomen. Ook tegen koning vorst waren de trams niet altijd even goed bestendig, in 2006 heeft er een week lang geen tram een wiel buiten de speciale gebouwde remise in Alphen gezet door stuifsneeuw. In 2009 bleek dit geen enkel probleem :)

In de zomer van 2009 leek de inzet van A32 al tot een einde gekomen, toen de werkzaamheden aan het station van Alphen aan den Rijn het gebruik van spoor 4 gedurende de zomer onmogelijk maakten. Op 6 augustus kwam het bericht dat dit jaar het laatste jaar van de trams zou worden, de provincie en de NS waren overeengekomen dat er vanaf 13 december sprinters kwamen, zoals die ook in de zomer hun dagelijkse slagjes deden (wel op de Gouda - Alphen manier, dus met conducteur maar zonder fluitje :) ) Na de zomer kwamen de trammetjes toch weer buiten de remise, en zo konden de laatste maanden van dit jaar toch nog de houten perrons van Alphen, Waddinxveen en Waddinxveen Noord gebruikt worden, en bleef de mooie aankomst op spoor 9LR in Gouda behouden, een zakspoor wat na enkele jaren nutteloos geweest te zijn toch weer een belangrijke rol kreeg in het spoorverkeer.

Zaterdag 12 december zal de laatste dag zijn dat de A32'tjes hun gratis ritjes maken over de spoorlijn tussen Gouda en Alphen. Het verdwijnen van een tram die ik bijna net zo goed ken als mijn eigen huiskamer.

Vaarwel 6101, 6102, 6103, 6104, koninklijke 6105 en 6106, het gaat jullie goed elders op deze wereld (Stockholm?). Het toch-nog-even-de-deuren-open-want-er-komt-nog-iemand-aanhollen, het binnen 7 seconden weer van een station vertrekken en het fantastische pingeltje voor de omroep en de leuke sinterklaasacties, ik zal het missen.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Vaarwel A32

Bericht door JWM »

:cry:
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Vaarwel A32

Bericht door M57 »

Ook leuk was altijd het gerinkel van de trambel om overstappers te laten opschieten. Ook de overzichtelijkheid binnen vind ik een sterk punt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vaarwel A32

Bericht door Wubbo »

Je bedoelt dat spul dat zo ongeveer een keer per week ergens defect strandde, waarvan nooit de geplande 6 stellen in de omloop waren maar het regelmatig voorkwam dat er maar 2 beschikbaar waren, dat zeker niet in de buurt van een Echte Trein mocht komen want ze waren bang voor botsen en waarvan je rugpijn kreeg als je alleen al naar de stoelen keek? :mrgreen:

Nou ja, ik zal ze niet missen, maar ja, eigenlijk maakt het me ook geen bal uit wat er rijdt - als het maar betrouwbaar is.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Vaarwel A32

Bericht door Justin »

Nou gelukkig heb ik er ooit 1x in mogen zitten :p. Nou ja zitten. Het was spits dus heb nooit zo'n stoel aangevoeld :O.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Vaarwel A32

Bericht door Dexter »

Ik heb nooit zelf op de A32 gereden en maar 1x als passagier tussen Apn en Gd mee gereisd, maar ik vond ze altijd wel leuk om te zien. Het was de eerste pilotproef in Nederland met echt Light Rail materieel op het gewone spoor, dus dat was wel bijzonder. Er was onder het NS-personeel heel wat om te doen en ik ken zelfs het verhaal van een machinist die een koeien-douchegordijn voor de glazen achterwand ophing omdat die de horlogetikkers en de middelvingers zat was. Later is het lijntje en het materieel geadopteerd door een vaste groep personeel die het uiteindelijk als hun kind zagen.

Bedankt voor je leuke sfeerverslag Bee!
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Vaarwel A32

Bericht door Caspar »

Nog nooit ingezeten, misschien volgende week dan maar eens kijken daar. 8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vaarwel A32

Bericht door Suus »

Dexter schreef:Ik heb nooit zelf op de A32 gereden en maar 1x als passagier tussen Apn en Gd mee gereisd, maar ik vond ze altijd wel leuk om te zien. Het was de eerste pilotproef in Nederland met echt Light Rail materieel op het gewone spoor, dus dat was wel bijzonder. Er was onder het NS-personeel heel wat om te doen en ik ken zelfs het verhaal van een machinist die een koeien-douchegordijn voor de glazen achterwand ophing omdat die de horlogetikkers en de middelvingers zat was. Later is het lijntje en het materieel geadopteerd door een vaste groep personeel die het uiteindelijk als hun kind zagen.
Het personeel is ook geniaal. In 2006 deelden ze sleutelhangers uit vanwege het EK, en elk jaar was op 5 december Sinterklaas er die chocolademunten uitdeelden. In de zomer toen SGM-II reed was het personeel er ook gewoon bij, toen waren er ook regelmatig kinderen mee :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Vaarwel A32

Bericht door Timon91 »

Toch maar goed dat ik afgelopen vrijdag nog even met de A32 gereisd heb, ik wist niet dat ze gingen verdwijnen!
Mijn Flickr account.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vaarwel A32

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Je bedoelt dat spul dat zo ongeveer een keer per week ergens defect strandde, waarvan nooit de geplande 6 stellen in de omloop waren maar het regelmatig voorkwam dat er maar 2 beschikbaar waren, dat zeker niet in de buurt van een Echte Trein mocht komen want ze waren bang voor botsen en waarvan je rugpijn kreeg als je alleen al naar de stoelen keek? :mrgreen:

Nou ja, ik zal ze niet missen, maar ja, eigenlijk maakt het me ook geen bal uit wat er rijdt - als het maar betrouwbaar is.

:lol: Ik wou net zeggen ja, jaren lang doet iedereen niks anders dan dat ding de grond in schelden, en nou gaatie weg en is het ineens allemaal ach en wee en "wat was het toch mooi allemaal" :D

Alleen voor de diversiteit aan spoormaterieel in NL is het jammer. Verder: Opzouten met die troep :P
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Vaarwel A32

Bericht door AppleMoose »

@Fles: Zo gaat dat toch altijd? :lol: Mat 64 Plan T/V: jarenlang loopt iedereen te mekkeren over het slechte comfort en dat ze maar zo snel mogelijk mogen verdwijnen. Is het moment daar, gaat iedereen 'zonde' roepen etc. :lol: :lol:
DDM1 ook. Iedereen vervloekt die dingen, maar toch vinden de meeste het jammer en 'zonde' :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vaarwel A32

Bericht door Meltrain »

Was het trouwens niet de bedoeling dat die A32-trams op de lijn Kampen-Zwolle (en verder Zwolle in) zouden gaan rijden, als er eenmaal een draadje boven die lijn hing?
Ik heb een paar weken geleden al een afscheidsrit met deze dingen gemaakt, dus ik hoef er niet meer in te zitten. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Vaarwel A32

Bericht door Bastiaan »

meltrain schreef:Was het trouwens niet de bedoeling dat die A32-trams op de lijn Kampen-Zwolle
"De bedoeling" in ieder geval niet. Het materieel voor deze lijn moet nog gekozen worden, maar dit kan nog van alles worden.
(en verder Zwolle in)
Is voorlopig nog geen sprake van ...
Hanno
Berichten: 10
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:39

Re: Vaarwel A32

Bericht door Hanno »

Leuk sfeerverslag Bee! Als dagelijkse gebruiker van de A32 klinkt het allemaal als muziek in de oren! En dat de tram zo vaak te maken heeft met storingen (zoals hier gesuggereerd wordt) is mijn ervaring niet. Ik heb sinds februari dit jaar de punctualiteit van mijn ritten met de A32 bijgehouden, dus ik zal eens kijken of ik mijn opmerking statistisch kan onderbouwen. 8-)

Maar goed, morgen, donderdag en vrijdag nog en dan ik het gedaan met de tram. Ik zal zaterdag misschien nog even een afscheidsritje op en neer naar Gouda maken. Bovendien is er zaterdag 'open dag' in de remise in Alphen, waar zowel de A32 als een SGM II zijn te bewonderen. Maar goed, vanaf maandag dus met de Sprinter naar Gouda. Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vaarwel A32

Bericht door Suus »

Dat wist ik niet, zo vaak kom ik er niet meer. Maar zaterdag ben ik in de buurt, en de trein is gratis, dus daar ga ik wel even een bezoekje aan brengen :pos: (weet je toevallig ook ongeveer van hoe laat tot hoe laat?)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hanno
Berichten: 10
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:39

Re: Vaarwel A32

Bericht door Hanno »

Van 10:00 tot 16:00 uur. Vandaag werden er flyers in de tram uitgereikt. De tram is dan ook gratis inderdaad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vaarwel A32

Bericht door Suus »

Het schijnt dus dat de 6101 enkele maanden geleden gereviseerd is, en dat deze week de 6106 uit revisie zou komen :shock: Dat is denk ik wel de snelste uitdienststelling na revisie ooit :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Vaarwel A32

Bericht door ODRAIL »

Is er al bekend wat er met de tramstellen gaat gebeuren?

Ik heb afgelopen vrijdag (4 december 2009) mijn laatste ritjes gemaakt.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Vaarwel A32

Bericht door Raymond »

Bee schreef:Het schijnt dus dat de 6101 enkele maanden geleden gereviseerd is, en dat deze week de 6106 uit revisie zou komen :shock: Dat is denk ik wel de snelste uitdienststelling na revisie ooit :?
De 6106 zat gisteren in ieder geval gewoon in de dienst.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vaarwel A32

Bericht door Suus »

Het klopt ook niet helemaal, de 6106 is begin december uit revisie gekomen, en de 6102 wordt _nu_ gereviseerd :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Vaarwel A32

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik wilde afgelopen maandag met lijn 370 van Schiphol Plaza/NS naar Hoofddorp, maar ja.... dan moet je niet in slaap vallen. Op een gegeven moment hoorde ik: HEY, JONGEN, WAKKER WORDEN!! Toen ik vervolgens naar buiten keek zag ik dat we het busstation van Alphen opdraaiden :shock:. Nouja, toch maar weer die trammetjes geprobeerd in het kader van: laatste maandag. Alles verliep goed tot Waddinxveen: Dames en Heren, vanwege een wisselstoring bij Gouda kan deze tram niet binnengenomen worden op Spoor 9. Wij verzoeken u de tram terug naar Alphen te nemen, daar over te stappen voor Woerden en in Woerden voor Gouda. Zucht.... Nouja, het hoort bij het tramfiasco zullen we maar zeggen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vaarwel A32

Bericht door Suus »

Daar kan de tram ook niets aan doen natuurlijk. Overigens is het in de meeste gevallen een andere wissel die voor problemen zorgt, die noordelijk van station Boskoop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Vaarwel A32

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ja, daar kan de tram niks aan doen.... maar als het een trein was geweest konden we gewoon naar Gouda, zij het op een ander spoor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vaarwel A32

Bericht door Suus »

Dat weet je dus niet, want de wissel kan ook kapot zijn en daardoor niet berijdbaar, en op een ander spoor dan 9 of 11 wil je de s9500 in Gouda niet hebben. Voor spoor 4 moet je via de Hoge Gouwebrug linkerspoor rijden. en de sporen 3, 5, 8 en 10 zijn eigenlijk continue bezet.

Ik was vandaag op de open dag in Alphen. Allereerst viel mij op dat je voor een overstap van spoor 4 naar spoor 1 in Alphen rustig tien minuten mag/mocht uittrekken, je loopt namelijk een roteind om :|

In de remise was het niet druk, de 6102 stond buiten dienst en mocht niet rijden, de 6104 stond binnen in de werkplaats, en was open voor het publiek. Twee monteurs gaven uitleg over hoe de tram werkte, zoals de bel en de knipperlichten. Het rijden kwam eigenlijk neer op een soort joystick naar voren en achteren duwen, en een rempedaal, als ik het goed heb begrepen. En verder werd nog getoond hoe de boordcomputer werkte. De monteur was niet heel erg vrolijk, want hij moest na twee jaar weer terug naar de HTM in Den Haag. Ook vond hij het zonde van de werkplaats en de wasstraat, die twee jaar geleden allemaal verbouwd waren. De trams worden volgens hem verkocht, maar hij wist niet aan wie.

Buiten op het terrein stond de 2145, waar een machinist uit Den Haag uitleg gaf over de cabine en zijn werk. Hij had van de week voor het eerst met SLT gereden, storingsvrij, en hij was er erg over te spreken, alleen vond hij het jammer dat hij door de cabineruit alleen nog maar naar voren kon kijken, en het dus eigenlijk een soort tunnel werd. Was wel eens leuk om te zien :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hanno
Berichten: 10
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:39

Re: Vaarwel A32

Bericht door Hanno »

bee schreef:Ik was vandaag op de open dag in Alphen. Allereerst viel mij op dat je voor een overstap van spoor 4 naar spoor 1 in Alphen rustig tien minuten mag/mocht uittrekken, je loopt namelijk een roteind om :|
Je moet inderdaad een stukje omlopen ja, in verband met het ondertunnelen van het station. De extra looptijd bedraagt circa 3 minuten.

Ik was vanmiddag ook even in de remise in Alphen. Het was inderdaad niet druk. Een paar kinderen hadden de omroep in de lightrail uitgevonden en zaten eindeloos door het systeem naar elkaar te roepen, steeds vooraf gegaan door het karakteristieke pingeltje... Voor de SGM was minder belangstelling, maar het was leuk om even 'op de bok' te zitten. Nog even met een lightrailconducteur gesproken. Die vond het jammer dat de lightrail uit dienst ging. Vooral voor het personeel is het jammer, zo vond hij. Ook heb ik nog even met hem staan filosoferen over de toekomst, waar in 2015 waarschijnlijk de RGL in dienst is, met lightrail, tussen Alphen en Leiden Lammenschans gecombineerd met VIRM en misschien wel gereden door een andere vervoerder dan de NS, in combinatie met de NS-intercity van de 8800-serie... We zullen het afwachten. Voorlopig dus met SGM'metjes op pad.

Edit 0:37 uur: over 18 minuten vertrekt de laatste lightrail uit Gouda naar Alphen... :cry: :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bemined en 39 gasten