Reisinformatie

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Reisinformatie

Bericht door Milco »

Informatie. Het is iets wat we dagelijks tegenkomen. Bewust of onbewust slaan we het op en doen er iets mee. Of niet, dat hangt er vanaf of de informatie relevant is. in dit topic wil ik eens gaan nadenken over de informatie in het openbaar vervoer, oftewel: reisinformatie. Niet alleen in de bus of de trein, maar reisinformatie begint al vooraf: in een app van bijvoorbeeld 9292 of NS kun je je reis plannen. Sommige mensen doen dat, anderen weer niet. Sommigen bereiden hun reis goed voor, anderen komen er op het perron wel achter dat hun trein niet rijdt door werkzaamheden.

Informatie geven is niet altijd even makkelijk. Waar het voor de een duidelijk is, staat de ander te kijken of hij water ziet branden. Toch ga ik het proberen met dit topic: hoe kan reisinformatie verbeterd worden? Beperk jezelf niet in “Ja, maar dat is toch niet mogelijk” of “Dat wordt toch nooit aangepast”, maar doe eens alsof alles zou kunnen. Hoe zou de reisinformatie verbeterd kunnen worden zodat het voor bijna iedereen begrijpelijk is? Hieronder zal ik enkele punten opsommen die naar mijn mening verbeterd kunnen worden, maar wellicht hebben jullie ook wel ideeën of wensen. Kom maar op, we gaan gewoon kijken hoe ver we kunnen komen met dit topic!

Het weergeven van bestemmingen
Bestemmingen worden overal aangegeven: op de bus, op het informatiepaneel bij de halte en op de borden bij de stations. Maar is het wel duidelijk genoeg? Naar mijn idee niet altijd. Voor veel bestemmingshaltes of -stations is er een sneller alternatief beschikbaar, maar wordt dat niet altijd getoond. Zo ben ik van mening dat als er een buslijn tussen plaats A en Z via B, C en D rijdt, terwijl er een buslijn is die van A via een veel kortere route naar Z rijdt, dat het voor de eerstgenoemde buslijn geen zin heeft om al gelijk vanaf het beginpunt de eindbestemming te tonen. Even een voorbeeld, los hiervan wat er in het echt gebeurt: buslijn 301 van EBS rijdt van Amsterdam-Noord naar Purmerend en rijdt daarna met een kleiner aantal ritten naar Edam. Tussen Amsterdam-Noord en Edam rijdt echter ook buslijn 312, die via een kortere route de beide eindbestemmingen met elkaar verbindt. Naar mijn idee zou de bestemming van lijn 301, gezien vanuit Amsterdam, Purmerend moeten zijn. Pas nadat de bus wegrijdt vanaf Het Schouw mag er wat mij betreft Edam getoond worden, vanaf die haltes is er immers geen sneller rechtstreeks alternatief. Overstappen kies ik niet voor, want als je aan de meeste mensen vraagt hoe ze het liefst reizen is waarschijnlijk het meest gehoorde antwoord: “Een reis zonder overstappen.” Op deze manier voorkom je dat er iemand bij Amsterdam-Noord al in de bus stapt om naar Edam te reizen, terwijl er een sneller alternatief is.

Ik ben van mening dat een bestemming het duidelijkst is als het groot en op een regel toonbaar kan zijn, zeker voor mensen die wat minder goed kunnen zien zoals ik. Een via-bestemming is leuk, maar niet altijd even relevant en het kan wellicht juist voor verwarring zorgen. Ook ben ik van mening dat wanneer een streekbus een plaats binnenrijdt waar het eindpunt ligt, dat dan enkel de naam van het eindpunt getoond hoeft te worden en dus niet meer de plaatsnaam. Hierdoor kan er groot “Station” of “Molenbuurt” getoond worden zonder de plaatsnaam erbij, daar rijdt de bus immers al.

Omroepen
Omroepen hoor je overal in het openbaar vervoer. Veelal automatisch, maar in de intercity- en hogesnelheidstreinen nog door het treinpersoneel. Ik ga even in op het automatisch omroepen, want ook hierin zitten verschillen. Zo roept SGM bij nadering van een knooppunt om naar welke grote stations de trein rijdt, terwijl de overige sprinters de eerstvolgende drie stations omroepen en daarna het eindpunt. Als je dan met de sprinter van Zwolle naar Amsterdam in Lelystad aankomt, wordt er in het SLT omgeroepen dat de trein na Lelystad Centrum verder rijdt naar Almere Oostvaarders, Almere Buiten, Almere Parkwijk en Amsterdam Centraal. In SGM zal er worden omgeroepen dat de trein verder rijdt naar Almere Centrum, Weesp en Amsterdam Centraal. Maar welke is beter? Mijn voorkeur is juist een combinatie van beide: tot het eerstvolgende grote station alle stations omroepen en daarna alleen nog de grote stations. Om terug te gaan naar het voorbeeld zou ik bij aankomst in Lelystad dus liever horen dat de trein verder rijdt naar Almere Oostvaarders, Almere Buiten, Almere Parkwijk en Almere Centrum en dat daarna verder wordt gereden richting (of: naar onder andere) Weesp en Amsterdam Centraal. Op deze manier worden wel de eerstvolgende stations omgeroepen, maar is ook meteen duidelijk wat de knooppunten daarna zullen zijn.

Werkzaamheden aan het spoor
Geregeld zijn er werkzaamheden aan het spoor. Hierbij wordt op de website van NS een overzicht weergegeven van de werkzaamheden, maar zijn deze berichten wel duidelijk genoeg? Naar mijn mening niet altijd. Vaak staan trajecten gebundeld, waardoor er werkzaamheden zijn tussen Amsterdam Zuid / Amsterdam Centraal - Almere Centrum / Lelystad Centrum / Amersfoort. Ik vraag mij sterk af of iedereen dit wel duidelijk genoeg vindt. Ik zie liever een overzicht per traject waar minder of geen treinen rijden en de trajecten waar bussen worden ingezet. Nog liever zie ik de treinserienummers doorgevoerd worden in de reisinformatie, zodat net als bij de buslijnen, korter en duidelijker vermeld kan worden welke trajecten vervallen en wat de alternatieven zijn. Ook valt het mij op dat treinvervangende bussen nooit op de schermen in de trein worden getoond. Jammer, want het is wel een onderdeel van de treinreis. Natuurlijk is het overdreven om vijf bussen te tonen met dezelfde route, maar een vertrekkende bus zou toch moeten kunnen. Wel dient hierbij rekening gehouden te worden met de looptijden naar de bushalte.

Wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie ook ideeën voor verbeteringen? Je kan het laten weten in dit topic, dan gaan we gewoon kijken wat eruit komt en hoe ver we gaan komen! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Milco schreef:Bestemmingen worden overal aangegeven: op de bus, op het informatiepaneel bij de halte en op de borden bij de stations. Maar is het wel duidelijk genoeg? Naar mijn idee niet altijd. Voor veel bestemmingshaltes of -stations is er een sneller alternatief beschikbaar, maar wordt dat niet altijd getoond. Zo ben ik van mening dat als er een buslijn tussen plaats A en Z via B, C en D rijdt, terwijl er een buslijn is die van A via een veel kortere route naar Z rijdt, dat het voor de eerstgenoemde buslijn geen zin heeft om al gelijk vanaf het beginpunt de eindbestemming te tonen.
Maar hoe ga je dan om met verbindingen waar de overlap maar gedeeltelijk is? Als voorbeeldje uit mijn reisgebied: in de spits kan je sneller van Amersfoort naar Veenendaal reizen met de 280 dan met de X80, maar de X80 toont Rhenen als eindbestemming (waar 280 niet komt en waar je met 280 + overstap ook niet sneller heen reist).
In dat geval kan je dus de snellere verbinding niet volgens jouw idee onderscheiden. (Hoewel er wel een soort van onderscheid bestaat doordat de X80 pas vanaf de laatste halte in Amersfoort "via Veenendaal" toont, dat zou je dan nog naar Woudenberg kunnen opschuiven)
Ik ben van mening dat een bestemming het duidelijkst is als het groot en op een regel toonbaar kan zijn, zeker voor mensen die wat minder goed kunnen zien zoals ik. Een via-bestemming is leuk, maar niet altijd even relevant en het kan wellicht juist voor verwarring zorgen.
Ik ben fan van het meer gebruiken van via's tegenwoordig (denk even terug aan vroeger toen je bijvoorbeeld tig lijnen met "Amersfoort" als bestemming op de streek had rijden om maar wat te noemen). Maar inderdaad, relevantie is wel een dingetje.
Kom ik weer terug op m'n forenslijntje: X80 toont "Amersfoort via Arnhemseweg", 80 toont "Amersfoort via Leusden" bij aankomst op De Klomp. Als je zo zonder echt bekend te zijn in het gebied kijkt naar die via's lijkt dat best een relevant verschil. Totdat je realiseert dat X80 al bij het overschrijden van de provinciegrens bij Renswoude een Arnhemseweg op rijdt (maar die bedoelen ze niet in de via :P ) en feitelijk ook gewoon door Leusden komt.
Wat mij betreft zijn er dus diverse vereisten aan een via:
1) Hij moet al relevant zijn op het punt waar hij getoond wordt (op de X80 zou qua bestemming van de meeste reizigers dus "via Scherpenzeel" meer voor de hand liggen).
2) Hij moet niet meer getoond worden vanaf de eerste de beste halte waar hij niet meer relevant is (dus niet zoals lijn 5 in Amersfoort nog tot station Schothorst "via Hooglanderveen" blijven tonen)
3) Hij moet een duidelijk onderscheid tussen twee lijnen geven in gevallen dat lijnen beide een deeltraject A - D afleggen, maar de ene lijn dat via B doet en de andere via C terwijl de reistijd zelf niet veel scheelt.
Ook ben ik van mening dat wanneer een streekbus een plaats binnenrijdt waar het eindpunt ligt, dat dan enkel de naam van het eindpunt getoond hoeft te worden en dus niet meer de plaatsnaam. Hierdoor kan er groot “Station” of “Molenbuurt” getoond worden zonder de plaatsnaam erbij, daar rijdt de bus immers al.
Eens.
Werkzaamheden aan het spoor
Geregeld zijn er werkzaamheden aan het spoor. Hierbij wordt op de website van NS een overzicht weergegeven van de werkzaamheden, maar zijn deze berichten wel duidelijk genoeg? Naar mijn mening niet altijd. Vaak staan trajecten gebundeld, waardoor er werkzaamheden zijn tussen Amsterdam Zuid / Amsterdam Centraal - Almere Centrum / Lelystad Centrum / Amersfoort. Ik vraag mij sterk af of iedereen dit wel duidelijk genoeg vindt. Ik zie liever een overzicht per traject waar minder of geen treinen rijden en de trajecten waar bussen worden ingezet. Nog liever zie ik de treinserienummers doorgevoerd worden in de reisinformatie, zodat net als bij de buslijnen, korter en duidelijker vermeld kan worden welke trajecten vervallen en wat de alternatieven zijn.
Een eerste stap hierbij zou al zijn als NS eens eerlijk wordt in de informatie over verstoringen en niet de helft van de info domweg weglaat, want dan moet je maar de reisplanner checken. Dan wordt het vanzelf relevant om minder op dezelfde pagina te proppen.
Ook valt het mij op dat treinvervangende bussen nooit op de schermen in de trein worden getoond. Jammer, want het is wel een onderdeel van de treinreis. Natuurlijk is het overdreven om vijf bussen te tonen met dezelfde route, maar een vertrekkende bus zou toch moeten kunnen. Wel dient hierbij rekening gehouden te worden met de looptijden naar de bushalte.
Vermoed dat ze daarmee proberen te verbergen dat die bussen werkelijk nooit volgens de dienstregeling zoals gepubliceerd in de reisplanner rijden. Is de bus eerder vol dan rijdt 'ie dus gewoon weg en komt er geen extra bus om op het geplande tijdstip te vertrekken.
Vertrektijden tonen lijkt me een kwestie van een vinkje zetten (net als je daarmee op treinposities.nl de NS-bussen aan zet), rekening houden met de looptijd naar de halte zal wel wat complicaties opleveren omdat die ten eerste niet bekend zijn en ten tweede de reisplanner ook al niet lukt daar rekening mee te houden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Reisinformatie

Bericht door Z2N »

Omroepen in de trein
Ik denk dat er een flinke slag te slaan is in de omroepen op de stations en in de treinen. De huidige automatische omroepen bevatten teveel oninformatie ("Beste reizigers, het volgende station is" is niet nodig om te weten dat er een station omgeroepen wordt), terwijl in minder tijd meer informatie kan worden omgeroepen. Zelf ben ik erg fan van hoe de BLS dat doet (voorbeeld): jingle, stationsnaam, klaar. Zelf zou ik nog de uitstapzijde toevoegen, zoals in Duitsland gebruikelijk.

Omroepen op het station
Ook hier is er sprake van oninformatie ("Beste reizigers, dit is een bericht voor reizigers" is dubbelop). Maar hier stoot ik op nog een issue: de reisinformatie is voor de blinde of slechtziende medemens niet goed genoeg. Ook hier tonen de Zwitsers inspiratie: op alle grote stations zijn daar volknopen, en de aansluitingen in die volknopen worden bij aankomst op het station omgeroepen op het aankomstperron (voorbeeld). Op grote knooppunten, zoals Zwolle, Groningen, Zutphen en Roosendaal, informeer je alleen de daar overstappende reizigers van preciezere informatie over vertrekperron en vertraging. In de trein kan de overstapinformatie dan beperkt worden tot "reizigers richting Kampen, Emmen, Deventer en sprinters naar Groningen stappen hier over".

Lijnnummers
En dan misschien het grootste gemis bij NS: lijnnummers. In de communicatie met reizigers zijn lijnnummers een goede manier om te informeren over de impact voor specifieke treinseries, zo kan de IC G uitvallen tussen 't Harde en Zwolle en de IC L uitvallen tussen Kampen Zuid en Zwolle. Ook hier tonen de Duitstalige landen een goed voorbeeld, alhoewel de Zwiters en Tsjechen meer naar mijn smaak zijn omdat zij ook de langeafstandstreinen meenemen.

Informatie bij werkzaamheden
Misschien wel de grootste achilleshiel bij NS: informatie bij werkzaamheden. Tegenwoordig worden bij grote werkzaamheden studenten met visitekaartjes de trein op gestuurd, terwijl een simpele poster op het station soms ontbreekt. De simpele regel "doe kort voor vertrek de reisplannercheck" toont simpelweg niet genoeg moeite vanuit NS.

In plaats daarvan zou ik graag zien dat NS op alle stations een vaste plek heeft (op grotere stations meerdere plekken) waar posters hangen met werkzaamhedeninformatie. Voor alle individuele werkzaamheden posters zoals ze nu bestaan, maar dan verbetert tot drie simpele vragen: wat doet ProRail, wat zet de vervoerder in als vervanging, en wat is de impact voor de reiziger. SNCF Transilien doet dit naar mijn idee heel goed (voorbeeld). Daarnaast vind ik dat zodra een vervoerder weet dat er een vorm van geplande treinonderbreking gaat zijn, de reiziger dit direct moet kunnen weten, zelfs al is de precieze vervangende dienstregeling niet duidelijk (wat nu vaak het geval is). De huidige pagina op de site van NS met een korte samenvatting van werkzaamheden is een goede start (voorbeeld), maar een iets uitgebreidere en stationsspecifieke editie moet mogelijk zijn. Die hoeft dan ook maar eens per half jaar opgehangen te worden (werkzaamheden worden zover vooruit gepland), en de forens kan dan elke dag zien wat de impact kan zijn van werkzaamheden op zijn forenzentraject.

Meertaligheid
Iets waarvan ik vind dat het direct toegepast zou moeten worden (en goed): meertalige reisinformatie. In een beetje trein zitten niet alleen Jan-Kezen en Martines, maar ook vluchtelingen die de taal (nog) niet machtig zijn, uitwisselingsstudenten, zakenreizigers en toeristen. Voor deze groepen (en het zijn er heel wat) zou NS naar mijn idee zijn volledige reisinformatie tweetalig moeten maken, Nederlands en Engels. Ook de automatische omroepen (en dan niet dat gedrocht wat nu in SLT geïnstalleerd zit), en ook de werkzaamhedeninformatie op het station.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Reisinformatie

Bericht door Milco »

@Daniel: een via-bestemming is wel logisch als je meerdere varianten hebt, maar ik hoef geen via te zien als de bus al via de rechtstreekse en meest logische route rijdt. In jouw voorbeeld kan ik wel instemmen met een via, maar kom niet aanzetten met een bestemming als Hilversum via Soest voor lijn 70 bijvoorbeeld, dat is immers de meest logische route. En dan laat ik het "Zeewolde via Zeewolde" van Connexxion maar even achterwege...

Ik ben van mening dat bestemmingsdisplay's zo kort en krachtig mogelijk moeten zijn. Sowieso kan ik als slechtziende een bestemming als Amersfoort (op één regel) beter lezen dan wanneer er op twee regels iets staat, puur omdat de letters dan veel kleiner zijn. Daarom heb ik bij allGo een tijd geleden via Twitter voorgesteld om het "Bus vertrekt over / 3 minuten" (waarbij de / staat voor overgang naar nieuwe regel) te vervangen door: "Vertrek: 3 min" in grote letters, puur omdat ik denk dat dit kortere bericht beter leesbaar is. Datzelfde vind ik ook gelden voor eindbestemmingen.

Daarom ben ik juist een fan van de kleuren die in veel regio's zijn of worden uitgerold, want ik kan in Almere heel goed zien welke buslijn eraan komt rijden, ook al rijdt de bus in de verte. Puur door naar de kleur te kijken.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reisinformatie

Bericht door Wubbo »

NS moet ook eens stoppen met dat "U kunt ook omreizen" in de omroepberichten over werkzaamheden. Daar heeft namelijk niemand wat aan. Op Rotterdam Centraal wordt omgeroepen dat er geen treinen rijden tussen Den Haag HS en Laan van NOI en tussen Den Haag HS en Den Haag Centraal, met "u kunt ook omreizen". Maar voor welke bestemming dan? En hoe dan? Dat wordt er niet bij gezegd.
Dit soort reisinformatie moet voor de grote groep reizigers goed genoeg zijn. Dus een echt omreisadvies naar Leiden, Schiphol, Haarlem en Amsterdam, die verdwaalde reiziger naar De Vink of Overveen moet op een andere manier aan zijn informatie komen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Milco schreef:@Daniel: een via-bestemming is wel logisch als je meerdere varianten hebt, maar ik hoef geen via te zien als de bus al via de rechtstreekse en meest logische route rijdt. In jouw voorbeeld kan ik wel instemmen met een via, maar kom niet aanzetten met een bestemming als Hilversum via Soest voor lijn 70 bijvoorbeeld, dat is immers de meest logische route. En dan laat ik het "Zeewolde via Zeewolde" van Connexxion maar even achterwege...
Maar is wat voor jou de meest logische en rechtstreekse route is dat ook voor andere reizigers? Daar moet je ook wel aan denken. Die via's bij Connexxion worden te star gebruikt, daar ben ik het onmiddellijk mee eens.
Ander voorbeeldje ter illustratie: "Bilthoven via Utrecht CS" als bestemming op lijn 77 in het noorden van Nieuwegein. Via Utrecht CS rijden is daar een rechtstreekse en logische route, maar zou je die via er niet op zetten dan vraagt er gegarandeerd bij elke halte onderweg iemand of deze bus ook naar Utrecht CS gaat. Ik denk daarom dat je niet echt een standaard richtlijn kunt hanteren, maar dat het eigenlijk altijd van geval tot geval bedacht zou moeten worden.
Want ja, er zijn bijvoorbeeld ook voorbeelden waarin het andersom gebeurd: de bestemming zonder via van lijn 298 suggereert bijvoorbeeld eerder dat die lijn via de A12 rijdt, maar dat doet 'ie niet.
Ik ben van mening dat bestemmingsdisplay's zo kort en krachtig mogelijk moeten zijn. Sowieso kan ik als slechtziende een bestemming als Amersfoort (op één regel) beter lezen dan wanneer er op twee regels iets staat, puur omdat de letters dan veel kleiner zijn.
Is alternerend (niet te snel, maar ook niet te traag) dan beter leesbaar voor jou? Kort en krachtig is immers mooi, maar te weinig info is ook niet persé beter. En gezien hoe vaak ik nu al meemaak dat reizigers op De Klomp in de X80 naar Amersfoort komen vragen of die bus ook bij **bestemming in Veenendaal** komt is er kennelijk iets niet opvallend genoeg in de reisinformatie, want die reizigers zijn dan net een bord waar drie lijnen richting Veenendaal op staan voorbij gelopen.
Daarom ben ik juist een fan van de kleuren die in veel regio's zijn of worden uitgerold, want ik kan in Almere heel goed zien welke buslijn eraan komt rijden, ook al rijdt de bus in de verte. Puur door naar de kleur te kijken.
Maar dat is omdat jij de kleuren kent... toen ik zelf nog in Utrecht werkte werd ik vaak genoeg ingehaald door rennende forensen die de bus wilden halen die verderop voor het verkeerslicht stond, terwijl ik rustig door wandelde gezien ik al gezien had dat dat een bus met lijnkleur oranje was en dus niet de bus naar CS.
En ook voor een bus met in koeienletters "Geen Dienst" erop stak menig reiziger rustig z'n hand op daar. Dan kan je nog zulke mooie concepten bedenken, als de reiziger het niet bekijkt (of niet snapt, of niet in de gaten heeft) heb je er alsnog niks aan.
Wubbo schreef:NS moet ook eens stoppen met dat "U kunt ook omreizen" in de omroepberichten over werkzaamheden. Daar heeft namelijk niemand wat aan.
Zelfde geldt naar mijn idee voor dat "op 1 september zijn er kleine wijzigingen in de dienstregeling, plan uw reis in de app". Ooit werd er daarbij nog gemeld wat er vanaf een bepaald station veranderde, daar had je dan nog meer aan in evenveel omroepbericht.
Serieus, het valt me nog mee dat NS nog geen omroep "De intercity naar Amsterdam Centraal heeft vertraging, kijk in de app hoeveel te laat hij is" heeft ingevoerd :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Reisinformatie

Bericht door Milco »

Een via is in sommige gevallen ook best handig, ben ik met je eens, maar niet iedere buslijn heeft meerdere via's nodig. Wat dat betreft zeg ik hulde aan GVB, die nergens een via gebruikt. Wellicht niet te vergelijken als stadsvervoerder in de hoofdstad, maar ik vind dat wel altijd duidelijk: je weet welke buslijn + bestemming je moet hebben dus daar zoek je op, ook al is je bestemming niet dat genoemde eindpunt maar halverwege de route.

Ja, als er op een niet al te trage manier wordt gealterneerd is dat inderdaad voor mij beter leesbaar dan twee regels. Zeker. Al ligt dat ook aan het type bestemmingsdisplay. Ken je de 8xxx-Ambassadors van Connexxion nog? Keurig op één regel, maar alsnog véél te klein... :N

Waar ik trouwens ook verandering in zou willen zien, en dat sleept mij terug naar mijn eerste punt in de beginpost, is aansluitende treinen naar dezelfde bestemmingen. Bij aankomst in 's-Hertogenbosch bevind je je in een intercity richting Eindhoven en verder, maar kun je overstappen op een sprinter naar Eindhoven. Liever zie ik die sprinter aangekondigd worden met eindbestemming Best, of desnoods Eindhoven Strijp-S. Niet dat massaal de halve trein gaat overstappen, maar zo voorkom je denk ik wel eventuele verwarring.

Laten we wel wezen: reizigers die nergens naar kijken en alles maar klakkeloos vragen houd je altijd, maar er zijn genoeg reizigers die wel willen weten hoe ze kunnen reizen en dat niet altijd even makkelijk vinden om uit te zoeken. Je wil niet weten hoe vaak mijn collega's als mijn adviezen opvragen bij werkzaamheden of bij een ongeplande storing omdat ze er met de planners niet uitkomen of omdat er op het perron niet voldoende of concrete informatie is.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Milco schreef:Waar ik trouwens ook verandering in zou willen zien, en dat sleept mij terug naar mijn eerste punt in de beginpost, is aansluitende treinen naar dezelfde bestemmingen. Bij aankomst in 's-Hertogenbosch bevind je je in een intercity richting Eindhoven en verder, maar kun je overstappen op een sprinter naar Eindhoven. Liever zie ik die sprinter aangekondigd worden met eindbestemming Best, of desnoods Eindhoven Strijp-S. Niet dat massaal de halve trein gaat overstappen, maar zo voorkom je denk ik wel eventuele verwarring.
De schermen in de trein kunnen qua overstappen sowieso een stuk beter, niet alleen in het geval dat jij noemt maar ook bij ICs. Kom toevallig een mooi voorbeeldje op Google tegen: https://images.app.goo.gl/xcdDwuZx8xmX6N7PA
Ja, je kunt in Rotterdam overstappen voor Brussel maar de stations er tussenin lijken me ook wel relevant.
Je wil niet weten hoe vaak mijn collega's als mijn adviezen opvragen bij werkzaamheden omdat ze er met de planners niet uitkomen of omdat er op het perron niet voldoende of concrete informatie is.
Ow dat weet ik al wel, gebeurt mij ook vaak zat. Sowieso zijn veel zaken in het OV lastig te doorgronden als je er geen ervaring mee hebt. Had ook een keer een collega die dacht dat de bus voor z'n woon-werkverkeer gebruiken vrij duur ging worden omdat die bv. het concept van de sterabonnementen nog helemaal niet kende.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Reisinformatie

Bericht door lijntaxi »

Als ik denk aan reisinformatie denk ik vooral aan de 'vereenvouding' van 9292, die jaren geleden is doorgevoerd om de OV-reiziger een enorm plezier te doen. De eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat ik de oude 9292 veel fijner vond. Waar ik haltes kon aankruisen op minuten loopafstand van de plaats van bestemming en/of vertrek. Ik weet uit ervaring dat er in Nijmegen een aantal haltes dichter bij de plek van bestemming liggen dan de door 9292 voorgestelde haltes. Niet elke versimpeling maakt het leven er gemakkelijker op. Voor mensen die specifiek iets willen weten, wordt het er juist complexer op.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Reisinformatie

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef: Wat mij betreft zijn er dus diverse vereisten aan een via:
1) Hij moet al relevant zijn op het punt waar hij getoond wordt (op de X80 zou qua bestemming van de meeste reizigers dus "via Scherpenzeel" meer voor de hand liggen).
2) Hij moet niet meer getoond worden vanaf de eerste de beste halte waar hij niet meer relevant is (dus niet zoals lijn 5 in Amersfoort nog tot station Schothorst "via Hooglanderveen" blijven tonen)
3) Hij moet een duidelijk onderscheid tussen twee lijnen geven in gevallen dat lijnen beide een deeltraject A - D afleggen, maar de ene lijn dat via B doet en de andere via C terwijl de reistijd zelf niet veel scheelt.
Eens, waarbij ik vind dat een lijn ook meerdere 'via's' moet kunnen tonen gedurende de rit. De 5 die je noemt is daarin een uitstekend voorbeeld:
Die lijn 5 moet onderscheid kunnen maken met lijnen 3 en 7. Met de 3 is makkelijk te doen, maar met de 7 niet, omdat hij daarin op drie verschillende delen verschilt qua route (tussen CS en Station Schothorst, tussen Station Schothorst en De Brand en tussen Heideweg en Station Vathorst), maar daar tussenin ook een gezamenlijke plek heeft waar ook korte ritten eindigen. Als je een via zet op alleen dat eerste stuk, dan zul je op Station Schothorst geen onderscheid meer zien behalve het nummertje, terwijl het via op de laatste stuk zetten de korter ritten geen onderscheid hebben (dan immers beiden alleen "Station Schothorst"). Die 2 lijnen zouden dus twee via's moeten kunnen tonen. Dat zou kunnen door eerst de eerste via te tonen en zodra die niet meer van belang is over te gaan op de tweede, of door de twee via's te laten alterneren op de bus totdat de eerste kan wegvallen. Voor deze 3 lijnen krijg je dan bijv.
CS->Station Vathorst
3 Station Vathorst
via Meander MC

5 Station Vathorst
via Kruiskamp / via H'landerveen

7 Station Vathorst
via Oudegein / via Velden


Andersom krijg je dan bijv:
3 Centraal Station
via Meander MC

5 Centraal Station
via H'landerveen / via Kruiskamp

7 Centraal Station
via Finse Mark / via Eemplein


Sowieso ben ik ook voorstander om indien er geen via voor routeduiding weergegeven hoeft te worden, dat je dan belangrijke bestemmingen (zoals ziekenhuizen, stations, toeristische atracties, etc.) als via weergeeft.

De huidige lijnen 80 en X80 zouden dan vanaf Amersfoort zodra ze Leusden-Zuid gepasseerd zijn dan rijden met "via Station De Klomp".
PHS

Re: Reisinformatie

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Reisinformatie

Bericht door Z2N »

PHS schreef:
Z2N schreef:Meertaligheid
Iets waarvan ik vind dat het direct toegepast zou moeten worden (en goed): meertalige reisinformatie. In een beetje trein zitten niet alleen Jan-Kezen en Martines, maar ook vluchtelingen die de taal (nog) niet machtig zijn, uitwisselingsstudenten, zakenreizigers en toeristen. Voor deze groepen (en het zijn er heel wat) zou NS naar mijn idee zijn volledige reisinformatie tweetalig moeten maken, Nederlands en Engels. Ook de automatische omroepen (en dan niet dat gedrocht wat nu in SLT geïnstalleerd zit), en ook de werkzaamhedeninformatie op het station.
Ik weet niet of dit echt nodig is, want ik zie dat de meeste buitenlanders zich toch wel redelijk redden in het openbaar vervoer. Zelfs bijvoorbeeld de Chinezen/Japanners/andere Aziaten die naar Giethoorn reizen, terwijl sommigen niet eens Engels kunnen. Misschien komt dit doordat de Nederlandse reisinformatie gewoon behoorlijk goed is vergeleken met andere landen (wil niet zeggen dat het niet beter kan). Ik denk dat je er meer aan hebt als het personeel zich goed verstaanbaar kan maken in het Engels. De meesten kunnen dat volgens mij al wel redelijk, maar ik zie bijvoorbeeld buschauffeurs nog regelmatig stuntelen.
Ik ben zelf heel erg van mening dat informatie goed is als het geen verdere uitleg behoeft, en als dat voor een grote groep reizigers zo is (die groepen naar Giethoorn hebben het niet altijd makkelijk) is het misschien een idee om de informatie aan te passen. Als groepen reizigers alleen bij het personeel terecht kunnen moet je natuurlijk altijd het geluk hebben dat dat personeel beschikbaar is. Ik zie het vaak genoeg namelijk: er is een hiccup in de treindienst, de info is alleen in het Nederlands, en vervolgens moeten reizigers aan andere reizigers gaan vragen wat er nou aan de hand is omdat de reisinformatie van NS hen niet helpt. Daar zie ik dan ook een verbeterpunt, het biedt geen overlast voor Nederlandssprekende reizigers, en biedt een grote groep reizigers de kans om zonder assistentie te reizen. Het omroepen in het Engels kan trouwens prima zonder extra 'omroeptijd', als je de herhaling vervangt door de Engelstalige omroep, verder automatiseert en goed rationaliseert (niet meer 'het volgende station is...' omroepen).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Reisinformatie

Bericht door bys1 »

Wat bestemmingsdisplays betreft zijn er een aantal afwegingen die je moet maken. Ja, via's zijn niet altijd even relevant, maar bedenk wel dat het vooral voor incidentele reizigers of reizigers die gewoon het lijnennet niet zo goed kennen heel fijn is als ze hun woonplaats op de bus zien staan. Ik denk dat het belangrijk is dat de belangrijkste plaatsen als een via getoond worden. Verder ben ik het ermee eens dat de plaatsnaam noemen als de bus daaf al rijdt niet nodig is. Wel ben ik ervan overtuigd dat het heel nuttig kan zijn om bij lijnen die altijd gekoppeld zijn gewoon al belangrijke plaatsen / de eindbestemming van de volgende lijn te noemen, zoals bijvoorbeeld bij het stadsvervoer in Emmen ook al gebeurt. Om mijn eigen reisgebied (Friesland) te nemen: bijvoorbeeld bij de koppelingen (1)92/44/41 lijkt het me redelijk om in Sondel al "Heerenveen via Balk" te tonen op lijn 44, in Workum (of eerder) al "Leeuwarden via Bolsward" te tonen en in Wommels al "Workum/Sondel/Balk" (of iets dergelijks) "via Bolsward" te tonen.
Verder ben ik er voorstander van om sneldiensten beter en vaker aan te duiden, zoals nu bijvoorbeeld al gebeurt op de Qliners (Dokkum Sneldienst, Oosterwolde Sneldienst, Leeuwarden Sneldienst). Maar ook op bijvoorbeeld lijn 155 richting Dokkum zou vanaf Feanwâlden, waar op het andere halfuur de iets tragere lijn 55 ("Dokkum via Damwâld") vertrekt, beter "Dokkum Sneldienst" in plaats van "Dokkum Busstation" op de bestemmingsdisplay kunnen staan.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
renevisscher
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53

Re: Reisinformatie

Bericht door renevisscher »

Bestemmingen
Bij de bestemming moet het vooral relevant zijn op de plek waar je staat, en dus niet wat NS jaren heeft gedaan door "Schothorst" of "Kersenboogerd" te benoemen vanaf het beginpunt van de trein. Zeker op de lange afstand is het nuttig om tot bijvoorbeeld de gemeentegrens minstens ook de plaatsnaam te vermelden. Ook moet een bestemming op alle vormen van reisinformatie gelijk zijn, niet op het perron "Amsterdam Centraal" tonen terwijl op de trein "Enkhuizen" staat.

Een (of meerdere) via bestemming ben ik op treinen wel voorstander van, zeker op de intercity's vind ik dit nu een gemis waardoor het gegoochel wat ik hierboven beschreef met "Amsterdam Centraal" op de reisinformatie en "Enkhuizen" op de trein ontstaat. Beter zou in zo'n geval "Enkhuizen via Eindhoven & Amsterdam" of misschien beter "Eindhoven/ Amsterdam / Enkhuizen " op zowel trein als perron worden getoond. Het SGM heeft hier ook al een heel mooi voorbeeld van in mijn ogen. Een aanvulling hierop zou inderdaad de al genoemde lijnnummering bij NS kunnen zijn, al is dat wel lastig met alle verschillende uitlopers.

Lijnkleuren
Een relatief nieuwe vorm van reisinformatie zijn de lijnkleuren, deze worden momenteel nog heel verschillend en wisselend gebruikt. In Utrecht linken ze naar een bepaald stadsdeel en wisselen ze per richting van de lijn/stadsdeel waar de bus rijd. Terwijl rond Hoorn er weer gebruik wordt gemaakt van een kleur per lijn. Hier zou in mijn ogen ook een keuze in gemaakt moeten kunnen worden zodat dit door het hele land gelijk is.

Omroep
De omroep moet inderdaad een stuk korter en bondiger.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Reisinformatie

Bericht door gkw1969 »

Ik ben op zowel bus als trein voorstander van logische via-bestemmingen.
Ze moeten een belangrijk punt in de route markeren, zeker als er meerdere reismogelijkheden zijn of een herkenbaar punt voor zoveel mogelijk reizigers.
Het maakt het onderscheid tussen de verschillende routes.
In Almelo vertrekt ‘s ochtends een lijn 64 Oldenzaal en een lijn 66 Oldenzaal, en dan is het wel heel handig dat er bij de een via Ootmarsum staat en bij de ander via Weerselo.


Bij de trein is deze tegenwoordig wat minder relevant omdat de perronborden alle tussenstops al benoemen. Een treinreiziger in de verkeerde trein heeft, naar mijn mening, niet goed op de perronaanwijzer gekeken maar is dom in de eerste de beste trein gestapt.

Maar goed, zoals de SGM’s dat hebben is het wel, wat duidelijker. (Ik weet uit betrouwbare bron dat Keolis in de Flirts ook zoiets willen gaan toepassen).
When you're tired of London, you're tired of life
AK-student
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 22 jan 2018, 15:09

Re: Reisinformatie

Bericht door AK-student »

gkw1969 schreef: Bij de trein is deze tegenwoordig wat minder relevant omdat de perronborden alle tussenstops al benoemen. Een treinreiziger in de verkeerde trein heeft, naar mijn mening, niet goed op de perronaanwijzer gekeken maar is dom in de eerste de beste trein gestapt.
Of je hebt dagelijks dezelfde trein, maar in de haast zie niet dat er een andere trein op je perron staat dan normaal. Bijvoorbeeld bij een krappe overstap.
Tegenwoordig reis ik voornamelijk met de NS richting Rotterdam .
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: Reisinformatie

Bericht door Cora »

De omroep heb ik wel wat op te zeggen van EBS.

Er word nu namelijk bij de halte Centrum omgeroepen "Spijkenisse, Centrum" echter heet het metrostation ook zo. Dit kan mogelijk verwarring scheppen.
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Reisinformatie

Bericht door Etienne »

Met betrekking tot werkzaamheden vindt ik het in Duutsland wel goed geregeld. In Karlsruhe staat in het folderrek een boekje met hoe en waarom er werkzaamheden zijn, met een complete dienstregeling en duidelijke kaartjes waar de vervangende bushaltes zijn.

Al heel wat beter dan zo'n klein visitekaartje van de NS.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Dat lijkt verdacht veel op een iets verbeterde versie van wat we in Nederland 15 jaar geleden al hadden... niet alles is in de tijd beter geworden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Reisinformatie

Bericht door katvis »

Ik weet dat de NS niet zo van de treinseries communiceren is maar wellicht is het een begin om die wel te vermelden op de OBIS schermen.
PSA: Links gaan, rechts staan
Nathan_NL
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 14 jan 2015, 21:44

Re: Reisinformatie

Bericht door Nathan_NL »

Lincoln schreef:De omroep heb ik wel wat op te zeggen van EBS.

Er word nu namelijk bij de halte Centrum omgeroepen "Spijkenisse, Centrum" echter heet het metrostation ook zo. Dit kan mogelijk verwarring scheppen.
Die haltenamen zijn tijdens de vorige concessie door Connexion (lijkt me, tenzij MRDH erover gaat) gewijzigd. Voormalig was dit namelijk Raadhuislaan cq Spijkenisse Centrum. Lijkt me dat dit een wens was van de gemeente Spijkenisse, omdat het Metrostation natuurlijk niet in het centrum ligt en Raadhuislaan niet duidelijk was als zijnde Centrum voor de "toeristen" die we blijkbaar hadden?

Ik denk dat dit onder de noemer valt van, busbedrijven, noem alsjeblieft niet de stadsnaam bij stadsbuslijnen. In dit geval is het lastig omdat 87 ook in Hekelingen rijdt, maar ik kan er zo een paar alternatieve manieren opnoemen.
Gebruikersavatar
Cora
Berichten: 897
Lid geworden op: za 22 jun 2019, 19:13

Re: Reisinformatie

Bericht door Cora »

Nathan_NL schreef: Die haltenamen zijn tijdens de vorige concessie door Connexion (lijkt me, tenzij MRDH erover gaat) gewijzigd. Voormalig was dit namelijk Raadhuislaan cq Spijkenisse Centrum.
Ik kan mij niet herinneren dat er Raadhuislaan ooit is omgeroepen. Het is al die tijd "Volgende halte:Centrum, De Passage" geweest in mijn beleving. En ik ga al 7 als het er al geen 8 zijn jaar met de bus.
Ik denk dat dit onder de noemer valt van, busbedrijven, noem alsjeblieft niet de stadsnaam bij stadsbuslijnen. In dit geval is het lastig omdat 87 ook in Hekelingen rijdt.
Ik zou de 87 meer een stadslijn classificeren. Hekelingen ligt zowat tegen Spijkenisse aan. Het gebeurt alleen bij de halte Centrum. In Hekelingen hoor ik geen plaatsnaam.
Hier heeft iets gestaan maar wat er stond staat er nu niet meer...
Nathan_NL
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 14 jan 2015, 21:44

Re: Reisinformatie

Bericht door Nathan_NL »

Fair enough, ik reis eigenlijk pas sinds kort vrij frequent met de bus, nu met mn studentenkaart. Ik ken enkel de haltenamen van toen en nu tbh. Er is wel een logica in, namelijk dat als een bedrijf meerdere haltes met die naam heeft dat ze meestal de plaatsnaam er ook bij omroepen. Persoonlijk zou ik Stadhuispassage een logischere naam vinden, het geeft wel weer dat het gemeentehuis en een winkelgebied er zitten en haalt de ambiguïteit weg met Metro Centrum.

Ik ben benieuwd hoe het allemaal werkt achter de schermen, wat de daadwerkelijke reden is, maar ik denk dat er wel een technische reden is voor het schijnbare gebrek aan logica.

Meer on-topic, ik denk dat ik redelijk eens ben met het idee dat als een streeklijn enkel binnen de kern verder rijdt, dat de haltenaam gebruikt wordt. Beetje opmerkelijk hoe op Rockanje, Dorpsplein de bus voorspeld wordt naar Rockanje, terwijl het nog 1 halte door rijdt naar Alardusdreef. Yay voor continuïteit, ik neem namelijk aan dat er overdag richting Hellevoet aangegeven wordt, maar het staat vrij stom dat er een bus naar dezelfde plaats rijdt zonder enige bij informatie.
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 22 nov 2019, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten