Tariefstijgingen in de loop der jaren
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: wo 22 mei 2019, 13:05
Tariefstijgingen in de loop der jaren
Afgesplitst van 'Onduidelijke prijzen' .
Ongeacht of je wel of niet dmv een ov chipkaart reist, het OV is gewoon belachelijk duur geworden. Al die concessie uitbestedingen maakt het er niet goedkoper op. Zolang het OV jaarlijks duurder wordt overweeg ik de auto maar weer te gaan gebruiken.
Men wil meer dat mensen het OV gaan gebruiken, dan zullen ze toch een ander signaal af moeten geven ipv continu de prijzen op te drijven.
Ongeacht of je wel of niet dmv een ov chipkaart reist, het OV is gewoon belachelijk duur geworden. Al die concessie uitbestedingen maakt het er niet goedkoper op. Zolang het OV jaarlijks duurder wordt overweeg ik de auto maar weer te gaan gebruiken.
Men wil meer dat mensen het OV gaan gebruiken, dan zullen ze toch een ander signaal af moeten geven ipv continu de prijzen op te drijven.
Re: Onduidelijke prijs.
Want de auto word jaarlijks goedkoper? Dan zal ik wel iets fout doen -o-
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Onduidelijke prijs.
En zo extreem duur is het OV nou ook weer niet waar het aanbesteed is, juist de trein is behoorlijk aan de prijs maar BTM valt voor een regelmatige reiziger best mee.Ambassadorfan schreef:Ongeacht of je wel of niet dmv een ov chipkaart reist, het OV is gewoon belachelijk duur geworden. Al die concessie uitbestedingen maakt het er niet goedkoper op. Zolang het OV jaarlijks duurder wordt overweeg ik de auto maar weer te gaan gebruiken.
In elk geval is het voor mij nog altijd goedkoper om een jaarabonnement voor de bus naar 't werk te kopen dan een parkeerplaats te huren in de garage onder m'n flat (en dan heb ik nog nieteens een auto, die kosten zouden er dan nog bij komen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Onduidelijke prijs.
Bus, tram, metro
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: wo 22 mei 2019, 13:05
Re: Onduidelijke prijs.
Een busrit van Arnhem - Harderwijk vv met Syntus is in korte tijd(bijna 3 jaar tijd) bijna 3 euro duurder geworden dat kun je niet bepaald goedkoop vinden.
Laatst gewijzigd door Ambassadorfan op zo 18 aug 2019, 20:09, 2 keer totaal gewijzigd.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9181
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Onduidelijke prijs.
Arnhem - Harderwijk met de bus is 12,35 enkele rit, als je slim bent neem je dan een dagkaart voor 11,50. Dus dat is niet echt een goed voorbeeld...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: wo 22 mei 2019, 13:05
Re: Onduidelijke prijs.
Dan nog vind ik die hoge prijs niet goed te praten. Nog niet zo lang geleden koste die rit iets van 9,86 dat is wel een verschil, maar goed geld moet rollen van de heren uit Den Haag he
Laatst gewijzigd door Ambassadorfan op zo 18 aug 2019, 20:12, 2 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Onduidelijke prijs.
Sowieso is de vraag wie die reis überhaupt maakt en zegt de prijsstijging van de reis niks over of iets goedkoop is of niet.
En daarnaast moet je het natuurlijk altijd relatief zien: heb even de brandstofprijsontwikkeling erbij gezocht en via de ANWB-routeplanner het verschil in dieselprijs tussen drie jaar geleden en nu gebruikt om het verschil te laten berekenen. Ironisch genoeg blijken de brandstofkosten om van station Harderwijk naar station Arnhem Centraal te rijden met een dieselauto in de afgelopen drie jaar met € 4,30 te zijn toegenomen. Oftewel, met de genoemde prijsstijging voor de bus is er helemaal niets veranderd aan wat een busritje kost ten opzichte van een autoritje
En daarnaast moet je het natuurlijk altijd relatief zien: heb even de brandstofprijsontwikkeling erbij gezocht en via de ANWB-routeplanner het verschil in dieselprijs tussen drie jaar geleden en nu gebruikt om het verschil te laten berekenen. Ironisch genoeg blijken de brandstofkosten om van station Harderwijk naar station Arnhem Centraal te rijden met een dieselauto in de afgelopen drie jaar met € 4,30 te zijn toegenomen. Oftewel, met de genoemde prijsstijging voor de bus is er helemaal niets veranderd aan wat een busritje kost ten opzichte van een autoritje
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Onduidelijke prijs.
Is de auto niet juist duurder geworden ten opzichte van de bus, of is €4,30 niet meer dan €2,49?
Re: Onduidelijke prijs.
Het openbaar vervoer is schandalig duur geworden en dat heeft met concessies niets van doen. Vervoerders halen steeds meer slinkse trucs uit, maar daar trappen menig overheden gelukkig niet altijd in.
Vorig jaar nog wilde alle vervoerders nog eens 2.5% extra op de LTI + btw-verhoging.
Dit noemde ze compensatiederving. Ze wilde dus compensatie voor het verlies van reizigers omdat het OV steeds duurder word.
Even 3x met de oren klapperen ! Je leest het goed.
Dit jaar gooien diverse vervoerders uit diverse gebieden het over een andere boeg.
Men wil de kaartjes met 2.7% verhogen bovenop de ladelijke LTI. Ook hier gebruiken ze weer compensatiederving. Dit keer luidt de definitie. Compensatie vanwege het verlies van inkomsten in de losse kaartverkoop op de bus.
Even 3x nalezen. Het staat er echt !
De volgende smoezen zie ik al aankomen. De snellere lijnen worden duurder tov de langzame lijnen. (Die langzame lijnen zijn er meestal niet meer).
Wat luxe bussen en Wifi. Maar de gemiddelde reiziger moet een pleuris eind lopen naar zijn enige halte in het dorp.
Vorig jaar nog wilde alle vervoerders nog eens 2.5% extra op de LTI + btw-verhoging.
Dit noemde ze compensatiederving. Ze wilde dus compensatie voor het verlies van reizigers omdat het OV steeds duurder word.
Even 3x met de oren klapperen ! Je leest het goed.
Dit jaar gooien diverse vervoerders uit diverse gebieden het over een andere boeg.
Men wil de kaartjes met 2.7% verhogen bovenop de ladelijke LTI. Ook hier gebruiken ze weer compensatiederving. Dit keer luidt de definitie. Compensatie vanwege het verlies van inkomsten in de losse kaartverkoop op de bus.
Even 3x nalezen. Het staat er echt !
De volgende smoezen zie ik al aankomen. De snellere lijnen worden duurder tov de langzame lijnen. (Die langzame lijnen zijn er meestal niet meer).
Wat luxe bussen en Wifi. Maar de gemiddelde reiziger moet een pleuris eind lopen naar zijn enige halte in het dorp.
Laatst gewijzigd door huibf op ma 19 aug 2019, 20:07, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 6190
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Onduidelijke prijs.
Maar goed. De privatisering is wel een echte vooruitgang geweest. :') _O- :X
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Onduidelijke prijs.
Ik heb 3x met mijn oren geklapperd en 3x nagelezen maar toch zie ik hier nergens een bron van.......huibf schreef:Het openbaar vervoer is schandalig duur geworden en dat heeft met concessies niets van doen. Vervoerders halen steeds meer slinkse trucs uit, maar daar trappen menig overheden gelukkig niet altijd in.
Vorig jaar nog wilde alle vervoerders nog eens 2.5% extra op de LTI + btw-verhoging.
Dit noemde ze compensatiederving. Ze wilde dus compensatie voor het verlies van reizigers omdat het OV steeds duurder word.
Even 3x met de oren klapperen ! Je leest het goed.
Dit jaar gooien diverse vervoeders uit diverse gebieden het over een andere boeg.
Men wil de kaartjes met 2.7% verhogen bovenop de ladelijke LTI. Ook hier gebruiken ze weer compensatiederving. Dit keer luidt de definitie. Compensatie vanwege het verlies van inkomsten in de losse kaartverkoop op de bus.
Even 3x nalezen. Het staat er echt !
Zuid-Holland heeft de afgelopen jaren zelfs het tarief per km een keer verlaagd.
De prijs voor een streekkilometer is in 2019 gelijk aan 2015, voor de Q-liner is het tarief in dezelfde periode met 0,4 cent verhoogd (2,25%)
Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren
Morgen wordt het nieuwe coalitieakkoord in Zuid-Holland bekend. Bij de eerste poging van FVD, VVD en CDA was het zelfs de bedoeling de kilometerprijs in Zuid-Holland voor vier jaar te bevriezen. Ik weet niet of dat nog doorgaat met de definitieve coalitie, maar omdat VVD de bevriezing in de vorige coalitie heeft doorgevoerd lijkt het mij wel waarschijnlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Onduidelijke prijs.
De aanvraag van 2019:DPDelft schreef: Ik heb 3x met mijn oren geklapperd en 3x nagelezen maar toch zie ik hier nergens een bron van.
https://www.dova.nu/sites/default/files ... i_2018.pdf
Er is vanuit het overkoepelde ROCOV een advies uitgegaan over de prijzen van 2019.
https://www.dova.nu/sites/default/files ... s_2018.pdf
ROCOV in Twente schreef eenzelfde advies:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... lvHLql1ids
Het 3de scenario van vorig jaar uiteindelijk niet doorgegaan !
Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren
Iemand al op de hoogte van de LTI voor de komende prijswijzigingen in het stads en streekvervoer ?
Die 11% lijkt ook echt werkelijkheid te worden.
Die 11% lijkt ook echt werkelijkheid te worden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren
11,74% heb ik zelfs langs zien komen. Maargoed, dat is de index voor de landelijke producten en het opstaptarief. De regionale producten en tarieven hoeven die index niet 1 op 1 te volgen. (Al doen ze het vaak wel)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren
Want denk je dat ze doe, ze volgen gewoon natuurlijk.
In Brabant zullen ze ook de extra 1% gewoon vragen, zonder enige gêne.
Uitgeklede dienstregeling, hoge ongeplande en wisselende rituitval, langere totale reistijd en minder confort. En meer durven vragen, in de OVwereld kan het klaarblijkelijk...
Ik denk dat het OV onhoudbaar is. De overheid zal echt over de brug moeten komen en de Provincies zouden deze prijsstijging moeten tegenhouden. Wat zou er gebeuren als Connexxion en Arriva omvallen (faillissement)... ?
In Brabant zullen ze ook de extra 1% gewoon vragen, zonder enige gêne.
Uitgeklede dienstregeling, hoge ongeplande en wisselende rituitval, langere totale reistijd en minder confort. En meer durven vragen, in de OVwereld kan het klaarblijkelijk...
Ik denk dat het OV onhoudbaar is. De overheid zal echt over de brug moeten komen en de Provincies zouden deze prijsstijging moeten tegenhouden. Wat zou er gebeuren als Connexxion en Arriva omvallen (faillissement)... ?
Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren
Er komen verkiezingen aan. Even opletten vóór het inkleuren van het vakje kan helpen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren
Alsof dat nog gaat helpen, de provincies gaan de prijsstijgingen nog net niet gisteren al goedkeuren
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren
Hebben de provincies op dit moment een andere keuze dan!? Die hebben vaak ook geen eindeloos diepe zakken en moeten ook nog andere investeringen doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren
Het zijn niet de vervoerders, maar de opdrachtgevers (provincies) die de tarieven vaststellen. En die kunnen niet heel veel anders, er zijn nou eenmaal minder reizigers, ze houden de vervoerders aan hun contracten (en vaak ook niet, menig concessie rijdt tientallen procenten minder DRU dan beloofd) en nog dreigen de vervoerders onderuit te gaan. Dat kunnen ze voorkomen met meer subsidie (mag niet zomaar, want staatssteun) of met prijsverhogingen. Men hoopt dan maar dat de rei,iger niet nog meer wegloopt, maar dat merken ze pas ná de verkiezingen.
Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren
Hoe kom je erbij dat de provincie de prijzen vaststelt. In de meeste concessies is de vervoeder de opbrengstverantwoordelijke.
De vervoeder dient zijn tarief in bij de opdrachtgever en deze keurt deze goed.
In principe kan de provincie niet meer dan goedkeuren als deze in iijn is met de inflatie van het kalanderjaar van het jaar ervoor (2022 dus voor de prijzen voor 2024) en eventuele extra afspraken uit de concessieeisen. (Zoals in Brabant met de +1%)
De vervoeder dient zijn tarief in bij de opdrachtgever en deze keurt deze goed.
In principe kan de provincie niet meer dan goedkeuren als deze in iijn is met de inflatie van het kalanderjaar van het jaar ervoor (2022 dus voor de prijzen voor 2024) en eventuele extra afspraken uit de concessieeisen. (Zoals in Brabant met de +1%)
Re: Tariefstijgingen in de loop der jaren
Het zal ongetwijfeld ook wel meevallen met de potentiële faillissementen onder de vervoerders die in Nederland actief zijn. Al dan niet indirect zijn het grotendeels de staatsspoorwegen van andere landen die het Nederlandse busvervoer exploiteren:
Arriva - Deutsche Bahn, Duitse staatsspoorwegen
Keolis - SNCF, Franse staatsspoorwegen
Qbuzz - Busitalia, wat weer onder de Italiaanse staatsspoorwegen ressorteert
Transdev en dochters - Voor 2/3 in handen van het Franse equivalent van De Nederlandsche Bank, eveneens een staatsbedrijf
Alleen EBS en de stadsvervoerders in de grote steden zijn geen onderdeel van een staatsbedrijf.
Arriva - Deutsche Bahn, Duitse staatsspoorwegen
Keolis - SNCF, Franse staatsspoorwegen
Qbuzz - Busitalia, wat weer onder de Italiaanse staatsspoorwegen ressorteert
Transdev en dochters - Voor 2/3 in handen van het Franse equivalent van De Nederlandsche Bank, eveneens een staatsbedrijf
Alleen EBS en de stadsvervoerders in de grote steden zijn geen onderdeel van een staatsbedrijf.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten